Een roze slee te Volendam. Wat moet dat daar?

Gespot op de grens van Volendam en Edam

Maar wat doet dat roze ding daar in het wild,
zomaar op een grauwe dag, langs een stille grijze plas?

Juist ja, wild plassen. Moet ook gebeuren

Rits dicht, klaar. Karren maar

Een verlengde roze limousine. Zoiets zie ik voor het eerst.
Even besluiten of ik hem mooi of lelijk, of zozo zal vinden. Ik besluit voor mooi

Maar waarom kwam dat roze ding nu echt naar Volendam?
Om een meisje uit school te halen, dat 8 jaar geworden was, om met haar vriendinnetjes naar een partycentrum te gaan om haar verjaarsfeestje te vieren.

Zo’n slee huren kost 125 euro voor het eerste uur, en daarna 85.
Zulke kosten zijn geen bezwaar voor veel Volendammers.
Als het om verjaarsfeestjes van kinderen gaat geldt daar het principe baas boven baas.
Verjaarsfeestjes horen duur te zijn,
en het volgende feestje moet qua prijs en attracties altijd over het vorige heen.

Ik ben benieuwd wat er hierna komt. Een helikopter, Cessna, Boeing 737?
Volendam is een boeiende gemeenschap, met heel bijzondere eigen cultuuruitingen…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op Een roze slee te Volendam. Wat moet dat daar?

  1. In die streken hebben ze wat aparte gewoontes.
    Zoals een vrouw die overspel pleegde( uit begrijpelijke motieven) op een strontkar door het dorp rijden, en een heel leuke: “kraaien vangen”.
    Zoek die maar eens op!!

  2. De lesbische vrouwelijke predikanten gingen samen kaas kopen in Edam misschien?

  3. Voor wie een hekel heeft aan autos is dit helemaal een monstrum van patserigheid

  4. spuitelf zegt:

    Hoi Selma, je bent er weer.
    Vreselijk dat gedoe tegenwoordig met kinderfeestjes! Duurder, langer, spectaculairder!!
    Ik heb me er met feestjes van zoon nooit niks van aangetrokken.
    Slingers, veel ballonnen en een versierde verjaardagsstoel en heel veel spelletjes en taart natuurlijk!!

  5. Aad Verbaast zegt:

    Wel behelpen zeg zo’n ding. Ik dacht dat er toch minstens wel een ruim bemeten badkamer met toilet en bidet in zou zitten.

  6. knutselsmurf zegt:

    Ik vond hem lelijk. Zonder een moment te twijfelen 🙂

  7. joost tibosch sr zegt:

    Op de kinderfeestjes van mijn zoontjes -heel lang geleden- stal ik de show met mijn lugubere act “wie kan het mooist doodvallen”..en dat deed ik dan voor! En zij moesten het voor een klein prijsje nadoen. Gister bijna 50 jaar later- kwam ik een van die vriendjes van mijn zoontjes van toen tegen, en hikkend van de lach wist hij me nog te vertellen hoeveel indruk dat – bijna helemaal gratis- had gemaakt. Toch bedenkelijk??

  8. fulpsvalstar zegt:

    Ik moest even twee keer kijken of ik het echt zo’n afschuwelijk ranzig ding vond…………..inderdaad, gruwelijk!

  9. Blewbird zegt:

    Een karikatuur van een vervoermiddel. Wel een mooie actieserie!

  10. ONBEKEND zegt:

    @ Volendam?
    Zo’n patserige bak.
    Bweeeeeh!

  11. selma zegt:

    Kleet,
    rondrijden op een mestkar van een overspelig paar (niet alleen het meisje) is iets van een eeuw of langer geleden, en niet speciaal uit Volendam. Meer richting Staphorst.
    Ik heb gegoogeld op ‘kraaien vangen’ maar kon niets bijzonders vinden. ???
    En wat betreft jouw ‘lesbische vrouwelijke predikanten’…
    noem je die zo ter onderscheiding van ‘lesbische mannelijke predikanten’?
    Die hoeven in elk geval geen kaas te kopen, die maken ze zelf wel.

  12. Dat is iets wat in de dorpen in de omgeving speelt.Iets wat iedereen weet, maar waarover niet gepraat wordt met buitenstaanders.
    Let wel: dat speelt in een omgeving, waar zondags niet met de bus gereden wordt!!!
    Alle vrije meiden gaan op bezoek bij een meid.
    De ouders gaan weg.
    Dan komen de jongens; mogen niet naar binnen door de deur.
    Dan wordt er gekeest wat er te kezen valt.
    Wat zwanger raakt, trouwt.
    Dat is kraaien vangen…….

    Maar die limo is wel leuk als je onderweg wilt pitten/eten/kezen….

  13. Lijkt iets op “Moetolo” op de Samoa eilanden

  14. selma zegt:

    Fred,
    als ik het over mijn hekel mag hebben:
    dan geldt die de massa-auto, de eindeloze fantasieloze files van Koreanen en Japanners,
    met daarin de steeds vetter wordende luie lelijke chagrijnige Nederlander met drie gram hersens, of de idem nieuwe-Nederlander in zijn zesdehands Duitse bak.
    Maar een mooie oldtimer, of zo’n uitzinnige roze kermisbak, dat is van een geheel andere orde!

  15. selma zegt:

    Spuitelf,
    ja weer terug, met veel tegenzin tegen kou en regen…
    Natuurlijk vierde jij kinderfeestjes (ook) zoals het hoort: gewoon thuis met taart, spelletjes en limonade!
    Het grappige is dat kinderen die tegenwoordig helemaal doorgedraaid zijn in die ratrace van kilozakken snoep uitdelen op school, en feestjes van bowlingbaan tot ijsrevue het ontzettend gaaf vinden om een thuisfeestje mee te maken. Ik heb het gezien bij mijn kleinkinderen in Edam. Het hoogtepunt voor kinderen die geen ouderwetse huisfeestjes gewend zijn is altijd het zelf mogen knoeien met cake en (slagroom)versiering, en het in de rondte mogen gooien van veel rolletjes serpentines. Als het maar lekker gek, wild en een beetje vies spelen is.

  16. selma zegt:

    Aad Verbaast,
    jij hebt gegoogeld!
    Maar hij heeft wel een bar, een ijskast en roze vloerkleedjes.

  17. selma zegt:

    Knutselsmurf toch. Jij hebt ook geen smaak!

  18. selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dat was toch ook een onvergetelijk act! En daarbij was het in die tijd heel bijzonder, dat een vader zich bemoeide met een kinderfeestje.
    Je mag nog van geluk spreken dat dat jongetje van vroeger niet zo onbeleefd was om te vragen: “Bent u nou nog niet dood?” 😀

  19. selma zegt:

    Fulps toch…
    “afschuwelijk ranzig, gruwelijk!”
    Dat zijn woorden voor misdaden tegen de menselijkheid 😉
    Ik moet juist erg lachen om zo’n kar.
    Decadentie zonder gêne, van de homo ludens met teveel geld

  20. selma zegt:

    Blew,
    dat is het juiste woord denk ik ook: een karikatuur.
    En wat een actie hè?
    Daar staat tegenwoordig 100 euro boete op!

  21. BN zegt:

    @ net een mooi stuk voor je gecomponeerd…

  22. kitty zegt:

    En onderweg zingen de kinderen in koor:

  23. selma zegt:

    Kitty, dank je wel!
    Dit is geheel nieuw voor mij. Zo leer ik nog eens iets over de moderne meisjeswereld!
    Barbie. (Er is een Duitse oorlogsmisdadiger die nog steeds niet veroordeeld is, die zo heet.)
    Ik ben niet helemaal op de hoogte van zulke filmpjes hoor,
    maar de dramatische choreografie, die spastische bewegingen, de louche blik die de bruid werpt als ze haar wijsvinger op haar hoofd zet, het ballen gooien… is dit voor kleine meisjes?
    Alleen die plastic kus misschien.

  24. Mark zegt:

    ook mannetjes met hele kleine piemeltjes moeten wel eens plassen…

  25. Appelvrouw zegt:

    Arme kindertjes, zitten ze IN zo’n lange auto, en zien ze niets van de buitenkant.

    Ik maak me wel zorgen om die chauffeur, hoeft die geen pet op tijdens het urineren in het wild?

  26. Alleen met parkeren…..
    en een scherpe bocht omhoog…..
    Voor de rest is het gewoon een volvo of mercedes die is opengesneden en een stukkie tussen gelast…
    De drie orginelen die ik ooit zag waren: er eentje gemaakt van een lelijke eend; en eentje gemaakt van een mini en eentje van een renault 4

  27. goodknight zegt:

    …ik ben ook niet zo voor die kleine japjes…
    …hoewel die lange yank er bestralend uitziet…
    …zijn niet alle oude dikke duitsers fout…

  28. De reden dat een boel mensen oldtimers leuk vinden, is dat ze toen een echt eigen model hadden; VW kever; volvo, renault 4, deux cheveaux, patatbus van citoen, VW busje.

    Nu zijn alle modellen bijna gelijk.
    En ook de blunders die de fabrikanten maken.
    mercedes kopers willen geen kleine auto.
    Suzuki kopers geen grote
    De blunder van VW: ze hadden zo de kever weer in productie kunnen nemen; uitbesteden aan Mexico of Brasilie; daar staan complete productie lijnen.
    Misschien een betere electronische controle voor benzinegebruik….
    Maar de rest: ok
    Wie wil dat afgrijselijke nieuwe model?????
    Die zijn gestoord.
    De lelijke eend en renault 4 zijn gestopt want er werd te weinig op verdiend.
    Onzin.
    Goodwill voert ook tot winst.

  29. selma zegt:

    Mark,
    dat vertelt het verhaal niet hoor,
    of zijn aanhangsel groot of klein was,
    maar dat andere roze ding was heeeel groot 😉

  30. selma zegt:

    Appelvrouw,
    geblindeerd wassie niet leek me (geen maffia-bak…)
    en die pet? Wild plassen zonder pet is echt veel lekkerder.
    Ik doe het in elk geval altijd zonder!

  31. selma zegt:

    Goodknight,
    wat is bestralend?
    Wel een mooi woord, maar begrijpen doe ik het niet.
    Wat die oude dikke Duitsers betreft, je hebt helemaal gelijk.
    Mijn dochter had eens een tijdje een ouwe Opel Vectra.
    Geweldig om mee te rijden, een soort tank. En hoe de deuren klonken als je ze dichtsloeg!
    Net als een antieke Bosch ijskast.
    Zelf had ik bijna 40 jaar geleden eens een Mercedes van een taxichauffeur overgenomen.
    Een prachtding (had ik ‘m nog maar) met een snelheidsmeter die als een rode paal omhoogschoot als je het gas intrapte.
    Dus daar wou je graag mee gassen! Toen had de politie nog fraaie witte Porsches die je scheurend inhaalden al reed je 200. Wat ik na wat bekeuringen maar niet meer deed.
    En Mercedes heeft sinds lang net zo’n ronde snelheidsmeter als alle andere auto’s, in plaats van zo’n rode erectie.

  32. selma zegt:

    Kleet,
    wat die verschillende vormen van oldtimers betreft,
    en de windtunnel-eenheidsworst van tegenwoordig, zijn we het geheel eens.
    Ook de motoren klinken allemaal hetzelfde.
    Als kind zat ik met m’n broertje op de stoeprand te luisteren naar de enkele auto’s die in de verte aan kwamen rijden.
    Dan deden we: wie het eerst het merk wist te zeggen.
    Moeiteloos onderscheidden we Eend, Citroën DS, Ford, Saab, Panhard, Renault Dauphine, Skoda wat niet al.
    Kom daar nu eens om.

  33. En crossen op de sloop met een oude amerikaan, met kerosine in de tank…..
    goeie oude tijd.
    maar idd;er waren vroeger leuke scheurijzers.B.v. fiat 125….
    maar toen was de benzine prijs nog anders….

    Ik begrijp het niet.
    Als je een echt “eigen’ ontwerp hebt dat aanslaat, ben je binnen.
    Ze spelen allemaal op veilig en richten op minimale omzet.
    heb een maand of zo terug mijn oude volvo stationcar eruit gedaan.Was 24…
    En toen kon ik kiezen; naar de sloop en betalen; of uitbranden en er geld voor krijgen; kreeg bij elkaar 250 euro voor het metaal….

  34. selma zegt:

    Kleet,
    waarom doe jij een Volvo stationwagen van 24 jaar oud weg?
    Als het een diesel is moet je ‘m naar noord-Finland of Rusland rijden.
    Daar zijn ze er gek op en zorgen ze zo goed voor die oudjes dat die gemakkelijk een miljoen kilometers op de teller krijgen.
    Mijn broer uit Finland was hier nog in november om zo’n oude Volvo diesel te kopen voor 900 euro. Vliegen naar Nederland, terug rijden. Daar is zo’n auto een veelvoud waard. Hij heeft er de reis graag voor over. Perfecte lange-afstands-auto (met die afstanden, en kou daar) plus goedkope Russische diesel…

  35. de schokbrekers waren total loss; remmen achter versleten
    stuurbekrachtiging uitgevallen….
    Maar voor 500 euro koop je een goed rijdende hoor; je moet effe zoeken…

    De buren wilden nof effe leuk wezen en belde alarm nr.
    Dus ik had 18 uniformen om me heen staan, brandweer politie en zo.
    Toen wilden ze gaan spuiten, ik zei ze heb het lef eens!
    moet totaal uitbranden; dan heeft ie waarde….
    de buurman krijgt een boete voor het misbruik maken van een alarm nummer.
    Effe rekenen: aanschaf 700, retour 250, reparaties 150, 5 jaar gereden…

  36. Wie weet; nog eens een handeltje met je broer opzetten?

  37. mirosjabin zegt:

    @ Laten we hem spreken….Oswald Sprenger en zijn navolgers…

  38. joost tibosch sr zegt:

    Hij was zelfs verbaasd dat ik nog leefde en aan zijn snoet te zien vond hij dat nog leuk ook! Bof ik even1

  39. Kudtjochie zegt:

    Volendam.
    Waar dan weer geen hoofddoekjes mogen op een katholieke school. Toch?

  40. selma zegt:

    Mirosjabin,
    een boeiende verwijzing.
    Wat een plassende werkstudent al niet op kan roepen.
    Maar wie zijn Sprenglers navolgers precies? Wie noemen zich zo, of wie kunnen daar officieel toe gerekend worden?

  41. selma zegt:

    Joost Tibosch,
    dus het gesprek was inderdaad iets langer,
    (en) zoals ik vermoedde 😀

  42. selma zegt:

    Kudtjochie,
    dat heppu goet overpijnst, van dat hoofddoekjesverbod op de RK DonBoscoschool in het palingdorp.
    Dat mag dus van den Nederlandsche rechter.
    Zoals het ook mag dat een Islamitische school de hoofddoek verplicht stelt voor vrouwelijke leerlingen en docenten.
    Dat heeft te maken met een eventuele duidelijke identiteit die een school uit wil dragen.
    Die niet verstoord hoeft te worden door andersdenkenden.
    Dit heet in Nederland: ‘vrijheid van godsdienst’, en ‘vrijheid van onderwijs’.

    Als ik dus een clubje gekken in Nederland wijs weet te maken dat Got mij een heilig boek geopenbaard heeft waarin staat dat bij elke baby het pinkje dient te worden afgehakt, als teken van ons verbond met Hem,
    dat wij jaarlijks een offerfeest dienen te vieren rond een geslachte hond,
    en dat onze vrouwen handgebreide oogkleppen moeten dragen op straffe van een pak slaag, dan kan ik ook een school openen op dien grondslag,
    mits ik mijn clubje gekken maar groot genoeg weet te maken!!
    Zeg een half miljoen.
    Dan heet clubje gekken een kerkgenootschap, en/of een religie, en verdient respect.
    (Het nuttige prettige toverwoord respect, dat massagekte zo fijn pampert en beschermt.)

    Maar pas op als het een kléín clubje blijft, dan wordt het een sekte genoemd.
    Een gevaarlijk sekte die bestreden moet worden,
    vanwege kinder-, dieren- en vrouwenmishandeling.

  43. Er is in oostenrijk een religie geregistreerd; de kerk van de verering van het vliegende koekjesmonster.
    Als kleding: een omgeerde vergiet op het hoofd.
    De oprichter heeft ook subsidie aangevraagd, en staat–legaal getolereerd–op zijn rijbewijs en paspoort met een vergiet op zijn hoofd.

    In scandinavie–weet even niet preccies welk land–de kerk van van de kopiisten; downloaden illegaal van internet is hun bidden.
    Zelfde verhaal; subsidie aangevraagd, en formeel erkend.

    Er zitten wel verschillen tussen sekten en religies.
    Een belangrijk verschil; de subsidies en politieke vertegenwoordiging, en macht.
    Toen ik in fresland woonde, organiseerden we voor bevrijding een speelweide voor kleine kinderen en een optocht.
    Zo mochten art 31 koters niet met mijn dochter van 3 spelen, want die was te werelds.
    Dan; de art 31 koters moesten op een aparte kar.
    Dan ze kwamen van 45km(!!!)om kruideniers waren te kopen in een art 31 winkeltje…
    Dan de verschillen: de gereformeerden streefden naar macht en hadden die, ook politiek; de hervormden en baptisten niet.

  44. Goeie business:Dorp 3000inwoners
    –een gereformeerde kerk met hoog betaalde domnee, die ook nog een nieuwe bungalow kreeg–gratis en electra, tel, auto: alles betaald!
    –een hervormde kerk met betaalde dominee (vreemd dat die in zweden zoveel macht hebben)
    –een baptistenkerk met betaalde dominee
    –een afscheiding van baptisten met betaalde dominee
    –een jehova getuigen toestand
    –een art 31 kerk met betaalde dominee
    Allemaal een kerk en een pastorie; en lux

  45. Mark zegt:

    Je verhaal vertelt het niet direct, maar rijden in te grote auto’s is toch compensatiegedrag?

  46. Dan heb je nog hindoeisme en boedisme
    Een beetje vreemd misschien; maar plegen weinig zelfmoord aanslagen
    Dan de meest primitieve maar met duidelijke doelstelling; de islam.
    Doel: met geweld macht consolideren.
    Heeft zelfs weinig met religie te maken, maar is bedoeld om de macht van warlords te vestigen/rechtvaardigen/in stand te houden.
    daartoe delen van jodendom en christendom gejat, en wordt er gespeeld op angst, terreur, moord en doodslag.
    Dat de oprichter ervan een pedofiel was; ach iedereen moet zijn hobby hebben
    en een rover/moordenaar een hobby is niet alles–een psychisch gestoorde randdebiel: who cares/ hij is heilig…
    dat in de directe toekomst er een kwart van de wereldbevolking voor zal worden uitgemoord: nou en? nog 3/4 over..

  47. Er zijn grote sekten; bv art 31 is een sekte, sociologisch gezien…

  48. selma zegt:

    Kleet,
    je verhalen zijn weer erg uitgebreid,
    en hier en daar met interessante opmerkingen.
    Over wat een sekte precies is, zijn al bibliotheken volgeschreven, dat kunnen wij hier niet in een reactierubriekje samenvatten.
    Letterlijk is een sekte ‘dat wat afgesneden is’ of ‘zich afsnijdt’.
    Altijd gaat dat gepaard met haat en nijd tussen de taart waaruit dat puntje gesneden is, en de taartpunt.
    Gewoonlijk is de overgebleven taart groter, en heet kerk, en de taartpunt kleiner, dus het afsnijsel, heet sekte.
    Vanwege de macht van de taart, de grote meerderheid die samen harder schreeuwen kan, heeft de (kleinere) sekte een slechte naam gekregen.
    Het verschil in groot en klein zit hem in Nederland inderdaad ook overduidelijk in subsidies en vrijstellingen. Hoe groter de schreeuwlelijk, hoe meer geld hij binnen weet/wist te slepen, en hoe beter het hem lukt(e) om het kleine schreeuwertje de mond te snoeren en uit te sluiten.

  49. selma zegt:

    Mark,
    als vrouw wil ik me niet mengen in het compensatiegedrag van mannen,
    al heb ik na vele decennia en vele tientallen minnaars wel enig idee van het verdriet van mannen die menen dat hun piemel te klein is. Menen. Volgens bepaalde onderling bepaalde normen. Meen ik.
    En dat grote auto’s, zware motoren, dikke portemonnees, rolexen, topbanen, slavinnetjes enzovoort schijnen te helpen om enigszins met dat verdriet te kunnen leven.

  50. Wat sekte religie wereldbeschouwing en doctrine is , zijn sociologische omschrijvingen.
    Daarnaast is het streven van macht als meetpunt.
    Gereformeerden streven politieke macht na; hervormden /baptisten nauwelijks of niet
    Baptisten zijn desonanten; hebben geen belang om te groeien, geen belang in macht doen hun ding en dat is dat.

  51. GROOT???? In USA op de grens met canada rijdt een transport; in feite een trailer met oplegger; hebben ze achterop de oplegger nog een zadel gezet, waar nog een oplegger op gaat.
    Totaal: metertje of 50, en 190 ton aan boomstammetjes.
    Kijk daar kan je nog eens de kachel van stoken!
    En die heeft een grote!!!
    En dat over onverharde wegen…

  52. In indonesia is vandaag iemand gearresteerd; op facebook schreef hij: god bestaat niet” Hij kan 5 jaar krijgen…

Schrijf hier je reactie

