Aztec Maiden getemd en goed vastgebonden

Zo, die kan niet meer ontglippen.
Met twaalf kabels zit ze vast aan zes bolders. Ik kon haar zien liggen vanuit mijn raam,
en ging van dichtbij een kijkje nemen. Dat was vannacht.
De losgebroken feeks is getemd, machteloos als een reuzin in een freakshow

“Opa, is dat het schip dat we op de televisie zagen?”
“Ja hoor meissie”…  En zo tettert en kiekt het gezellig in het rond vanmiddag.
Hoewel er veel minder dagjesmensen uit Doetinchem en Almelo op de Aztec Maiden afkomen nu ze aan de kade ligt, naast de kop van de haven van IJmuiden

Links de ferry naar Newcastle, en de Seafox 1 & 7, platformen die hier voor onderhoud liggen. In het midden de terminal, en rechts onze grote vriendin

 De eettent (links, onder de Nederlandse vlag) doet vandaag zeer goede zaken

Vanaf het begin van de Zuidpier kon ik de Aztec Maiden gisteren zien,
en ook het strand dat zwart zag van de mensen. Dus bleef ik thuis.

Blewbird bleek daar wel te zijn.

Vandaag was het onmogelijk om zelfs maar naar het begin van de pier te gaan,
zoals aan de golven te zien was, vanaf de kop van de haven

Gelukkig is de Aztec Maiden niet kapot geslagen, en is ze geen olietanker.
Het is een bulk carrier voor droge goederen,
één uit een vloot vant 41 ‘maidens, belles & princesses’ met exotische namen
zoals de Tamoyo Maiden, de Kickapoo Belle en de Seminole Princess. 

Het schip vaart onder Filipijnse vlag (om belastingen en regels van eigen land te omzeilen) wordt geëxploiteerd door een Ierse investeringsmaatschappij,
gemanaged vanuit New York, en is dan waarschijnlijk (omdat dit in die constructies ‘normaal’ is) bemand door crew uit lage-lonenlanden

Met vrachtschepen is het tegenwoordig een rommeltje
wat registratie, eigenaars, gebruikers en bemanning betreft.
Als het maar goedkoop, goedkoper, goedkoopst is,
en de globalisering en de ‘vrije markt’ voorzien daar gewillig in.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Strand, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Aztec Maiden getemd en goed vastgebonden

  1. Ximaar zegt:

    Inderdaad een zootje. Schepen met ‘maiden’ in de naam horen gerigistreerd te staan op de Maagdeneilanden of desnoods (New) Orleans. 🙂

  2. selma zegt:

    Da’s een hele goeie, Ximaar.
    Maar een vijfde van alle zeeschepen is geregistreerd in het allergoedkoopste land:
    Pa na ma. Wat daarvan te denken?

  3. Blewbird zegt:

    Daar sla je weer de hamer op de duim. Wie durft er een einde te maken aan deze spookregistraties. De Aztec Maiden had nog iets van weerspannige trots toen ze in de branding lag. Heel langzaam liet ze haar boeg richting zee slepen. Een kabel knapte. En nu, getemd en op voor een nieuwe reis met nieuwe gevaren. Geld verdienen voor de baas.

    Mooie tekst en foto’s, Selma! Dank voor de verwijzing naar mijn blog!

  4. selma zegt:

    Op de mailinglist van de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland las ik dit niet zo prettige bericht van Robert Atkins, dat een iets genuanceerder beeld schetst van de geslaagde operatie:
    “Vandaag naar de Noordpier gegaan met windkracht 8.
    Hoewel het vrachtschip Aztec Maiden ongeschonden zou zijn weggesleept,
    zat er veel olie onder mijn schoenen en vonden wij een aantal niet zo
    frisse vogels. Onder andere een Grote Jager met natte veren die niet
    goed op zijn poten kon staan, een stervende Alk en een met olie
    besmeurde Drieteenmeeuw. Foto’s van deze vogels heb ik op mijn
    fotopagina gezet: http://www.flickr.com/photos/robert_a_a/
    Verder nog een dode Alk en een onthoofde alkachtige op het strand,
    waarschijnlijk ook een Alk.”

  5. Johan HvD zegt:

    Je zou denken, bij de eerste blik, dat het schip uit de Filipijnen komt, doch Manila schijnt veelvuldig voor te komen als (hoofd)stedelijke naam, met 1 L dan… :-).

    Het is toch wat met de dode vogels terwijl alles zo geslaagd lijkt.
    Van school uit gingen wij met de klas en waarschijnlijk ook andere klassen, de hele school eigenlijk, ook eens naar het strand om een schip te bekijken. Destijds lag het schip vrijwel helemaal op het strand. Althans zo herinner ik het mij. We konden er dichtbij komen, maar ja, wat doe je als kind met zo een groot schip…
    Eigenlijk zou je het kunnen bestempelen als ramptoerisme. De bemanning werd geacht op het schip te blijven en keken stoïcijns toe, zo lijkt het op de foto boven.

  6. Laila zegt:

    Wat een energieke bijdrage weer.

  7. selma zegt:

    Johan,
    een vlag op het achtersteven vertelt tegenwoordig vaak alleen waar het zeeschip (tegen gunstige voorwaarden) geregistreerd is.

    Dit heb ik even voor je (en voor mezelf) opgezocht: Manilla (Filipijns: Maynila; vaak gespeld als Manila).

    Ja, dat met de hele klas naar het strand om naar een gestrand schip te kijken… echt jaren ’50. Ik herinner het me. Het schip heette meen ik Katinka, maar het lukt me niet het te googelen. Was rond 1957.
    Wij gingen trouwens ook met de hele klas de Willem Barendsz uitzwaaien bij de pieren. Niemand die er toen aan dacht dat het afschuwelijk was, die walvisvaart. We leerden er op school een liedje over, en dat we margarine hadden dankzij de dappere walvisvaarders.

  8. selma zegt:

    Laila,
    dankje wel.
    Die energie valt wel mee: zej ligt op 150 meter lopen van mijn huis 😉

  9. Stefania zegt:

    Een exotische titel voor een Vaderlands verhaal:)

  10. Aad Verbaast zegt:

    Heeft wel wat zo’n dagje ramptoerisme. 🙂

  11. selma zegt:

    Het was gelukkig geen ramp, behalve dan (waarschijnlijk) voor een paar dieren:
    http://www.nu.nl/binnenland/2721997/olie-aangespoeld-hollandse-kust-.html

    Maar Aad, kom ook eens kijken!
    Het schip zal er wel een paar weken blijven liggen,
    want formaliteiten duren lang.

  12. Zilvertje zegt:

    Gelukkig is het goed afgelopen, maar bij eb zag je hoe dicht hij op het strand lag, Ik heb het gevolgd via een webcam en genoten van de beelden. Mooi blog! De foto van de man met die prachtige witte muts vind ik goud waard.

  13. selma zegt:

    Zilvertje,
    dank je wel, leuk om weer eens wat van je te lezen!
    En bootjes, tja, daarom woon ik in de haven (o.a.)

  14. willem zegt:

    de aztec maiden is in china op het droge gezet en gesloopt

  15. Selma zegt:

    Willem,
    dat is interessant nieuws!
    Ik zal er eens op googelen, want ik ben wel benieuwd naar het hoe en waarom.
    Dank je wel voor deze aanvulling.

Schrijf hier je reactie

