Dagdag Tata de Vuurspuger, het is wel 2011 hoor!

De nodige vergunningen zullen er zijn, de CO2-uitstoot is ongetwijfeld afgekocht,
en het zal dus allemaal mogen van de Ruttes van deze aardkloot

Toch erger ik me wezenloos aan het uitzicht dat ik op Tata-Corus-Hoogovens heb,
waar een monstrueus grote vlam 24 uur per dag staat af te fakkelen.
Ik heb ook wel eens 7 fakkels op een rij geteld!
En ik thuis maar braaf de verwarming laag zetten, en mijn spaarlampjes spaarzaam gebruiken. Terwijl de buurman de godganse dag de buitenlucht zit te verwarmen.
Of je er nu in de vroege morgen langskomt

of op de late avond.
Mooi gezicht is het wel, met al die lampjes en die walm.
Het lijkt wel kerst en oud & nieuw ineen!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Hoogovens/Corus/Tata, Smeerlapperij, Velsen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Dagdag Tata de Vuurspuger, het is wel 2011 hoor!

  1. Martin zegt:

    Het is geweldig om te zien, maar daar kan jouw flat mee verwarmd worden en waarschijnlijk nog wel meer.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Martin, ik moet eens uit gaan zoeken hoe het precies zit, waarom die energie niet nuttig gebruikt wordt.
    Er staat me vaag iets bij dat ze in 2015 of zoiets zullen stoppen met die idioterie.
    Maar waarom dat niet stante pede kan?
    Mijn verstand staat er stil van…

  3. Martin zegt:

    Er is wel sprake van hergebruik van energie bij Tatra. Alleen op dit vlak zal het technisch moeilijk of niet rendabel zijn.

  4. Blutch1 zegt:

    Je kunt je wel wezenloos ergeren aan die vlammen, maar die Hoogovens stonden daar toch al voor je daar ging wonen?

  5. Blew zegt:

    Ja, en hoe zat het met die brand laatst? Een prachtig schouwspel, met een hoog de-wereld-gaat-aan-vlijt-tenonder-gehalte. De ‘hoogovens’ drukken een enorm stempel op de kustregio.

  6. Selma zegt:

    @Martin toch… "technisch moeilijk", in deze tijd, bij een bedrijf dat een eeuw ervaring heeft?
    "Niet rendabel" mag geen overweging zijn om dag en nacht een vlammenwerper op het luchtruim te richten.

  7. Selma zegt:

    @Blutch1, ja, die hoogovens stonden er al toen ik hier in 1954 kwam wonen.
    Heb tussentijds elders gewoond, maar ben graag teruggekeerd.
    Ik hou zelfs van die fabriek, ben er enorm door gefascineerd.
    Maar ik mag toch wel rotstreken opmerken bij wie mij lief is?
    En dit zijn vieze vuile rotstreken.

  8. Selma zegt:

    @Blew, ach die brand, die heb ik helaas gemist omdat ik met kerst ergens anders was!
    Moet een mooie fik geweest zijn, met smerige gevolgen voor het Heemskerkerduin: roetdeeltjes ter grootte van een briefje van vijf, en zo. Moerdijk in het klein.
    Ja, die hoogovens hebben enorm veel natuur kapot gemaakt, en mooie boerderijen en lustoorden.
    Maar de fabriek is de directe en indirecte broodheer van zowat iedereen hier, en daar hoort een beetje leed bij.

  9. Milco zegt:

    Gij ademt hier gif in, doch haalt iedereen in deze regio zijn schouders op met de oerhollandse opmerking, ”Ach, het valt allemaal wel mee”, of nog zo’n bekende nitwit spreuk, ”Je moet toch ergens aan doodgaan?”.
    Laatste, ”Je krijgt tegenwoordig overal kanker van…”.
    Desalniettemin ben ik blij IJmuiden te hebben verlaten doch acht Velserbroek ook nog steeds te dichtbij bij deze gifbelt!
    Het moge een schande heten, dat er nog heden anno 2013 een kapitaal aan steekpenningen worden uitgegeven om staat en mens de mond te snoeren.
    De huisarts uit Wijk aan zee die destijds zijn relaas deed in de telegraaf betreffende de vele kankergevallen in zijn patientenbestand, woont inmiddels op stand in wassenaar, dus daar horen we ook niks meer van.

Schrijf hier je reactie

