Jodenster op straat. WO II is wel erg lang geleden, voor sommigen.

Bij peuterspeelzaal de Speeldoos wordt kerst gevierd. Na het nieuws van de afgelopen week krijgen zulke namen bizarre bijbetekenissen: peuterspeelzaal, speeldoos…

 

Maar het geheugen is kort. Dat wordt keer op keer bewezen.

Over een jaar zijn dit weer heel gewone, gezellige woorden.

Zoals de leiding van peuterspeelzaal de Speeldoos ook absoluut geen akelige associaties heeft met een gele Davidsster. Welnee, het wordt kerst, en we knippen voor elk kind een leuke gele ster, schrijven zijn naam erop en hangen die met een lintje om zijn nek. Leuk!

 

Maar een enkel kind verliest zijn ster op straat.

Er staat Elijah op

Elijah is een van de meest Joodse namen die denkbaar is.

Zo heette een profeet die, ergens in de achtste eeuw voor het begin van onze jaartelling, belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de vorming van het monotheïsme,

met name aan de samensmelting van de Kanaänitische hoofdgod El met Jahu,

de vergoddelijkte voorouder der kinderen Israëls.

 

Daarom heette deze profeet ongetwijfeld Elijahu, oftewel "mijn El is Jahu".

El betekent in antieke Semitische talen "eerste, voorste, beste",

en was een wijdverbreide titel van de oudste scheppergod(en).

Wie aan kon tonen dat zijn familiegod feitelijk deze hoofdgod was, had de almacht.

 

Maar mooi dat moderne kinderen in Nederland nog, of weer zulke klassieke namen krijgen.

En bijna goed gespeld ook nog. Een verrassing in een tijd dat ouders van gekkigheid niet meer weten hoe ze hun originaliteit (of zo) in de namen van hun kinderen kunnen uitdrukken,

met allerlei exotische letters toegevoegd, c, sh, x, y…

 

Nog een weetje.

Allah is een andere schrijfwijze van het aloude El.

De Koran kent de oude Israëlische profeet Elijahu evenwel als Ilyas,

een van de vele bewijzen dat de Koran geput heeft uit het Griekstalige Nieuwe Testament.

De Grieken konden er niet goed tegen als een mannennaam op een klinker eindigde.

Dat was voor vrouwen.

Daarom plakten ze achter Bijbelse mannennamen een -s, vandaar Jonas, Elias, Jezus…

 

 

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Jodenster op straat. WO II is wel erg lang geleden, voor sommigen.

  1. Selma zegt:

    @Amberling,
    wat moet ik met een column van deze voormalige collega van mij bij Trouw…
    Ik heb hem gelezen, maar zie het verband niet.

  2. Ina Dijstelberge zegt:

    Zo snel vervliegt het historisch bewustzijn. De bedenkers zijn zich van geen kwaad bewust, zij weten niet beter…althans dat hoop ik.
    Met de extra historische verdieping heb ik ook weer iets geleerd.
    Uiteindelijk ben je daar nooit te oud voor.

  3. Pilgrimheart zegt:

    Bizar.. de foto zegt heel veel.

  4. Smokey Robbinson zegt:

    Boeiend stukje info over talen en namen.
    Die ster is waarschijnlijk onbewust wel behoorlijk misplaatst. Een misser.

  5. Timmerark zegt:

    Je zou eigenlijk moeten navragen, hoe dat zit met de gele ster.
    De informatie is prettig leesbaar en bruikbaar.

  6. Selma zegt:

    @Ina, dank je wel
    @Pilgrimheart, bizar, dat dacht ik ook, toen ik er bijna gedachteloos overheen reed,
    voelde als een soort heiligschennis…

  7. Selma zegt:

    @Smokey, het valt wat mij betreft allemaal onder het Weetnietbetersyndroom,
    ongetwijfeld onschuldig, maar soms lastig.
    Ach, een mens zal nooit alles kunnen weten,
    daar zijn onze hersentjes te klein voor (om met Johnny the Selfkicker te spreken)

  8. Selma zegt:

    @Timmerark,
    misschien doe ik dat, maar ik zit er ook een beetje sardonisch om te gniffelen:
    het is zo’n peutergroep die voor driekwart uit moslimkindjes bestaat,
    dus ik vond het eigenlijk wel mooi dat ze met een Jodenster liepen…
    Ze hebben nu trouwens vakantie,
    en volgend jaar verzinnen de juffen wel een andere versiering.

  9. Peter Louter zegt:

    De ster van Betlehem en van….
    De afkomst van de naam Allah was me onbekend in deze vorm. Redelijk aannemelijk.
    Het ontstaan van de Islam zie ik zelf meer in het licht van zich afzetten tegen de dominante positie van Rome in de christelijke wereld van die tijd en het verzet tegen de veel te ver gaande opvattingen van Augustinus over o.a. de drievuldigheid.
    Bij het ontstaan van de Islam is uit heel wat bronnen geplukt.

  10. gingy zegt:

    Jodenster op straat. WO II is wel erg lang geleden, voor sommigen.
    Titel en foto , wat een schokkende vondst op straat.
    Mijn eerste naam is ook Elia, heb geen ster gedragen destijds, want ik kon nog niet lopen.
    Met groet,

  11. keuleniscool zegt:

    Wat is erger …het joods of het moslim geloof ?

  12. gingy zegt:

    @ keuleniscool 17-12-2010 12:20
    Geen van beiden is "erg" , uw vraag is onduidelijk.

  13. The_Saint zegt:

    "…Jodenster op straat. WO II is wel erg lang geleden, voor sommigen…."
    Voor veruit de meesten die ik dagelijks mag ontmoeten is het nog dagelijkse kost helaas…alsof het gisteren is gebeurd.
    @Gingy,
    Niet reageren op zulke personen…
    Lees zijn " werk " en je weet waarom ik je dit schrijf.

  14. BarbaraJansma zegt:

    Heftig beeld, het schreeuwt om het blog dat je hebt gemaakt.
    Wel heb ik een vraag, een buurjongen uit Afghanistan heet Elia, een buurmeisje uit Irak heet ook Elia. Die familie van die jongen is christelijk, dacht ik, van dat meisje weet ik haar geloof niet. Kun je aan een naam zien wat iemand’s familie voor religie heeft?
    Eén van mijn zusters heet Esther, en onze familie is atheïstisch.

  15. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Peter, met ”afzetten tegen” had het in zoverre te maken dat de analfabete Mohammed voet aan de grond probeerde te krijgen bij "lieden van het Boek", die hij zeer bewonderde, maar die geen boodschap aan hem hadden.
    Toen is hij voor zichzelf begonnen, met zijn zwaard.
    De Islam is een amalgaam van eerdere godsdiensten en hun mythen en rituelen,
    maar dat mogen moslims zelf niet weten.
    Die moeten denken dat het de laatste en meest zuivere openbaring is,
    gegeven omdat Joden en Christenen met hun openbaringen geknoeid zouden hebben…

  16. Selma zegt:

    @Gingy, dat vind ik ook.
    @Saint, me too, maar ik ben dan ook een oud mens, met ouwe kennissen.
    En die andere reactie van die "keulen.i.c.", gaat nergens over.
    Ik zal zijn teksten niet lezen, lijkt me onnodig.

  17. Selma zegt:

    Barbara, interessante vraag.
    Ik ga dat van die Afghaanse en Irakese Elia (m/v) nazoeken in mijn namenboeken!
    Esther vind ik als Assyriologe een erg leuke naam:
    het is van de weinig Assyrisch/Babylonische namen die het wereldwijd gemaakt hebben.
    Ons woord ”ster” is er van afgeleid!
    De ster was het symbool van de grote godin Isjtar.
    Googel maar eens op haar naam, die meestal op z’n Engels Ishtar gespeld wordt.

  18. BarbaraJansma zegt:

    Die naam ken ik, de moeder van mijn vorige hond, een saluki, heette nadiah ishtar. Zo wit als een geest was ze. Dat ras stamt uit mesopotamië o.a., en is zo’n 6000 jaar bekend uit geschreven en getekende bronnen (!).
    Mijn naam betekent vreemdeling. Hoegenaamd onhandig met plaatselijke gebruiken, en daar volhard ik graag in. Als het me uitkomt uiteraard.

  19. Selma zegt:

    @Barbara,
    interessant die Mesopotamische hond, daar ga ik eens naar googelen, wist ik niet.
    Wat ik wel weet, van de antieke Grieken, is dat ze elke niet-Griek benoemden naar het geluid dat hij maakte, in hun oren: brrbrr, waar het woord barbaar van stamt, en dus ook Barbara.
    Niet "vervreemding", maar de "vreemdelinge", eigenlijk letterlijk de onverstaanbare, ”roezemoezende”, niet-Griekse…

  20. BarbaraJansma zegt:

    Die hond is zeker interessant, was de enige kosjere hond, een erg elitaire, er word nog steeds mee gejaagd door nomadische stammen, al mag het niet van de overheid. Zoals wij elkaar sprookjes vertellen voor het slapen gaan, zo vertellen zij elkaar de stambomen van hun honden. Mijn moslim buren vielen me in de armen als ze me tegenkwamen met Aafke, of eigenlijk Aphrodite.
    Van dat griekse wist ik wel hoor…

  21. rené Louman zegt:

    Ik word fan van je nieuwe blog, dat zie ik zo.
    Met die naam heb ik ook wat meegemaakt. Andere keer.

Schrijf hier je reactie

