Een trommel van 60 meter hoog, en een drummer die ongehoord muziek maakt

Langs de Noordersluisweg in Velsen-noord wordt een gigantische gashouder gesloopt.
Donderdag 14 april zag ik om half 3 een Mammoetkraan over de Staalhavenweg rijden,
richting Tata (die ik nog altijd Hoogovens noem), en toen ik ’s avonds rond 7 uur op de terugweg langs de gashouder reed, zat er al een enorm gat in

Jammer dat ik geen geluidsopnamen kon maken, maar stel je een ijzeren trommel voor van misschien 60 meter hoog, waar een reus van een drummer op zit te rammen.
Door dat gat gaf het een wonderschoon hol en resonerend geluid.
Een moderne componist zou wereldberoemd kunnen worden met zulke muziek

Nu de sloop gevorderd is, is dat mysterieuze aan het geluid helaas verdwenen,
maar nog steeds is de afbraak een bizar en opwindend schouwspel.
Enerzijds is het fascinerend om te zien hoe zo’n happende monsterkraan een zwaar en schijnbaar eeuwig bouwwerk weg weet te werken,
anderzijds word ik er toch een beetje nostalgisch van: ik ken die gashouder nu precies een halve eeuw, en ineens is door hogerhand (net zo’n imaginaire hand als de hand van de reuzendrummer) besloten dattie verdwijnen zal

Vanaf de dag dat ik in 1961 vanuit Beverwijk naar het gymnasium moest fietsen om toelatingsexamen te doen, ben ik afwisselend met de pont gegaan en over de sluis.
En altijd stond die gashouder daar. Niet dat ik er veel oog voor had, zeker als kind niet, maar hij was gewoon één van de ijkpunten onderweg:bij de gashouder was ik altijd ongeveer halverwege. Nu hij binnenkort weg zal zijn, raak ik meer en meer geïnteresseerd in het wezen van die gashouder. Waar diende hij voor? Hoe functioneerde het ding, wat is de leeftijd en waarom moet hij weg? Ik heb behoorlijk zitten googelen, maar werd niet wijzer. Ben erg benieuwd of er een lezer is die me in kan lichten.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sluizen & Pieren van IJmuiden. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een trommel van 60 meter hoog, en een drummer die ongehoord muziek maakt

  1. 100 woorden zegt:

    Zestig meter lijkt me wat overdreven (hooguit de helft, schat ik), maar mooi is het wel, dat slopen met zo’n hydraulisch monster.
    Een gashouder is eigenlijk niet meer dan het woord zelf zegt. Iets om gas in te houden, een voorraadtank dus.

  2. selmasalo zegt:

    Ik zal eens navragen hoe hoog ie exact is. Er is opvallend weinig publiciteit rond de sloop, die overigens het complete complex van DSM Agro betreft (130.000 m2), de kunstmestfabriek die zo slecht in het nieuws kwam met z’n ammoniaktransporten.
    De fabriek is naar Limburg verhuisd.
    Vanochtend las ik toch iets in de krant: het was een ammoniakhouder (maar googelen op dat woord + Velsen, DSM e.d. levert niks op). Er gaat ook een 120 hoge schoorsteen opgeblazen worden, maar uit “veiligheidsoverwegingen” wordt niet bekend gemaakt wanneer. Ik hoop dat ik per ongeluk in de buurt ben, dan.

  3. fulpsvalstar zegt:

    Gezien het manneke ernaast schat ik een meter of dertig.
    Welkom hier trouwens, het VK-blog verloedert in hoog tempo met al die ruzies en scheldpartijen.

  4. U was toch zelf al een G astrologe?
    en mooi om te zien, dat U weer
    Ouderwets aan de Blech trommelt
    Heeft U nog die Oude Drhoog – Ovens
    En dat Lawaai was natuurlijk wel van
    Ra Ta Ta Ta Ta
    Groet van Joshua

Schrijf hier je reactie

