Ware tijdwinst is kijken naar een Zwaan (2)

Fietsend over de Middensluisweg vanmorgen, keek me ineens een zwaan aan

Hij lag er zo wonderlijk bij, en op zo’n vreemde plek, tegen een muurtje
dat ik afstapte en hem vroeg: “leef je nog, of ben je dood?”

Ik moest goed kijken om te begrijpen dat hij toch echt dood was

Geen auto-ongeluk deze keer (zoals meestal wel het geval is,
met de dagelijkse dode vogels die ik op de sluiswegen aantref).
Hij leek tegen het muurtje aangevlogen te zijn en z’n nek te hebben gebroken

Een jonge knobbelzwaan was het, nog niet helemaal wit

“Ik ween om bloemen in de knop gebroken
En vóór den uchtend van haar bloei vergaan,
Ik ween om liefde die niet is ontloken,
En om mijn harte dat niet werd verstaan.

Gij kwaamt, en ‘k wist – gij zijt weer heengegaan…
Ik heb het nauw gezien, geen woord gesproken:
Ik zat weer roerloos nà die korten waan
In de eeuw’ge schaduw van mijn smart gedoken:

Zo als een vogel in den stillen nacht
Op ééns ontwaakt, omdat de hemel gloeit,
En denkt, ’t is dag, en heft het kopje en fluit,

Maar eer ’t zijn vaakrige oogjes gans ontsluit,
Is het weer donker, en slechts droevig vloeit
Door ’t sluimerend geblaarte een zwakke klacht.”
(Willem Kloos)

Zie ook: Ware tijdwinst is kijken naar een zwaan 1

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Dode dieren, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Uncategorized, Vogels, Zwanen en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Ware tijdwinst is kijken naar een Zwaan (2)

  1. fulpsvalstar zegt:

    Ik heb hier langer naar gekeken dan ik eigenlijk tijd over heb.
    Prachtig!

  2. selmasalo zegt:

    Helaas prachtig hè?
    Ik begrijp die schepping (Schepper) niet,
    zoveel moois maken om het zomaar willekeurig compleet te verknallen,
    dag in dag uit, elke minuut…

  3. Sneu, zo’n gracieus dier.Maar ook geen reden om nu direct als een smartlap in zwart te hullen een requem te gaan kwelen…

  4. selmasalo zegt:

    Kleet, komt het zo over dan, “smartlap, in zwart hullen, requiem kwelen”…?
    ik lees dat zelf nergens.
    Ben alleen altijd weer ontroerd bij een dood want weerloos dier,
    en vraag me ook altijd weer af: waarover gaat het leven eigenlijk,
    als het in een willekeurige flits voorbij is.

  5. Maar day is simpel.Het leven gaat om de instandhouding van het soort, de kwaliteit van soort, en het leven zelf.De rest is onzin.
    Maar kijk als er een paar honderduizend dieren geslacht worden in NL per week, en er vliegt dan een lux model gans tegen de muur, is sneu; maar om er nou een gedicht voor neer te kwakken…..
    Dat eenieder met tranen in zijn ogen leest terwijl ze driftig in hun kippepoot zitten te bijten met hun kunstgebit……

  6. selmasalo zegt:

    “Het leven gaat om de instandhouding van het soort, de kwaliteit van soort, en het leven zelf”…

    Die eerste twee opmerkingen zijn verzinsels van biologen en zo.
    De laatste opmerking lijkt me ontegenzeggelijk correct.
    Alleen weten we dan nog niet waar het leven over gaat.

  7. De instandhouding van het soort en de kwaliteit van het soort slaat op alle leven; zowel dierlij als plantaardig.
    Ook op mens met name op de mens
    Het leven gaat over het biologische leven zelf

    Zal een voorbeeld geven.
    Ik slaap vanavond met een schone van 25, en een jonge knaap slaapt even daarna met haar.Ze raakt zwanger.Van wie? Waarom?
    Simpel van mij.Oudere mannen hebben hogere kwaliteid zaad; bevat meer info.
    Dat is ‘kwaliteit van het soort” b.v.

    Wat doet een vrouw met een mannelijk hormoon?Testosteron.
    Zonder dat hormoon kan ze niet van haar baby houden, heeft ze geen “nestdrang”
    “in standhouding soort…”

    Niks biologen; natuur.
    Evolutie: schoksgewijs, door toevalstreffers, maar ook geleidelijk door ontwikkeling
    B.v. geheugen en geweten.
    Infancide wordt gezien als en ervaren als misdrijf.
    In onze samenleving.; door een cultureel gemaakt geweten.
    Bij de eskimo’s en sommige afrikaanse stammen is het een methode van geboortebeperking.
    Wordt niet als misdrijf ervaren.
    grertrn is niet universeel; dat zou niet functioneel zijn voor de instandhouding soort.

  8. Het licht meer voor de hand dat hij/zij aangereden is en aan de kant van de weg doodgegaan.

  9. fotodichter zegt:

    een eenheid
    het trieste gegeven en het gedicht

  10. Denk dattie gedronken heeft; en je weet het:dronken vliegen en voordat je het weet, een muur……

  11. selmasalo zegt:

    Kleet,
    omdattie jong is zeker, zou-ie een drinkebroer zijn,
    ach….
    (over de doden niets dan goeds 😉

  12. Roemeense zigeuners komen in oostenrijk, in een park bij wenen.Zien ze zwanen.Dachten dat het ganzen waren.
    Waren ze gezellig er eentje aan het grillen, komt de politie.
    Ze vonden het heel prettig dat de oostenrijkse staat voor de gasten ganzen los liet lopen; heel gastvrij…
    en de politie trapte er ook nog in.

    In NL zijn er veel te weinig; in Amerfoort vroeger in de grachten; hele kuddes.Bij Monikkendam zaten ze ’s zomers mooi op het gras…en nu is alles even doods.
    Ze hoeven ze niet eens te voeren; dat doen de burgers wel.Wat is er leuker voor koters dan met ouders zwanen/ganzen/eenden voeren?

  13. selmasalo zegt:

    Die Roemenen weten wat lekker is… in de Middeleeuwen werd je hier geëxecuteerd als je als gewoon mens zwaan durfde eten: dat was alleen voor de adel.

    Nee hoor, er zijn enorm veel zwanen in Nederland, alleen moet je er de stad voor uit.
    Langs het Noordzeekanaal bijv. zitten er duizenden, langs de Afsluitdijk en in de randmeren tienduizenden.

  14. In de middeleeuwen was dat ook voor houden van duiven, jagen en vissen in bepaalde gebieden.
    Toen had de adelstand nog wat voorrechten.
    Er zijn gebruiken die weer ingevoerd zouden moeten worden.
    Ook bv wat ze in de islamgebieden deden.
    Bij een harem: veel kinderen; die woonden meestal appart; maar ging de heerser de pijp uit, ging ereen afdeling heen; werd de opvolger bekend gemaakt en de rest afgemaakt.
    Goed idee voor de opvreters van soestdijk (grijns)

    Ik zal mijn barbque oppoetsen als ik weer richting afsluidijk ga.
    Desalniettemin niettegenstaande moeten er meer in de kanalen/vaarten/vijvers binnen de bebouwde kom.
    Ganzen mag ook

  15. Vroeger woonde ik eens in Friesland.
    voor de straat was een vaart.
    Nou had ik speciaal afgerichte ganzen, 4 stuks en een gent.
    Die waren afgericht op de controleurs van de ziektewet.
    Als er een aankwam begonnen ze te schreeuwen “GAK,GAK….”

  16. Maar ze waren handtam voor mij.Normaal gingen rondom 8.00 even naar de weilanden aan de overkant vliegen, en daar wat gras eten.
    Om 09.00 floot ik ze en kwamen ze aanvliegen; de gent voorop; leek wel een KLM reklame.
    voor me landen; even blazen,en schreeuwen.En dan kwamen ze naar me toe en namen brood uit mijn hand.
    Eerst de gent, dan de ganzen.Zo hoort dat.Daarna gingen ze zwemmen in de vaart.
    Tegen 17.00 waren ze automatisch terug op het erf.en daar bleven ze de nacht door.

  17. Vandaag stuke in de krant: paar jongens draaien voor de lol een gans de nek om.
    Vuilnis
    Vrouw probeert nog mond op snavel beademing–ook een beetje TE…

  18. Teede bericht in de krant vandaag: jongens martelen 2 ganzen dood.
    Dat soort moest eens hard aangepakt worden, b.v. community service–straatvegen of zo, met een
    “veroordeelde” als tekst op de rug.
    Name and shame them

  19. willy zegt:

    Geachte mevrouw, DANK voor uw aandacht voor zwanen! In onze omgeving worden nog zwanen gedrift, gewoon om ons heen en het is ’n misdaad. Het is van belang dat ieder mens, natuur-en dierenvrienden van deze misstanden weten en hun stem laten horen http://www.stophetzwanendriften.nl/

  20. Selma zegt:

    Willy,
    bedankt dat je me attent hebt gemaakt op de petitie!
    Ik wist niet dat dit bestond.
    Altijd geniet ik zo van zwanen, als ik door de polders fiets, en ze statig zie zwemmen, of broeden…
    Dan denk ik hoe bijzonder het is dat dit prachtige dier zomaar in het wild heeft kunnen overleven in Nederland. Niet dus.
    De werkelijkheid (de menselijke wreedheid) blijkt altijd weer veel erger dan ik kan verzinnen.
    Ik heb getekend, en de petitie ook op Facebook gezet!

Schrijf hier je reactie

