Piraat aangespoeld in IJmuiden! En zijn hond ook

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Strand, Uncategorized, Velsen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Piraat aangespoeld in IJmuiden! En zijn hond ook

  1. kuifjesimon zegt:

    Doet zijn Spaanse collega (met paard) het hopelijk beter 😉

  2. Ja er gebeuren rare dingen op zee. Laatst was het een concertpianist zonder geheugen kan ik me nog herinneren. Daar hebben we later niks meer van gehoord of die ooit is thuisgekomen.

  3. rockade zegt:

    Ja verdomd, die concertpianist, die was ik helemaal vergeten.
    Zou hij misschien piraat geworden zijn?
    Dat hondje kijkt anders zijn ogen uit zijn rode lijfje
    zo’n grote heeft hij nog nooit gezien.

  4. selmasalo zegt:

    Vrederat,
    die pianist maakte me nieuwsgierig.

    Even gegoogeld op pianist+geheugen+kwijt,
    blijkt Bernlef hem tot een boek verwerkt te hebben:
    http://www.leestafel.info/j-bernlef

    En dit is het originele verhaal, met ontknoping:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Andreas_Grassl

  5. selmasalo zegt:

    Rockade,
    en hij is nog eetbaar ook
    (dat scheermes) 🙂

  6. Glaswerk zegt:

    Tsjessus Selma, wat maak jij heftige dingen mee 😉

  7. joost tibosch sr zegt:

    En vanuit Ijmuiden vertrokken in de dertiger jaren -echt, dat hoorde ik gister voor het eerst! en ik denk waarom wist ik dat niet eerder?- duizenden europese joodse kinderen die doodziek in Engeland aankwamen. Sommigen leven nu nog, terwijl hun hele familie toen al is omgekomen. Tja..dan gaat het om een piratenbeeldje en hondje op het strand..en dan heb ik zo’n associatie1

  8. Oh geweldig wat leuk. Prachtig verhaal. Op wiki.
    Ben ook erg benieuwd naar jouw boek over die piraat. Ik durf te wedden dat Appelvrouw straks claimt dat hij bij haar uit de buurt komt.
    Om een kwartje.

  9. Blewbird zegt:

    Die had ik ook wel gevonden willen hebben. Maar ik zat de hele dag binnen, op werk.

  10. selmasalo zegt:

    Glaswerk,
    Almelo is er niks bij!

    Joost,
    die verhalen horen hier tot de lokale vaderlandsche geschiedenis.
    Ik heb ruim een halve eeuw geleden les gehad uit de eerste hand, van mensen die in de meidagen van 1940 in het oude IJmuiden woonden, die ook de wanhopigen gezien hebben die níét meer weg konden komen, die zelfmoord pleegden in de duinen. Omdat de Engelsen schepen afgeknald hadden om de haven af te sluiten. Zelfs wilden de Engelsen de sluizen vernielen, om de Duitsers dwars te zitten. Dat ging gelukkig (ook voor de rest van Nederland) niet door. Toen hebben de Duitsers zo’n 3000 panden (huizen, scholen, bedrijven, kerken) platgewalst als schootsgebied voor hun Festung. Dat zijn gruwelijke verhalen.
    Ik ken nu nog steeds (nu oude) mensen hier, die als kind van de ene minuut op de andere alles kwijt waren, met hun familie gedwongen elders geïnterneerd werden, bij gezinnen die daartoe gedwongen waren. En na de oorlog geen enkele vergoeding voor hun verdwenen huis, etc.
    De vader van mijn buurvrouw kwam na de oorlog niet meer aan werk omdat hij communist was.
    Maar hij zat wèl in dezelfde communistische verzetsgroep als Hanny Schaft, die (terecht) alom vereerd wordt, maar die, als ze was blijven leven ook een jaar of 20 een Berufsverbot gekregen zou hebben. Dat is ook allemaal IJmuiden.
    Gelukkig maar dat het nu alleen maar om speelgoed gaat op het strand.

  11. selmasalo zegt:

    Vrederat,
    oh, ging ik een boek schrijven?
    Kwartje, het woord alleen al. Van de week vond ik een stuiver op straat met de beeltenis van Juliana. Ik heb niks met royalty, maar ik werd toch even heel erg sentimenteel.
    DE poppetjes sta ik graag af aan Appelvrouw, als zij ze spaart of zo?

  12. selmasalo zegt:

    Blew,
    dit zijn dan de vrolijke plastic vondsten (je weet wel).
    Het regende trouwens vandaag 😉

  13. Reine jRagolo zegt:

    Ook kwalitatief erg mooi.
    Een stadsfotograaf waardig.

  14. draverblog zegt:

    Leuk je moet het maar zien.

  15. selmasalo zegt:

    Reine,
    dank je wel,
    maar ik ben geen al driekwart jaar geen stadsfotograaf meer (dat is een erebaantje voor een jaar). Het is nu Ton Heijnen, een heel serieuze vakfotograaf: http://www.fototonh.com/

  16. selmasalo zegt:

    Draver,
    op het strand is het vaak moeilijk om het plastic níét te zien

  17. Maria Trepp zegt:

    Goh wat ontzettend leuk.

Schrijf hier je reactie

