Voor Joop Atsma, staatssecretaris van Plastic zaken: een onbewoond eiland, dat droomt van Statiegeld.

Wie droomt er niet van zeilen naar een onbewoond eiland,
en daar aan land gaan en ongestoord rondscharrelen!

Een paar weken geleden was ik op zo’n zeiltocht en op zo’n eiland.
Er ligt nog een Portugese fortruïne uit de slaventijd. Met gietijzeren kanonnen…

Staande op het fort was er uitzicht over eindeloze lege vlaktes, en ook op drie rotsen

Dichterbij gekomen zag ik wat takjes liggen op de middelste rots

Een arendsnest. Er vlogen daar inderdaad visarenden rond,
die ook spectaculair aan het vissen waren
maar óf ik had m’n camera niet paraat, of ze verdomden het om voor me te poseren!

Ben toen even naar boven geklommen om in hun nest te kijken.
Het was toch winter, dus was het leeg, geen verstoring van broedsel

Het uitzicht vanaf het nest liet een verlokkend oud vuurtoren-gebouwtje zien

Met een braaf poserende raaf

Toen werd het tijd om een rondje langs de stranden te gaan wandelen.

Was Joop Atsma er nou maar bij geweest!
Die van het CDA,
de partij die het rentmeesterschap zo hoog in het vaandel heeft…

Atsma is de staatssecretaris die het ‘verpakkende bedrijfsleven’
wil gaan belonen met het afschaffen van statiegeld op alle plastic flessen.

Dat wil dus zeggen:
als de bezorgde burger zich voldoende gratis uit de naad werkt
om z’n omgeving schoon te maken
van al die ellendige zwervende kleine plastic flesjes…

dan krijgt hij er voor straf nog de gróte flessen bij kado, om vrijwillig op te ruimen!

Veel van het plastic dat in het waterrijke Nederland wordt weggegooid komt in zee terecht.

De oceaanstromen pakken de flessen op, gaan dan even langs Engeland, Frankrijk
en het Iberisch schiereiland om nog meer mee te nemen,
en droppen ze dan op de Azoren, Madeira, de Canarische en de Kaapverdische eilanden,
en verder natuurlijk in de verstikkende plastic soep die de oceanen vervuilt.

Dank je wel Joop Atsma,
die zo gedwee aan de leiband van de plastic producerende lobby loopt,
aan de hand van de heilige Sint Coca Cola!

We kunnen wel wat doen, tegen dergelijke plastic valleien,
die de westerse beschaving op oceaaneilanden veroorzaakt!

Ach, het was te verwachten:
wie zien we, inzoomend, prominent bovenop de plastic berg liggen?
Coca Cola, de grootste smeerlapperij-multinational
als het gaat om de lobby tot afschaffing van statiegeld.

Als je toch tot hier hebt doorgelezen, teken deze petitie dan even, als je wilt:
Een-echte-held-kiest-statiegeld

En stop alsjeblieft met het drinken uit plastic flessen,

te beginnen bij de rotzooi die Coca Cola heet.

Ceterum censeo: Atsma is een schoft

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Kaapverdië, Plastic, Smeerlapperij, Uncategorized, Vogels, Vuurtorens en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

47 reacties op Voor Joop Atsma, staatssecretaris van Plastic zaken: een onbewoond eiland, dat droomt van Statiegeld.

  1. Je ziet dat MET statiegeld het niet werkt.Bovendien is de diesel om dat spul terug te brengen ook niet te vergeten.Een statigeldfles kan maar 3 maal gebruikt worden; het schoonmaken en transport kost meer dan het oplevert.
    Hier zijn ALLE plastic flessen statiegeldloos. Maar lege flessen worden overal voor gebruikt.
    En als ze niet bruikbaar meer zijn, gaan ze eestal het vuur in.
    Ze kunnen ook opgehaald worden en en versnipperd worden; het heeft waarde als tweede kwaliteit plastic.

    Zo heb ik ooit eens een apparaat gemaakt om polistyreen te versnipperen, zodat het gebruikt kon worden voor verpakking en voor huisisolatie.
    Maar ik had niet de juiste vriendjes om een subsidie aanvraag in te dienen, dus ik heb een paar kubieke meter verpakkingsmatereaal gemaakt en toen het geval maar gesloopd voor de onderdelen.

    Wat er in zee drijft, komt mestal van de boten en via de riolen in zee.
    Die “plastic meren” zijn een probleem; maar ook die zooi kan met netten eruit gevist worden…

  2. Aad Verbaast zegt:

    Hoera! Weg met die rotzooi!
    BTW: afgezien van de die rotzooi wel een bijzonder plekje in beeld gebracht door je.

  3. selmasalo zegt:

    P. vd Kletersteeg,
    tjongejonge, jij hebt ook overal verstand van, nu weer van statiegeld, plastic, polystereen, versnipperen, transport, diesel, plasticverbranding en -opvissing…
    Ze zouden jou directeur van de wereld moeten maken, dan kwam het vast goed 🙂 !

    Maar nog even over die min18 graden…
    moet je vannacht weer?
    En waarom verhuis je niet?
    Beter wat spullen kwijt en wat armer dan altijd die vijandschap!
    Denk ik. Maar ik bden dan ok liever arm dan rijk.
    In tegenstelling tot de meeste mensen.
    Maar wie rijk is leeft altijd in angst z’n bezit kwijt te raken,
    en heeft verzekering, beveiliging nodig, en boze waakhonden.
    Ik heb niks en ben vrij.
    Vrijheid boven alles.

    In Amsterdam is er 3 keer bij me ingebroken,
    maar ik bezit niks wat een inbreker wil hebben.
    Nou ja, één keer had-ie een pot vruchten op brandewijn opgegeten.
    En 1 keer had een ander een paar honderd gulden mee gegrist die toevallig op een kastje lag.
    Maar verder heb ik niks waar bewaking of beveiliging voor nodig is. Hoera!

  4. selmasalo zegt:

    Aad,
    help je mee?
    Alle beetjes helpen, echt!
    Ja, bijzonder plekje… en daar was/is in die contreitjes nog veeeel meer van!

  5. assyke zegt:

    ondertekend,
    al drinken wij geen frisdrank,
    hoogstens tijdens de hondsdagen
    dan is een colaatje niet te versmaden

    de foto´s zijn behoorlijk shockerend,
    wist niet dat het zo erg was, wat dat aanspoelen betreft,

    maar het is bekend dat zuidelijke landen
    de afvalbergen van het westen zijn

  6. Ik ontwerp en produceerde o.a. kleine apparaten.Zo’n shredder is er een van.
    Die voor polystireen was een lichte, in eerste instantie gemaakt voor eigen gebruik; moest wat verpakkingsmatereaal hebben.
    Maar die plastic flessen worden overal al opgeraapt en dan in elkaar geperst of versnipperd.Het heeft enige waarde per kilo.

    Mijn excuses dat ik een brede ontwikkeling heb; maar daar heb ik de laatste 45 jaar voor geleerd.

    Het zijn productiemachines.In NL is bedrijfsruimte te duur; en transport is ook te duur.

    Maar als ik de zielige verhaaltjes zie over die “arme…. dan krijg ik de pest in.
    mensen hier zijn voor 95% crimineel en te lui om de dag in te kijken.
    En brussel betaalt en betaalt.

    Kou over twee dagen is het minus 21….
    Maar ook dat overleef ik wel.
    maar allez; nu is dew erkplaats zo goed als gesloten; maar in 1999 had ik 35 man op de loonlijst; en was ik de derde onderaannemer in NL.In totaal werken er 620 man voor me; 35 in eigen bedrijf; 450 in een groot toeleveringsbedrijf en de rest ik kleine bedrijven.
    En dat kan morgen weer zo zijn.

    Vn mijn ontwerpen worden er 9 illegaal nagemaakt in china; maar die zijn duurder dan dat ik ze lever.

    Mar over twee mand zijn er meer electronische beveiligingen en boobytraps dan rondom het pentagon…

  7. Plastic flessen; na 3 maal gebruik zijn ze te beschadigd om te gebruiken.
    Een trailer vol met dat spul weegt niks, maar kost wel diesel.
    Dat is berekenbaar, en toen statiegeld werd uitgevonden was het al bekend dat het per saldo niks oplevert.
    Wijzer zou zijn een plastic te ontwikkelen, dat bv na een jaar in UV licht volkomen degenereert–het bestaat, maar niet als fles…
    hergebruik is maar heel weinig mogelijk; is te vervuild.

    Hier gaan ze bv met een lege plasticfles naar een automaat om een liter melk te kopen…
    Zo ging dat vroeger met alle dingen, azijn, wijn,plantaardige olie.
    Vandaar dat je rustig kan stellen dat hier statiegeld loos een goede zaak is.

    In de werkplaats gebruik ik het voor verf, voor schoonmaakmiddelen, olie e.d.
    ——————-
    Maar kijk eens naar de millieufreaks.
    A) ze kennen de techniek niet;
    b) geen maatschappelijk inzicht
    c)geen zakelijk inzicht
    Kijk alleen naar die bio ethanol: als ze hadden gesteld in de tekst van de wet: “maar niet van goederen die voor menselijke consumptie zijn bedoeld…’ hadden ze 100 millioen hongerlijders per jaar bespaard.
    Als ze technisch inzicht hadden; hadden ze geweten dat uit algen en zeewier veel meer ethanol te halen is. en dat de productie droge stof per hectare water ook veel hoger is.

    En als ze zakelijk inzicht hadden weten ze dat er alleen in canada al voor 140 jaar wereldconsumptie olie is.Er is geen tekort aan olie.

  8. Maarre…merk zo’n fles eens op het strand.
    Kom dan terug over 2 jaar; ligt ie er nog.
    Mat alle werklozen zullen ze daar echt niet laten opruimen…

  9. De batterijen in de jaren 80: apart en duur ophalen en entsorgen.
    Ik heb toen al gezegd dat ik het niet vertrouwde.
    Wat gebeurde ermee?
    na incasseren van subsidies; op vrachtwagens en dumpen op de vuilnisbelt van oostduitsland…
    En toen kregen ze al die rotzooi weer terug in 1990; ik lachte me rot…

  10. Blewbird zegt:

    Geen plastic flessen meer, zelfs ook geen blik. Ik drink alleen nog heet water en wat je daar zo verder mee kunt (koffie, thee, etc.). Vuil op weekbasis flink gereduceerd. Maar het kan beter en als ik jouw blog lees, word ik alleen maar meer gemotiveerd.

  11. ejwblog zegt:

    Ik zag laatst een documentaire over afval in de oceanen
    Dat was nog eens iets anders dan die mooie natuuserie van de E.O

  12. Peter Smith zegt:

    Mooi blog en goede oproep om de petitie van EchteHeld te ondertekenen.
    Bij de reacties zie ik dat veel mensen naar anderen wijzen dat die het anders moeten doen. Andere mensen kan je moeilijk veranderen. Zelfs jezelf veranderen blijkt al heel moeilijk te zijn gezien het aantal zelfhulp-boeken dat er verkocht wordt. Als al die boeken effect zouden sorteren dan baadde de mensheid in geluk! Wijs dus niet naar anderen, kijk naar wat jezelf kunt doen en het maakt dan niet uit hoe klein het is, maar doe het! Ik pak iedere dag minstens tien stukken zwerfvuil op. En ik heb uitgerekend dat als iedere Nederlander eens in de week één stuk zwerfvuil op zou rapen dat we in Nederland grotendeels van het zwerfvuil probleem afzijn (en daarna hebben we het recht om naar zuidelijke landen te wijzen). “Een ander z’n rommel oppakken? Ik ben toch niet gek”. Het is niet meer van een ander als het eenmaal op straat ligt het is dan van ons allemaal. En als je beseft dat dat plastic met alle gifstoffen incluis in de voedselketen terecht kan komen en daarmee dus op het bordje van mijn (onze) kinderen terecht komt dan ga ik niet m’n ego laten prevaleren! Nee, dan pak ik het op.
    Bovendien als er een tientje op straat ligt dan laat je het toch ook niet liggen: “die is niet van mij?”.
    Maar de beloning is veel groter als je zwerfvuil oppakt!

    Opgeruimde groet,
    Peter van Klean,
    http://www.kleanworldwide.nl

  13. Hier ruimt de plaatselijke bevolking alles op (El Port De La Selva)

  14. Zaaikort zegt:

    Statiegeld helpt ook als de flessen niet hergebruikt maar versnipperd worden (of glazen flessen of blikjes omgesmolten). Op straat en strand vind je vooral statiegeldvrije flesjes en blikjes. Zou dat toeval zijn? Vast niet!
    Een nuttig tweede (privé)gebruik wordt ook niet verhinderd door dat beetje statiegeld dat je in zo’n fles hebt ‘geïnvesteerd’, dus wat is er tegen?

  15. Extra werk voor de winkels, zware millieu belasting door hertransport en schoonmaken zijn de argumenten tegen statiegeld.

  16. Een haalbare oplossing is het gebruik van plastic dat na een bepaalde tijd in UV licht degenereert en vergaat

  17. Zaaikort zegt:

    @ PvdK (2x)
    Dat had je al gezegd. Best mogelijk dat hergebruik niet lonend is, maar versnipperen/omsmelten moet toch haast wel beter zijn dan helemaal nieuw maken uit grondstof. Dat geldt voor heel veel produkten die bestaan uit 1 materiaalsoort.
    Ik stel dat statiegeld ook daarbij helpt. Als veel mensen bereid zijn hun pincode te geven in ruil voor een reep chokola (dat doen ze!) dan willen ze vast ook wel verpakkingen inleveren voor een paar euro’s.
    Of denk je dat het slimmer is om die triljarden stukjes plastic uit de oceanen en bossen en uit de beschadigde ingewanden van allerlei dieren te peuteren?

  18. Herhaling is de moeder van kennis.
    Wat de vader is weet ik niet in dit achtelijke breaucratische land.

    De grondstof voor plastic; het nieuw maken van een fles is supergoedkoop.
    Goedkoper dan het hergebruiken van een fles.Transport, reinigen.
    Snipperen kan makkelijk; kan ook bij de supermarket.
    MAAR de snippers zijn beperkt bruikbaar; alleen voor tweede en derde keus plastics.
    Het heeft waarde maar is beperkt.

    Wat ook zou werken, is dat er bv niet meer dan 3 maten flessen zouden zijn en een model per maat.
    Dan kan concurrentie ook alle flessen gebruiken, en dat drukt de transportkosten.
    Maar die blijven hoog.

  19. Hetzelfde eldt voor glas.
    Het vermalen en hergebruiken is alleen als gekleurd glas.
    Maar transport en afhandeling is duurder dan gewoon nieuwe flessen maken.
    MAAR
    Ik kreeg een vraag voor potten met twist-off cap–om die gewiin weer als pot te gebruiken.
    vanaf 250cc t/m 1 liter
    Voor kleurloze flessen van 3/4 liter voor kurk
    en voor 3/4 liter schroefdop.
    Ben erover aan het denken; maar in eerste instantie is opslag voor transport deze kant uit een probleem

  20. Zilvertje zegt:

    Geweldig stuk! Ik wist niet dat hij dit van plan was, hij moest zich schamen, ik zou ook niet weten wat er mis is met thee en koffie, waarom men het huis volstampt met die rare flessen met niet te drinken spul, ja, voor een keertje is het leuk, maar al die afval, al die suikers, al dat geld, er zijn kinderen die drinken al cola bij het ontbijt.
    De foto’s vind ik prachtig, zo anders, ben er nog nooit geweest.

  21. Zaaikort zegt:

    @ PvdK
    Gekleurd glas is sowieso beter tegen bederf van de inhoud, toch? Medicijnen zitten niet voor niks in bruine potjes. Het verkoopt misschien niet altijd makkelijk, een bruine pot augurken grijp je niet zo snel als een blanke.

    Een standaardfles van gekleurd glas zou dus gunstig zijn kwa produktie? Bierflesjes komen al een heel eind. Als iedereen dezelfde flessen maakt en inneemt zullen de transport-afstanden ook kleiner worden en de logistiek eenvoudiger. Ik ben er vóór!

  22. Ik heb alleen maar fantastische ideetjes……

  23. Daarnaast–ik was al een beetje bezig met experimenteren– zou het leuk zijn als er voor de (plastic) etiketten een lijm gebruikt werd, die oplosbaar in heet water cq zeepsop zou zijn….

  24. Dan hebben we al een schoonmaal machine gevonden.Weet niet precies hoe het functioneert, wel hoe het heet

  25. fulpsvalstar zegt:

    Selma,die laatste drie foto’s, die hoeveelheid flessen, zijn die daar neergelegd door de zee of door de mensen, wat een puinzooi op zo’n mooie plek!

  26. Had vanavond mijn ontact aan de lijn voor gebruikte potten en flessen.
    Nee dat zijn geen oudere lesbo’s, maar jampotten e.d.; bij voorkeur 0,5 liter.
    En kleurloze kurk flessen.
    Het gaat dus wel door.
    De flessen worden gebruikt voor kleine series wijn….
    De potten voor marmelade en chutneys

    Nou nog opslag in NL regelen en hier dus ook

  27. Een ander idee was: derde keus hout (beuken) uitzagen en verwerken tot gebruiks hout (handvaten, stelen, e.d.) Was 30.000 voor nodig; en daar liep het op stuk.

  28. Dan besteedt Brussel wel 350 millioen aan een windmolen park hier, met maar een MAAR: er is hier misschien 3 uur per JAAR enige wind…..

  29. Maar die portugezen houden ook niet van opruimen….

  30. selmasalo zegt:

    Assyke,
    fijn dat je ook ondertekend hebt.
    Wat frisdrank drinken betreft: ik denk dat het een rare en slechte gewoonte is, aangeleerd door de welvaartsmaatschappij. Die mag nu wel eens afgeschaft worden.
    a. Het gaat om water met koolzuur en een smaakje. Kan ook heel goed zelf gemaakt worden met kraanwater, met een gasapparaatje dat koop is.
    Alleen dat smaakje geeft de verslaving waar de multinationals zo steenrijk van worden. Het is een echte verslaving, daarom is de winst zo gigantisch.
    b. Die flessen voor dat zinloze watergesleep veroorzaken de grote milieuproblemen: productie uit olie, schoonmaken bij statiegeld, vooral het vervoer over lange afstanden, het wegwerpen.

    Je kunt kinderen heel goed aanleren geen frisdrank te drinken.
    Gewoon door het van jongs af aan nooit in huis te hebben.
    Mijn kinderen (nu rond de 40) hebben het nooit gedronken, en talen er nog steeds niet naar. De kleinkinderen dus ook niet.

    Er is zoveel lekkers wat je alternatief kunt drinken: thee (ook zelfgekweekt of -geplukt), aanlenglimonade (ook zelfgemaakte), sap, en… water!
    Als je geen prik gewend bent,
    als je tong niet verhard is door die prikkels,
    smaakt gewoon water lekker zoet,
    en gekoeld op een warme dag is er dan eigenlijk niets lekkerders.

    En nog een groooot voordeel:
    geen frisdrank drinken is goedkoop,
    je hoeft nooit meer met kilo’s zware flessen te slepen,
    en je belast het milieu niet zinloos.

  31. selmasalo zegt:

    Blew,
    goed om te lezen.
    Voor veel frisdrankverslaafden zal het een moeilijke stap lijken,
    maar met thee en water leven is gewoon heel prettig, en gemakkelijk en goedkoop.
    Al die eet-, drink- en rookverslavingen van deze weelderige tijd,
    ik ben blij dat ik eraf ben (van eentje) of er nooit aan begonnen ben (de rest).

  32. selmasalo zegt:

    EWJblog,
    kijk lekker naar beide soorten documentaires,
    de natuur kan immers prachtig zijn, om van te genieten en in tot rust te komen.
    Maar laat de niet-EO-documentaires je inspireren om mee te helpen die natuur zo min mogelijk te vervuilen. En dat begint bij je eigen gedrag: stop met frisdrank dus.

  33. selmasalo zegt:

    Peter Smith
    dank je wel voor je bijval, maar we denken hetzelfde, zoals we beiden al weten.
    Dat is dus: denken en doen.
    Elke dag een tasje vuil oprapen is mijn credo, om de omgeving mooi te houden of te maken.
    Ik doe het lachend, want het is ook míjn omgeving, en dan ook míjn zwerfafval (al heb ik er dan niet neergegooid).
    En verder is artikel 2 van mijn credo: STOP MET FRISDRANK DRINKEN.
    Dat zou pas gigantisch verschil maken in de milieuvervuiling als iedereen stopte met frisdrank.

    En, net wat jij ook doet:
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/11/25/ik-erger-mij-niet-aan-zwerfafval-ik-ruim-het-op/

  34. selmasalo zegt:

    Krudzlo,

    El Port De La Selva… logisch dat de plaatselijke bevolking alles opruimt.
    Het is ze geraden ook want het is hun eigen troep!
    Een jaar of tien geleden zeilde ik op de Middellandse zee, met het deuntje van Toon Hermans in m’n achterhoofd: “Méditerranée, zo blauw, zo blauw…”
    No, mooi nier: ik heb er geen enkele keer willen zwemmen zo smerig, al die riolen die in zee uitkwamen, al die vuilnisbakken die in het water gekieperd waren.
    Een keer zat ik op de boegspriet en zag verrast maar ongelovig een school zeeschildpadden zwemmen. Dat waren dus ook geen zeeschildpadden maar drijvende dichtgeknoopte vuilniszakken.

    Maar het vuilnis dat op de oceaaneilanden ligt komt uit Europa.
    De bevolking van die eilanden werkt al te hard voor te weinig geld om ook nog onze troep (die de rijke Cocacola-multinational veroorzaakt) gratis op te moeten gaan ruimen!

  35. selmasalo zegt:

    Zaaikort,
    je hebt het helemaal bij het rechte eind:
    alleen kleine, statiegeldvrije flesjes, en kartonnen pakjes en blikjes liggen op het strand, in bossen, bermen, op straat.
    En daar wil Atsma nu nog de liter en tweeliterflessen aan toevoegen, die (door de frisdrankindustrie) gehersenspoelde of betaalde idioot.

    In Finland, met een bevolking van 5 miljoen, kan men wèl tegen de Cocacola-loby op.
    Daar tref je dan ook zero afval in de bermen of de natuur aan.
    Elk blikje dat daar eventueel toch door een onverlaat in het wild wordt weggegooid, wordt namelijk door een kind, zwerver of AOW’er opgeraapt, die daar wat zakgeld aan verdient.

  36. selmasalo zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel voor je reactie,
    en wat fijn dat jij ook geen frisdrankdrinker bent, of -sleper voor je kinderen…

    Ja, er zijn kinderen die cola bij het ontbijt drinken, en zelfs de hele dag door.
    Ik zat laatste in de trein tegenover een vrouw met twee kleine zoontjes.
    De jongste van anderhalf had een zuigfles met cola erin.
    Ik was natuurlijk stomverbaasd, maar liet het niet merken, en er ontspon zich een gezellig gesprekje: ze vertelde dat het kind al met negen maanden niets anders meer dan cola wilde drinken. Zijn oudere broertje dronk ook niks anders…
    Ik merkte zo onschuldig mogelijk op dat het op den duur misschien niet zo gezond was, zoveel suiker, geen voedingsstoffen, of het consultatiebureau het wel goed vond en zo.
    O ja hoor, op het consultatiebureau was gezegd dat ze hem dan wel geregeld een eitje moest geven, en worst, en vla toe voor de eiwitjes.
    Met zo’n gruwelijk eet- en drinkpatroon wordt de voorspelling wel bewaarheid dat kinderen die nu geboren worden een kortere levensverwachting hebben dan hun grootouders.

  37. selmasalo zegt:

    Zaaikort,
    nog even over je reactie wat glazen potten en flessen betreft:
    heb je Wouter Klootwijk daar laatst over gezien?
    Was hij maar staatssecretaris van milieu.
    Maar die functie wordt helaas altijd bekleed door omkoopbare luitjes met flinke ellebogen en gladde praatjes, niet door de meest wijzen onder de mensen.

  38. selmasalo zegt:

    Fulps,
    over die laatste drie foto’s:
    die flessen zijn die daar niet neergelegd door de lokale bevolking, maar met de stroming meegekomen uit Europa, las ik op de etiketten.
    Europa, de VS, en alle verwesterde mensen ter wereld,
    hebben grote schuld aan dergelijke puinzooi!
    Help ook die tegen te gaan door het drinken uit plastic flesjes, kartonnen pakjes en blikjes te vermijden, wil je?

  39. assyke zegt:

    even voor de duidelijkheid:
    met wij bedoel ik mijn man en ik,
    als de temperaturen boven de dertig graden lopen,
    dan vind ik een gekoelde cola op een terrasje heerlijk, daar schaam ik me niet voor

    mijn oudste is zes jaar en die heeft dat nog nooit van ons gekregen,
    en hij snapt heel goed waarom, namelijk dat dat prik niet goed voor zijn lichaampje is,
    dat is voor mij de voornaamste reden dat ik ze zolang mogelijk frisdrank vrij probeer te houden,
    de prik en vanwege het teveel aan suiker in de prik.
    hier krijgen ze voornamelijk melk en roosvicee en dat vinden ze normaal,
    want ze zijn niet anders gewend,
    wat wel soms hele discussies oplevert, zijn de liga´s of sultana´s die hij niet
    mee naar school krijgt, terwijl zijn vriendjes die wel regelmatig mee krijgen.

  40. Zaaikort zegt:

    (De email-notifikatie van nieuwe reakties werkt niet, zoals bij wel meer bloggers. Ik kom spontaan even kijken.)

    Wouter Klootwijk gezien ja. Toen ze bij een grote berg groen glas stonden vroeg ik me wel af hoe dat gescheiden/verzameld wordt. In glasbakken belanden niet alleen groene wijnflessen maar ook… gerolde portemonnee’s en wat al niet!

  41. selmasalo zegt:

    Dank je wel Zaaikort, ook voor je spontatiteit 😉

    Daar ben ik ook benieuwd naar, hóé een en ander gescheiden wordt,
    want het vuil wórdt ergens gescheiden van het goede glas, papier, misschien plastic.
    Ik zou wel eens een rondleiding willen in een afvalverwerkingsbedrijf!

  42. zaaikort zegt:

    Oeps, opnieuw met andere haakjes:

    Maar wat zegt de staatssecretaris:
    == De staatssecretaris is niet bang dat er meer zwerfafval op straat terechtkomt. “Mensen zijn zich bewust van het feit dat we aan ons eigen milieu en leefomgeving moeten denken en dat betekent dus dat je die flessen gewoon kunt terugbrengen naar de winkel waar je ze koopt.”==
    Huhh???

  43. selmasalo zegt:

    Zaaikort:
    Atsma is een schoft.
    En wat erger is: een domme schoft.
    En het allerergste: een domme schoft die uit de hand van de Cocacola-lobby vreet.
    De Cocacola-maffia, die het geen ruk interesseert dat de aarde en de oceanen vervuild raken met hun plastic flessen, als bij hun het geld maar binnenstroomt.

  44. Pingback: Joop Atsma, toonbeeld van de Lekker-puh-democratie | Er was eens…

  45. Pingback: Joop Atsma, toonbeeld van de Lekker-puh-democratie | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

