Ouwehoeren & de Wereld draait door

Vanavond waren de hoofdrolspeelsters van de documentaire Ouwehoeren te gast in het tv-programma De Wereld draait door, Martine en Louise Fokkens. Hun film gaat tijdens het IDFA, het documentairefestival in Amsterdam, op zaterdag 19 november in première.
En niet te vergeten hun boek, over een halve eeuw werken op de wallen.

In IJmuiden, waar zij net als ik wonen, zijn ze vooral bekend als de twee gemoedelijke, vaak grappende schilderessen, zoals te zien in dit filmpje over de schilderende tweeling, naar aanleiding van een expositie die ze vorig jaar hadden in een lokale galerie.

Daarover schreef de IJmuider Courant toen:
‘Ze zijn dé ontdekking van de tentoonstelling ‘De Piramide van IJmuiden’ die een ruime maand lang op verschillende locaties in IJmuiden plaatsheeft, vertelt curator Hans van den Ban donderdagmiddag in het pand van het kunstenaarscollectief aan de J.P. Coenstraat in IJmuiden. Als de zusjes hun schilderijen tevoorschijn halen, geeft Van den Ban hen een open doekje. ,,Een muzikale compositie”, luidt een van zijn complimenten aan de zussen 
die slechts met moeite uit elkaar zijn te houden’.
 (2 september 2010).

Dit is Louise

en dit is Martine, met hun onafscheidelijke hondje Bary

Zie ook: Al 50 jaar achter het raam

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Amsterdam, IJmuiden, Kunst & zo, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ouwehoeren & de Wereld draait door

  1. svara zegt:

    ik zag hen in de wereld draait door
    leuk die toevoegingen in dit blog
    mooie meiden

  2. selma zegt:

    Misschien moet ik de titel veranderen in “Mooie Meiden”,
    klinkt leuker, maar ja, ze noemen zichzelf ginnegappend ouwe hoeren 🙂

  3. Ouwehoeren is pret maken.:)
    Lijken me leuke dames.

  4. selma zegt:

    Ja Kitty, ze zijn wel een voorbeeld van goed ouder worden. Erg veel meegemaakt in het leven, maar nooit zeuren, gewoon doorgaan, optimistisch blijven en leuke nieuwe dingetjes verzinnen. En gastvrij en gezellig in de omgang ook. Ze passen heel goed tussen de oude IJmuidenaren, die ook altijd recht door zee zijn.

  5. svara zegt:

    de titel heeft voor mij een dubbele betekenissen
    je zou er een streepje tussen kunnen zetten
    groet

  6. Aad Verbaast zegt:

    Ondernemend duo!

  7. selma zegt:

    Svara, je hebt gelijk, en de titel van hun boek luidt ook ‘Ouwehoeren’.
    Maar mijn ervaring met het corrigeren van een titel is dat die níét doorgevoerd wordt op het gemeenschappelijk blog, terwijl dat wel gebeurt bij correcties in de tekst.
    Misschien omdat de titel een vaststaande verwijzing elders vormt naar je eigen blog, waarin je wèl alles kunt wijzigen.
    Ik probeer het, we zullen zien.

  8. svara zegt:

    Selma excuses maar er ging iets mis met mijn blog.
    Ik moest het opnieuw publiceren zodat het op de voorpagina van de OBA zou verschijnen.
    Ik meende jouw mooie reactie en die van Antoinette te kopiëren maar toen was mijn oude blog al foetsie.
    Zou je jouw mooie reactie nog een keer willen plaatsen?

    Wat betreft de titel
    dit kun je makkelijk veranderen
    direct onder de titel (bij bericht bewerken) in kun je de titel veranderen in de link!!!!
    succes ik hoop dat het lukt.

  9. Wllm Kalb zegt:

    Ik zag de dames bij DWDD. Het leek een bevestiging dat prostitutie een gewoon en zelfs heel leuk beroep is, waar je gemakkelijk oud bij kunt worden. Maar de uitzondering bevestigt de regel: De meest hoeren zijn echter piepjong en staan niet vrijwillig in hun ondergoed voor het raam.

  10. lebonton zegt:

    bij dwdd bleek ook, dat ze niet helemaal in gelukzaligheid in het vak begonnen zijn. maar een vrolijk duo, met ouderwetse gein. matthijs zat niet de hele tijd op z’n gemak. het ware overigens mooi geweest als ook dit aspect, schilderen, aan de orde was geweest

  11. joost tibosch sr zegt:

    Heb van ze genoten bij DWDD! Moest alsmaar denken aan twee oude tantes,van me, samen heel lang geleden in het klooster ingetreden, 40 jaar geleden uitgetreden en 21 jaar geleden gestorven. En lol dat die twee hadden en actief dat ze waren! En ze konden samen zo lekker “ouwehoeren”. Zo zie je maar….

  12. Appelvrouw zegt:

    Nu ik de “kneepjes” van het vak van ze geleerd hebben ga ik dat eens proberen. Mooie les: mannen merken het verschil toch niet.
    Mooie ouwe hoeren, en niet zo plat.

  13. mirosjabin zegt:

    @ Ik trof een artikel over hen in het Parool. Leven in de prostitutie.
    Lijkt me wel een hard bestaan.

  14. Zilvertje zegt:

    Ze stonden bij ons in de krant, wat leuk!

  15. renelouman zegt:

    ik had het ook al ergens gezien. raar he, eigenlijk.

Schrijf hier je reactie

