Rinkel, rinkel… Daar is de kerstkassa… Het is weer de hoogste kooptijd dames! Sjoppen! Sjoppen! Sjoppen!!!

Wie alles al heeft, en niks meer nodig, wil heel graag niks kopen.
En goed betalen voor helemaal niks. Want gekocht moet er toch worden.
Heel verstandige ondernemers willen graag in die grote behoefte te voorzien,
en zijn van harte bereid om rond ‘de Feestdagen’
zeer veel niks in de aanbieding te doen, uit de goedheid hunner harten
terwijl er veel gezellige kerstmuziek uit de luidsprekers klinkt:
“Komt verwondert u hier mensen
Ziet hoe de supermarkt u verleidt
Ziet vervuld der zielenwensen
Ziet deze heerlijke niksigheid!”

Een bakje slaapmos voor slechts 1,99!

En een bakje boomschors, dat is nou ook echt helemaal niks, voor maar 1,99!
Mevrouw wil er graag nog zo’n goedkoop bakje Elandgeweimos* bij, mag dat winkelier?
Dat heeft ze broodnodig voor de sfeervolle decoratie van haar huis

Straks nog even lifestyle decoratiezand bestellen. Bestaat echt! 150 gram voor maar 3,50,
of even langs de afdeling ‘Home & Decoration’ van de Ikea,
want daar hebben ze ook nog lifestyle decoratiegrint, een hele zak voor 1,49, da’s voor niks.
Terwijl doorlopend gezellige kerstmuziek uit de luidsprekers klinkt:
“Komt allen tezamen
Bulkend van de euro’s,
Stort nu, o stort nu uw geld bij ons!”

Kijk eens hier! Denneappels op een stokje, geen gekheid, dat is helemaal bijna voor niks

Maar ze is nog niet uitgewinkeld!
Ze heeft ook nog heel dringend een stukje kerstniks nodig, heel dringend.
Een koopje voor maar 9,99 en ook nog afgeprijsd, want eerst was het 11,99.
Even profiteren van dit voordeel, want op = op.

Zou ze dat zelf moeten maken, dan moest ze dat oude plantenbakje uit de schuur halen
en afwassen, vier takjes uit de heg gaan knippen, vijf balletjes uit de kerstdoos vissen…
Dat zou echt niks zijn. Zoveel werk! En die trendy blingbling lifestyle kaarsenhouder dan?
Die kost vast alleen al een tientje. Dus alles bij elkaar is dit toch niks?

Maar dan is ze nog niet klaar, want wat zien we daar?
Naast de supermarkt staan zulke gezellige kerstkraampjes, met sfeervolle boomstronkjes.

“Kijk Joop, dat is net wat we nodig hebben,
zo’n artistieke tak met drie kaarsglaasjes en een papieren vogeltje…
En hij kost maar 25 euro! Twee voor 40, da’s toch niks?”

Op dat moment ging het een enigszins mis met de fotoreportage.
De twee heren marktlui sommeerden me dreigend direct op te rotten.
Ze keken mij aan, en ik keek hen aan, en zij wisten dat ik het wist:
dit winkelcentrum ligt pal naast de Kennemerduinen, op nog geen 200 meter lopen.
Maar daarover straks meer.

“Deze vind ik toch mooier, met vier denneappels en een vogeltje. 25 eurietjes maar!
Hou ‘m vast Joop, dan gaan ik nog effe hiernaast sjoppen”

Onderstaande foto is genomen aan het bospad dat parallel aan de Heerenduinweg loopt, achter het Zeewijkplein waar het winkelcentrum van de artistieke boomstronkjes ligt.
Het is een zoekplaatje, want in de ochtendmist staan een paar herten

Die herten eten graag boomschors.
Het hoort bij het moderne beheer om dode bomen te laten staan, en vallen

Dat heeft wel wat. Je waant je soms in een oerbos

Waar je karrevrachten kerststukjes van kunt maken à 25 euro per stuk.
Wat een goed idee eigenlijk!
Hoeveel zou ik zo uit dit kleine stukje landschap kunnen peuren?
Ik ga mijn bolderwagen halen en vanmiddag aan de sprokkel.
Dan kan ik mijn inkomen deze week nog wel bijspijkeren met een paar duizend euri

*Elandgeweimos staat op de Rode Lijst.
(Maar wat kan dat bommen nu de zegeningen van Bleker over ons kommen)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo, Uncategorized, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Rinkel, rinkel… Daar is de kerstkassa… Het is weer de hoogste kooptijd dames! Sjoppen! Sjoppen! Sjoppen!!!

  1. Aad Verbaast zegt:

    Je boft. Jij kunt het tenminste nog om de hoek halen. Rutte vloog helemaal naar Obama en riep meteen dat hij enkel wilde praten over “sjops, sjops en sjops!”

  2. selmasalo zegt:

    Jemigdepemig,
    heb ik wat bijzonders gemist?
    Ik krijg altijd instant een heftige aanval van hermetisch afsluitend oorsmeer als ik dien knaap iets hoor zeggen.

  3. selmasalo zegt:

    Zojuist hoorde ik op radio 1 de bespreking van de biografie van mijn overgrootvader, die er genoemd werd: “iemand uit de tijd dat politici nog hersens hadden”.
    Dan zijn mijn oren vanzelf wel open, en ik hoop die van Rutte ook.

    (Vooruitgeworpen licht, Arnold Kerdijk (1846-1905).
    De visionaire blik van een paternalistisch liberaal
    Wibo Schepel, stichting Kerdijk Actueel, isbn 9789081825801)

  4. Gut, ben jij geboren dan? Dacht dat je ontsproten was….
    Wie was die betovergrootvader dan?

  5. selmasalo zegt:

    Geboren?
    Hoe kom je erbij.
    Ik ben gekneed uit een stukje klei vermengd met wat bloed van een opstandige godheid en het speeksel van de kleiende godin.

    Voor de genoemde overgrootvader zie:
    https://selmasalo.wordpress.com/2011/11/17/vrijdag-a-s-de-eerste-kerdijk-lezing-door-job-cohen-een-monument-voor-mijn-overgrootvader/
    En als je het nog aankunt ook het blog van twee dagen later.

  6. Dus hij was een van slechterikken verantwoordelijk voor de afgang van politiek, beter bekend als pvda?

  7. assyke zegt:

    ze verdienen de driedubbele RutteJagerenBlekerprijs
    Rutte voor de niksigheid
    Jager de economie moet draaien dus consumeer!
    Bleker omdat roven van de natuur tegenwoordig een heldendaad is

  8. selmasalo zegt:

    Kleet, jouw onbenulligheid kent geen tijd.

  9. Blewbird zegt:

    Je hebt ze door, de rovers en windhandelaren! Vanochtend indringende documentaire op BBC World waarin haarfijn werd uitgelegd waarom we vanaf de 80-er jaren zonodig leningen moesten afsluiten en waarom we nu met de brokken zitten.

  10. selmasalo zegt:

    Assyke en Blewbird,
    ik was juist zo geroerd door het altruïsme van fabrikanten, handelaren en middenstand in deze donkere dagen voor kerstmis, het feest waarop men de medemens toch met een beetje warmte en begrip tegemoet dient te treden, elkaar iets wil geven…

    Ik ben ervan overtuigd dat zij juist reuze hun best doen om het iedereen naar de zin te maken!
    Ze bieden lekkere hapjes en leuke hebbespulletjes aan waar de vrouwtjes blij van worden, en zijn de vrouwtjes blij, dan zijn zoals bekend de mannetjes ook blij, want dan valt er in de slaapkamer misschien iets te regelen.

    En de handel?
    Die is ook blij, met zijn bescheiden omzetje (bescheiden, want met kerst trekt men elkaar het vel niet over de oren, vanzelf).

    Iedereen blij. Wat een heerlijke kerstgedachte !

  11. Selma, wat een geweldig blog!
    Ik zet hier onze nieuwjaarswens neer:

    http://fulpsenrienke.wordpress.com/2011/12/09/13/

  12. selmasalo zegt:

    Fulps, dank je wel,
    en nog eens dank je wel.
    Dat is een fijne en originele kerstwens.
    Echt leuk, zo een heb ik nog nooit gekregen.
    Jaja, nieuwe tijden nieuwe wegen.
    (Ik was eigenlijk nog niet eens bekomen van de verbazing over die papieren kerstkaart die ‘jingle bells’ speelt als je ‘m openvouwt.)

  13. Stefania zegt:

    selma, Voor het nikse kerstgevoel af te maken, moet je nog eens langs gaan bij Hotel Des Indes in Den Haag. 5.75 (euro!) voor een kopje slappe muntthee.

    Echt voor niks.

  14. selmasalo zegt:

    Hotel des Indes,
    dat prachtige, statige hotel met zijn roemruchte verleden en gasten (de Russische danseres Anna Pavlova overleed er nadat een dokter aan haar pleuritis had geknoeid).

    Ik hoor tot de antiekelingen die de euro’s af en toe nog omrekenen naar guldens, dus denk ik: een gulden of 12 voor een koppie thee. Wat kon je met dat bedrag toch veel doen vóór 2002.

    Maar je kunt er nu in elk geval een doosje of vier pepermuntthee van kopen.
    En je kunt het gratis plukken hier in het duin.
    Met dit milde weer steken er nog steeds verse muntblaadjes de kop op.
    Lekker joh!
    Laat ze hun thee daar zelf opdrinken in Des Indes.

  15. Jezzebel zegt:

    Mooie reportage, man oh man, wat kun je zeggen.
    Laten ze er met hun vingers afblijven!
    .

  16. Je kijkt je ogen uit…bosje berkentakken 3 euro……
    Ik ben miljonair met de tuin hier….

    Dode bomen zijn wel lichamen vol leven…..

    Lekker die sneeuw hier…..~

  17. selmasalo zegt:

    Jezzebel,
    dank je wel

    Annet Lemaire,
    en die worden gekocht, door wie vraag ik me dan af.
    Ik zou wel eens in de boekhouding van zulke luitjes willen kijken…
    Misschien maken ze gewoon nooit een boswandeling. Zulke mensen bestaan.

    De dode bomen die ik op de plaat zette zijn of gaan heel erg dood hoor.
    Daarin leeft het dan wel van de insecten en schimmels. Ook mooi.

    Sneeuw?
    Hier schijnt vrolijk de morgenzon, en het raam staat wijd open!

  18. Pingback: Schrijf een Kerstverhaal in zes woorden | Jokezelf

  19. Mieke zegt:

    We zouden wat meer om ons heen moeten kijken. Op dit moment is er in mijn omgeving zoveel te vinden. Mijn dennenappels uit Ile dÓleron doen al jaren dienst. Maar ach de economie uit het slop helpen zal met een enkele kerst ook wel niet helpen. En als je nog restjes wol hebt (wie heeft dat trouwens nog) kun je altijd je ballen breien. Het wordt weer jaren vijftig.

  20. selmasalo zegt:

    Mieke,
    dank je wel voor je opmerkingen.
    Zelf wat knutselen, het is zo makkelijk, voor de hand liggend en goedkoop,
    maar het wordt niet meer geleerd…
    en bovendien willen de meeste mode, oftewel na-apen, met merkjes van fabrikanten lopen, showen van: kijk eens hoeveel geld ik uit kan geven.
    En verder: het wordt inderdaad weer de jaren vijftig, over 38 jaar ,-)

Schrijf hier je reactie

