Een Buizerd bij de Sluizen van IJmuiden

Hij zat bovenop het spuigemaal, koninklijk op de uitkijk

maar toen ik hem op de foto wilde zetten vloog hij naar een lantaarnpaal verderop,
waar hij eerst niet doorhad dat ik hem fotografeerde,
zeker te druk met het spotten van andere vogels

Toen kreeg hij me weer in de gaten

En ging er definitief vandoor

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized, Vogels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Een Buizerd bij de Sluizen van IJmuiden

  1. Zilvertje zegt:

    Wat een prachtige vogel en zo mooi vastgelegd, de lucht is mooi blauw. Die snavel is prachtig. Vraag me af wat hij eet met zo een kromme snavel.

  2. selmasalo zegt:

    Zilvertje,
    alle vogels met zulke haaksnavels (en bijbehorende sterke klauwen) eten vlees, in dit geval, in de duinstreek, vooral konijnen, mollen en muizen, maar ook eekhoorns, kleine vogels, reptielen. En als de nood aan de man is vissen, en doodgereden dieren. Omdat hij eigenlijk van alles kan eten, is het geen zeldzame vogel. Ik zie er soms wel vier tegelijk zweven boven de sluizen!
    Alleen laten ze zich niet altijd makkelijk fotograferen.

  3. Blewbird zegt:

    Zo, was jij weer op het goede moment op de juiste plek! Super! En dat zoiets zomaar in het wild rondhangt in IJmuiden! Ik weet nog dat ze vorig jaar in de duinen bij Castricum waarschuwden voor buizerds. Ze (buizerd) zijn niet te beroerd om loslopende kleine kinderen aan te vallen. Super foto’s! Het blog van de dag!

  4. selmasalo zegt:

    Blewbird, dank je voor je enthousiaste reactie, maar… ik zie ze toch heel erg vaak. Is geen zeldzame vogel.
    Alleen vliegend, en vooral cirkelend zwevend. En dat fotografeert zo moeilijk, of vereist teveel geduld, en een stijve nek.
    Kinderen aanvallen?! Wat akelig, nooit van gehoord.
    Dat meeuwen in de broedtijd als jachtvliegtuigen op je afkomen, daar heb ik hier wel ervaring mee, vlakbij een kolonie wonend.
    Dus misschien doet een enkele buizerd dat ook als mensen te dicht bij zijn nest komen?

  5. Spuit11 zegt:

    Woon je in IJmuiden?
    Heb zelf enkele jaren in Wijk aan Zee gewoond, had er een café met hotelkamers, die permanent verhuurd werden aan voornamelijk mannen die bij de Hoogovens werkten.

    Zulke vogels heb ik niet in de tuin.

  6. Keek hij ook naar de zeilboten?
    Mooi om te zien!

  7. selmasalo zegt:

    Spuit 11,
    grappig: Wijk aan Zee ken ik als m’n broekzak. Was het De Woeste Hoogte (bestaat niet meer), Sonnevanck, De Zon? Ik noem er maar een paar.
    Was ooit een heerlijk dorp om te wonen, is nog steeds erg gezellig, met een bloeiend cultureel leven tegenwoordig. Alleen volkomen in de greep, zeg maar ijzeren klauw van Hoogovens…

  8. selmasalo zegt:

    Kitty, nee, die lagen bij de haven, verderop.
    Vogels fascineren me omdat ze zich niets aantrekken van, geen weet hebben van wat mensen bezighoudt. Niets van mensenbootjes, mensenzorgen, mensenwerk, mensengrenzen.
    Het interesseert vogels geen moer dat ze ‘vogel’ heten, of ‘buizerd’, of ‘Buteo buteo’.
    Ze vliegen vrij over ons heen, zien ons hooguit als roofdieren bij wie ze uit de buurt moeten blijven, en gelijk hebben ze!

  9. Spuit11 zegt:

    De Spijker, volgens mij in de Julianastraat. Dat was de straat, als je van het plein in het centrum van Wijk aan Zee terug reed naar Beverwijk. We draaiden retegoede muziek en iedereen kwam er!
    Midden jaren zeventig 😉

  10. selmasalo zegt:

    De Julianaweg is erg lang, en er liggen veel pension- en horecagelegenheden aan.
    De naam Spijker zegt me helaas toch niets. Zal wel veranderd zijn sinds die dertig jaar,
    door een nieuwe eigenaar!

  11. spuitelf zegt:

    Bijna 40 jaar, zal wel een foto zoeken met het huisnummer, schuin tegenover ons was een pension van de Hoogovens. Het was vlak bij dat pleintje en onder de 50, volgens mij 35 maar dat moet ik nakijken. Ja natuurlijk, toen wij weggingen was het over met De Spijker. Ik heb nog een hele grote spijker die er aan het plafond hing geloof ik, kan je iemand de kop mee inslaan;-)

  12. draverblog zegt:

    Mooi moment geluksvogel om hem zo dicht bij op de foto te kunnen zetten, mooi serie

  13. ike zegt:

    dez vogels leven op de hoogovengashouder ieder jaar weer een nest

  14. selma zegt:

    Ike,
    dank je wel voor je reactie.
    Welke gashouder is dat?
    Ik fiets daar een paar keer per week, en zie echt heel vaak buizerds. Vandaag ook weer eentje, rustig biddend oven de crossbaan. Soms zie ik er wel vier tegelijk.

  15. Al zoekend op google naar de sluizen buizerd kwam ik dit blog tegen, wat leuk Selma. Ik fiets ook regelmatig over de sluizen en vanmorgen spotte ik er twee buizerds boven de witte opslaghal van tata. Begin van de week zag ik er al één op een prooi zitten. Dat zag ik eigenlijk omdat er een troep kraaien omheen zat. De buizerd heeft zo’n schutkleur dat hij me eerst niet opviel in het gras. Dichterbij zag ik dus dat de buizerd lekker aan het eten was, terwijl de kraaien toekeken. Vanmorgen zaten de kraaien op de restanten van dezelfde prooi, met 1 grote kraai op de uitkijk. Fantastisch om te zien!

  16. Selma zegt:

    Ellen,
    leuk om te lezen dat jij ook zo kijkt terwijl je fietst.
    Met buizerds op de sluizen is het wisselend aanbod.
    Altijd zie ik er wel 1 of 2.
    In het voorjaar wel hele families, cirkelend, van 4 soms 5.
    En als je het over kraaien hebt…
    Soms herken ik hoog in de lucht pas de buizerd omdat hij opgejaagd wordt door kraaien.
    Dat gebeurt vaak, ook buiten het nestseizoen.
    Kraaien (die natuurlijk zelf ook baby-vogeltjes lusten) hebben zo’n hekel aan de buizerd dat ze hem najagen en pesten waar ze hem maar spotten, altijd en overal. Ook kauwtjes doen dat. Dappere vogels.

  17. Ik ben een echte kijker, altijd en overal. Dat brengt mijn werk met zich mee (beeldend kunstenaar).
    De kraai-achtigen zijn mijn favoriete vogels, vooral de kauwtjes. Ik zag inderdaad vrijdag dat de kraaien de buizerds aan het najagen waren. Een hoop gekrakeel in de lucht. Mooi om te zien! Kauwtjes teken ik graag, ben gek op die beestjes 🙂
    Leuk om je blog zomaar tegen te komen, je hebt interessante artikelen!
    Groet
    Ellen

Schrijf hier je reactie

