IJmuiden in plaatjes, langs de waterkant

Dit wordt voorlopig even m’n laatste blog.
Met een paar mooie lokale plaatjes, om iedereen sfeervolle feestdagen te wensen.
Eet niet teveel vlees met kerst, liever geen.
Laat dat weekend in het teken van vrede staan,
en bij vrede past geen bloederige slachterij.

Er hing gisteren nogal een donderwolk boven het strand bij de zuidpier

En hier is de trouwe fiets, ook in dit opzicht beter dan een auto

Drieteenstrandlopertjes, die zou je moeten zien rondrennen,
de piepkleine vogeltjes, rap en grappig, alsof ze wieletjes hebben…
Ik heb op Youtube gezocht maar kon nergens een filmpje van ze vinden. Maar let er eens op als je naar het strand gaat, ze zijn vanwege hun kleinheid heel makkelijk te herkennen.

In het groepje schuilt één bontbekplevier. Die zijn hier meestal overvloedig,
en tamelijk tam vanwege de vissers op de pier die ze een & ander toewerpen

De Reddingsbrigade. Het ziet er vredig uit, maar ze oefenden
in een zee als een wild bewegend berglandschap, waar ze overheen bonkten en stuiterden

De andere kant van de pier heeft zo z’n eigen charmes.
Uiterst rechts is de rode vlag te zien die toegang tot de pier verbiedt, bij stormweer

En in het duin staat een rijtje bunkers

De haven is ook altijd zo’n fijne plek om een beetje rond te zwerven,
absoluut een van de redenen dat ik hier woon.
De vuurtoren, en de platforms die hier voor onderhoud liggen,
daar kijk ik op uit vanuit m’n keukenraam

Hier nog even een mooi scheepje op de werf.
Er zijn nog een paar zelfstandige vissers, die daarmee de wilde baren trotseren

Tenslotte nog een fiets. Om u alvast een Zalig Uiteinde te wensen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Strand, Uncategorized, Vogels, Vuurtorens en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op IJmuiden in plaatjes, langs de waterkant

  1. selmasalo zegt:

    fraai oord, fraai weer, fraai humeur

  2. mooie reportage ,
    wordt er koud van
    je komt volgend jaar terug
    mag ik aannemen
    goeie dagen toegewenst.

  3. laila zegt:

    Dag Selma; je hebt veel te vertellen en ik zie je graag terug. In 2012.
    Prettige dagen.

  4. selmasalo zegt:

    Jacob,
    het gaat om goed aankleden, dan is het nergens koud.
    Het fijne van kou is dat de meeste mensen dan thuis blijven,
    en de mensen die wel naar zee gaan,
    zijn altijd van een soort waar je leuke gesprekken mee kunt hebben.

    Laila,
    dank je wel voor je aardige woorden,
    en jij ook een fijne (al)tijd!

  5. Mooie foto’s Selma. Hulde en respect voor de Reddingsbrigade.
    Ik wens jou en de ‘jouwen’ heel fijne feestdagen.

  6. selmasalo zegt:

    Marion,
    jij ook veel plezier gewenst de volgende weken.
    ´Hulde en respect´, die zijn dubbel en dwars op z´n plaats.
    Wist je dat de Reddingsbrigade niet gefinancierd wordt uit overheidsgeld?
    Louter gesubsidieerd door particulieren en donaties van bedrijven.
    Het is haast niet te geloven dat zo´n organisatie, die zulk zwaar werk doet op leven en dood, en ook van internationaal belang, zichzelf bedruipt, terwijl tijdverdrijfjes als mandala tekenen in buurthuizen uit de overheidsruif eten.

    Deze twee mensen hadden trouwens alleen maar dikke pret.
    Het was niet eens een oefening, gewoon effe lekker dollen.

  7. Ik denk dat ik maar een grote gerookte droge worst ga zitten smukkelen, vol met chemische stofjes!
    Goed voor de NL werkgelegenheid.

  8. selmasalo zegt:

    Kleet,
    eet smakelijk jongen.
    Zal ik je eens een geheim vertellen?
    Alles is chemisch, omdat chemie over moleculen en atomen gaat, en daar bestaat alles uit wat massa heeft.
    (Je laatste zin heb ik verwijderd omdat ik die niet zo leuk vind op mijn blog. Naar ik begrijp ben je dat wel gewend.)

  9. kuifjesimon zegt:

    Waaiend 2011 uit; tot volgend jaar !!

  10. sam zegt:

    He wat leuk, jij woont wel heel dicht bij mij in de buurt zeg!

  11. Blewbird zegt:

    Smullen! En ja, ik ook vegetarisch met kerst, andere dagen ook trouwens. Jaloers op je woonplek, zo dichtbij ‘alles’. Al met al kost het mij een klein uur om aan zee te komen en dan moet ik eerst vrij zijn.

    Fijne dagen en tot aan de andere kant!

  12. Ik weet het; maar die biologische onbespoten **** niet.
    Ook dat niet alles even gezond is–rucola b.v; je mag maar 70 gram per dag hebben..
    Maar allez; naar een grote duitsche supermarkt geweest de Oetker was ruim en goedkoop vertegenwoordigd aldaar….lekkere ouderwetse toestanden…

    Och ik ben veel gewend; woordspelletjes gedaan in de krant; uitgevochten voor de rechter; alles gewonnen..zoals het hoort

  13. Appelvrouw zegt:

    gelukkig kon je met je fiets snel wegrijden voor de dreiging van foto 1.
    Maar kennelijk heeft het je toch ingehaald, op de laatste foto te zien ben je zwaar geveld.

  14. Joshua zegt:

    All The Best Wishes There…

    for 2 0 1 2 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

    With a Lot of ‘F E E D S – B A C K !!’

  15. svara zegt:

    die eerste en die vierde foto vind ik erg mooi
    voor jou ook fijne dagen gewenst
    hartelijke groet
    svara

  16. selmasalo zegt:

    Kuifjesimon,
    even vriendelijk terug waaien is er dus niet bij 😀

  17. selmasalo zegt:

    Sam,
    nee, het is andersom hoor 😉
    Maar dan heb je in elk geval mooi uitzicht vanachter je computer

  18. selmasalo zegt:

    Blew,
    dank je wel.
    Tja, hier wonen… indertijd verklaarden sommige Amsterdamse vrienden me voor gestoord dat ik in ‘dit gat’ wilde gaan wonen, maar ik heb nog geen minuut spijt gehad van m’n verhuizing. Integendeel: ben ik een dagje in de stad, dan is het altijd een opluchting weer hier terug te zijn. De wind staat meestal ‘goed’, dus de last van hoogovens valt zeer mee.
    Het was woningruil.
    Probeer dat ook eens, wie weet?

  19. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    onweer op het strand, een van de mooiste maar allerengste dingen daar mogelijk. Een heel enkele keer lees je over bliksem die inslaat in wandelaars in open gebied, brrrr. Maar de wind woei de bui van me weg, en dan is het lekker natuurlijk.
    Tja, die laatste fiets. Hoe het precies mis kon gaan hou ik besmuikt geheim. Maar het was de voorlaatste fiets.

  20. selmasalo zegt:

    Joshua,
    óp naar de volgende 45 jaar met elkaar
    (het schijnt in de toekomst te gaan kunnen, maar dan moeten ze ook maar een werkzame antirimpelcrème uitvinden, toch?)

  21. selmasalo zegt:

    Svara,
    dat wolkenpak…
    dat is echt geweldig, altijd anders, altijd mooi. Dat had de oude Ruysdael goed door.
    Ik heb met die foto’s eerst wat in fotoshop zitten spelen. Fantastisch, dan kun je er met kleur en contrast en zo nog veel meer dreiging in leggen. Maar toen heb ik ze toch maar naturel geplaatst.
    Jij ook veel plezier gewenst de komende weken!

  22. Joshua zegt:

    Met Wrimpel envlag gaan wij voor de volgende 5 0 -tig jaar is een riond getal aan de Slag
    40 – 4 5 wil ik niet overdoen ! Toi Toi Zoen* * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * * * * * * *

  23. selmasalo zegt:

    Overdoen? Maar het was toch: we zijn van na de oorlog, en dat willen we zo houden? 😀

    Toi toi (toi)… o ja, ik ga optreden, hoera!
    Wist je dat het oorspronkelijk een Jiddische bezweringsformule is?

  24. Joshua zegt:

    Wat is een Bezwerings-formule? Toi Toi Toi Of Overdoen ?
    Weet wel dat H A L L E E L O E I JA H in het Jiddisch
    Herhaling betekent Vandaar dat je het bij Bach en Händel zo vaak hoort!!

  25. selmasalo zegt:

    Een bezweringsformule is een prevelementje tot de god(en) wanneer je (hoogmoedig) iets gezegd of gedaan hebt wat hun woede op zou kunnen wekken, en dus straf.
    Wij kennen het nog als afkloppen (oorspronkelijk op eikenhout, de boom van Wodan, en dan gepaard gaande met een ootmoedige buiging en een passend gebed).

    Toi toi toi, toch?!

    Halleeloeija wordt veel herhaald, maar betekent niet herhaling.
    Het woord komt al bij de Babyloniërs voor als Alala of Alalu, als uitroep van vreugde, en als refrein bij ‘work songs’. Het is één van de zeer vele fenomenen die de (latere) Joden meenamen vanuit hun Babylonische ballingschap en integreerden in hun cultuur die de onze later zo diepgaand beïnvloedde.

  26. Joshua zegt:

    Mooi uitgelegd allemaal U bent dus wel voor Herhaling Vatbaar.. A L A L U loeiJáh Jáh !!

  27. ejwblog zegt:

    Dreigende luchten mooi gefotografeerd.
    Die vogeltjes, ik vind ze ook erg grappig en dankzij jou weet ik nu hoe ze heten.

    Fijne dagen gewenst..

    .

  28. Aad Verbaast zegt:

    Mooie serie!
    En dank voor de wens. Ik hoop ooit nog eens mee te mogen maken dat mijn uiteinde zalig wordt verklaard.
    Jij mooie dagen en alle dagen er na.

  29. Selma, wat heb jij toch veel kennis in huis!

    Fijne dagen en een goed nieuwjaar!

  30. Reine jRagolo zegt:

    Voor een ex-stadsfotograaf kun je toch frekt mooie plaatjes buiten maken.

    Gelukkig Kerstfeest en een Zalig Nieuwjaar.

  31. Ximaar zegt:

    De beste wensen voor 2012. Ik vind die stelconfiets een prachtig kunstwerk. Past goed bij de Ijmond.

Schrijf hier je reactie

