Een tochtje langs riviertjes

In deze gemeente zou ik niet echt in vrede en vertrouwen ter kerke gaan

maar hier maken ze na huiselijk geweld tenminste nog een beetje lol!

In Loenen aan de Vecht fietste ik langs de fraaie boerderij Koppellust
Daar woont ongetwijfeld de jeugd,

terwijl de oudjes zich hieronder hebben teruggetrokken:

Bezit moet kennelijk een naam hebben.
Maar er zijn zoveeel namen om uit te kiezen! Soms weten de mensen het niet meer.
Hier ontmoeten Toedeledokie en Kakidoea elkaar

Het fijnste onderweg vond ik dit tafereeltje:
slechts 15 kilometer ligt het verwijderd van het centrum van Amsterdam,
maar wat een verschil.

Kinderen in de stad hebben niks dan stoep en stank en stomme omheinde speeltuintjes,
kinderen in Baambrugge hebben alles!

Nog een blijmakend tafereeltje, in de polder bij Vreeland:
dertien ooievaars (ze konden niet allemaal tegelijk op de foto)
waaronder veel jongen, herkenbaar aan hun grijze snavel.

Ik dateer nog uit een tijd dat de ooievaar bijna was uitgestorven in Nederland.
Een halve eeuw geleden reisden we helemaal vanuit de Randstad naar oost-Groningen
omdat er een melding was dat daar nog 1 ooievaar zou zijn gesignaleerd.
Lang gezocht, niks gezien toen.

Wat geweldig dat ze nu weer terug zijn, in groten getale!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Uncategorized, Vogels. Bookmark de permalink .

21 reacties op Een tochtje langs riviertjes

  1. Xiwel zegt:

    Zo moet ik altijd vreselijk lachen om de naam van het kleinste regionale politiekorps van Nederland met de welluidende naam; Gooi- en Vechtstreek. Zo’n naam trekt volgens mij relschoppers aan. ūüôā

  2. selmasalo zegt:

    En dan heb je nog Nigtevecht, zouden daar de potenrammers vandaan komen?

  3. Xiwel zegt:

    Het ergste vind ik overigens het wat zuidelijker dorpje Moordrecht. Die hebben teveel naar het license-to-kill-gezeur van ene James B geluisterd.

  4. fulpsvalstar zegt:

    Petje af voor je opmerkingsgave, zulke leuke dingen zie ik meestal niet eens en als ik ze al zie dan heb ik natuurlijk net geen camera bij me of……accu leeg.

  5. selmasalo zegt:

    Fulps, fiets je wel? Of maak je wandelingen?
    Want alleen automobilisten zien niks, die zoeven slechts van A naar B…

  6. fulpsvalstar zegt:

    Selma, helaas moet ik vaak van A naar B en wel precies op tijd.
    Lopen gaat slecht,, ongeveer tien jaar geleden heb ik tijdens een concertreis een legionellabesmetting opgelopen,, ternauwernood overleefd en sindsdien ben ik tamelijk invalide..
    Ik maak flinke fietstochten maar wel op een elektrische fiets.
    gooi die vorige maar weg, daar is iets misgegaan.

  7. selmasalo zegt:

    Geweldige uitvinding, de elektrische fiets, goed van je!
    Legionella, vreselijk, ik weet er wat van, een vriendin van me liep het op in een Frans hotel,
    rijdt nu in een scootmobiel, wat ook een heel fijn ding is, want je gaat over fietspaden, ademt buitenlucht, en kunt afstappen bij leuke plantjes.
    De wonderen der techniek van deze tijd, daar boffen we maar mee, toch!

  8. ramireziblog zegt:

    Prachtig – en als ik ooit een groot vrijstaand huis krijg op het platteland, dan zet ik er geen spreuk of naam op…

  9. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Gut, ik had ooit een jongerencafe in Friesland; het gebouw heette de “maagenburcht”…..

    Maar allez, ooievaars zijn er weer, ondanks het turkse leger dat er op schiet; ze zouden graan opvreten (onzin dus)
    Op 20 of 22 augustus komen ze bij elkaar in polen; hele kuddes bij elkaar; en vandaar gaan ze naar het zuiden…
    Na 22 is er geen een meer.
    Leuke beesten; groot, maar doen geen kwaad.

  10. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Maar ze zij sinds de ontwikkeling van Durex praktsich werkeloos….

  11. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Maar dan zorgt de overheid weer goed; er moesten vrouwen op een bevoorradingsschip dat soms een jaar onderweg is; de “zuiderkruis”

  12. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Hel mond is ook een suggestieve.

  13. selmasalo zegt:

    @Xiwel, Moordrecht is inderdaad een gruwelijk mooie naam,

    @PHMvdK, Helmond is ook eer beeldend, alleen van een andere orde, omdat het eerste deel van de naam volgens een aantal etymologen verwijst naar de onderaardse godin Helle (“vrouw Holle”) , waar ons woord “hel” van stamt, net als in Hellevoetsluis, Helsing√łr, Helsinki.

  14. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Kijk even naar de foto met de tekstvecht en angstel kerk envecht en dein
    De gebouwen zijn waarschijnelijk van voor 1920; kalkvoegen; in ieder geval van voor 1930.
    Toen werd gebruik van cement algemeen.
    De laatste “vecht en…” zijn waalstenen.
    Als sloopstenen de mooiste metselstenen die je kunt bedenken.

  15. selmasalo zegt:

    @Kleet, leuk dat je op de steentjes let.
    Die Vecht en Angstenkerk is qua bouw een lulluk jaren ’60 ding.
    Dat Vecht en Geinboerderijtje is zeker 19de eeuws,
    waarbij de cementvoegen later nog eens opgevuld zijn.
    Aan handgevormde waalstenen kun je daar je hart ophalen
    maar gesloopt wordt er tegenwoordig niet meer oveel

  16. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Zal expliceren.
    Vroeger en heel vroeger bestond er geen cement.
    Er werd gemetseld met een mengsel van zand en kalk.; heel vaak schelpenkalk.
    Dat was tot slordig gezien 1920–1930.
    Daarnaast was tot die periode “opvoegen” de voeg stak iets uit.
    Het gebouw met gele steen: is invoegen; de voeg blijft binnen het metselwerk
    Tegenwoordig is normaal: borstelglad.
    Waalstenen hoeven niet per se handvorm te zijn.
    Maar ze zijn door ander klei en ander proces (van de waal) donkerder van kleur
    Maar de kwaliteit was altijd subliem.Maat is ook ietz anders.
    Vecht en gein boerderi kan ooit eens nieuw gevoegd zijn, maar het voegsel ik kaln voeg, en eronder zit eggies geen cement…
    ——–
    In een deel van china hadden ze 4000 jaar terug een simpele bouw techniek
    Ze hadden een raamwerk van een paar plankjes, dat zetten ze op de grond; daarin wat takken en daarin klei.Werd met pootjes aangestampt; als dat droog was, de volgende laag.
    Daar hebben ze nu een stukje uitgehaald en getest.
    Had hetzelfde draagvermogen als modern beton

  17. selmasalo zegt:

    @Kleet, waarom heb jij geen eigen blog (meer), dit zijn toch interessante verhaaltjes om zelfstandig te publiceren…
    zo verdwijnen ze maar ergens onderin mijn reacties.
    Fraaie naam heb je trouwens voor een verhaal over stenen: Pierre.
    Ook Hyacinthus vind ik een prachtvondst van je ouders.
    En Maria verraadt tenslotte dat ze RK waren.

  18. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Kijk eens rond op de blogs.
    er zijn zoveel slapgeouwehoerblogs, of blogs van mensen die denken dat ze iets weten, of van mensen die niet kunnen schrijven….
    Als ik ga bloggen wordt er een aan toegevoegd; daar zit de wereld niet op te wachten

    trouwens ik heb ergens een blog–maar wegens gebrek aan belangstelling al een jaar niks meer gepost

  19. selmasalo zegt:

    @PHMvdK,
    ach, weten wij veel waar de wereld op zit te wachten?
    Wat ik wel weet is dat op een dag de noodzaak ontstond dat wij geboren moesten worden,
    zonder dat wij daarover geconsulteerd waren, dus moet er behoefte aan ons zijn geweest.
    Vervolgens bleken we in het bezit van een paar gram hersens,
    werd ons de lees- en schrijfkunst opgedrongen, et voil√°.

    Ik zou zelf geen enkele blogger de ruimte die hijzij in wil nemen willen ontzeggen,
    zelfs de m.i. grootste sukkel of scheldkop blijkt publiek te hebben,
    blijkt iemand waar een deel van de wereld op zit te wachten.
    Dus…

  20. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Kijk, je kan zeggen wat je wil; maar Bakelende is een patriot! Hij gaat in zeeland op vakantie!
    Staat in de krant: jongens vinden grootste kwal ooit op het strand…..

  21. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    De maagden-herstel-operatie is niet uitgevonden voor de islam, maar voor de griekse meiden.
    Zo zijn er meiden die al 5 keer ontmaagd zijn…
    Maagd met ervaring kan dus kennelijk wel

    Maria slaat op mijn maagdelijke onschuld…

Schrijf hier je reactie

