Bijzon bijzonder, en Jupiter staat naast de maan

Fietsend over de Noordersluisweg zag ik een bijzon, een parhelium, links van de zon

Even later, op het Sluiseiland, zag ik er rechts eentje

En op de kleine sluizen zag ik ze beide weer, links en rechts van het Forteiland

En als je vanavond naar buiten kijkt,
en er zijn geen wolken,
dan kun je Jupiter naast de maan zien staan.
Hier in IJmuiden is hij heel goed te zien.
Dat voorspelt vast veel goeds…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Bijzon bijzonder, en Jupiter staat naast de maan

  1. svara zegt:

    wat een mooie lucht!
    in Frankrijk fotografeerde ik in augustus heel wat foto’s met dat verschijnsel dat ik nog nooit gezien had.
    ik vond het zeer bijzonder en wist niet wat het was
    een van de foto’s gebruikte ik op mijn blog en neem aan dat het om hetzelfde verschijnsel gaat?
    http://svaragedichten.wordpress.com/2011/08/22/vooruit-uit-het-zicht/
    groet

  2. selmasalo zegt:

    @Svara, ja, op jouw derde foto staat ook een bijzon…

  3. Ik heb haar net gezien.Als een grote ster naast de maan.

  4. Timmer vogu zegt:

    Ik ga er naar kijken. Hopelijk is het onbewolkt.

  5. selmasalo zegt:

    @Ina, Jupiter is mannelijk, …zelfs de macho onder de goden!

  6. Joshua zegt:

    Heb geen Verstand van Sterren
    Zei de Vis die zich als een Waterman
    in Leuuw voelt..
    Maar gister avond was de Volle Maan
    Prachtig Oranje Geel als een grote
    Chines Lamp die in de Ruyschstraat hing

  7. Blewbird zegt:

    Wow, rond welke tijd was dat?

  8. selmasalo zegt:

    ZlfstndgJrnlst te Antw.:
    Tja, wil je een complete persoonlijke horoscoop? šŸ˜‰

  9. selmasalo zegt:

    @Blew,
    vanavond (zaterdagavond) kun je Jupiter ook nog zien,
    en feitelijk elke avond de komende maand(en).
    Alleen laat hij zich nu even gemakkelijk spotten omdat de nog bijna volle maan ernaast staat/stond.

  10. selmasalo zegt:

    @Joshua,
    wat zeg je dat weer dichterlijk.
    Die Ruyschstraat, genoemd naar de oude dokte/doctor,
    die straat die ooit zo rustig en mooi en sjiek was,
    en nu een benauwde verkeersgoot…
    en dan de herinnering aan de 19de eeuw, plus jouw genoemde lamp,
    wat mooi!

  11. PACO PAINTER zegt:

    Als Jupiter in Maan staat loop dan eens door de gouden gids en sta eens stil bij de vergezichten die u daar aantreft.
    Voor de bijziende Kreeft;:tracteer uw blindedarm eens op een zonnebril op sterkte. Er gaat een wereld voor u open.
    Nee, zonder gekheid, prachtige foto’s

  12. Zilvertje zegt:

    Die laatste foto is zo mooi, onwerkelijk mooi. Wat mogen we dan verwachten, geen oorlog en honger meer op de wereld?

Schrijf hier je reactie

