IJmuiden aan scherven, expositie in de bibliotheek van Velsen

Nadat IJmuiden in 1896 een vissershaven kreeg, begon de grote groei en bloei.

Begin 20ste eeuw kende wat tegenwoordig oud-IJmuiden heet tien keer zoveel inwoners als het dorp Velsen, zo’n 7500.
Het was een levendige handelsstad, waar in 1930 maar liefst vijftig cafés werden geteld.

De Duitsers maakten daar een eind aan door zo’n 3000 panden te slopen voor hun schootsveld,

en de Gemeente Velsen sloopte er na de oorlog nog eens flink op los om woningen voor hoogovenarbeiders te kunnen bouwen.

Die flatjes zijn nu ook deels gesloopt, zodat oud-IJmuiden voor de tweede keer braak ligt, of nieuwbouw krijgt.

Wonend temidden van die vele zandige terreinen heb ik daar de afgelopen twee jaar nogal veel gewandeld, en tienduizenden scherven opgeraapt, en andere herinneringen aan vroegere bewoning.

Dat heet ‘survey’ in de archeologie, onderzoek doen zonder een spade in de grond te steken. Scherven en andere overblijfselen komen door weer en wind uit de aarde naar boven, maar ook door het omwoelen van de grond door dieren: mollen, konijnen, honden.
Van die scherven, flesjes, metalen, schoenen, knopen etcetera maakte ik een stuk of vijftig tableaus die diverse periodes uit de historie in beeld brengen, en die momenteel te zien zijn in de Bibliotheek van Velsen

Er staat en hangt vanzelf heel veel uit de tijd dat het kanaal werd aangelegd,

en van een eeuw geleden, toen IJmuiden een welvarend stadje was,

maar de oudste scherven dateren uit de Middeleeuwen,

toen er hooguit een enkele duinboer woonde in deze uitloper van de Breesaap

(zoals bovenstaand Delftsblauwe faience uit circa 1650, en de stukjes tegel hieronder, waarvan het meerkleurige stukje linksboven dateert uit ongeveer 1620)

Mij ontroerden die levenstekens uit voorbije tijden:

de mensen zijn dood of verjaagd, hun huizen verdwenen en buurten verminkt,

maar scherven zoals van hun bierflessen, likeurglazen en pijpekoppen vertellen nog het verhaal hoe hier ooit geleefd, gewerkt maar ook gefeest werd.

Tot 1 maart is de expositie ‘IJmuiden aan scherven’ te zien in de Bibliotheek van Velsen, zowel in het theater als op de geschiedenisafdeling

En op zaterdag 26 februari a.s. ben ik van 11.00 tot 17.00 uur zelf in de bibliotheek aanwezig om belangstellenden door mijn ‘museum’ te leiden,

maar hopelijk ook om verhalen aan te horen,

want wie weet zijn er oudere IJmuidenaren die iets herkennen:

delen van het zondagse theeservies van hun oma, een poppenkopje, een tegeltje uit een lang verdwenen voorgevel, glas in lood…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Kunst & zo en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op IJmuiden aan scherven, expositie in de bibliotheek van Velsen

  1. maria-dolores zegt:

    Mooi en indrukwekkend, die tableaus!
    Zijn die jouw eigendom??

  2. laila zegt:

    Zelf gemaak.
    Heel erg mooi.

  3. Blew zegt:

    Respect! Heel mooi. Tekent je verbondenheid. Je loopt zo wel steeds naar de grond te kijken.

  4. rené Louman zegt:

    Te gek zeg. Ik heb momenteel nergens ruimte voor, vooral niet in mijn hoofd. Maar wie weet.
    Mijn geboortehuis is bij de uitbreiding van het Norrdzeekanaal gesneuveld, misschien zit er wel een scherfje van bij 🙂
    Beetje strandjuttersidee. Deed ik ook wel met alle gevonden troep aan het strand, maar niet zo mooi als dit natuurlijk.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @maria-dolores,
    zoals laila zegt is het: zelf gemaak
    @laila, jaja

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blew, dank je, intussen kijk ik weer omhoog.
    Elke dag gaan er nu tasjes overbodig gebleken scherven mee het huis uit,
    die strooi ik dan terug op de braakliggende gronden.
    @rené, als de rook om je hoofd is verdwenen…
    En ja, dat kan best, dat hier ook restjes van jouw oude huis liggen, want het is allemaal verstoorde grond hier, d.w.z. dat er nogal wat rondgebulldozerd is en wordt, dus spullen van een kilometer verder kunnen hier ook wel terecht gekomen zijn.
    Zo, en nu moet ik eens werk gaan maken van mijn verhuizing naar Worldpress, of zoiets!

  7. Robert Kruzdlo zegt:

    Als ik de spade in de grond stak had ik al een scherf…zelfs die uit de 12 eeuw. Soms heb je geluk…groet Job Roberts

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Job, dat zal hier ook zo zijn,
    alleen was het een keuze om niet te graven maar te rapen, ik had zo al genoeg bekijks en commentaar.
    Bovendien vind de Archeologische Werkgemeenschap waar ik lid van ben (en wier mening ik deel)
    dat je mensen niet p het idee moet brengen te willen gaan "schatgraven".
    Al is er nu menige plek onder nieuwbouw bedolven waar mijn survey de verwachting gaf dat er met spitten meer gevonden zou kunnen worden.
    Maar dat zal dus voor latere generaties zijn.
    Het ging mij ook voornamelijk om het kunnen vertellen van een verhaal,
    en daar waren de voor de hand liggende vondsten voldoende voor.

  9. Draver zegt:

    Heel mooi

  10. Margo zegt:

    Interessant. Ik ben geboren in IJmuiden aan de Kerkstraat, boven de Twenstche Bank. Mijn oma woonde in het huis er tegenover (dat staat nog). Ik heb er maar één jaar gewoond, maar omdat mijn beide ouders er ook zijn geboren en getogen is het toch ‘mijn stadje’.

  11. selmasalo zegt:

    Margo,
    heel interessant, en grappig: ik weet precies waar het is, een minuutje lopen bij mij vandaan. Het luxere deel van het oude IJmuiden was dat. Die kerk (van de straatnaam) staat er niet meer, en de bank is ook afgebroken. Is nu een moderne, lelijke tandartsenfabriek (wel goede tandarts, de mijne).

  12. Margo zegt:

    Ik weet het. Twee maanden voor mijn vaders overlijden in augustus 2002 ben ik er met hem naar toe gegaan. Ik zag dat lelijke gebouw en het huis van mijn oma met bouwjaar 1916 erop. We hebben er wat rondgelopen en andere delen van IJmuiden bezocht. Uiteindelijk besloten we dat één dag te weinig was en dat we nog een keer gingen. Daar kwam het helaas niet meer van. Ik heb ook over mijn stukje leven in IJmuiden geschreven en er staan foto’s.

Schrijf hier je reactie

