Daar issie weer… de Vos met de zeis

Sorry, het zal wel neurotisch zijn maar een dode vos kan ik niet passeren zonder ‘m te fotograferen

Deze adolescent lag langs de Weenderstraat in Vlagtwedde, in het wonderschone oosten van Groningen

De boer van d’Padstal (een fantastische biologische “kijktuin” op nr. 44) stond uit de verte te kijken wat ik daar toch deed, langs zijn land, en kruide vosje toen weg

“U kunt er precies twee grote sloffen uit maken”, riep m’n vriendin hem na.
“Ik hou niet van opgezette dieren”, antwoordde hij.
Dus hoe vossenlijkje verder geëindigd is kan ik niet melden

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Uncategorized, Zoogdieren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Daar issie weer… de Vos met de zeis

  1. Die boer ken ik! Dat is de man met zoveel slaaptekort; hij moet ’s nachts spuiten….
    Vossen kan je hier van de weg schrapen; ze zijn wel slim, maar oversteken doen ze niet zo handig.
    Ik heb eens een tsaren muts gekocht van een vos voor een vriendin die hier kwam; super de lux! Voor een andere een hoed van bever; heel gedistingeerd!
    heb een mannenuitvering voor mijzelf; super sexy!

  2. Heb jij iets met dooie beesten?
    Wees maar blijde dan dat je niet bij een abbatoir woont……zou je overwerkt raken…

  3. ramireziblog zegt:

    Dat heb ik ook wel – maar levend zijn ze nóg mooier… (dan sloffen – ha!)

  4. een dooie vos passeren is niet zo moeilijk anders; ze rennen niet zo hard meer…..

  5. Hier worden ze aangereden, dan geplet, verder geplet en op een gegeven soms ook nog de kraaien die ervan willen eten….niet een fris gezicht soms!
    Maar pas op! Vossen zijn dragers van veel ziekten; is logisch want hun actieradius is groot.Ik geloof zoiets als 60km van hun nest.
    Maar goed–oversteken leren deze fabrikanten van mooie hoeden nooit vrees ik…

    Ik heb er ook eens een gezien die er vandoor ging met een kip in zijn bek…

  6. selmasalo zegt:

    Kleet, die boer & spuiten?
    Hij is 100 % biologisch anti-gif. En een junk zag ik ook niet in ‘m.
    Mooi dat mutsenverhaal.
    (Maar in Nederland is bont voor dieren… 😉

    Ramirez,
    ja, levend zijn ze wonderschoon.
    Een buurvrouw geeft ze hier ’s nachts om 3 uur te eten (zodat de andere buren het niet zien, en gaan klagen) dus dan hangen hier punctueel rond die tijd een stuk of vijf vossen rond.

  7. selmasalo zegt:

    Een levende vos passeren lukt hier in de IJmuidense haven anders best:
    ze worden zoveel gevoerd dat ze brutaal zijn als de neten.
    Heb al eens eerder geschreven dat een vos de kaas uit m’n fietstas jatte waar ik bij stond, bij de strandovergang, gewoon omdat de bewoners van de strandhuisjes jarenlang zo slordig met hun voedsel en afval geweest zijn dat de vossen nogal huiselijk geworden zijn.

  8. Da’s het verschil met biologisch en normale tuinbouw: de biologische tuinders spuiten ’s nachts.

    Het tegen chemische middelen zijn is onzin.Hij eet toch ook zout?
    Het”natuurlijke”…is helemaal gelul.
    Heb je weleens in een bos een veld piepers gezien?
    Nee?
    Nou als je een onnatuurlijke concentratie van iets maakt, bv een veldje piepers, dan trek je de insecten en ziekten die erbij horen.
    Alsdie insecten schade brengen, gebruik je chemiecalien om ze kwijt te raken

    De kwalitijd van biologisch voer is slecht, de smaak ondermaats–is meestal te oud als het verkocht wordt, en de prijs een lachertje.

    Wees maar blij dat er gewone boeren zijn; anders kostte een brood 15 euro en en kg piepers 10

    De term duurzaam is ook gelul; per hectare is de productie veel en veel lager dan de gewone tuindbouw

  9. Zilvertje zegt:

    Ach, die wond, is hij gebeten door een ander dier, wist de boer dat ook?

  10. Je kent die afghaanse jassen wel; die waren in de jaren 70–80 populair maar duur.
    Van de winter wordt er een op maat voor mij gemaakt.
    En daar past die bever muts goed bij…..

    Alleen de honden beginnen te janken als ze hem zien….

  11. De boer zal tenminste pretenderen biologisch te zijn.Kijk naar het gras, staat een heleboel rotzooi in en is niet gemaaid…..

  12. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    over twee jaar ga ik ook leveren aan de biologische sector in NL.
    Maar allez; ik heb een paar producten gekozen die geen chemische middelen nodig hebben; is goedkoper en makkelijker……
    Maarre: EHEC wordt verspreid door de biologische sector;door gebruik van mest terwijl de plant al boven de grond is…

  13. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Maar al met al–ook al verspreiden ze ziekten en begrijpen ze “asfalt” niet; het zijn schrandere dieren; heb er een in een dorp op klaarlichte dag zien lopen met een kip in zijn bek–en niemand die het zag.Prachtig!

    Mooiste (hier) vond ik “mijn” wolf. Die kwam tot op een meter of 20. ik ging zitten; en hij bleef.
    Zo dichtbij is heel vreemd. Ik heb brood voor hem achtergelaten en dat was de volgende dag weg.
    Was een mannetje. ( zijn grootte)
    Mijn vriendin zag het en ging voorzichtig weg.
    Maar er was geen enkel risico–hij had geen enkele noodzaak om aan te vallen.
    Mijn kettinghond boos……die rook hem.
    Ze hebben er veel te veel afgeschoten;nou komen ze in NL weer terug via duitsland.

Schrijf hier je reactie

