De Standenmaatschappij is helemaal terug van weggeweest, maar de verdeling is nu helder en geheel naar eigen keuze

Simpel: er zijn tegenwoordig twee soorten mensen,
en iedereen is geheel vrij om te kiezen bij welke kant hij wil behoren.

Aan de ene kant staan de Hufters,
aan de andere kant de Goedwillenden,

ingewikkelder is het niet.

Ik zal een paar voorbeelden geven van hoe de hufter zich van de goedwillende onderscheidt, voorbeelden die iedereen direct herkent,
zodat men weet in welk kamp men zich bevindt, of zou willen gaan bevinden.

Woordgebruik
De hufter kiest ziektes en platte woorden voor geslachtsdelen om zijn onlust te uiten,
of om te schelden, met name kut, hoer, kanker, kankerhoer, maar de lijst is veel langer.
De goedwillende benoemt zijn onlust in termen die van reflectie getuigen, en scheldt niet.

Uitspraak
De goedwillende probeert behoorlijk gearticuleerd
en voor iedereen verstaanbaar Nederlands te spreken.
De hufter praat expres plat, of in een modieus straattaaltje,
met neerhangende mondhoeken om zijn minachting te uiten voor iedereen die niet tot zijn soort behoort, en omdat hij/zij dat stoer meent te zijn tegenover medehufters.

Gespreksonderwerpen
De hufter kletst, als het een man is, vooral over voetbal, auto’s, ladingen drank,
en -in extra gore taal- over het uiterlijk en het al of niet in bed krijgen van vrouwen.
Hij pocht op successen, of klopt die op in de haantjescompetitie.
Betreft het de hufter-vrouw dan gaat het grotendeels over mode en make-up,
over het uiterlijk en gedrag van mannen, en wordt er veel op verongelijkte toon geroddeld.
Voor de goedwillende vormen die thema’s hooguit tien procent van zijn/haar gespreksstof.
De goedwillende heeft altijd bredere interesses, wil het leven begrijpen,
en denkt ook na over de woorden die hij/zij kiest, en over de impact ervan.

Geluid
De goedwillende geniet van zijn/haar eigen muziek
zonder een ander daarmee lastig te vallen. De goedwillende schreeuwt nooit,
tenzij bijvoorbeeld tijdens een demonstratie tegen wanbeleid.
De hufter zet de stampende en kreunende geluiden die hij muziek noemt
juist zo hard mogelijk, uit ignorantie,
of om zijn omgeving expres op zijn enorme ego te wijzen, en/of om te intimideren.
De hufter houdt ook van opgevoerde motors en kapot gemaakte knalpijpen, van illegaal vuurwerk, en van samen blèren in stadions en kroegen, of ’s nachts dronken op straat. Hij/zij (vooral hij) rijdt het liefst met open raam en zwaar dreunende bassen.

Gedrag
De hufter gedraagt zich als het middelpunt van de wereld, houdt geen rekening met zijn omgeving, is brutaal en onbeschoft tegen andersdenkenden.
De hufter heeft een kort lontje, barst in woede uit als iemand hem een strootje in de weg lijkt te leggen, omdat de hufter denkt altijd gelijk te hebben, ook al heeft hij/zij dat niet.
De hufter eist rechten waar hij die niet heeft, door docenten te terroriseren, ambulancepersoneel of agenten aan te vallen, door te liegen en bedriegen.
De goedwillende weet dat h/z ook maar één van de miljarden is, wier psyche en karakter bepaald is door het land, de tijd en de cultuur waarin zij geboren zijn,
hij of zij kan zodoende relativeren, houdt daarom rekening met andersdenkenden,
en probeert vriendelijk te zijn in de omgang met iedereen.
De goedwillende reflecteert ook over z/h rol in conflictsituaties, en probeert tot redelijke oplossingen te komen. De goedwillende is in staat excuses aan te bieden als hij/zij fout zit.

Vervoer
De hufter rijdt zoveel mogelijk auto, en het liefst een auto die zijn ego een oppepper geeft.
Hij/zij vereenzelvigt zich zo met z/h auto dat h/z spreekt alsof hij of zij die auto zelf is:
“Ik ben aangereden, mijn lak is beschadigd”, enz. Voelt zich ‘dus’ beledigd en gestoken als zijn voertuig alleen al aangeraakt wordt door een voorbijganger, hoe lichtjes ook.
Het interesseert hem niet waar zijn benzine vandaan komt, en hoe vervuilend het is, als hij zijn kilometers in de file maar kan maken, of naar de sigarettenwinkel. De hufter rijdt graag veel harder dan de toegestane snelheid, ook in smalle straatjes en langs scholen.
De goedwillende neemt zoveel mogelijk de fiets of het openbaar vervoer, en bezit het liefst helemaal geen auto, of gebruikt die alleen voor verhuizingen en ander noodzakelijk gesleep.

Milieu
De hufter denkt niet na over milieuvervuiling, koopt zich suf aan ‘gemaksvoedsel’,
aan opgeklopte merkkleding, aan plastic hebbedingetjes die na een paar maanden kapot of uit de mode zijn en de deur weer uit kunnen, en gooit zijn peuken, flesjes, blikjes, drinkpakjes, snoeppapier gedachteloos of expres op straat of in de natuur.
De hufter is ook de grote fabrikant, de reclamejongen of -meid, de verkoopmanager die louter op poen uit is, en de verspreiding van meer en meer onnodige vervuilende rotzooi (als zij hun tweede auto, en tweede huis met zwembad maar krijgen).
De hufter is de idem politicus, die z/h boodschap bovendien verpakt in ‘groene’ leugens.
De goedwillende probeert zich niet te laten beïnvloeden door de misleidende reclamewereld, en koopt alleen wat h/z nodig heeft, en zo duurzaam mogelijk.
De goedwillende scheidt zijn afval, gooit nooit iets op straat,
en ruimt daar soms zelfs de wegwerptroep van de hufters op.
De goedwillende is ook creatief in hergebruik, in het repareren van kapotte spullen, en in het zelf maken van de nodige dingen, in zelf koken bijvoorbeeld, in plaats van het kopen van kant-en-klaar-maaltijden in onnodige zware plastic verpakkingen. De goedwillende denkt na over voedsel, in tegenstelling tot de gemacdonaldiseerde hufter. De hufter rookt. De goedwillende niet, is ermee gestopt, of doet zijn best ermee te stoppen.

Bezit
De hufter leeft voornamelijk voor de zelfverwennerij, voor lopen in koopgoten,
liggen bakken aan stranden, hangen en vreten voor de televisie of in de kroeg.
Als hij of zij het maar goed en comfortabel heeft.
De hufter denkt dat geluk bestaat uit zoveel mogelijk te bezitten,
en met z/h (quasi) rijkdom te showen, met de wens anderen de ogen uit te steken.
De hufter is de politicus die gratuit fulmineert tegen wij-zij-denken, maar intussen zijn zakken vult, en zijn vette pensioen regelt, plus een duurdere dienstauto.
De hufter is ook de politicus die als een linkse rakker begint, om na een leven op het pluche te eindigen als commissaris van de hypocrietste en graaiierigste banken en multinationals.
De goedwillende streeft steeds een eerlijker verdeling van de welvaart na, niet alleen voor Nederlanders maar wereldwijd, en houdt daarom van een materieel sober bestaan.
De goedwillende geniet het meeste van de gratis dingen van het leven:
liefde, vriendschap, de natuur, en verum, bonum, pulchrum…

De lijst van tegenstellingen in de moderne standenmaatschappij is helaas nog veel langer, maar dit is al duidelijk genoeg.
Ik stel bij deze de antieke (en lang vermaledijde) term OSM weer in,
‘Ons Soort Mensen’.

Mensen die wat mij betreft niet OSM zijn, die hoeven hier niet te reageren.
Voor hen is mijn belangstelling miniem, tenzij ze in ellendige en treurige omstandigheden geraken, dan ik wil graag helpen ze een beter bestaan te geven, voor zover ik dat kan.
Maar als ze volharden in hun hufterigheid mogen ze wat mij betreft in het vuil en de afvalberg blijven waar zij thuishoren.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op De Standenmaatschappij is helemaal terug van weggeweest, maar de verdeling is nu helder en geheel naar eigen keuze

  1. joost tibosch sr zegt:

    Gelukkig zijn de “goedwillenden” -gek, zelfs in zo’n cluppie voel ik me, maar dat heb ik altijd, niet echt op mijn gemak!- door hun rustige luide stevige meningsuiting en met name door hun letterlijke stille stemgedrag nu nog in staat om een redelijk goedwillende maatschappij te behouden..hoop je dan maar, want het is ook wel eens anders afgelopen!

  2. selmasalo zegt:

    Joost, het is geen ‘cluppie’ waar je je al of niet bij thuis voelt, het gaat over een serieuze waterscheiding, een diepe kloof.
    We leven nu in een tweestromenland, van stromingen die dwars door de klassieke scheidingsstereotypen heengaan die ooit verzonnen zijn, van cultuur, afkomst, kleur, religie, bezit, politieke gezindheid.
    Het gaat om persoonlijke keuzes, en om de wezenlijke zaken van het mens zijn en het menselijk bestaan in het algemeen.
    Cluppies gaan over Ajax of breien.

  3. Het simplistisch populisme uit de doeken gedaan.
    Ik vrees met grote vreze dat er velen zijn die dit niet als ironie opvatten.

  4. fulpsvalstar zegt:

    Selma, je hebt goeddeels gelijk, maar zie het niet te zwart-wit.
    Als voorbeeld mijn buren, bouwvakkers, als de buurman aan komt rijden hoor je de auto nauwelijks maar wel daverende muziek. Er is in deze mensen in hun jeugd nauwelijks kennis en al helemaal geen cultuur gestopt, wat ze wel hebben….gouden karakters, die zijn bij hen aangeboren.
    Ik heb de laatste maanden nogal veel te maken gehad met een zeer geleerd man (heer is teveel eer) met grote intellectuele- en culturele bagage wiens karakter ik heb leren kennen als uitgesproken hufterig, dat is bij hem kennelijk aangeboren.
    Er lopen dus tussen die twee stromen nog best de nodige beekjes.

  5. En natuurlijk is de realiteit veel simpeler en duidelijker te omschrijven.
    Er zijn twee soorten mensen:
    1) het goede soort dat op mij lijkt
    2) de rest

    voor degenen die het niet begrijpen wil ik het nog wel een keertje uitleggen hoor….

  6. selmasalo zegt:

    Vrederat,
    verklaar je eens nader.
    Ik begrijp je niet.

  7. selmasalo zegt:

    Fulps,
    natuurlijk heb je helemaal gelijk.
    De volkomen hufter, die aan de hele opsomming voldoet, bestaat niet.
    Zoals menig goedwillende zich ook flink kan galopperen.

  8. selmasalo zegt:

    P. van der Kletersteeg,
    omdat jij je standpunt in de wereld zo helder omschrijft,
    hoef je bij mij niet meer te reageren.
    Mijn belangstelling voor jou is weg.
    Gisteren heb ik ook al tabé tegen je gezegd.

  9. Joshua zegt:

    Mevrouw de Professor.. De “Stapel”- Empirische redenen zijn wel doordacht en doorwrongen van het Rèmpirische Verval van de Ká U Théé- Maatschappij!! Van de Vervaginalisering van ons Niveau beneden alle Peil ben ik allang de Boog kwijt.. Volgens mij bent U met deze Dissertatie Volledig erkend Als Professor in de Maatschappelijke Bordinaire Rélevantie.. Met ander Woorden ook ik onderschrijf deze Vervloekte Twee – deling .. U sprak met …

  10. Het verklaren van de wereld met een zwart-wit wij en hullie-beeld (in essentie hetzelfde wereldbeeld als het op Amerikaanse leest geschoeide en failliette beeld van Cowboys tegen Indianen gebaseerd op de twee pseudo-categorieeën goed en kwaad) is precies het wereldbeeld waaruit het populistisch gedachtegoed groeit. En je wordt op je wenken bedient, want Kletersteeg geeft er precies zijn samenvatting van. Ik veronderstel daarom dat dit als ironie is bedoeld en niet als serieuze analyse. Het is dat zul je met me eens zijn toch van meer belang te onderzoeken waarom er zoveel “hufters” zijn en of dit te maken kan hebben met het aan de macht zijn van het “fatsoen”.

  11. iK BEN EEN GOEDWILLENDE HUFTER
    KAN DAT ?
    MAG DAT?

  12. Selma zegt:

    Vrederat,
    a. Ik verklaar niks. Ik constateer.
    b. Jij simplificeert mijn manifest door de inhoud te vergelijken met voorbije wereldbeelden.
    d. De twee pseudo-categorieën goed en kwaad zijn niet aan de orde, noch zwart en wit.
    Daar schrijf ik niet over, dat wil jij er in lezen, blijkt.
    c. Ik geef een beeld van de wereld, nou ja, van de Nederlandse samenleving dan, hoe die gegroeid is tot nu toe. Dat heeft niets te maken met ergens uit groeiend ‘populistisch gedachtegoed’, wat dat ook moge zijn. Maar jij weet dat kennelijk.
    d. Kletersteeg kan zoals bekend niet echt begrijpend lezen, en betrekt alles direct op zichzelf. Hij geeft dus inderdaad ‘zijn’ samenvatting, die verre van de samenvatting van mijn verhaal is, en die derhalve alles over hem zegt, maar niets over wat ik schrijf.
    c. Waarom zou ik ironisch willen zijn als ik maatschappijkritiek heb?
    Is het komisch als hufterige ouders een leraar aangeven die hun hufterige zoon terecht wijst? Is het lollig als ambulancebroeders die een stikkend kind willen redden door hufters worden bedreigd en het werken onmogelijk wordt gemaakt? Is het lachen als een vader met een kater met zijn patserbak racet om zijn kind op tijd op school te krijgen en andermans kind dood rijdt? Is het moppig als een groep jongens een meisje aanrandt en haar hoer noemt?
    Ik ben het niet met je eens dat het benoemen van een situatie minder van belang is dan onderzoek naar een oplossing.
    En ik denk zéker niet dat de mate van hufterigheid te maken heeft met het aan de macht zijn van fatsoen.
    a. Het fatsoen is niet aan de macht. Dat was een halve eeuw geleden misschien deels zo.
    Maar de leugen voelt zich allang zeer senang tussen de machthebbers.
    b. Je laatste zin is een gotspe, een complete omkering van waarden. Hufterigheid zou te maken hebben met fatsoen van bovenaf. Ach, je meeent het! Ga dat zelfverzonnen item maar eens onderzoeken dan. Ik ben benieuwd naar je analyse nadien.

  13. Selma zegt:

    Fred
    Kunnen?
    Je zegt het van jezelf dus het kan.
    Mogen?
    Vraag het mij niet, ik ga niet over wat mag.

  14. assyke zegt:

    Ik vind goedwillend wel een mooi alternatief voor fatsoenlijk
    aan de term fatsoen kleeft altijd een laagje schijnheiligheid
    terwijl je welwillend fouten mag maken omdat de intentie goed is

    en zo is het best mogelijk dat een hoop hufters welwillend zijn
    maar nooit geleerd hebben dat in hun gedrag te uiten
    en daar kunnen ouders in de opvoeding van hun kinderen, scholen,
    maar ook buren en kennissen een belangrijke rol in spelen
    elkaar meer aanspreken op onacceptabel gedrag

  15. Selma zegt:

    Assyke,
    heel fijn dat je leest wat er staat.
    Iemand die van goede wil is, is van een heel andere orde dan een fatsoenlijk persoon (hoewel dat best samen kan gaan, indien er geen schijnheiligheid in het spel is).
    Een goedwillende doet zijn best om een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren.
    Ik zette er expres niet een tegenstelling als kwaadwillende tegenover, omdat in hufterigheid niet altijd kwade wil schuilt.
    Wat je over ‘een hoop hufters’ zegt, lijkt me dus waar. Daar is iets aan te doen door (her)opvoeding, met liefde, vriendschap, opleiding etc., en daar steken al tal van goedwillende leraren en andere mensen heel veel energie in. Die hufters zie je dan uiteindelijk aardige huisvaders/moeders worden met hobby’s, banen en collega’s die ze leuk vinden.
    Er zijn helaas ook tal van hufters die zichzelf voor al hun gedragingen een vrijbrief hebben geterroriseerd. Die allang volwassen zijn, qua leeftijd dan. Datis het verdriet van Nederland.

  16. Ximaar zegt:

    Een mooi verhaal dat toch vooral gericht is op de hufters en minder voorbeelden geeft van de goedwillenden. 🙂

    Zelf zie ik het echter anders. Dwz er zijn mensen die aan je voorbeelden voldoen. Er zijn echter ook heel veel mensen die tussen deze 2 soorten in zitten. Mensen die een beetje goedwillend en een beetje hufterig zijn. Er zijn ook maar bitter weinig mensen die zichzelf als hufter zien. Zelfs de zware gevallen vinden dat zij al genoeg aan de samenleving bijdragen, waardoor de rest niet moet zeuren als ze eventjes met de scooter naar een winkel in een voetgangersgebied karren.

    Alweer een tijdje terug zette ik een fiets, die een voetgangersdoorgang blokkeerde, netjes in een rek dat op nog geen meter stond. Vervolgens liep ik verder. 100 meter verder tikte iemand op mijn schouder en zag er kwaad uit. Hij zat op een nabijgelgen terras en die fiets bleek van hem te zijn. Hij zag mij als hufter; wat moest ik met mijn kladden aan zijn fiets? Gelukkig kreeg ik de gelegenheid om te vertellen dat zijn fiets wel aan de kant stond, maar daardoor wel de voetgangersdoorgang blokkeerde waardoor mensen daar over straat gaan lopen, waar je als fietser dan weer last van hebt.

    Gelukkig viel het kwartje. Ik bleek dus niet een hufter te zijn en hij zal de volgende keer zijn fiets op zeker op een andere plek zetten. Zo hufterig leek ie me achteraf niet. Eerder onnadenkend zoals heel veel mensen.

  17. Blewbird zegt:

    De standenmaatschappij is nooit helemaal weg geweest, alleen tijdelijk minder zichtbaar? Ik ben geen hufter, veel te gevoelig voor, maar een goedwillende, ik weet niet. Teveel zwakke plekken nog, in mijn eigen ogen. “I’m trying” -zei Kevin Coyne al.

    LF Céline onderscheidde de mensheid in voyeurs en exhibitionisten 😉

  18. svara zegt:

    niks menselijks is me vreemd en ik waag me er niet aan om me zo zwart wit in te delen
    maar ik begrijp wat je bedoelt

    er zijn ook mensen die niet weten dat bepaald gedrag hufterig is, dat is altijd geweest en zal altijd wel zo blijven
    mensen die het goed bedoelen maar misschien andere bagage meekregen dan dat ik misschien kreeg in mijn jeugd daarmee op vele punten geluk heb gehad.

    prima dat je punten zo noemt maar de indeling in die twee groepen voelt niet zo goed
    het laatste stukje vanaf OSM zeker niet.
    zeker niet als ik er vanuit ga dat je serieus bent.

  19. Het verdriet is van Belgie. In Nederland hebben we het chagrijn. Een categorie van hufters benoemen en jezelf vooral daarmee goed te keuren is daar geen therapie voor. En dan daarna te denken dat de hufters kunnen worden opgevoed om dingen op te lossen, getuigt van weinig maatschappelijk inzicht. Want het chagrijn wordt juist veroorzaakt omdat fatsoensacteurs (salonsocialisten en rechtse zakkenvullers) alle sociale voorzieningen, het onderwijs en iedere vorm van solidariteit hebben afgebroken en voor hun eigen gewin verkwanseld. Weliswaar niet louter een nationaal verschijnsel, maar in dit land valt de daardoor veroorzaakte problematiek nu eenmaal meer op omdat we in een dichtbevolkt land leven. Ja laten we de verhuftering samen aanpakken Selma, ik ben je man. Maar dat zijn niet degenen die jij beschrijft. Tenzij je natuurlijk bij de 1% hoort, maar dat idee had ik toch niet.

  20. ik heb moeite met de keuze die je me voorlegt: jouw goeie rijtje is zo duidelijk en je rijtje hufterig is ook zo duidelijk dat het lijkt dat de oorlog al voorbij is.
    Ja, en na de oorlog is het makkelijk de goede kant te kiezen, die van de winnaar bijvoorbeeld en voor de grijze gebieden huren we een Lou de Jong in die de grijze gebieden definitief rangschikt onder goed of onder kwaad.

    Maar de oorlog waar jij het over hebt is nog niet afgelopen daarom vind ik je Lou de Jong houding nogal voorbarig maar ook makkelijk.

    Mijn probleem hiermee is eenvoudig op te lossen: voeg aan je rijtje zwart-wit een vijftal grijze gebieden in. Een goeie respondent mag voor die grijze toon kiezen zonder dat zij daardoor haar goddelijk status verliest. Zo ook de hufter, die mag daarvoor kiezen zonder dat ie zijn status als duivel verliest.

    Zonder deze grijze gebieden onthoud ik me van een stellingname in jouw kwestie zolang het nog geen oorlog is, zolang de wapens zwijgen is een uitwisseling van argumenten mogelijk

  21. Ik vat in 9 woorden samen waar jij enige duizenden woorden voor nodig hebt en ik kan niet denkend lezen?
    Vrouwenlogica…

  22. Ik zou mezelf een goedwillende willen noemen, maar diep in mijn hart ben ik een ordinaire hufter. Het valt alleen niet op. Eigenlijk schijnheilig dus. De waarheid is hard, maar ik ben wél eerlijk!

  23. selmasalo zegt:

    Ximaar,
    je brengt mooie, nette nuances aan,
    natuurlijk, dat zou ik ook doen als een ander mijn blog geschreven had,
    maar ik wilde het gewoon even lekker duidelijk polariserend verwoorden.
    Jouw verhaal over die fiets is heel herkenbaar.
    Ik raapte eens een herenfiets op die bij een harde windvlaag omkletterde.
    Meteen hoorde ik een soort oerbrul, nou ja, het verhaal eindigt ongeveer hetzelfde als het jouwe.
    Ik schaar die meteen woedenden (kort lontje) onder de hufters, maar omdat ik mezelf heb aangeleerd om zo vriendelijk mogelijk te kijken bij een confrontatie met bozige personen in de buitenwereld, loopt het haast altijd goed af.
    Dat zo iemand dan (volgens jou) zou denken dat zijn fietsenopraper/verplaatser een hufter is (hoe weten we of iemand die ontploft dat denkt, überhaupt denkt?), is van geen belang.
    In de verdeling die ik aanbreng zijn de hufters de meer egocentrische mensensoort, die (voornamelijk) van zichzelf uitgaat. Dus aan projectie doet. Een hufter ziet dus altijd hufters.

  24. selmasalo zegt:

    Blewbird,
    “I’m trying”…
    Natuurlijk ben je dat: goedwillend is dan ook geen voltooid deelwoord,
    maar een tegenwoordig deelwoord,
    een beweging in het heden, iets in ontwikkeling.
    .

  25. selmasalo zegt:

    Svara,
    dat vind ik nou grappig van jou (die zulke lieflijke gedichten schrijft dat ik maar een beetje stil blijf als ik ze gelezen heb), dat jij zegt: “niks menselijks is me vreemd”.
    Mij is namelijk behoorlijk wat menselijks vreemd.
    Soms ontmoet ik mensen (of heel vaak zie ik ze in het nieuws, lees erover in de krant) die zúlke absurde dingen doen dat ik denk: “ze hebben ogen, oren, een mond als een mens, handen en voeten die op de mijne lijken, maar dan houdt elke vergelijking ongeveer op”.

    Verder: ik schreef het al eerder bij reacties hier: zwart wit is mijn stuk niet, polariserend zeker wel.

    En er zullen inderdaad helaas wel altijd mensen blijven die niet weten dat bepaald gedrag (hun gedrag bedoel je denk ik) hufterig is. Al kunnen we niet in de toekomst kijken. Wie weet raakt op een prachtige dag de hele mensheid wel verlicht!

    Maar wat je zin betreft over mensen die een mindere gelukkige jeugd hebben gehad dan jij (en daardoor het onderscheid niet of wel hufterig niet kennen)… Dat bagatelliseert een grote massa mensen met een uitgesproken rotjeugd die toch géén hufters geworden zijn.
    Een rotjeugd verhoogt enigszins de kans om minder gelukkig te worden, op een criminele carrière en meer narigheid, en de gevangenissen zit vol zielepieten die hun jeugd de schuld geven, maar mensen die uiteindelijk (juist) aardig en wijs volwassen worden zijn er veel en veel meer.
    En wat denk je van de rijke, in de watten gelegde jongeren van nu, met een jeugd waar in álles is voorzien? Inclusief liefhebbende ouders en stimulerende docenten. En die toch hufters worden.

    En wat OSM betreft, ik ben zeker serieus.
    Ik leg het mijn kleinkinderen zo uit:
    als we buiten wandelen, en de berm ligt weer bezaaid met peukenpakjes en pepdrankcontainertjes, dan weten ze dat het slordige mensen zijn die dat doen, en dat wij niet zo willen zijn.
    Als de jongetjes uit school thuiskomen en de een de ander uitscheldt voor ‘homo’ of ‘kutkind’, dan leg ik ze uit wat die woorden precies betekenen, en waarom wij die niet als scheldwoorden gebruiken, al zijn er dus kinderen (van 6 jaar NB) die ze wel als zodanig van hun ouders leren, kennelijk.
    Enzovoort, enzovoort.
    Een heel ander slag mensen dus inderdaad.

  26. selmasalo zegt:

    Vrederat,
    tsjonge jonge, je wilt wel erg graag je gelijk doordrukken.
    Vraag je eens af waarom mijn verhaal zo als een rode lap op jou werkt.
    Is het zo moeilijk toe te geven dat ik die hufters levensecht benoemd heb?
    En weer insinueer je van alles door verdraaiingen.
    Nergens staat of blijkt dat ik mezelf goedkeur. Dat wil jij erin lezen.
    Ook schrijf ik nergens dat ik denk ‘dat de hufters kunnen worden opgevoed om dingen op te lossen’. Wat klets je toch man!
    Dan kom je met een verhaaltje over salonsocialisten en rechtse zakkenvullers en hun eigen gewin. …Alsof ik dat níét beschreven heb, terwijl ik juist de politieke hufters ook genoemd heb (onder milieu, en bezit).

    Wat jouw oproep om de verhuftering samen aan te pakken betreft, helemaal mooi.
    Ik ben al lang bezig, maar kan dat alleen op mijn eigen, beperkte wijze. Door te benoemen wat het precies is, en door me er in mijn dagelijks leven tegen te verzetten op een manier die ik aan kan. Dus hier en daar wat rommel opruimen, en door met mensen die in mijn bijzijn hun taal met ‘kut’ en ” larderen een gesprek aan te gaan over de betekenis van die woorden.
    En door veel met mijn kleinkinderen te praten, over alles. Gelukkig ook heel vaak over leuke dingen.
    Alle kleine beetjes helpen,de beweging van een vlindervleugel kan immers het begin zijn van een orkaan.

  27. selmasalo zegt:

    Jankrosenbrink,
    ik schreef het al eerder op reacties: er is geen sprake van ‘goed’, maar van ‘goede wil’, en dat is voor mij een heel verschil.
    Elke vergelijking met WO II, daar heb ik gewoon geen zin in omdat het alle beschaafde en ook alle historisch correcte perken te buiten gaat. Jouw opmerking dat ik een ‘Lou de Jong houding’ heb ik, vind ik dan ook verbazingwekkend van ongepastheid en ontoepasselijkheid.
    Je betoogje over ‘grijze gebieden’ en ‘goed of kwaad’ vind ik erg onzuiver, en er ook van getuigen dat je mijn verhaal niet zorgvuldig gelezen, dan wel niet gevat hebt.

    Ik heb het ook totaal niet over ‘oorlog’, zoals jij me wel in de schoenen schuift, en ga dan ook niet in op de rest van je verhaal waarin oorlogstermen ‘stellingname’ en ‘wapens’.
    Je bent helaas reageerder nummer zoveel die niet leest wat ik schrijf, of die in zijn geest verdraait wat ik geschreven heb, en vervolgens een antwoord fantaseert op die verdraaiingen.

  28. selmasalo zegt:

    P.H.M. van de Kletersteeg,
    dit schreef je:
    “Ik vat in 9 woorden samen waar jij enige duizenden woorden voor nodig hebt en ik kan niet denkend lezen? Vrouwenlogica…”

    Met dat zinnetje heb je je wat mij betreft definitief uitgeschreven van mijn blog.
    Je bewijst wederom dat je niet begrijpend kunt lezen.
    Bovendien vind ik snerende oneliners geen boeiende reacties.
    Ga je ei voortaan maar leggen bij mensen die wel van jouw kant noch wal kletserij houden.

  29. selmasalo zegt:

    Kees de Jongen,
    wat een genoegen om te lezen:
    een hufter met zelfinzicht,
    en die niet opvalt!!
    Waren alle hufters maar zo.
    Echter: de èchte hufter verraadt zich vroeg of laat door zijn hufterige gedrag.
    Dus, misschien…? 😉

  30. svara zegt:

    Dank je voor je uitgebreide reactie.
    Drie aardige voorbeelden die hoop geven

    Onlangs vergat ik een mooie voor mij dure tas inclusief fototoestel € 350.00 mee te nemen achter uit een tram in A’dam op zondagavond rond 21.00 u.
    Natuurlijk heb ik het als vermist opgegeven de volgende dag. In mijn achterhoofd vol met oordelen (niks menselijks is mij vreemd :-)).
    Na drie weken kon ik het in A’dam komen ophalen. Alles zat er nog in. Alleen de banaan die was er gelukkig uit.

    Onlangs werden we vanuit Utrecht op een avond gebeld.
    Twee meisjes hadden een rugzak op een donker fietspad gevonden.
    Het hele hebben en houwen (geld, pasjes, mobiel )van mijn dochter zat erin. En een telefoonnummer van pa en ma. Hij was van de fiets gevallen.

    Een jaar of 2 terug hetzelfde maar dan een portemonnee gevonden in een trein en werd er gebeld….

    Hartelijke groet
    svara

  31. Als ik een blog lees, en ik denk er over om erop te reageren dan lees ik bewust niet de reacties die het blog al heeft opgeleverd. Dus heb ik in mijn reacties ook nog geen rekening kunnen houden met wat jij op de reacties hebt geantwoord.

    Ik dacht je een plezier te doen met wat mij reactie is op je zwart-wit verhaal, maar ik begrijp dat het niet zo is, ik val je niet meer lastig, voor een dialoog zijn twee mensen nodig

  32. selmasalo zegt:

    Jankrosenbrink,
    heel erg jammer, en gewoonweg stom dat je met die vergelijkingen met WO II dacht te moeten komen, en dan vervolgens aangebrand uit gaan hangen,
    èn nuffig doen over een dialoog, die je zelf verbreekt.
    Ik ben wel wat gewend, maar ik zou toch liever (meer) lezers hebben die kunnen lezen wat er staat, en die niet gaan antwoorden op wat hun eigen fantasie van mijn tekst maakt.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s