Oud en het niet willen weten

Twee jongens mogen op de plaatselijke tv een plein vol zomerse wandelaars becommentariëren:
“Vooral oudere mannen, van een jaar of veertig, tegen de vijftig aan, hebben er last van dat ze denken ‘kan mij het verrotten, ik trek gewoon niks aan’, denken dat alles maar getoond kan worden. Ze doen nog wel een broek aan, dat wel.
Men heeft geen natuurlijk schaamtegevoel meer.”

Het gesprek gaat verder over leggings, die mooie benen accentueren, maar ook andere, die soms beter gemaskeerd kunnen worden.
De camera zwenkt van een paar elegante stelten naar twee trechtervormige puddingen.

Het is warm, maar de jonge sprekers zien er patent uit, in een fris hemd en lichte lange broek. De jeugd geeft het goede voorbeeld, nu het moderne misverstand heerst dat iedereen alles maar uit mag trekken als het warm is.
Het zijn niet zozeer de lichaamsvormen waar niemand iets aan doen kan, die walging inboezemen, het gaat over verzorging en aandacht, over rekening houden met de gevoeligheid van kijkers.
De zon verleidt de onnadenkenden ineens tot het tonen van details die alleen een geharde medicus onder ogen zouden moeten komen. Kalknagels, gebarsten eeltranden, vetbobbels en knobbels vol aderen en plekken in alle kleuren van de regenboog.
Veel van die vleeswaren zouden ook een veterinaire slachthuiskeuring niet passeren.
Is dat vrijheid? En voor wie dan?
Ik huiver van een naakte rug voor me in het postkantoor, waarop de meeëters ontelbaar zijn, tussen de puistjes, de haartjes, de vlekken.

Een goede inbreng van de islamitische cultuur is dat meesten zich daarin decent weten te kleden. Komend uit veel warmere landen weten zij ook dat kleren uittrekken niet altijd verkoeling brengt.
Een lang gewaad waar de lucht doorheen kan spelen is bij warm weer veel comfortabeler.
En waardiger, zeker als bij het klimmen der jaren of het toenemen der kilo’s de visuele aanbiedbaarheid af is genomen.

Schaamteloos ontkleden is egocentrisch.
Je dringt een toevallige passant de aanblik van jouw lichaam op. Als dat lichaam heel mooi en jong is kun je er mensen mee in verlegenheid brengen, door lastige begeertes aan te wakkeren, en als je oud wordt – en voor de jeugd is veertig dus al oud – wek je bij teveel bloot meewarigheid of afkeer op.
Waarom zijn jonge mensen zich wel bewust van het effect van hun lichaam, en is de middelbare leeftijd zo bot en brutaal in het uitventen van lellen en vellen?

Natuurlijk krijg ik boze brieven van sportieve oudjes die insinueren dat ik ze weer in zwart pak en korset wil hijsen. Maar er is verschil tussen gezond en waardig oud worden, en krampachtig de ouderdom ontkennen.
Opvallend is dat oudere sporters zelden lachen.
Hard rennen of fietsen is duidelijk niet leuk, de gezichten staan nors, terwijl ze uit hun lichaam proberen te peuren wat er niet meer in zit. Dan worden ze ouder met spijt, ingehaald en uitgelachen door gloriërende jongeren.
En vervolgens zeuren ze dat de jeugd geen respect heeft voor ouderen.

Is oud worden een probleem?

Niet als je het leven als geheel ziet, en de ouderdom als een natuurlijke fase met eigen genoegens, àndere genoegens dan die van de jeugd. Wie ouder wordt, beseft deel van de geschiedenis te zijn, wordt historisch. Om je heen groeien mensen op die nog met de waan van de dag mee moeten zwenken, terwijl jij overzicht gekregen hebt, niet meer achter je domme hormonale oprispingen aan hoeft te jagen.

Het zal Prediker wel zijn, die me inspireert tot het voornemen om waardig oud worden.
‘Mutton done up as lamb’ laat ik graag over aan alle oudjes die daarom boos op me zijn.

Dit schreef ik op 10 augustus 1999 in dagblad Trouw.
Grappig dat ik er na precies 12 jaar geen enkel woord aan hoefde te veranderen…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Oud en het niet willen weten

  1. Xiwel zegt:

    Ik zit er niet zo mee. Als het uitzicht me niet aan staat kijk ik een andere kant op en mij zal men niet snel vinden op een Spaanse of Belgische boulevard. Zelf steek ik er op mijn eigen manier in. Dwz als ik bij warm weer een langer stuk fiets dan heb ik fietskleren zonder reclame aan, waarin mijn net te bollen buik in te herkennen is. Nadeel van die stretchzooi. Daaronder gewone (zij het afgetrapte) zwarte wandelschoenen. Met het fietsen trap ik mijn schoenen stuk, omdat ik een overtuigde teentrapper (gaat veel lichter) ben en daardoor de zolen in het midden scheuren. Gebeurt bij elk type schoen, dus nieuwe gebruik ik wel om te wandelen, maar liever niet om een stuk te fietsen. Voor de rest zie ik er redelijk degelijk uit ook al omdat ik een afkeer heb tegen spijkergoed. Dat vind ik werkkleding die niet comfortabel zit.

    Ooit wel iets zeer schokkends gezien in Oostenrijk. Daar trof ik een groep Fransen die rondgeleid werden. Gewone mensen van middelbare tot is belegenere leeftijd. Liepen er netjes bij en deden een stadswandeling met gids. Alleen was er 1 man bij die iets met zijn hoofd had. Dieverse grote bulten, waarvan 1 groter dan een tennisbal, waardoor hij onmogelijk een hoed en anders 2 hoeden moest dragen (1 kleinere voor de uitgegroeide tennesbal). Ik kon er echt niet naar kijken en ben de andere kant op gelopen. Maar toch heeft die man ook het recht om buiten te komen en andere mensen te ontmoeten. Ik had dan ook veel respect voor de andere leden van die groep en de gids.

  2. kuifjesimon zegt:

    Sinds ik niet meer werk, doe ik alleen maar domme dingen
    en van alles niets.

  3. fulpsvalstar zegt:

    “Komend uit veel warmere landen weten zij ook dat kleren uittrekken niet altijd verkoeling brengt.”
    Zeer waar, ik herinner me uit mijn jeugd een bloedhete tweede pinksterdag, we gingen met een troep familie en vrienden fietsen.
    Iedereen verkeerde in een verregaande staat van ontkleding en een gemekker over de hitte………pfffff.
    De enige die fris en fruitig bleef was mijn grootvader maar die was dan ook heel koel gekleed in…..driedelig donkergrijs.

    “Schaamteloos ontkleden is egocentrisch”
    Je hebt helemaal gelijk, in een saunabedrijf bij ons in de buurt hing een bordje met de volgende wijze tekst:

    Beschaving vraagt geen kleding maar ontkleed zijn vraagt beschaving.

    Lunteren is een vakantieplaats en rond deze tijd zie je hier vele aanfluitingen van de menselijke waardigheid, in de meeste gevallen behoort beschaving niet tot de deugden.
    Vanmiddag is er in het dorp een zomermarkt, Lunteranen zie je daar zelden, vrijwel uitsluitend gadbasten.

    Een juweel van een column trouwens.

  4. Joshua zegt:

    De Naakte feirt Feiten zijn dat ik ooit op strand eens een dag mee liep..
    En ik had een Wollen Trui aan tegen de Warmte .. waardoor ik mijn Hoofd en Lichaam Koel hield !!

  5. selmasalo zegt:

    @Fulps, we delen enige meningen lees ik.
    Nog iets over sauna’s, die je aanstipt: mijn moeder was Finse, vandaar dat de originele saunacultuur de mijne is.
    In Nederland ga ik dan ook nooit naar openbare sauna’s omdat die meestal gemengd zijn. Absurd. In de sauna zit je om je te volkomen te ontspannen, en je ongestoord op de reiniging van alle details van je lichaam te concentreren. Dat gaat niet in gezelschap van leden van het andere geslacht, hoe “ruimdenkende” Nederlandse saunagangers ook blaten dat het niets uitmaakt, mannen en vrouwen door elkaar. Ammehoela.
    In Finland is zo’n bordje over beschaafd gedrag dan ook niet nodig.

  6. selmasalo zegt:

    @Xiwel, je hebt natuurlijk gelijk met je “recht om buiten te komen en andere mensen te ontmoeten”, ongeacht de beperkingen die een ziekte een mens oplegt. Sommige bulten zijn inoperabel, en het leven is al moeilijk genoeg.
    Maar daarover schreef ik niet.

    Ik schreef over wat Ramses Shaffy zo fraai “de eigen aanbiedbaarheid” noemde, namelijk dat je de beschaving hebt om de medemens niet lastig te vallen met lichaamsdelen en of geuren waar de ander onpasselijk van kan worden.
    Ik zal niet schrijven wat ik soms denk als er zo’n bejaarden-karavaan aan wielrenners langs sjeest, al schreeeeuwend tegen langzamer fietsers dat ze opzij moeten. Maar ik schat jou in als een alleenfietser, en die zijn altijd veel sympathieker… 😉

  7. selmasalo zegt:

    @Joshua, jij houdt zelfs je colbertje aan bij 30 graden
    (heb ik zelf gezien)
    terwijl God dat verboden heeft!

  8. selmasalo zegt:

    @KuifjeSimon,
    excuses, ik ben jou nog iets schuldig, maar het is vakantie, dus blijft er veel liggen.

    Jouw reactie: “Sinds ik niet meer werk, doe ik alleen maar domme dingen
    en van alles niets.”

    Drie vragen roeptie op: wat is werken, wat zijn domme dingen en wat is van alles niets…;-)

  9. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Hier is een hobby: de mannen zijn kort en extreem dik meestal.
    Dan hebben ze een t shirt aan, en dat rollen ze op naar boven, zodat een extreem vette pens zichtbaar is.
    Daaronder, onder die hangpens een 3/4 broek, die ik sowieso belachelijk vind.
    Hoe ze pissen weet ik niet, ze hebben al een half uur nodig om hun pikkie te vinden…
    Maar ze vinden die hele vertoning nog mooi ook….
    Wij zeggen dan: weer eentje die geen spiegel heeft….

    Het “leukste” is met dit weer (38 graad) in een bus zonder airco te zitten…..

Schrijf hier je reactie

