Waarom willen mensen eigenlijk in Jeruzalem wonen, of pelgrimeren naar "heilige" plaatsen?

David Verveer heeft vandaag een dieptriest blog,
over het onophoudelijke leed tussen Israëli’s en Palestijnen.
Maar wat ik me afvraag is dit:
waarom gaan al die elkaar hatende mensen niet ergens anders wonen?
Op een plek zonder haat?

De wereld is rond en groot en mooi,
en op veel plaatsen heel erg leeg, onmetelijk leeg.

Ik ben net terug van een bezoek aan mijn broer in oost-Finland.
Zijn dichtstbijzijnde buren, die hij een heel goed hart toedraagt, en vice versa,
wonen twintig kilometer verderop.
Het is zo stil daar, dat je, als je buiten in de sneeuw staat,
alleen het ruisen van je eigen bloed in je aderen hoort.
’s Zomers is het er ook wonderschoon,
en kun je dagen dwalen door bloeiende moerassen en geurige bossen,
zwemmen in meren, zonder 1 mens tegen te komen.

Dan denk ik: wat raar dat mensen op zogenoemde heilige plekken willen wonen,
om elkaar het licht niet in de ogen te gunnen,
met hekken, bommen, soldaten, haat, dood en verderf.

Ik houd erg van mijn gemoedsrust,
en ervaar goddelijkheid meer in de stille streken rond het huis van mijn broer,
dan op énige ontheiligde heilige plaats waar dan ook ter wereld.

Dat gun ik eigenlijk iedereen.
Maar iedereen wil kennelijk op een kluitje wonen en elkaar uitschelden of doodslaan.

Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

32 reacties op Waarom willen mensen eigenlijk in Jeruzalem wonen, of pelgrimeren naar "heilige" plaatsen?

  1. E.T. zegt:

    ==waarom gaan al die elkaar hatende mensen niet ergens anders wonen?==
    Vele redenen voor.
    Ten eerste, voor Joden is het om religieuze redenen van belang om in Jerushalaim te wonen. Waarom zouden zij dat vermijden alleen omdat anderen daar op tegen zijn? En ook al was het niet om religieuze redenen, als jij een stad mooi vind, of er in bent op gegroeid en je er prettig voelt, moet je dan verhuizen alleen omdat iemand je haat? Omdat een ander er tegen is dat je daar woont?
    Bij dit alles komt de vraag, waar zou hij naar toe moeten? Voor een ‘gewone Nederlander’, of Fin, is het makkelijk een plaats te wonen waar hij niet gehaat wordt. Voor Joden is dat een stuk moeilijker. Waar ze ook wonen in Israel zelf, ze worden gehaat door de buurlanden. Op vele plaatsen in het land is het niet alleen de buurlanden, wat dan theoretisch een beetje ver voelt, maar ook bewoners van de streek zelf. Naar Nederland gaan dan maar? Die is ook niet echt vrij van haat tegen over Joden, en menigeen klaagt over het feit dat hij niet meer ‘als Jood uitziende’ over straat kan tegenwoordig (om over vorige eeuw nog maar niet te beginnen). Hetzelfde geldt voor andere Europese landen. Arabische landen? Geen uitleg bij nodig. Ik kan verder gaan, en uiteindelijk zullen we plaatsen vinden waar ze rustig kunnen wonen. Maar why on earth zou het nodig zijn dat ze van plaats tot plaats reizen om zo een plek te vinden? Ze hebben het recht te wonen waar ze willen. Is dat in Jerushalaim, then so be it. Wie ze haat, of daarom haat, zijn probleem.
    Disclaimer: Heb het bericht van David Verveer waar je mee begon (nog) niet gelezen.

  2. Selma zegt:

    @E.T., tegen jouw reactie is weinig in te brengen,
    en er staat ook niets in wat ik niet al heel vaak gehoord heb.
    Alleen over de laatste zinnen wil ik wat zeggen:
    over "recht" wou ik niet discussiëren, maar wel over "wil".
    Waarom zou je uit vrije wil in een gebied gaan wonen dat bevochten wordt,
    waar gehaat en gedood wordt?
    Vrije wil bestaat kennelijk niet als je tot een bepaalde godsdienst behoort,
    want dan meen je dat jouw godheid bepaalde coördinaten op aarde uitverkoren heeft boven andere,
    en dat jij precies daar hoort te zitten.
    Terwijl een ander, met een andere bepaalde godsdienst,
    meent dat het juist zíjn godheid is, die deze bepaalde coördinaten aan hèm toegewezen heeft.
    En dan vechten maar,
    tot in de eeuwigheid.
    Denk ik, als ik die luitjes bezig zie, op tv, in de kranten, op blogs…
    Waarom gaan die goden trouwens niet eens zelf op de vuist?
    Kinderachtig hoor,
    om heilige plaatsen aan te wijzen,
    en dan de mensen met hun driften op elkaar los te laten.

  3. Selma zegt:

    O ja, ik denk niet dat haat alleen het probleem is van degene die haat.
    Wie gehaat wordt, voelt dat meestal wel aan,
    en dan kan het je leven, je gemoedstoestand, je bloeddruk enz. heel erg gaan bepalen.
    Daar gaat het mij feitelijk om:
    ik zou niet naast een stelletje opgewonden gekken kunnen wonen, die mij haten.
    Ik zou ook het gevecht niet aangaan.
    Heb eens bij een psychopaat in huis gewoond,
    en dat was bedreigend genoeg.
    Als ik een godsdienst had die mij vertelde dat Jeruzalem mijn heilige plaats was,
    dan zou ik tegen de bijbehorende god zeggen:
    doe niet zo flauw, bedenk eens een andere plek.
    Gelukkig heb ik zo’n godsdienst niet.
    Goddank niet.

  4. E.T. zegt:

    @Selma,
    ==Waarom zou je uit vrije wil in een gebied gaan wonen dat bevochten wordt, waar gehaat en gedood wordt?==
    Doe ik niet. Ik ga uit vrije wil wonen in een gebied wat ik mooi vind, waar ik het prettig vind om te wonen, waar ik vind dat ik mijn kinderen goed kan opvoeden, waar ik het kan betalen, misschien waar ik vind dat mijn religie vind dat ik er moet wonen, etc. (met "ik" bedoel ik elke willekeurige Jood for this matter).
    Als ik een woonplaats zoek denk ik niet bij mijzelf "gut, laten we eens een plaats zoeken waar veel gevochten wordt". De calculaties zijn heel anders.
    Overigens, ik weet niet hoe dit in Nederland over komt of hoeveel je er van kent, maar vrijwel nergens in dit land voel je elke dag gevechten en haat. Je leeft gewoon je leven en denkt er verder niet elk moment bij na. Het is niet zo dat je er elke dag bewust mee geconfronteerd wordt. Dit gezegd, als je even stopt om na te denken is er geen bijzonder verschil tussen Jerushalaim of bijna elke andere plaats in het land. Waar ik ook besluit te gaan wonen in Israel, minstens enkele tientallen miljoenen mensen willen mij daar weg hebben.
    ==Vrije wil bestaat kennelijk niet als je tot een bepaalde godsdienst behoort,==
    Ja en nee. De religie bepaald hoe je zou moeten handelen. Of je dat doet of niet doet is jouw eigen vrije wil.
    ==want dan meen je dat jouw godheid bepaalde coördinaten op aarde uitverkoren heeft boven andere,
    en dat jij precies daar hoort te zitten.
    Terwijl een ander, met een andere bepaalde godsdienst, meent dat het juist zíjn godheid is, die deze bepaalde coördinaten aan hèm toegewezen heeft.
    En dan vechten maar,==
    Why? Waarom die conclusie? Wat mij betreft woon ik in appartement A en hij in appartement B. Who cares?
    Ik haat ze niet, en heb geen enkele animo om met ze te vechten. Pas als zij dat anders bekijken en mij aanvallen zal ik mij daar tegen verzetten. Until then, live and let live.
    Overigens, unlike Joden hebben muslims voor zover ik weet geen enkele religieuze plicht in Israel (ongeacht hoe ze het noemen) of Jerushalaim te wonen. Ze vinden dat ze het recht hebben, maar geen religieuze plicht, terwijl deze voor Joden wel bestaat. Maar dat was even ‘bytheway’.

  5. E.T. zegt:

    @Selma,
    ==ik zou niet naast een stelletje opgewonden gekken kunnen wonen, die mij haten.
    Ik zou ook het gevecht niet aangaan.==
    En wat doe je als die gekken vrijwel op elk plaatsje op de aardbol te vinden zijn (ook al zijn het andere gekken van plaats tot plaats)? Ga je op de maan wonen?

  6. The_Saint zegt:

    "…….Waarom willen mensen eigenlijk in Jeruzalem wonen, of pelgrimeren naar "heilige" plaatsen?…."
    Dat was jou vraag…mijn vraag is : Ben je ooit wel eens in Jerusalem geweest?
    Ik kan je uit persoonlijke rvaring vertellen dat , ondanks dat ik geen enkel geloof actief aan het belijden ben , ik toch een enorm mystiek gevoel krijg als ik in Jerusalem ben.
    Kijk eens bij deze links over het zogenaamde " Jerusalem syndrome "….je wilt niet weten hoe diep dit soms gaat….en er is een speciale afdeling die zich hiermede bezig houd.http://www.google.co.il/#hl=iw&source=hp&q=jerusalem+syndrome&meta=&rlz=1R2GGLL_en&aq=0&aqi=g8&aql=&oq=Jerusalem+sy&gs_rfai=&fp=6004cece9975b819
    En zo zal een ieder wel een plek op aarde hebben die ‘m dierbaar zal zijn….

  7. Wim Duzijn zegt:

    "Ik houd erg van mijn gemoedsrust,
    en ervaar goddelijkheid meer in de stille streken rond het huis van mijn broer,
    dan op énige ontheiligde heilige plaats waar dan ook ter wereld.
    Dat gun ik eigenlijk iedereen.
    Maar iedereen wil kennelijk op een kluitje wonen en elkaar uitschelden of doodslaan."
    Mooi gezegd SELMA. Ben het met je eens. Afschuwelijke mensen: kluitjesmensen…

  8. BarbaraJansma zegt:

    Ik ken iemand wiens familie daar al generaties lang woonde, die weg moest vanwege een globaal trauma, en het symbool van dat verlies was niet alleen het huis dat in andere handen overging, maar vooral, in de herinnering van de jongen die hij toen was, de zelfgeplantte bomen, appelbomen en olijfbomen die werden ontworteld om plaats te maken voor een nog ongeschreven geschiedenis van mensen die hun eerste veilige plekje hadden.
    Ik begrijp de voorgeschiedenis, maar zolang lui elkaar de bomen misgunnen is er geen hoop.
    Fouzy el Asmar heet hij, en woont al decennia lang in Amerika, in excilehttp://www.answers.com/topic/fawzi-al-asmar
    De beste beul is de gemartelde. En zo verder. Tot in het oneindige, omdat niemand wil luisteren naar verstand of humane overwegingen. Alles gaat over recht, rezzpect, en niet over die fucking olijfboom van een jongetje, een man, een bejaarde. De boom van een mens.
    En zoals Primo Levi al zei, één jood doden omdát hij een jood is, is net zo erg als 6 miljoen doden, want het principe deugt niet.
    En daarom gaat iemand op spitsbergen wonen, vanwege zijn of haar boom. Lees Le Petit Prince, en wordt menselijk zou ik zeggen. Of plant een boom, en begrijp wat iedereen altijd doet en wil behouden.

  9. BarbaraJansma zegt:

    O, sorry, ik ging in gedachten door op dat andere blog. Niks ten nadele van jou, maar ik wind me soms wat op.

  10. Roberto la Verita zegt:

    @E.T., 04-01-2011 11:27
    Ten eerste, voor Joden is het om religieuze redenen van belang om in Jerushalaim te wonen. Waarom zouden zij dat vermijden alleen omdat anderen daar op tegen zijn?
    —————————————————————————-
    Nu zijn er veel mensen die om (religieuze redenen ?) de wereld macht willen bezitten.
    Reden genoeg om een oorlog te beginnen?
    Roberto

  11. Selma zegt:

    @E.T.,
    jazeker hebben moslims de plicht om Jeruzalem voor zichzelf, voor de Islam te claimen.
    Niet alleen omdat hun profeet op wonderbaarlijke wijze met zijn paard Bar’q door de lucht van Mekka naar Jeruzalem gevlogen zou zijn,
    maar ook omdat zij moeten geloven dat de Islam-leringen aan hun Mohammed geopenbaard zijn
    als laatste en meest ware openbaring
    "omdat joden en christenen met hun openbaringen geknoeid hadden",
    als vervanging van de joodse en christelijke heilige schriften,
    die volgens de Islam niet meer deugen,
    dus moet iedereen op aarde moslim worden…

  12. E.T. zegt:

    @Roberto,
    ==Nu zijn er veel mensen die om (religieuze redenen ?) de wereld macht willen bezitten.==
    Met dat kleine verschil dat als ik in Jerushalaim (of waar dan ook) woon ik niemand daarmee echt pijn doe, en het niemand hoeft te storen. Daartegen als iemand de wereld macht wil bezitten, doet hij dat hoogstwaarschijnlijk niet door het vriendelijk te vragen aan de wereld.
    @Selma,
    De muslims claimen Jerushalaim voor hunzelf, voor de Islam. Maar een individuele muslim heeft geen enkele plicht om juist in Jerushalaim te wonen.

  13. Roberto la Verita zegt:

    @ E.T. 04-01-2011 15:57
    Met dat kleine verschil dat als ik in Jerushalaim woon ik niemand daarmee echt pijn doe, en het niemand hoeft te storen. Daartegen als iemand de wereld macht wil bezitten, doet hij dat hoogstwaarschijnlijk niet door het vriendelijk te vragen aan de wereld
    —————————————————
    Wel dat zou moeten kunnen lijkt mij,
    Maar als Ik in een anderland ga wonen zie ik mijzelf als gast,en zou mij daar naar moeten gedragen.
    Wat in houd dat ik dat ik niet de baas kan gaan spelen over de gastheren en vrouwen.
    Maar aan de andere kant moeten deze laatsten het hun gasten zoveel mogelijk naar de zin maken.
    Dat noemen ze gastvrijheid.
    Roberto

  14. BarbaraJansma zegt:

    Had ik als kind ook, dan zei ik iets, en dan brak er boven mijn hoofd een discussie los waar ik onzichtbaar van werd. Maakt niet uit, ik ben maar een boom. Al kan ik weg, gelukkig.

  15. Selma zegt:

    @E.T.,
    wat dat wonen naast gekken betreft, die volgens jou overal op de wereld wonen:
    ik opteer voor wonen in dat eenzame bos,
    wat ik zeker zal gaan doen als ik vrijgesteld ben van werken.
    Verder woon ik momenteel naast heel beleefde mensen,
    geen van mijn buren zou ik gek kunnen noemen.
    Zij weten niet welke godsdienst ik aanhang.
    Dat houdt de verhoudingen ook wel zo zuiver:
    dan kunnen onze goden niet ongewenst via onzer hoofden gaan twisten.
    Ik praat met mijn buren over van alles en nog wat,
    maar niet over religieuze onderwerpen.
    Mij lijkt dat een aanrader:
    je godsdienst beschouwen als een huiselijke en persoonlijke zaak.
    Zeker als je een godsdienst aanhangt die erfelijk is,
    en niet op zieltjes winnen uit is, zoals het jodendom.
    Dan is er feitelijk geen enkele reden om je via uiterlijkheden bloot te stellen aan mogelijke gekte.

  16. Selma zegt:

    @The_Saint,
    Natuurlijk. Het zou een beetje raar zijn voor iemand die Bijbels Hebreeuws gestudeerd heeft
    om nooit in het Bijbelse land geweest te zijn.
    En toen ik er was, was ik ook gevoelig voor die sfeer.
    Maar behield ook mijn wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
    Zo ben ik ook gevoelig voor/word nieuwsgierig van de sfeer in de Sint Pieter in Rome,
    of de kapel van de Vrouwe van alle Volkeren in Amsterdam,
    of een Jupitertempel, of de grotten van Malta.
    Maar heilig?
    En een godheid die precies die coördinaten beveelt?
    Ik vind het menselijke onzin.
    Maar interessante onzin.
    Een dierbare plek is iets heel anders dan een van hogerhand verordonneerde heiligheid,
    die betwist moet worden met andersdenkenden. Met onderlinge jaloezie.
    Maar dat is waar ook: de Oudtestamentische God is een jaloerse god, zegtie zelf.
    Vandaar!
    Mijn raadsel is opgelost.

  17. Selma zegt:

    @Wim Duzijn,
    ik weet niet of ik blij wil zijn met jouw bijval.
    Je bent immers een renegaat van die kluit mensen die zich moslims noemen?
    En de Islam verveelt me erg als godsdienst.

  18. Selma zegt:

    @Barbara,
    ja, dat zijn vreselijke verhalen, en trauma’s.
    De menselijke wereld bulkt van de onrechtvaardigheden,
    niet alleen in het m.i. ten onrechte geheten Heilige Land.
    Ik wil de kost niet geven aan mensen wier grond met zelfgeplante bomen onteigend is,
    óók in Nederland komt dat trauma voor,
    als de overheid een weg projecteert door je geboortehuis bijv.
    Er is geen hoop zolang archaïsche godsdiensten egocentrische claims
    heilig verklaren en als bevel van hun godheid verkopen.
    Er zijn óók gemartelden die juist géén beul worden.
    Zulke kampoverlevenden heb ik tot mijn geluk gekend,
    naast een stiefmoeder overigens die een kamp had overleefd en een psychopaat was.
    Alles is mogelijk, met elk verleden: held of misdadiger.
    Rezzpect, daar word ik misselijk van.
    Respect kan iemand misschien verdienen, en dan krijgen.
    Maar het wordt altijd geëist door de domsten die respect het minste waard zijn.
    Interessant dat je Primo Levi aanhaalt. Je weet dat hij zichzelf doodde…
    Ja, Spitsbergen is een goddelijk oord.
    Le Petit Prince las ik net voor aan de kleinzoontjes.
    Iets anders dan menselijk zijn zit er niet in. Er is wat dat betreft niets te worden helaas.
    Bomen te over geplant, vooral kerstbomen momenteel, die mensen met kluit en al wegmieteren.
    Er staan er alweer heel wat in het duin.

  19. őszibarack zegt:

    Ergens anders wonen is vaak niet gemakkelijk. Sommigen krijgen zelfs erg last van heimwee. Maar het is belangrijk dat alle mensen die in een bepaald land wonen dezelfde rechten hebben. Daar schort het aan in de landen in het Midden-Oosten. Zolang de mensen daar elkaar bepaalde rechten betwisten, duurt de haat voort.

  20. Selma zegt:

    @öszibarack,Midden-Oosten. Zolang de mensen daar elkaar bepaalde rechten betwisten, duurt de haat voort.
    Je bedoelt zeker Saoedi-Arabië, en die fijne Talibanlandjes
    waar vrouwen minder rechten dan mannen hebben
    omdat de "heilige" Koran en Sjaria dat verordonneren…

  21. Selma zegt:

    @öszibarack, en ik vergat de christenen natuurlijk,
    die hebben ook minder rechten in die heerlijke moslimlanden,
    en als ze al kerken mogen bouwen omdat ze veel oudere rechten hebben
    dan de moslims, krijgen ze bommen in hun kerk.
    O wat is geloven toch een misdadige uitvinding.

  22. davidverveer zegt:

    Selma, geloof maakt niet de mens slecht, de religieuse leiders doen dat in alle geloven. De geloofsleiders manupileren de gelovigen met hokes pokes in daden van wreedheid, en massa moord. Het geloof in meeste instanties is een makkelijke sweep om van mensen zombies te maken, bij jullie, bij ons en bij onze buren de arabieren.
    De haat waar jij over sprak is kubstmatig gevoed, elke godsdienst bijeenkomst wordt de ander beschimp van wandaden tegen God en de mens, op het eind is zo een haat een natuurlijke uitslag.

  23. The_Saint zegt:

    "……Selma 04-01-2011 16:27…."
    Het gevaar is aanwezig dat als je alles op je levenspad klinisch blijft ontleden je je hart veel te kort zult doen….
    Ik persoonlijk zou het een ramp vinden als die connectie verloren zou gaan…

  24. Roberto la Verita zegt:

    Ik ga mee in de wijsheid van David Verveer.
    Roberto

  25. Selma zegt:

    @davidverveer,
    ik vind wel dat geloof de mens slecht maakt,
    speciaal de zogeheten monotheïstische geloven,
    omdat die de exclusieve waarheid in pacht preken te hebben,
    terwijl het duidelijk om drie verschillende godheden gaat:
    de godheid van de Tenach is een heel andere
    dan de godheid van de christenen,
    en Allah is ook weer een ander.
    Als die exclusiviteit,
    dat ikke-ikke-ikke
    en wij zijn de beste,
    eens uit die godsdiensten gefilterd kon worden,
    ja dán, dan was er hoop.
    Maar nu maakt geloof mensen egoïstisch en chauvinistisch.
    Wat je zegt over de godsdienstleiders onderschrijf ik,
    met de aanvulling: het zijn haast altijd mannen,
    die een mannelijke godheid vereren,
    op basis van door mannen geschreven "heilige" boeken
    die vrouwen een ondergeschikte plek geven
    (spreek me maar niet tegen,
    ik heb ze allemaal gelezen, in de originele talen ook nog).
    Monotheïstische geloven zijn dus een zaak van testosteron.
    En testosteron heeft de eigenschap
    te willen heersen, onderdrukken, afnemen en stukmaken.

  26. Selma zegt:

    @Roberto,
    ik niet dus.
    Die "heilige" boeken doen teveel kwaad.
    Dat kun je niet alleen op "kunstmatige" voeding afwentelen.
    In alle drie de "heilige" boeken staat zoveel naars over andersdenkenden,
    doet de godheid zulke afschuwelijke dingen,
    geeft echt NIET het goede voorbeeld aan mensen.
    @The_Saint,
    ik kan je gerust stellen,
    een uitspraak van Johnny the Selfkicker is me uit het hart gegrepen:
    "Onze hersentjes zijn te klein om alles te kunnen begrijpen".
    M.a.w. wetenschap is een boeiende tak van sport
    voor mensen met altijd bezige hersentjes als ik,
    maar het is een illusie dat we alles zouden kunnen weten en begrijpen,
    en daar heb ik heel erg vrede mee.
    Ik heb alleen zoveel antieke literatuur gelezen,
    die veel ouder is dan de Bijbel, en zijn aftreksel de Koran,
    dat ik de claims van de bekende drie grote godsdiensten niet serieus kan nemen.

  27. E.T. zegt:

    @Roberto,
    Op je bericht van 16:07:
    In grote lijnen precies wat er gebeurd.
    @Selma,
    ==ik opteer voor wonen in dat eenzame bos,==
    Ha ha :-). Zou zeker leuk zijn, maar:
    a. Zoals je zelf al schrijft (betr. je werk), niet altijd mogelijk.
    b. Makkelijk als we alleen over jou of mij praten, maar we hebben het over miljoenen mensen. Hoeveel bossen zijn er op de wereld?
    c. En wat doet je denken dat ze in die bossen met rust gelaten worden? De helft van de plaatsen die Arabieren vandaag van de Joden claimen stonden leeg voor de Joden ze bewerkten. Stop een Jood in een bos, laat hem het opbouwen en ontwikkelen, en na een tijdje staan die haters waar je het over had ook daar voor de deur.
    ==Verder woon ik momenteel naast heel beleefde mensen,==
    Dito, zoals ook 9 v.d. 10 Israeliers.
    ==Dan is er feitelijk geen enkele reden om je via uiterlijkheden bloot te stellen aan mogelijke gekte.==
    Behalve dat je geloof je dat oplegt. Een ieder en zijn visie daar op, maar het is dus het afweren van mijn geloof opdat ik er niet over aan gevallen wordt.
    Daarbij, ook als iemand zich niet ‘Joods’ kleed, als hij in Israel woont en rondloopt zal hij makkelijk as such herkend worden. In Nederland is de haat misschien beperkt tegen Joden die er as such uitzien, maar dat lijkt mij alleen maar omdat die makkelijker te herkennen zijn. In Israel is het herkennen geen probleem, en dus worden de aanvallen ‘gewoon’ tegen iedereen gepleegd.

  28. moeilijkinloggen zegt:

    http://www.sivmo.nl/data/upload/files/atlas.pdf
    Waarom wil je gaan wonen in een land wat de rechten van burgers met voeten betreed,waar men de geschiedenis van burgers(Palestijnen) wil vernietigen?
    Ik weet het niet maar vind het misdadig.
    ET gisteren weer wat filmpjes gezien van kleine joodse kinderen die met stenen gooiden naar Palestijnse kinderen en hun ouders,militairen stonden erbij en deden niets.
    Een Palestijn zou allang dood geschoten zijn.Je weet dat je liegt over de bossen die door het JNF zijn aangelegd om de Palestijnse dorpen te doen verdwijnen uit het gezichtsveld.Jammer voor jou,er zijn satellietfoto’s waarop te zien is dat Palestijnen hun land bewerken,foto’s van net na de tweede wereldoorlog.
    Ik heb ze gezien dus zeur niet .
    De Palestijnen willen graag met de joodse bevolking samenwonen maar niet met de zionisten die hun wijken innemen en hun huizen en land vernietigen.
    Slachtoffers zijn daders geworden en kennen absoluut geen genade.

  29. moeilijkinloggen zegt:

    http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=348243
    Huizen worden vernietigd in Oost Jeruzalem,bewoners moeten zelf de kosten voor de sloop betalen en hun huizen waar zij al jaren in wonen,worden ingenomen door joodse bewoners die vaak uit de VS komen. Zij willen meer,meer en nog meer.http://abu-pessoptimist.blogspot.com/2011/01/israel-sloopt-deel-van-huis-in-sheikh.htmlhttp://www.youtube.com/watch?v=-VZrnowh1XIhttp://www.youtube.com/watch?v=OUaA08x-f-U&feature=related
    Volgens Frits Barend willen alle Israeliers vrede,hij vergeet te vertellen dat huizen van Palestijnen met de grond gelijk gemaakt worden omdat zionisten in hun huizen willen wonen. Godsdienstgekken die denken dat zij vrede krijgen door het bezit van anderen af te nemen.http://www.youtube.com/watch?v=RTSNbKIGcKI&feature=related
    Waarom mag deze man met een machine geweer in de wijk lopen,waarom mag hij de huizen van Palestijnen gaan kraken?

  30. E.T. zegt:

    @moeilijk inloggen,
    Bullshit dat je "weer wat" filmpjes as such gezien hebt. Er zijn enkele filmpjes, meestal dezelfde die al jaren de ronde doen. Meestal zijn ze van Chevron, waar die Palestijnen die volgens jou al lang dood geschoten zouden zijn rustig terug gooien. Dagelijkse kost daar, maar moeilijk te zien als je selectief filmpjes kijkt.
    Weet niet precies waarvan je vind (of ik volgens jou zou moeten weten) dat ik lief. Waar heb ik iets over het JNF geschreven? Praat je over de honderden bomen die het JNF onlangs aan de nieuwe Palestijnse stad Ruabi schonk? If not, waar heb je het over?
    Begrijp ook niet waar je met die sateliet foto’s naar toe wil. Je spring van de hak op de tak en haalt zoveel door elkaar dat ik werkelijk (not kidding) geen flauw benul heb waar je het over probeert te hebben.
    ==De Palestijnen willen graag met de joodse bevolking samenwonen maar niet met de zionisten==
    Yeah, het zogenaamde verschil zodat we niet meer zeggen dat we tegen de Joden zijn, want dat is niet politically correct. What else is new.

  31. E.T. zegt:

    @Moeilijke,
    Op je bericht van 08:42:
    Louter nieuwschierigheid, hoe worden huizen (van arme zielige Palestijnen) aan de ene kant met de grond gelijk gemaakt, maar komen er aan de andere kant Amerikaanse Joden in te wonen? Wonen die dan in een tentje op de blote grond of zo?
    The realiteit is natuurlijk simpel:
    Huizen in Oost Jerushalaim worden soms afgebroken als ze tegen de wet en zonder vergunning zijn gebouwd. Dit gebeurd overigens vaker niet dan wel (meestal laat men ze gewoon staan). Als je het nakijkt zal je zien dat er meer Joodse huizen worden afgebroken dan ‘Palestijnse’ maar goed.
    In 1 wijk in Jerushalaim waar het eigendom van enkele huizen bewezen is in de rechtbank, moeten Palestijnse krakers het huis uit. Die huizen werden niet met de grond gelijk gemaakt, maar bewoond door de rechtmatige eigenaars.
    Beide dingen hebben geen klap met elkaar te maken overigens.

  32. pessimist zegt:

    Joden hebben zich een 1800 jaar niets van Palestina aangetrokken, zoals jood Samuel in z’n eerste mandaatrapport schreef woonden er in 1850 vrijwel geen joden in Palestina.
    Het rapport is te vinden op een VN website.
    Het anti semitisme in O Europa was de reden van ‘terug naar Israel, of Palestina’, net wat je wil.
    Dat dat gebied niet leeg was gehouden sinds het einde van de laatste opstand tegen de Romeinen deerde de zionisten niet.
    Inmiddels heeft de staat Israel één positief punt opgeleverd, die staat heeft duidelijk gemaakt dat joden niet in staat zijn in vrede met anderen te leven.
    Die staat heeft ook opgeleverd het inzicht hoe suïcidaal joden zijn, zelfs nu er een eind komt aan de VS/Israelische zetbazen in Islamitische landen, zelfs nu weigert de democratisch verkozen regering in Tel Aviv elke zinnige oplossing.
    Ik geef Israel nog tien tot twintig jaar, en dan is er weer een holocaust of zoiets te gedenken, de joodse identiteit van eeuwig onschuldige slachtoffers zal wel weer in stand blijven.
    Wie wil weten waarom joden gehaat waren in O Europa:
    Alexander Solschenizyn, ´Die russisch- jüdische Geschichte 1795- 1916, >> Zweihundert Jahre zusammen <<´, Moskau 2001, München 2002.
    Wie will weten waarom joden zich onmogelijk gedragen, overigens uiteraard niet alle joden:
    Houston Stewart Chamberlain, ‘Die Grundlagen des Neunzehnten Jahrhunderts’, 1898- 1907.
    Ik kan het niet laten nog even Samuel te citeren uit z’n memoires:
    The Rt. Hon. Viscount Samuel. P.C., G.C.B., G.B.E., Hon. D.C.L. (Oxford). Hon. Fellow of Balliol College, Oxford, ‘Memoirs’, London, 1945.

    HF XV, Palestine, A State in de Building: 1925-5.
    Pag 168.
    And as a Jew, I would have counted it a shame to the Jewish people if thr renewal of their life in the ancient land of Israel would be marked by hardship, expropriation, injustice of any kind, for the people now in the land, whose forbears had tilled the soil and dwelt in the towns for a thousand years. Nothing could be worse than if it were to appear that the one thing the Jewish people had learnt from the centuries of their own oppression was the way to oppress others. ……

    The Zionist Organisation, it is true, fully endorsed those general principles of respect for the interests of the Arabs and desire to aid to their welfare, but there was an extremist section among them which spoke with a different language. Even Dr. Weizmann himself, in an unhappy moment, had, (pag 169) declared that he hoped that Palestine would become "as Jewish, as England is English".

    Dan is nog interessant de verklaring van het Britse kabinet, opgesteld door Churchill, over de preciese Britse bedoelingen, Command Paper No. 1700, June 1922.
    Bl 170.
    The nationality of all citizens of Palestine would be nothing else than "Palestinian'.

    De joodse bedoelingen evenwel mogen voor de lezer met het voordeel van achteraf weten, blijken uit de brief van The Zionist Organisation, London, 17th December 1925, aan Samuel, na z'n vertrek, 'witnessed the completion of the first stage in the establishment of the Jewish National Home', getekend Stein.

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s