Autootje openknippen: de fraaie hydraulische blikopener van de Brandweer

Vandaag om even voor half drie, zag ik toevallig een auto-ongeluk op de Halve Maan,

op de grens van Beverwijk en Velsen-noord, in de regen

Hee, daar rechts staan al twee fotografen van de lokale krant…

Gelukkig vielen er geen doden, maar een automobiliste was er toch dusdanig aan toe dat de brandweer er met een enorme hydraulische blikopener aan te pas kwam om het autodak te verwijderen.

Om haar zo voorzichtig mogelijk uit haar positie te bevrijden, met het oog op eventueel letsel.

Hier zet een brandweerman een knip in de zijkant.

(Die waterstraal op de achtergrond is de fontein in de Stationsvijver)

Het gaat allemaal heel keurig volgens protocol.

De benarde automobiliste heeft eerste hulp gekregen, is ingestopt onder een isolatiedeken en bedekt met beschermend plastic, terwijl achter haar in de auto een brandweerman zit met zijn armen om haar heen,

om haar te beschermen en gerust te stellen.

En dan knippen maar! Zo’n schaar is zwaar! Ik heb hem eens vast mogen houden, hij weegt wel 20 kilo,

het is verbazingwekkend dat ze met zo’n zware schaar nog knipbewegingen uit kunnen voeren

Nog een knipje en het dak ligt op de grond. Net een sardineblikje.

Ambulancemedewerkers staan klaar met de brancard om de gewonde er horizontaal uit te tillen

Het slachtoffer is netjes gefixeerd op de brancard en kan naar het Roode Kruisziekenhuis,

100 meter verderop. Zo, nu even het blikje opruimen

Het dak wordt weer teruggelegd in het autootje, de kraanwagen stond al te wachten.

Het is verrassend om te zien hoe snel hulpverleners aanwezig zijn, en hoeveel het er zijn, en hoeveel soorten.

Ik telde acht verschillende hulpverlenersauto’s, van politie, brandweer, ambulance, kraanwagen en vervoersbedrijf.

Dat is tenminste nog wel goed geregeld in Nederland…

Maar het mooiste was toch die giga-blikopener!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Velsen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Autootje openknippen: de fraaie hydraulische blikopener van de Brandweer

  1. Smokey zegt:

    Gelukkig is de vrouw gered.
    Nooit eerder gezien, zo`n grote hydraulische blikopener.
    Bedankt voor de reportage. Mooie foto`s.

  2. Henk van Loon zegt:

    Deze foto’s vallen nog mee, Ik kreeg ooit foto’s toegezonden waarbij het slachtoffer in close up was gefotografeerd. Nou, die lol gunde ik die minkukel niet. Ik plaatste de meest afstandelijke foto en alle kentekenplaten in de wijde omgeving heb ik onleesbaar gemaakt.
    Dat was een oplossing in het dilemma tussen nieuwsgaring en beschaving, dacht ik.
    ("Who is me to tell…")

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Smokey, ja hè? Dank je.

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    @HvL,
    close-ups van een slachtoffer, wie help je daarmee?
    Gelukkig werd ze meer dan goed verzorgd,
    zodat ik zonder schuldgevoelens kon genieten van dat prachtapparaat!
    Stilletjes ben ik ergens een autohater,
    dus ik genoot ook erg van dit legale vandalisme:
    een auto vernielen om een mens zacht te kunnen behandelen… šŸ˜‰

  5. Blew zegt:

    Auto’s moeten anders, zachter en minder snel. Door de constructie wordt een soort onkwetsbaarheid gesuggereerd die in de praktijk vaak tegenvalt. Wapens om af te schrikken in plaats van vervoermiddel. En dan delft er een het onderspit.

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blew, geheel mede eens,
    maar de tendens is helaas de kant van groter, indrukwekkender, meer power…
    zullen de zachte krachten ooit winnen?

  7. Blutch1 zegt:

    Dus voor een cabriolet hoef je alleen maar even langs de brandweer.

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blutch, ja, en heb je op foto 6, 7 en 8 ook gezien dat ze dan de ruwe hoekjes ook nog voor je bekleden met zachte gele lapjes?

  9. Camus zegt:

    Mooi fotoverhaal…heldere, scherpe foto’s.

  10. Draver zegt:

    Toch maar een open dak bij de volgende auto !

  11. svara zegt:

    mijn hemel…
    was je maar wat vaker hier
    denk ik dan
    als bewoner van deze aardkloot
    rest mij om jou en ieder die je lief is een hemel op aarde te wensen

  12. Selma zegt:

    Dank je wel svara

Schrijf hier je reactie

