Daar zijn ze weer: de maan & Jupiter!

Het is lekker helder weer vanavond, dus de volle maan is goed te zien
(althans hier in IJmuiden). En dus is Jupiter, die niet zo snel loopt
(hij doet een jaar of 11 over een rondje om de zon) ook weer te zien,
rechtsonder de maan. Kijk maar even uit het raam

Ik probeerde maan en reuzeplaneet samen een beetje te fotograferen

Focus ik op Jupiter dan wordt het alleen een steeds grotere wazige vlek,
maar de maan ziet er toch wel leuk uit, via een compactcameraatje

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Daar zijn ze weer: de maan & Jupiter!

  1. timmerark zegt:

    Wel, de maan mag geen naam hebben en Jupiter, wat heeft die ooit nu eigen gepresteerd?
    Wel mooi foto’s.
    En een mooi topic.
    Kortom, ik hou nog steeds om je.

  2. Mark zegt:

    Die maan is inderdaad goed gelukt. Al mijn pogingen om de maan met een compact camera vast te leggen mondden uit in wazige bewogen vlekken.

  3. svara zegt:

    Ik zag het net ook toen ik op de weg zat….
    blijft boeien!!

  4. selmasalo zegt:

    Ark, leuk topic indeed, maar beroerde foto’s, behalve de maan enigszins, tot m’n verrassing.
    Daar ga ik nog eens op oefenen, tot ik hem/haar ècht mooi krijg.
    En de prestaties van Jupiter?
    Wat dacht je van zijn bedprestaties? Lees de Romeinse (en Griekse) mythes.
    En moet ik nu antwoorden dat ik voor jou geef?

  5. selmasalo zegt:

    Mark, het is Canon powershot SX30, met wel een leuk zoomertje eraan.
    En toch niet zo groot dattie niet in m’n jaszak past.
    Ik hou niet zo van het gesleep met professionele camera’s en statieven.
    Ook omdat ik slechte foto’s soms leuker vind dan perfecte.

  6. selmasalo zegt:

    Haha Svara, daar moet ik ineens van grinniken:
    ik jou al zitten op het asfalt, in het donker,
    kijkend naar de hemel 😉

  7. timmerark zegt:

    Bedprestaties! Ik dacht niet dat u dit als kwalificatie zag, want Bill kon nog wat van Wim Cock leren. Maar hoe dan ook, nee u hoeft niets.

  8. knutselsmurf zegt:

    Hoe doe je dat, die maan ? Ik heb het weleens geprobeerd, maar in de eerste plaats was mijn telelens niet sterk genoeg, en ik zie de maan eigenlijk nooit zonder wolken. Zelfs als de lucht schijnbaar onbewolkt is, krijg ik geen contrast in mijn foto.

  9. selmasalo zegt:

    Het gaat niet om wat ik vind, maar om wat de ouden van ‘m dachten.
    Hij was tenslotte de hoogste god van het voorchristelijke Romeinse Rijk.
    Zijn avonturen zijn smeuiig te noemen.
    Oké, hij deed ook nog wel wat anders: donderen, bliksemen, stormen en regenen.
    Echt leuke lectuur, aan te raden.

  10. selmasalo zegt:

    Kntslsmurf,
    gewoon Canon powershot SX30 op de rand van het balkon vastzetten,
    richten, zoomen en klik.
    Mijn vroegere cameraatjes konden zo’n maan niet.
    Deze tot mijn verbazing en plezier wel.
    Ik ga het morgen nog eens serieus proberen,

  11. Prometheus zegt:

    Twee dingen:
    1. De kleur van de nacht is met deze maan prachtig. Ik ben vanavond veel buiten geweest en heb genoten van wolken, maan én jupiter.
    2. Dan mijn jarenlange frustratie. Ik heb een leuke spiegeltelescoop die maan, sterrennevels en Jupiter mooi in beeld brengt (maantjes rond Jupiter, altijd leuk. Pleiaden in de Stier… móói…). maar ik heb er nooit foto’s door kunnen maken. Zo jammer. Zo graag eens gedaan.
    O ja nog iets:
    (2a dan maar). Het was gisteren volle maan, vanavond heeft hij ieietsje ingeleverd. Maar is het dan ook crisis.

  12. Aad Verbaast zegt:

    Prachtig gezicht. Besef je je ineens weer dat we eigenlijk maar kleintjes zijn in het oneindige heelal.

  13. selmasalo zegt:

    Prometheus,
    ja leuk zo’n telescoop, ik heb er ook eentje, maar minder sterk dan de jouwe.
    Jupitermaantjes kan ik er niet mee onderscheiden, maar hij is des te leuker om schepen op zee mee te bekijken (vanuit m’n keukenraam).
    Wat foto’s maken van hemellichamen betreft: dat doen ze bij Nasa, Esa, National Geographic en zo toch altijd oneindig veel beter… Laat je daardoor niet frustreren, geniet van hun foto’s, en concentreer je op wat wèl mogelijk is (zeg ik ook voor mezelf) 😉

  14. selmasalo zegt:

    Aat, zo is het.
    Toevallig was ik gisteren in een kringloopwinkel waar een wandbordje te koop lag met Multatuli’s beroemde tekst: “Van de maan af gezien zijn we allen even groot”…

  15. Glaswerk zegt:

    Niks mis met het maantje.
    Of het nou een perfecte of brakke foto is, een grote of kleine maan, wat doet het er toe: het is wél de Maan!

    En dank voor de naamgeving: ik verkeerde in de veronderstelling dat het Venus was die op een beetje “verkeerde “plek stond.

  16. svara zegt:

    zou zo maar kunnen…

  17. ejwblog zegt:

    Laat ik nu vorige week ook een Canon powershot aangeschaft hebben.
    Dat je dit kan met zo’n toestel maakt me nog blijer dan ik al was

  18. selmasalo zegt:

    ejw,
    die Canon kocht ik eigenlijk voor de macrofunctie, omdat ik zo graag insecten fotografeer. Maar dat kan hij iets minder goed dan de voorganger van zijn soort, helaas.
    Maar dat hij de maan kan, dat is inderdaad een opsteker!

  19. draverblog zegt:

    Ik heb ook nog een moment naar de maan gekeken door mijn telescoop, maar moest snel stoppen door het felle licht, mooi foto

  20. ottovo zegt:

    mooi en informatief
    op ‘maan’dag

Schrijf hier je reactie

