Wie doet mij dit na? Twee blauwe duimen, en toch geen Zwollenaar

Zwollenaren heten vanouds ‘Blauwvingers’,
vanwege het vele geld tellen en hun legendarische schraapzucht

Maar dat is hier niet aan de orde.
Rara hoe krijgt een mens twee blauwe duimen tegelijkertijd?
Het lijkt wel kunst. Wie doet me dat na!

Dit is wel grappige informatie: de pijn hiervan is gelijk aan twee gebroken harten

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kunst & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Wie doet mij dit na? Twee blauwe duimen, en toch geen Zwollenaar

  1. Tussen een la gekregen?
    Over de blauwe vingers van Zwollenaren zal ik het ook maar niet hebben. 😉
    Mijn moeder komt uit die contreien
    Het sneeuwt hier een beetje.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Grappig, mijn lief zegt dat je bij mij hebt gereageerd terwijl ik jouw verhaal lees! Dankzij de voorpagina van OBA?
    Die nagels, dat lijken mij bloeduitstortingen, meestal gevolg van een “mechanische actie”.
    Bij de term “gebroken hart” denk ik aan voorbeelden uit het boek dat ik net aan het lezen ben, Het geheugenpaleis, van Joshua Foer: iemand die een strikt beeldende “informatieverwerking” heeft. Die zal zich afvragen hoe zo’n flexibel lichaamsdeel als een hart kan breken: het is toch niet bros?

  3. kitty zegt:

    nou nee dank je
    is nogal pijnlijk!

  4. Lidy zegt:

    Ja dat is een mooi verhaal Selma, behalve van die blauwe duimen, is zeker een deksel of een kast op gevallen?

  5. Ik mag die folkklore wel. Ik ben nu een Zwolse blauwvinger, maar geboren ben ik een IJsselsteinse apeluier, dat verwijst ook naar een komisch verhaal.

  6. Wllm Kalb zegt:

    Op de lagere school moesten wij lang geleden schrijven met aniline potloden. Daar kreeg je ook blauwe vingers van.

  7. selmasalo zegt:

    Ina,
    nee, bij twee verschillende gelegenheden!
    Dat sneeuwen heb ik van Ximaar geleerd:
    ga naar instellingen, algemeen,
    helemaal links onderaan vakje aanvinken.

  8. selmasalo zegt:

    Dwarsbongel,
    zeker, mechanische acties (2)
    Geweldig boek dat Geheugenpaleis hè?
    Ik las het in één adem uit, wat een schrijver, wat een informatie, een boek naar m’n hart.

  9. selmasalo zegt:

    Kitty,
    gelijk heb je. Ik doe het mezelf ook liever niet na.

    Lidy,
    ik vond het ook nogal een raadsel.
    Wie houdt er nou zijn duim tegen de deurpost om tegelijkertijd de autodeur dicht te slaan,
    om de volgende dag met een hamer op de andere duim te timmeren.
    Eigen bult, dikke schuld.

  10. selmasalo zegt:

    Catharina,
    bij ‘apeluier’ denk ik:
    luier van een aap,
    iemand die een aap luidt (aan z’n staart trekt als bij een kerkklok),
    en als derde: geluier als van een aap.
    Ik ga het even opzoeken. Lijkt me eigenlijk een carnavalsnaam…

    Aha, het is nóg anders. Heel grappig, en een bijnaam van het bekende, klassieke type, gegeven door inwoners van een naburig dorp om aan te tonen wat een sukkels die andere dorpelingen waren, zie hier:
    http://www.leukeschilderijen.eu/index_bestanden/Page493.htm

  11. selmasalo zegt:

    Wllm Kalb,
    interessant, dat fenomeen anilinepotlood. En wat vond je moeder ervan, als je onuitwasbare strepen op je kleren zette?
    Het moet een vooruitstrevende, experimenterende school geweest zijn, want bij mijn weten was het vóór de invoering van de balpen overal zo dat klas 1 eerst met gewoon potlood leerde schrijven (HB), en wie dat netjes deed mocht met kroontjespen (en inktpot en inktlap), volgens de methode ”Eerst duidelijk, dan snel”.

  12. svara zegt:

    hoe dan ook
    iets ging niet zoals gepland

    niet linksom dan maar rechtsom?
    of andersom om natuurlijk 🙂

  13. selmasalo zegt:

    Svara,
    rechtshandig zijnde sloeg ik met de hamer op die linkerduim,
    terwijl ik eerder uitstappend uit een auto met m’n linkerhand de deur dichtsloeg terwijl m’n rechterhand op het dak rustte, met de duim op de deurpost.
    Vroeger klonk er bij zulke gelegenheden “GVD”, maar in het kader van het opkuisen van mijn taalgebruik roep ik tegenwoordig hartgrondig “VVD”!

  14. svara zegt:

    geluk gehad
    ooit brak ik zo mijn wijsvinger
    gelukkig reed ik toen in een lichtgewicht Renault 4

  15. joost tibosch sr zegt:

    Ben al blij dat je met twee blauwe duimen nu niet hartgrondig PVV gaat zeggen! Je weet wel “Pietvervloekt!”!..

  16. selmasalo zegt:

    Joost toch, zo vlak voor 5 december zou ik niet durven. Dat zou roe en zak worden!

  17. fulpsvalstar zegt:

    Selma, vanwaar toch dat kuisen van het taalgebruik, de krachtterm lucht op, is goed voor de spijsvertering en klaart de lucht op, potvolblommen!

  18. Appelvrouw zegt:

    Dat kan ook nooit van de blauwvingerdagen komen want dan was het blauw aan de andere kant.
    Wel mooi gedaan, ik wed dat je het met opzet deed, eerst de ene, per ongeluk, maar omdat je van symmetrie houdt mepte je ook op de andere. Heb ik gelijk?

    Een gebroken hart, ja dat doet pijn. Ik heb het nog nooit eerder ervaren, maar nu , 9 maanden later is het nog steeds kapot.

  19. renelouman zegt:

    Dat betekent iets, daar kun je donder op zeggen.
    Alleen ik weet niet wat.

  20. Ik vind dit in het kader ‘alles voor de kunst’ toch een zorgwekkende kant opgaan Selma.

  21. Maria Trepp zegt:

    Heel erg leuk, verbinding van het persoonlijke en de historie. Bewonderenswaardig.

  22. selmasalo zegt:

    Appelvrouw,
    ach, wie weet lakten die ouwe Zwollenaren hun nagels wel blauw. (Wie zegt dat blauwe nagels iets moderns is.) Dan waren hun vingers aan beide kanten blauw.
    Nee, ik haat symmetrie. Als ik langs de ramen fiets van al die vrouwtjes die geshopt hebben bij de Action of het tuincentrum, en daar van alle hebbedingetjes TWEE kopen: twee rieten harten, 2 raw wood lantaarns, twee blingbling vazen, en die dan exact symmetrisch in heur etalage plaatsen…
    Mijn blauwpaarse nagels zijn lekker níét symmetrisch.
    En het spijt me dat ik die vergelijking tussen blauwe duimen en gebroken harten plaatste.
    De auteur van dat artikel weet er niets van. Een hamer op een duim is een overkomelijk pijntje van niks.

  23. selmasalo zegt:

    René,
    betekenen in de betekenis van voorteken? Mars en Mercurius stonden slecht hoor!

    DJ,
    zorgwekkend? Laat minister Schippers het maar niet horen.
    En kunst? Ik ben meer van knutsel.

  24. selmasalo zegt:

    Maria Trepp,
    dank je voor je aardige opmerking.

  25. Mark zegt:

    Van mij hoef je die GVD niet te onderdrukken hoor! Soms krijgt een mens nu eenmaal acute vloeknood: http://verwoedenoten.wordpress.com/2011/02/17/vloeknood/

Schrijf hier je reactie

