Nog 17 nachtjes slapen, en dan…

dan is het om 06.30 uur precies midwinter. Daarna gaan de dagen weer lengen.

Maar nu eerst nog even de Kleine wintervlinder.
(Nee, uw computerscherm is niet vuil, ik ben alleen niet zo’n actieve ramenlapper)

Omdat de larven op fruit leven,
is zijn wetenschappelijke naam Operophtera, wat ‘vruchtenvernieler’ betekent,
met de toevoeging brumata, van het Latijnse bruma, de ‘kortste’ dag van het jaar

Het is een ventje, de dametjes zijn vleugelloos

En binnen, in een zeer stoffig hoekje: de Gevlekte winteruil,
(de voorjaarsschoonmaak ligt nog een maand of drie in het verschiet hoor)

Zijn wetenschappelijke naam is Conistra, wat ‘een plaats met veel stof’ betekent.
In dit geval wel erg toepasselijk, maar die naam slaat op de vlekjes op de vleugels.
Hij heeft de toevoeging rubiginosa, ‘roestig, roestbruin’

Al zat hij min of meer in een huisspinnenweb, hij leefde wel degelijk.
Hij is vrijgelaten. Dat was eergisteren, toen het hier nog lekker weer was

Ja hoor, de vleugeltjes bewegen. Doeoeoei!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Vlinders en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Nog 17 nachtjes slapen, en dan…

  1. Wat een donzig koppie heeft deze wintervlinder. En nog maar zeventien dagen? Je geeft me hoop!

  2. assyke zegt:

    idd deze heeft wel een erg hoog aaibaarheidsfactor:)

    wat ramen lappen betreft, ook niet mijn hobby
    en volgens mij zijn vlindertjes van dit soort en motjes
    daar wel dol op

  3. selmasalo zegt:

    Marion,
    op 22 december ’s morgens vroeg.
    Tegen de tijd dat het echt guur weer wordt, reken ik die datum uit en ga aftellen.
    Dat is feitelijk de oerreden van advent, wachten tot het feestelijke moment dat de dagen weer gaan lengen.

  4. selmasalo zegt:

    Assyke,
    motjes en andere insecten zijn eigenlijk altijd wondermooi, wat goed te zien is als je foto’s uitvergroot.
    Als een gehate insecten als bijvoorbeeld de keizervlieg of blauwe vleesvlieg zo groot zouden zijn als een hond, dan liepen de mensen ermee aan een lijntje te paraderen.

    Ramen lappen… vroeger deed ik dat pas als ik ging verhuizen 😉
    Maar hier doe ik het iets vaker, om de buren een plezier te doen. Ze vinden het niet fijn als hun raampjes blinken en dan zo’n grauwsluier ertussen… Bovendien is er soms een zandstorm vanaf het strand die echt het licht wegneemt, zelfs mij te gortig!

  5. DagEnDauw zegt:

    Joel
    Ik kijk er al naar uit…
    Leve het licht!

    – Dauw –

  6. ejwblog zegt:

    Mooi beestje.
    Triest dat de dametjes vleugelloos zijn
    Wat is een vlinder zonder vleugels.

  7. kuifjesimon zegt:

    Laat de dagen maar snel gaan lengen
    ik zal er geen traan om plengen
    (goed he;-))

  8. Blewbird zegt:

    Ik durf al niet meer op de fiets. Zo donker op de Breestraat om kwart over 6 (=18). Mooi die Kleine wintervlinder en zijn vriendjes.

  9. Reine jRagolo zegt:

    Bij de boer koop ik soms appels met vraat van de wintervlinder.

  10. selmasalo zegt:

    Dagendauw,
    Joel, leuk woord, heeft helaas niets met joelen te maken (wat me gezellig leek) maar alles met duisternis. Logisch ook.
    Nu ik dit antwoord schrijf, duurt het nog maar 12 nachten tot het keerpunt naar het licht 😀

  11. selmasalo zegt:

    WWJblog,
    ach, triest…?
    De natuur is speels. Een vleugeltje meer of minder, een sprietje erbij, een paar extra oogjes, alles is mogelijk. Wij kunnen het zo gek niet bedenken of de natuur heeft het al gemaakt. De insectenwereld is van zeer grote schoonheid en onuitputtelijke variatie, als je de moeite neemt rond te wandelen met een loep, of nog beter: thuis een microscoop hebt.
    Momenteel ben ik thuis bezig met een strijd tegen de wolluis (van sommige insecten houd zelfs ik niet) en van die soort hebben de dames gelukkig ook geen of nauwelijks vleugels, wat ze makkelijker uit te moorden maakt dan heur snel vliegende wederhelften.

  12. selmasalo zegt:

    Kuifjesimon,
    sommige mensen hebben een dichttalent,
    dat op mijn blogje zijn weerga niet kent!

  13. selmasalo zegt:

    Blewbird,
    lampje?
    En die motjes: beter een opgeruimde vrouw dan een opgeruimd huis, zeg ik altijd maar.
    Dank krijg je nog eens leuke bezoekertjes!

  14. selmasalo zegt:

    Reine jRagolo,
    o, dat is dus toch waar, dat ze (de larven dan) vruchten eten. Ik had die wetenschap zomaar ergens van overgeschreven, maar las later dat ze vooral op eiken leven.
    En ach, zo’n happie van een larf uit een appel… dat is juist een heel goed teken, namelijk dattie onbespoten is. Vroeger thuis aten we altijd eerst de valappels met de ‘pieren’ op. Die schilde je er gewoon uit, met hun gangenstelseltjes en poepjes en al.

  15. frits zegt:

    Selma
    Prachtige foto,s ik bewonderd ze
    gr frits

  16. selma zegt:

    Dank je wel Frits 🙂

Schrijf hier je reactie

