Kroniek van een Armetierige: Ontbijten doe ik in de supermarkt, maar dat is geen diefstal hoor

Noem het maar "Kroniek van een Armetierige", als je over me wilt schrijven.
Armetierig is een aardige term: ik ben arm maar toch tierig.
Of: ik tier in armoede, in tegenstelling tot rijkelijk bloeiend zijn.
Armoedzaaier zou ik ook kunnen heten, maar dat betekent dat ik armoede zaai, dat ik het dus verspreid,
terwijl het om oogsten gaat: ik ben een armoedoogster.
Nee, dat kan niet, dat leest als een vrouw die armoe (ge)doogt.
Armoelijder is weer te zielig, zo weerloos, ziek.
En armzalig te religieus: zalig zijn de armen, maar niet heus, dank u voor de soep mevrouw de heilsoldate.

Het Nederlands kent wel veel termen voor mensen zonder centen.

Armlastig wil ik toch ook niet heten: arm en ook nog eens lastig, of tot last zijn.
Maar ja, het is ook hinderlijk voor de rijken, dat er armen bestaan.
Je bezorgt ze schuldgevoelens, die ze af moeten kopen, of ze dwingt tot vervelend vrijwilligerswerk.
Of ze zijn inwendig boos op je, verzinnen dat je schuld hebt aan je eigen geldgebrek, en gedragen zich op hun best vriendelijk maar beslist afstandelijk, ijzig beleefd.
Armoedig dan, of armelijk… Nee, dan is armetierig het beste.

Ontbijten doe ik in de supermarkt.
Daar kun je zoveel gratis koffie drinken als je wilt, en vaak staan er hapjes om te proeven.
Nu met Sinterklaastijd eet ik veel plakjes banket of gevulde speculaas.
De ene supermarkt is guller dan de andere.
Vanmorgen at ik ook een paar handjes gesneden meloen, Canteloupe, is in de aanbieding.
Dan denk ik aan de tijd dat ik mijn gezin nog goed kon onderhouden, en we op vakantie naar Italië gingen.
Die meloen heet naar het plaatsje Cantalupo, waar pauselijke tuinen waren, of zijn, en waar deze meloen gekweekt werd.
Dan probeer ik ook even stilletjes te zingen als een wolf, want dat betekent cantalupo.
Te zingen als Howlin’ Wolf. Zegt je dat wat? Voor jouw tijd hè?

"You know I’ve been enjoyin’ things that kings and queens will never have!
In fact kings and queens can never get ‘m.
And they don’t even know about it!
And good times? Mmmmmmmmm-mmh!!"

In supermarkten moet je er wel voor zorgen dat je er niet als een zwabber uitziet.
Maar ik scheer me altijd, poets m’n tanden en schoenen, en vond een tiptop burberry bij de kringloopwinkel.
En niet opzichtig snaaien.
Ik loop zo beschaafd en rustig een karretje te duwen dat niemand merkt dat ik zeven keer langs de schaal met worst loop. Al die aardige jongens en meisjes die de vakken vullen groeten deze oude baas elke morgen heel vriendelijk. Niks in de gaten, denk ik.

Ik heb een hekel aan stelen. Dit is ook geen diefstal. Die schaaltjes staan klaar voor de klanten, en ik ben een klant. Ik koop ook wat.
Oké, ik proef wat meer hapjes dan een ander, maar er zijn ook veel mensen die niks in supermarkten proeven. Dan eet ik als het ware hun portie. 
Nee hoor, ik ben niet bang voor de vieze vingers die aan de hapjes hebben gezeten.
Ben al 63 geworden met het eten van de foutste dingen, dan kunnen er nog wel wat bacteriestammen en schimmels bij.
Dat denk ik ook als ik afgeprijsde artikelen neem.
Ik koop alleen dingen met 30% korting, vanwege bijna over datum, of die in de aanbieding zijn, 2 voor de prijs van 1 en zo. Het mag, en ik red me zo.

"I have had my fun, if I never get well no more
I have had my fun, if I never get well no more
Oh my health is fadin’ on me, oh yes I’m goin’ down slow

Now looka here…  I did not say I was a millionaire…
But I said I have spent more money than a millionaire!
Cause if I had kept all my money that I’d already spent,
I would’ve been a millionaire a looong time ago…
"

.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sluizen & Pieren van IJmuiden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Kroniek van een Armetierige: Ontbijten doe ik in de supermarkt, maar dat is geen diefstal hoor

  1. Smokey Robbinson zegt:

    Je redt je dus wel. En je kunt ook nog heel levensecht, mooi en goed schrijven!
    Binnenkort kun je weer erwtensoep proeven:-)

  2. antoinette duijsters zegt:

    Dat lijkt me niet gezond zo te leven, hier zie ik ze ‘nog’niet. Ook liggen er niet veel hapjes, maar de kortingen gaan tot 35%, wel dezelfde dag nog opeten.

  3. Pilgrimheart zegt:

    Prachtige kroniek. Zo knap hoe sommige mensen onder alle omstandigheden hun waardigheid en plezier in het leven kunnen behouden.

  4. ghijsa zegt:

    Alle muziekjes in de supermarkt zijn voor hem, honderd procent.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dank allemaal, hij zal de reacties ook lezen want internet is gratis in de bibliotheek.

  6. Paul Nijbakker zegt:

    Zo’n heerschap mag bij ons zo aanschuiven.

  7. Selma zegt:

    @Paul, aardig van je, dat riep ik ook, maar daar zit de crux:
    als hij op grond van zijn huidige arme status bij iemand aan mag schuiven,
    dan voelt hij zich ongemakkelijk, want de relatie is ongelijk.
    Onmachtig om geld te genereren voor een "normaal leven", mag hij dan in dankbaarheid aanzitten bij mensen die sympathie voor zijn nette armoede voelen.
    Ik hoop wat van die situatie in de komende stukjes uit te kunnen leggen.
    Ze worden gelukkig ook hilarisch,
    want hij lacht zich wel door het leven.

  8. cor verhoef zegt:

    Mooi blog. Hoop meer over deze sympathieke man te lezen.

  9. op zoek naar morgen zegt:

    Maar zo gaat het helaas wel. Met plezier gelezen!

Schrijf hier je reactie

