Het mooiste zeilschip van Nederland

In augustus voer ik weer eens een eindje mee met de Oosterschelde.
Dat is een driemastgaffeltopzeilschoener (mooi woord voor Scrabble) gebouwd in 1918,
en rond 1990 gerestaureerd en verbouwd voor de chartervaart (www.oosterschelde.nl).
Elf jaar geleden voer ik voor het laatst mee als scheepskok, wat ik in de jaren ’90 elk jaar wel een maand of drie deed (ook op andere schepen) maar toen er kleinkindjes kwamen wilde ik niet meer zo lang van huis zijn, en stopte met dat werk.

Op een goeie dag keek ik uit het raam, en herkende (boven de Visafslag) masten en wimpel

M’n hart ging open.
En helemaal toen ik ’s avonds uit het keukenraam keek
en de Oosterschelde bij windkracht 6 het zeegat uit zag varen…

Dus gooide ik een hengeltje uit bij de rederij,
om te vissen of ik nog eens mee kon varen, en dat kon.

Erg leuk aan deze reis was het record aan vrouwelijke matrozen (vijf).
Hieronder foto’s van drie van hen: Jana, Irene en Anouk

Elke ochtend, middag, avond de mooiste zeeën, de mooiste luchten

Met bewonderaars, helemaal rood van de avondzon

Maar de zee was niet altijd even glad,
getuige deze ovenschotel, die de sporen draagt van een paar keer schuin gaan

Collega de Eendracht, die juist haar 100ste verjaardag vierde, voer langs

Stuurman Maarten (links) en kapitein Sebastiaan aan het roer van de Oosterschelde

En in de salon beneden voormalig kapitein Eliane,
die een paar gasten en matrozen wegwijs maakte op zeekaarten

Terwijl de jongste bemanningsleden de omgeving goed in de gaten hielden

Tenslotte nog een historische foto, gemaakt in Amsterdam tijdens Sail 2010,
met vier generaties Oosterschelde-kapiteins:
van links naar rechts Sebastiaan, Dick, Eliane en Gerben

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Het mooiste zeilschip van Nederland

  1. 100 woorden zegt:

    Het heeft wel wat zo’n schip, alleen moet je er dan wel de oceaan mee over.
    Ik heb met veel plezier gekeken naar de reis van de Beagle (nou ja, eigenlijk de Stad Amsterdam).

  2. knutselsmurf zegt:

    Het is inderdaad het mooiste zeilschip van Nederland, zowel door de vorm van de romp als door het grote zeiloppervlak. Hij ziet er snel uit.

  3. laila zegt:

    Een fraaie reportage.
    Als scheepskok zul je veel kunnen verhalen.

  4. fulpsvalstar zegt:

    De oceaan over………moet ik even niet aan denken maar ik ben dan ook een verschrikkelijke landrot.
    Erg mooie platen en -moet ik toegeven- een prachtschip.

  5. Theo Balvers zegt:

    Wat een leuke reportage.
    En wat een bofferd om mee te kunnen/mogen en veel te zien…

    Houd ons op de hoogte!

  6. selma zegt:

    @100 woorden, de Oosterschelde is een paar maal de wereld rond geweest.
    Voer zelf o.a. mee naar de Cariben, Antarctica, en langs de Amerika’s.
    Deze winter gaat ze naar Kaapverdië.

  7. selma zegt:

    @Knutselsmurf,
    ja, het is de romp, de wonderschone lijn van het schip, die Dick van Andel (de initiatiefnemer van de restauratie) ook meteen in het oog sprong, toen hij het schip in de jaren ’80 vervallen, verwaarloosd en afgetuigd ontdekte in een uithoek.
    En met volle zeilen is het ’t ideale plaatje.
    Maar snel…
    Laatst mocht ik weer eens mee met een loodsboot, met een motor van 600 pk… 😉

  8. selma zegt:

    @Fulps,
    leuk dat je toch wel van mooie botenfoto’s kunt genieten, vanaf de wal.
    Voor mij zijn juist de oceaanreisjes het einde:
    als je de haven uitvaart, en weet dat je een paar weken geen land meer gaat zien.
    Dan is het of er een last van je schouders valt.
    Alsof dan het èchte leven begint,
    zonder geklets van tv-types, of “nieuws” dat de wereld beheerst; zonder mode of hypes.
    Gewoon elke dag andere zeeën, luchten, winden.
    En de handen uit de mouwen, om daarna door de golven in slaap gewiegd worden.

  9. Joshua zegt:

    Ik weet nog heel goed dat jij met Kerst 1 9 9 0 aardappels schilde met wat aardige Wal rus -achtige bezoekers!! En dat we elkaar Mailde En wat worden die Twee jongens groot .. Groet á Vous Joshua

  10. selma zegt:

    @Joshua,
    ja Walrus, dat was nog op de “Bruine Vloot”, op IJsselmeer en Waddenzee.
    Ook mooi. Met schepen met fraaie namen als “Goede verwachting”, “Horizon” en “Moeke zorn”.

  11. Glaswerk zegt:

    Schitterend zeilschip.

    driemastgaffeltopzeilschoener

    Alleen de naam al 😉

  12. Tja het enige wat ik met grote zeilboten heb is de herrinering van mijn half broer die in opleiding was op een groot zeilschip in Amsterdam ik meen in 1947.
    Conform de standaard in de familie, lag hij goed bij de vrouwen.
    Dus van een vriendin kreeg hij tabak om aan boord te smokkelen van een andere jenever en de derde smokkelde hij in haar geheel aan boord…
    Dan smokkelde hij ook zijn wasgoed van boord…
    Ik heb de brief gelezen die mijn ouders kregen toen hij van boord gerapt werd en uit de marine; twaalf uitroeptekens achter de zijn waarin stond dat ie een meisje aan boord gesmokkeld had; hetgeen net zo erg was als zijn wasgoed van boord te brengen…..
    Maar de boot was mooi-groot…..

    Maar allez; ik val meer opde moderne scheurijzers; zoals die van de zweedse marine, groot schip, maar goed voor 92km/uur……
    Waarvoor heb je anders motoren uitgevonden?

    Maar ergens, met mooi weer in stilte ronddobberen heeft ook wel wat…

  13. Pingback: Bootje varen, een eiland en twee havens | Er was eens…

  14. Pingback: Een eiland & twee havens | Er was eens…

  15. king billy zegt:

    Tja, schoeners…. Oceaanracers. Lang geleden, zonder radar en GPS ooit eens de rotsen bij Barbados na de oversteek toch nog net misgelopen. Prachtschip met vrijbuitende peukenrokers die niet mis te verstanene verantwoordelijkheid achter stoere en spannende verhalen verstoppen.

  16. houtgraaf zegt:

    Selma
    Fantastische deze mooie foto,s en teksten ja echt mooi sfeervol en genieten
    gr frits houtgraaf

  17. Selma zegt:

    King Billy,
    zonder radar en GPS, nauwelijks meer voor te stellen.
    Laat staan zonder motor.
    In Ushuaia heb ik eens een ‘wrakkenkaart’ gekocht, waarop zo’n beetje alle schipbreuken van de 17de t/m de 19de eeuw ingetekend waren van daar, rond Kaap Hoorn.
    Je kunt er niet naar kijken zonder tranen in je ogen te krijgen.
    Vrijbuiters waren het, maar helden!

  18. Selma zegt:

    Frits,
    dank je wel voor het bekijken.
    Ja, wat een mooooi schip hè, maar jij kent het vast wel van Sail o.a.

Schrijf hier je reactie

