Rendieren

Zie jij een red nose? Ik niet, maar een schatje is het wel, dit echte rendier!

Mijn schoonzusje met een rendier. Hij gaat zo dadelijk voor de slee.
Let op die mooie brede voeten, daarmee zakt hij niet zo diep in de sneeuw

Sneeuwscooters zijn tegenwoordig populairder in Lapland,
maar er wordt ook nog wel gesleet met rendieren

Een Finse rendierboer. Hij heeft tijdelijk een paar rendieren rond het huis lopen,
maar die kunnen eigenlijk niet tegen leven binnen een omheining.
Zijn grote kudde leeft wild in de bossen.
Die zoekt hij een paar keer per jaar op, om ze te tellen, en om slachtdieren te selecteren

Onderstaand rendier is gedood door een lynx.
Die eet alleen een paar lekkere zachte hapjes, waarna andere dieren de rest opsmikkelen.
Dat groene lintje is opgehangen door degene die het dode dier gevonden heeft.
Hij meldt de vondst aan de plattelandssecretaris, die dan zelf de ski’s onderbindt om de zaak in ogenschouw te nemen, kijkt of hij de eigenaar kan achterhalen via een oormerk,
zodat deze een vergoeding uit het noodfonds kan krijgen

Deze schedel met gewei vond ik vorig jaar in de bossen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Zoogdieren en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Rendieren

  1. Smokey zegt:

    Allemachtig!
    Dat is prachtig.
    Die bovenste dikneus dat is vast een Rudolph.
    Hij heeft nog net niet lang genoeg in de kou gestaan
    om daar een rode neus van te krijgen,
    maar wacht maar af, dat komt nog wel.
    Mooi beestenspul Selma,
    van mij een dankjewel:-)
    Prachtige dieren zijn het, die rendieren.
    Goed informatief verhaal.

  2. Smokey zegt:

    Vraagje: vind je het goed als ik jouw rendierenblog doorlink?

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    Nee joh, Rudolph is een Amerikaan, en die heeft een drankneus!
    Deze heeft vast een mooie Finse naam, Akseli, of Ilmari.
    Doorlinken, natuurlijk. Waar naartoe?

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    Zelf vind ik die grijze lipjes van dat bovenste rendier zo lief!
    Moet je eens goed naar kijken.
    Wat een mooie mooie dieren…

  5. Flo zegt:

    Inderdaad, doe mij dit rendier ( zonder rode neus) maar! De bovenste foto is echt zooooo lief!

  6. antoinette duijsters zegt:

    Fraai, maar ik ben een liefhebster van die katten waaronder de lynx, een prachtdier. Hopelijk gaan ze er niet achteraan en laten ze het leven.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Flo,
    om verliefd op te worden hè?
    @antoinette, de lynx is een beschermd dier, mag absoluut niet bejaagd worden.
    Daarbij is hij zo schuw dat hij zelden gezien wordt, hij ruikt en hoort mensen van kilometers afstand, en gaat er vandoor voor hij gespot kan worden. Mijn broer heeft in 40 jaar maar 2 keer een lynx gezien, terwijl hij toch eenzaam en afgelegen in de bossen woont.

  8. Pilgrimheart zegt:

    Mooooooi. ‘Elg’ in het Noors. Toen ik daar woonde liepen ze door onze tuin – één winter lang vrijwel iedere ochtend een moeder met haar jong. Indrukwekkend was dat. Ik vind dat gewei aan de muur wel een beetje jammer.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    Wat is er jammer aan een gewei aan de muur?
    Het lag gewoon in het bos, en dan heb ik het over bos waar je mobiel geen bereik heeft, waar je in 20 kilometer omtrek geen huizen vindt, waar je je moet oriënteren op de zon om de weg terug te vinden.
    Ik vind daar zo vaak restanten van dieren.
    Dit was toevallig een mooie complete.
    Als ik er naar kijk, ben ik weer in die goddelijk eenzame bossen en moerassen.

  10. Smokey zegt:

    Heb een link van jouw blog op mijn rendierblog gezet..

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ja leuk, volgende week nog veel meer rendierfoto’s, rechtstreeks vanaf de poolcirkel…

  12. cor3306 zegt:

    leuke onhandige takkenbeesten

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    Cor, niet onhandig hoor!
    Ze lopen heel sensueel, en hun handen en voeten zijn wonderschoon…
    maar in die takken kunnen best wat kerstballen šŸ˜‰

Schrijf hier je reactie

