Mooi verveelt en lelijk went, of: operatie oude bezem

Het knerpt nu wel heel erg onder mijn sokken.
Zand, puntenslijpsel, en schilletjes van noten die nogal in m’n voeten prikken.
De bezem is al een paar dagen gebroken. Weggooien dan maar.
Neem me voor een nieuwe te kopen

Kan er toch niet toe komen.
Die trouwe bezem gaat al veertig jaar mee, kocht hem nieuw als vrijwel het enige nieuwe in mijn eerste huisje, toen het nog niet vanzelfsprekend was om een stofzuiger te bezitten
(of een koffiezetapparaat, laat staan een vaatwasmachine of wasdroger).
Hij heeft ontiegelijk veel opgeveegd, die oude veegvriend*, jaar in jaar uit.
Van kruimels en knutselsnippers van de kinderen lang geleden
tot alles wat ik zelf nog dagelijks mors in het morsige huishouden van Selma Steen.

Het schijnt dat er mensen zijn, vrouwen vaak, die elke dag hun huis stofzuigen.
Wat goed, wat huugiënisch, wat een discipline. Aan de andere kant heb ík met bezemvriend maar mooi 40 x 365 dagen op dergelijk elektriciteitsgebruik bezuinigd.

Waar is de lijm, waar zijn de plankjes en tangen?
Daar.   Zo.   Klaar.

Mmmm, even naar de ingrediënten van de lijm kijken.
Vroeger werd de meeste lijm uit dierenbotten getrokken…
maar ook een veegvriend heeft zo zijn principes.
Hela! Op lijmetiketten hoeft blijkbaar geen ingrediëntenlijst te staan.
Wel meldt de verpakking dat de inhoud aan ‘industrienorm EN 204 D3’ voldoet.

Effe googelen.
Geen Nederlandse site die dat wil verklaren, aber Deutsche natürlich, und gründlich ja:
es handelt sich um Polymere die nur schwer biologisch abbaubar sind. Oei!
Nou ja, dat wou ik toch eigenlijk wel, want bezempje moet nog lang niet naar de vuilnisbelt.
Vom fertigen Werkstück gehen nur kaum messbare Belastungen aus. Toch fijn. Schutzhandschuhen worden aangeraden aan sensibilisierte Personen.

Ik citeer even zuinig uit het vele. Vanuit milieustandpunt bekeken is het beslist rotzooi,
maar spaarzaam gebruikt toch heel adequaat.

Kijk, daar gaat bezempje weer, scheef en wel. Mag het na veertig jaar?
Oude bezems vegen ook wel schoon. En blijven trouw tot in den dood, hoop ik

* Bezem is een mannelijk woord. In de wazige oudheid, toen mensen kennelijk nog weinig dwangvoorstellingen hadden over seksualiteit, en dingen recht voor hun raap benoemden, kregen voorwerpen met paalachtige vormen vaak het mannelijk geslacht,
en holle voorwerpen het vrouwelijk.
Er zijn talen waar dat veel meer voor opgaat dan voor het Nederlands,
maar die zijn dan minder beïnvloed door andere talen dan onze taal,
die leenwoorden een willekeurig geslacht aanmat
(zoals het mannelijke ‘emmer’, dat van amphora komt, en idem ‘bak’ van bacca.
Maar ‘kom’ en ‘vat’ zijn wel vrouwelijk, want oorspronkelijk Germaanstalig).

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Mooi verveelt en lelijk went, of: operatie oude bezem

  1. Selma, je hebt deze bezem van een zekere dood gered maar…………….was de dood niet een gebeurtenis van genade geweest, zou deze invalide nog wel schoon vegen?
    Ik ben ervan overtuigd dat dit werktuig de eeuwige rust dubbel en dwars verdiend heeft.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Kom op. Selma, zet die bezem nou eens in een hoek of in het bezemhok..je weet toch dat je nu stofzuigers hebt en nog veel meer dan die moderne schoonmaakdingen. (Dit is niet gemeen of vervelend bedoeld, daarvoor ken ik je -denk ik- al te goed! Maar ook dat kan natiuiurlijk mannelijke verwatenheid zijn! Of niet?)

  3. selmasalo zegt:

    Ach Fulps,
    een partner stop je toch ook niet onder de grond omdattie invalide is?
    Mijn dochter belde vandaag, en ik vertelde terloops dat bezem gebroken was. Ze wist het precies: die ouwe rode. Die doe je toch niet weg? Daar ben je toch op gesteld? Gewoon lijmen hoor, en anders spalken. Wij streven immers ook naar minder en minder kopen?!

  4. Maria Trepp zegt:

    Heel erg mooi en bijzonder, inhoud,, tekst en beeld . Grote complimenten.

  5. selmasalo zegt:

    Joost,
    sinds lang heb zelfs ik een stofzuiger, en zelfs van een merk dat meent dat er geen betere is (wat ik gezien zijn bejaardheid wel wil beamen, en met mijn spaarzame gebruik wordt het wel een erfstuk). En die benut ik voor de onuitpulkbare hoekjes waar bezem te trots voor is om te komen, maar de waarheid is natuurlijk dat hij te grof is om er bij te kunnen. Ik noem hem dan niet verwaten hoor, zeker niet waar hij bij is. En een oude heer plaats je toch niet in een bezemhok!

  6. selmasalo zegt:

    Maria Trepp,
    meen je het? 😀

  7. knutselsmurf zegt:

    Al ons afval wordt verbrand bij een zeer hoge temperatuur, dus veel van die milieuinformatie is niet van toepassing, zolang er geen lijm het riool in gaat. Alleen al het feit dat je je bij alles wat je doet afvraagt wat daarvan de milieueffecten zijn, maakt dat je half zoveel vervuilt, want het begint bij het schap in de supermarkt. ( of Mediamarkt ).

  8. joost tibosch sr zegt:

    Oude heren..weet jij veel!?

  9. selmasalo zegt:

    Oja Joost, was ik vergeten, sorry: het leven begint pas bij veertig!

  10. selmasalo zegt:

    Knutselsmurf,
    ‘ons’, dat zijn de afvalenergiecentrales?
    Noodoplossing is dat.
    Afval scheiden doe ik tot op het metalen pithoudertje van het waxinelichtje.
    Recyclen, recyclen, recyclen.
    De rest is hopeloos 20ste eeuws.

  11. Blewbird zegt:

    Veel respect! Je bent me er een!

  12. selmasalo zegt:

    Respect voor de bezem… dat is Zen hoor!
    “Een leerling vroeg aan Meester Li: “Wat is meditatie?”
    Meester Li antwoordde: “Als je een bezem ziet, veeg de bladeren.”

  13. kitty zegt:

    Zo Selma.
    Dat heb jij wel mooi gefixt!
    Ik zuig 1 of 2 keer in de week.
    Een bezem heb ik nog nooit binnenshuis gebruikt.
    Hooguit een veger en blik bij glas. 🙂

  14. selmasalo zegt:

    Dank je wel Kitty, het zijn de wonderen der chemische industrie.
    Maar ik ben bang dat het uitmeten van aantal keren vegen of zuigen eh eh, geen, tja, ehmm…
    Een buurvrouw heeft een paar grote honden, en als ik koffie bij haar drink vind ik één keer per dag stofzuigen veel te weinig. Maar ze is erg vriendelijk, en ik ben beleefd, en maak liever praatjes buiten.

  15. Appelvrouw zegt:

    het is de mooiste bezem van de hele wereld!

  16. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    dank je wel voor die erkenning,
    je bent tenminste iemand die het snapt!

  17. selmasalo zegt:

    Aan mannen moet ik vertellen dat het een oldtimer is, dan begrijpen ze het direct.
    En tegen yuppen dattie retro is, dan gaan hun oogjes hebzuchtig glimmen.
    En voor de rest: antiek, must-have, of trendy lifestyle…
    Maar dan moet ik m’n huis van een bewakingssysteem gaan voorzien, tegen inbrekers…
    Hoewel een beetje heks zich hoe dan ook naar binnen tovert, want het is en blijft een begeerde bezem!

Schrijf hier je reactie

