Op het Idfa: Reformation van Jeanette Groenendaal

Afgelopen zondag ging Reformation, een documentaire van Jeanette Groenendaal
in première op het Idfa, het internationale documentairefestival in Amsterdam.
Tijdens het Idfa is Reformation nog te zien
op dinsdag 22 november om 22.00 uur in de Brakke Grond
en op zondag 27 november om 14.15 uur in Tuschinski.
En daarna in filmhuizen door heel Nederland en op filmfestivals in diverse buitenlanden

Jeanette volgde de filmopleiding bij DasArts, en maakte eerder o.a. de documentaire
Dutch Cocaine Factory die enorm veel stof deed opwaaien,
over het tot dan toe goed bewaarde geheim dat de Nederlandse overheid tot de Tweede Wereldoorlog de grootste producent van kwaliteitscocaïne ter wereld was

Zie voor meer van Jeanettes werk: g-netwerk.nl

Haar nieuwste documentaire Reformation speelt in de Hollandse Bible Belt, in een strenggelovig dorp waar Jeanettes ouders naartoe verhuisden toen zij zeven jaar was, en ze als ‘importkind’ door de dorpelingen als duivels bestempeld werd, en als stadsen hoer.
Na 38 jaar keerde Jeanette daar terug voor een persoonlijk onderzoek naar het zondebokmechanisme. Niet om te veroordelen, of wraak te nemen maar om te proberen de wortels te begrijpen van een verleden dat in deze tijd weer terug lijkt te zijn: religie, conservatisme, vreemdelingenhaat, het opgeheven vingertje.
In het dorp, deze beladen locatie ontwikkelde Jeanette Groenendaal door middel van performances met uiteenlopende kunstenaars een gestileerde autobiografie, gebaseerd op de bevroren beelden uit haar herinneringen

Jeanette in het Land van Maas en Waal, op de weg achter haar vroegere ouderlijk huis.

Paarden spelen een rol in de documentaire

En honden

En imker & boer Koos

Hieronder foto’s van de première zondag in Pathé, met het merendeel van de medewerkers op het podium. De mevrouw met het blauwe truitje ben ik zelf, aangezien ik ook een rol in de documentaire speel

En tenslotte nog wat tricky foto’s van de receptie in de Escape,
met dat plafond met golven van ledlichtjes, aan en uit, licht, donker, licht, donker…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Op het Idfa: Reformation van Jeanette Groenendaal

  1. Wllm Kalb zegt:

    Mooie fotoserie.

  2. selmasalo zegt:

    Mooie documentaire. Gaat dat zien!

  3. svara zegt:

    mooi blog!
    ik zal het in de gaten houden

  4. laila zegt:

    Wat prachtig. Over die Cocaine Factory weet bijna niemand!.

    Wat zijn er een prachtige films op het IDFA; deze lijkt me ook fantastisch; een mooi gegeven.

    Dat blauw staat je goed:-)

  5. selmasalo zegt:

    Svara,
    het Idfa is een fantastisch evenement. Als ik rijk was ging ik elke dag van ’s middag tot ’s nachts zoveel mogelijk documentaires zien.

    Laila,
    wat leuk dat helemaal tot onderaan gescrold hebt.
    Dat blauw, tja. In de film ben ik zelfs bloot!
    Nou ja, heel decent, en functioneel zoals dat heet…

  6. kitty zegt:

    Wat leuk Selma! Ik hoop wel dat ie ook eens op TV komt, deze docu.

  7. Laila zegt:

    Conny Braam ( vanmiddag kon ik niet op de naam komen) schreef een boek over die cocainefabriek: De Handelsreziger.

  8. selmasalo zegt:

    Kitty,
    wie weet. Dan laat ik het wel weten.

    Laila,
    inderdaad, Conny Braam (woont hier grappig genoeg twee straten verderop) heeft erover geschreven nadat ze Jeanette Groenendaal had geïnterviewd, die jarenlang research deed naar de Nederlandse cocaïnefabricage.
    Maar niet zo sympathiek van Braam is dat ze deze bron in haar boek verzwijgt.

  9. renelouman zegt:

    Bizonder zeg!!!!!!Ik moest meteen denken aan “een dame op bezoek” van Dürrenmatt.
    Goed om geen wraakgevoelens te hebben. Eigenlijk kun je achteraf alleen maar medelijden hebben met die mensen. Maar dan moet je het zelf wel verwerkt hebben, en dat is blijkbaar gebeurd.

  10. selmasalo zegt:

    Heb je Reformation gezien René?
    Zo klinkt het… o nee, dat kan niet. Straks is pas de tweede voorstelling.
    Je hebt op de links geklikt. Leuk!
    Inderdaad, van rancune is totaal geen sprake, daar is JG veel te zonnig en wijs voor 🙂
    Wel veel verbazing, en heel veel schitterende beelden…

  11. Dit is de meest ruraal glamoureuze shoot die ik ooit heb gezien! Wat een prachtige vrouw, dat helpt waarschijnlijk ook mee. Hernia-opwekkende buiging!

  12. selmasalo zegt:

    DJ,
    goed om van je te horen!
    Ja, Jeanette is een prachtige vrouw,
    maar het is echt heel antiek macho om te zeggen dat dat ‘helpt’.
    Niemand krijgt geld van het Filmfonds en een plaats op het Idfa vanwege mooie benen!!
    Wanneer kom je fietsen?

  13. Antiek macho, die is mooi. Het is wellicht zo, echter, je hebt mij toch niks horen zeggen over haar kwaliteiten als regisseur?

    Ik bedoel dat jouw reportage zo mooi is geworden óók omdat zij zo mooi is. Ik antieke macho, jij New Millennium Macha, jumping to conclusions.

    Ik kom progressief meefietsen als ik jouw uitzendingen op een USB stick heb gezet, EINDELIJK! En het kan want ik heb weer cash (ja, zo erg was het, rauwe aardapelen en gras), ook al druppelt het met een pipet binnen.
    Dikke macho kus en knuffel! Je bent goed bezig!

  14. HEY wat is het hier gezellig! Wat een leuke reacties he selmasalo!
    Ik kreeg gisteren op een feestje ook allemaal complimenten over die beentjes op et hek hihihi omdat ik een link van je blog op mijn facebook pagina heb gezet!
    en over gras gesproken omdat ik je fotoos zo lekker vind ben ik ook voor de IDFA krant maar even gaan liggen, Als een regenworm, waar de kinderen in het dorp de Slag uit het paradijs in zagen…

    de zwaartekracht werkt horizontaal positief!

    http://www.idfa.nl/industry/Festival/latest-news/idfa-daily-2011/news-and-background/25-11-11-heaven-sent.aspx

  15. selmasalo zegt:

    Lieve Jeanette,
    mooie foto, die liggende, maar dat is de trui die ik kwijt ben, daar om je hoofd.
    Geintje, maar ik had er net zo een, een lekkere, maar die had ik op het balkon laten slingeren zodat het weer erin kwam, en hij doordrenkt was van vogelpoep.
    En wat een leuke vooraankondiging van de India-film!!!
    Wordt vast ook een succes 🙂
    En we moeten ook nog gezellig roddelen…

  16. Trouwens het is niet het filmfonds dat me uitndogd op het IDFA hoor, dat is het IDFA zelf. Het Filmfonds heeft het project gefinancieerd, dat wil zeggen voor ongeveer de helft, de andere helft 10% gesteund door Fonds van de beeldende kunsten eonds BKVB) en door mijn eigen productiebedrijf, G-Netwerk

    Bel je me een keer voor de roddels en de nieuwe afspraken?

  17. Ik vind wel SELMA, dat deze fotoos nu wel erg boven aankomen te staan als je REFORMATION IDFA googled en ik vind het eigenlijk erg persoonlijk, die fotoos die jij daar van mij maakt, zijn wat mij betreft helemaal niet voor iedereen op het net die mij professioneel zoekt bestemd! Kunnen we er iets aan veranderen?
    Net zoals ik film van jou ook gewoon bewaar voor in het grote doek in het filmtheater snap je, ik bewaak mijn digitale identiteit liever een beetje voor mijn werk… en dat is al persoonlijk genoeg… mensen vinden het mooie fotoos hoor, maar echt Iedereen heeft het erover nu echt dagelijks commentaar, en dat gebeurt dan als ze me zoeken om iets over de film te lezen…

    (ik blijf natuurlijk een steenbok met zon in 12, dank je wel voor je begrip! )

  18. ik vind zelf de weiland fotoos een beetje te veel … persoonlijk voel ik me daar een beetje opgelaten bij….

Schrijf hier je reactie

