Noorderlicht zien in Nederland? Soms kan het!

Aurora borealis of noorderlicht is een waanzinnig hemelverschijnsel,
een verpletterend schouwspel, zeker als je in het hoge noorden op een eenzame vlakte staat, en je hoort het knetteren…
Maar in Nederland is het soms ook een beetje te zien. Ongeveer zeven nachten per jaar.
Alleen wanneer?

Sinds kort kun je je abonneren op noorderlichtberichten van het Fins meteorologisch instituut.
Vanavond kreeg ik bericht dat er een flinke uitbarsting van noorderlicht te zien was.

Op de genoemde tijd ben ik buiten gaan kijken, maar niks te zien, want wolken, en lichtvervuiling, bah.
Maar misschien is het iets voor mensen die op het platteland wonen, met weinig straatverlichting, oranje kassen, helverlichte kantoorgebouwen, neonreclame, wat niet al.

Als je automatisch bericht wilt krijgen wanneer zich noorderlicht voordoet,
stuur dan een mailtje aan: aurorasnow-feed@posti.fmi.fi
met als onderwerp liittyminen (‘aanmelding’),
dan krijg je even later een verzoek om te bevestigen, netjes in het Engels.

Dit is de website: http://aurora.fmi.fi/public_service/.

Wel in het Fins, maar klik even rechtsboven op ‘Engels’, dan krijg je allerlei leuke statistiekjes en informatie over dit machtige natuurverschijnsel.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Noorderlicht zien in Nederland? Soms kan het!

  1. Erg interessant Selma, ik heb me net aangemeld. Bedankt!
    ~Marion

  2. Glaswerk zegt:

    Ik heb me inmiddels ook aangemeld.

    Mocht het noorderlicht een keer te zien zijn in Nederland, dan ga ik een kijkpoging buiten de stad wagen.

  3. In Friesland wel eens gezien

  4. Selma zegt:

    Marion en Glaswerk leuk die aanmelding.
    Jullie moeten dan alleen even de code bestuderen die je krijgt, van rechts naar links: UT (Universal Time), het uurcijfer, de datum, en volgens mij de afkorting van een plaatsnaam (uitleg op site).

    Fred, en was het wat?
    Ik bedoel: een beetje heftig, of alleen wat glanzen?
    In Finland zie ik het soms, als ik daar ’s winters bij familie ben, en is het spec-ta-cu-lair, en lekker griezelig ook, in het sneeuwlandschap, in the middle of nowwhere.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Ik heb het jaren geleden wel eens gezien in Nederland. Spectaculair!
    Deze gemist helaas.
    Nog een tip voor berichten rond komende noorderlichten in Nederland:
    http://www.poollicht.tk/
    Inclusief aanmeldingen voor ‘alerts’.

  6. selmasalo zegt:

    Aat, dank je wel,
    een Nederlandse site!
    En wat een goeie, en begrijpelijke.
    Beter dan de Finse omweg.
    Maar ja, als halve Finse ben ik soms een beetje elders georiënteerd,
    of beter uitgedrukt: gearctiseerd.

  7. Wij zitten momenteel op GMT+2. Maar kun je misschien uitleggen wáár ik op de site de verklaring voor bijvoorbeeld NUR_XYDERIV=37 kan vinden Selma? Ik zoek me gek.
    McAfee raadt mij dringend af om http://www.poollicht.tk te bezoeken Aad haha. Er is ‘riskant gedrag’ aangetroffen’…

  8. Joshua zegt:

    Verlang zo naar Pool Licht anders kan ik Zwart licht van H M niet Lézen !!

  9. Blewbird zegt:

    Zoek maar op “+noorderlicht +texel”. Dan krijg je zoiets: http://www.boulevardforum.nl/index.php?action=media;sa=item;in=432

  10. selma zegt:

    Marion,
    je hebt gelijk: de verklaring der codes staat niet op de (Engelse) versie van de site.
    Ik heb mijn broer in Finland (die daar al 42 jaar leeft), die wel meteo-technisch is, een mail gestuurd om opheldering.

    Dit is zijn antwoord:
    “Van die codes moet je maar niets aantrekken; dat is de taal van die robot die gewoon reageert op de activiteit van het noorderlicht. Het idee van die email is dat wanneer je zo´n post krijgt er op dat moment en vooral tijdens die avond/nacht noorderlicht te zien is. Mijn email ziet er precies zo uit en ook ik begrijp verder niets van die codes.”

    Hij woont op de 65ste breedtegraad, heel erg afgelegen, dus daar is noorderlicht, als het zich voordoet, duidelijk te zien.
    Maar als de activiteit sterk is, dan is het hier in Nederland dus ook mogelijk, een paar keer per jaar.

  11. Bedankt voor het navragen Selma. Ik ben heel erg benieuwd of we er in dit verstedelijkte gebied iets van zullen zien, maar proberen zal ik zeker!

  12. Wat een goeie tip Selma, ik ga meteen liittyminen. Nu maar hopen dat ik de aurora borealis nog eens te zien krijg. Dat staat namelijk al heel lang op mijn wensenlijstje.

Schrijf hier je reactie

