Nog veertien lange nachten slapen

Lekker zuidwesterstorm vanavond, met regen en zware windstoten,
dan wordt mijn keukenraam gezandstraald door de natuur zelve.
Vanmiddag waren hier in IJmuiden golven van vijf meter hoog,
bij wind waar je tegen kon leunen. Dat maakt wonen aan zee zo fijn.

Alleen dat het zo vroeg donker is, en pas zo laat licht, daar heb ik een hekel aan.
Ik houd de telling precies bij:
nog veertien nachten slapen, en dan zitten we weer aan de goede kant van het jaar!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Slaap lekker!, Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Nog veertien lange nachten slapen

  1. Lecktorama zegt:

    Ik was als kind al volslagen manisch in December, regelmatig uitmondend in een jeugdige rolberoerte tijdens het kerstdiner. De weemakende, ultrabarokke geur van kapotgekookte, oversuikerde cranberries doet me nog steeds denken aan een diep purperen mantel van velours die over het licht heen ligt gedrapeerd.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Dat vond ik het mooiste aan Zandvoort, pure zilte lucht, wind waar je op kunt leunen.
    Het “braaivlees” in de zomer was voor mij de afknapper.
    Lunteren is ook een toeristendorp maar niet zo erg als Zandvoort.

  3. Blewbird zegt:

    Je woorden uit mijn hart. Ik moest werken vandaag en vergaderen. Morgen ga ik de schade opnemen, in Katwijk, bij Wassenaarseslag, of ergens anders.

  4. Jezzebel zegt:

    De ruiten van mijn huiskamer (8m breed) bollen, kraken en trillen.
    Er zijn momenten bij dat ik echt bang ben.
    Ik heb de gordijnen dicht gedaan.
    De computer staat met uitkijk op het glas en de verte.
    Daar kan ik niet de hele avond tegenaan kijken, steeds opnieuw schrikken.

  5. Johan HvD zegt:

    Tja, december is echt iets om snel doorheen te rennen, zonder ommezien, om ergens in mei weer te zingen dat alle vogels een ei gaan leggen. 😦

  6. Appelvrouw zegt:

    Ik hou juist van de kortste dag van het jaar.
    Met opzet ben ik ook op die dag de wereld in gekomen. Dan duurt mijn verjaardag nooit lang.

  7. Maria Trepp zegt:

    In feite hebben we het ergste nu al achter de rug! Morgen gaat de zon ( in Meppel dan) om 16.20 onder, en dat is de vroegste tijdstip van het jaar. Vervolgens blijft de stand op 16.20 en al op 18 december krijgen we s’middags weer een minuut bij: 16.21.
    Alleen s’ochtends wordt het nog later licht, en dat gaat zelfs nog door tot eind van de maand: zonsopgang 8.05.
    Ik persoonlijk vind de middag en de zonsondergang belangrijker dan de opgang.
    http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/opon/2011/zon12.html

    Ik heb lang in Zweden gewoond en was daar ook net weer op bezoek. Zonsondergang in Stockholm 15.00. Dat vind ik niet te harden!

  8. Glaswerk zegt:

    Zelfs hier in Nijmegen giert de wind ouderwets om het huis.
    Een geweldig geluid om te horen.

    Wat het korte daglicht betreft: ik vind het wel wat hebben.
    En wat je schrijft, over veertien dagen gaan de dagen al weer lengen.

  9. kitty zegt:

    Zie ik daar een kerstei hangen?

  10. selmasalo zegt:

    Lecktorama,
    manisch in december, interessant, dan verschillen we 180 graden.
    En kerstdiner… het woord zegt het al: die nee, NEE. Wij eten gewoon boerenkool, of zo. Wel met kaarsen erbij, maar dat doe ik alle dagen van december en januari, want (beheerst) vuur brengt troost.
    Bij die ‘diep purperen mantel van velours die over het licht heen ligt gedrapeerd’ kan ik me veel voorstellen. Vochtig, koud en luchtdicht ook nog.
    Goddank heb ik nu al jaren beter gezelschap in de donkere dagen.

  11. selmasalo zegt:

    Fulps,
    Zandvoort, dat is een heel ander verhaal dan mijn ruige IJmuiden. Pure zilte lucht, in beide plaatsen, maar dan houdt de vergelijking wel op.
    Naar Lunteren gaat een oprechte natuur minnende buitenstaander het beste in de winter, net als naar Zandvoort. Toch?

  12. selmasalo zegt:

    Blew,
    morgen is vandaag. Even kijken naar het weerbericht voor Katwijk: Westzuidwest 4Bft, ’s morgens een beetje zonnig, later meer wolken en ’s avonds misschien een drupje. Veel plezier! Ben benieuwd naar de volgende strandpaal 🙂

  13. selmasalo zegt:

    O Jezzebel, wat naar voor je dat zulk weer je bang maakt. Heb je geen andere kamer om te zitten dan, met kleine ruitjes en dempende gordijnen? Ruiten van 8 meter breed zijn fantastisch voor een atelier (indien op het noorden), maar inderdaad niks voor stormen.
    Toch eigenlijk heel bijzonder dat vrijwel al dat relatief dunne glaswerk toch zo sterk is dat het kan ‘bollen, kraken en trillen’ maar toch zeer zelden breekt van wind… Misschien is dat een troost?
    Gordijnen dicht, grote warme zachte trui aan, hete thee, mooie muziek en kaarsen helpen goed tegen (elk) lawaai van donker buiten, toch?

  14. selmasalo zegt:

    Johan HvD,
    voor onze breedtegraad geef ik je gelijk. Het is dat november zo fijn was dat ik elke dag een paar uur kon fietsen. Dat maakt die rottige Hollandse winter een beetje korter.
    Maar ik heb winters op andere plekken van de wereld doorgebracht waar het dan heel prettig toeven is, inclusief in de poolstreken: daar zorgt sneeuw ervoor dat het buiten altijd een beetje schemert (en ook schoon en mooi is), en bovendien wordt het daar veel sneller weer licht, Lapland heeft half februari al net zoveel zonuren als wij middenin de zomer.

  15. selmasalo zegt:

    Een kerstappeltje (sterappel) dus. O wat was dat een lekker appeltje, klein, stevig, friszoet, en als je ‘m doorsneed zag je een mooi vijfpuntig sterretje.
    Vroeger thuis hadden we zo’n appelboom in de tuin, maar ik zie ze nooit meer ergens te koop.

    Verjaardagen zijn voor kinderen. Ik ga er ook graag aan voorbij, aan die van mezelf en van andere volwassenen. Bah, dat zit dan in een kring, eerst koffie en taart, dan de flessen open, roken en maar zinloos kleppen en kwaken. Ik lees liever een boek.
    (Ik ben trouwens op midzomer jarig, dus ook met jou verschil ik 180 graden).

  16. selmasalo zegt:

    Maria Trepp,
    leuk, jij rekent nog veel preciezer. Ik heb alleen uitgezocht dat het winterpunt op 22 december om 06.30 valt. Wat een troost dat het niet meer vroeger donker wordt dan 16.20!!
    Ja, de lange avonden zijn onmisbaar. Ik heb een paar jaar in Australië gewoond, en dat was wat ik daar het meeste miste: de lange zomeravonden (ik zou nooit haring op 1 zetten, zoals bij dat grappige onderzoekje van de week).
    Maar de vroege ochtenden zijn ook goddelijk. Naarmate de lente vordert sta ik steeds vroeger op. ’s Zomers al om half 4. En dan in het duin zijn, ver van de mensen en allen vogels horen, en het ruisen van bomen of zee… En die geuren!

    Wat je opmerking over Stockholm betreft, dat is nog veel te zuidelijk. Daar kunnen de winters net zo modderig en naar zijn als in Nederland. Niet te harden, inderdaad. Maar ik ben wel eens in noordoost Finland bij mijn broer, en daar is de winter juist echt goed te verdragen (zie mijn reactie bij Johan HvD).

  17. selmasalo zegt:

    Glaswerk,
    dat gieren, en loeien, en zelfs fluiten vind ik geweldig.
    Mijn flat staat op een 8 meter hoog duin, en ik woon hier expres ook vanwege de elementen.
    Er zijn hier hekken van buizen met gaatjes, en dat zijn ware windorgels. Ik moet het geluid eens opnemen, en laten horen. Een componist likt er zijn vingers bij af.

  18. selmasalo zegt:

    Kitty,
    we zijn niet zo opruimerig: dat is nog een paasei van kleinzoontje.
    Met Pasen hangt er vast nog een geknutselde Sinterklaas 🙂

  19. Jezzebel zegt:

    @Selma, die angst is trouwens niet geheel ongegrond.
    Ik woon in een prachtig huis, antikraak, totdat de gemeente besluit dat deze panden uiteindelijk toch gesloopt zullen worden (dit duurt al jaren).
    Toen ik er kwam, waren de ruiten volledig doorgerot, onverantwoord.
    Na heel lang bij de gemeente te hebben aangeklopt en aangedrongen dat het zo niet kon, hebben ze ingestemd er nieuwe ramen in te zetten.
    Dat werd gedaan uiteraard door de partij met de goedkoopste offerte.
    En het is eerlijk gezegd niet zo solide.
    Heb ze er al eens bijgeroepen tijdens een flinke storm, er was toen 10 cm bolling van de ruiten.
    Daar waren ze zelf ook van geschrokken en hebben tegen de sponningen, extra verstevigingsbalken gezet.
    Maar de ruiten zijn bijvoorbeeld nog wel lek, op de vensterbank ligt een plas water die uit ergens uit een kier komt die de goedkope heren niet goed hebben gedicht.
    Ook al eens aangegeven, maar niemand die er om maalt.
    En tijdens windkracht 7-8 of 9 met windvlagen die volgens mij nog wel harder waren, dan hou ik soms mijn hart vast.

  20. selmasalo zegt:

    Zo Jezzeel,
    dat is wel andere thee,
    Dan heb ik maar makkelijk praten vanuit mijn comfortabele goed onderhouden woningbouwflat met dubbel glas in solide sponningen.
    Jammer dat ze die oude huizen met grote ramen niet mooi restaureren.
    Om het daarná aan jou te verhuren. Nu word je feitelijk gebruikt…

Schrijf hier je reactie

