Joden de uitvinders van de alcohol? De blogger die dat beweert heeft een beneveld brein

Zo dronken als een tor, dat kan.
Sommige insecten zijn dol op rottend, gistend fruit.
Niet alleen fruitvliegjes kunnen dronken worden (google daar maar eens op).
Ook zoogdieren kennen dronkenschap, volgens wetenschappers al 55 miljoen jaar,
zie bijvoorbeeld: Vederstaarttoepaja is elke dag dronken

Toch is er op het VK-blog een randdebiel die durft te schrijven dat de Joden de uitvinders van de alcohol zijn.
Wat het begrip Jood inhoudt, daarover ging mijn vorige blogje hier.

Nu over de uitvinding van alcoholische drank:
die uitvinding hoefde dus niet gedaan te worden, dat had de natuur al geregeld vóór er mensen bestonden.
Maar er bestaan wel veel leuke antieke teksten over drank, die een stuk ouder zijn dat het Joodse volk.

Voor veel mensen zal het Bijbelverhaal van Noachs dronkenschap het oudste zijn dat ze over drank kennen.
In sommige kringen geldt N. dan ook als de uitvinder van de wijnstok.
Het verhaal over de uiterst mythische Noach is echter maximaal een jaar of 2500 geleden opgeschreven (maar waarschijnlijk later).
De schrijvers hadden er toen net een paar generaties ballingschap en beïnvloeding in Babylon opzitten, het koninkrijk dat in die tijd de erfgenaam was van de Sumerische cultuurschatten.

De Babyloniërs kenden diverse zondvloedverhalen, waar ook drank in voorkomt
(over de hele wereld, in alle culturen bestaan honderden zondvloedverhalen)
maar het oudst bekende is een Sumerisch zondvloedverhaal dat 4800 jaar geleden werd geschreven.

Als Noach een voorvader van Abraham was, wat hij volgens de Bijbel is, dan was hij een Sumeriër.
Toch zijn ook de Sumeriërs ook niet dé uitvinders van de drank.
We weten dat ze graag en veel bier dronken (wijndruiven konden niet erg gedijen, in wat nu zuid-Irak is),
en naar eigen zeggen zelfs speciaal door hun goden geschapen waren om bier te brouwen voor de godenbanketten.

Een Sumerische mythe over het ontstaan van de wereld vertelt hoe de Aarde in oertoestand overvloeide van bier en honing, waaruit de vegetatie opschoot nadat de Hemel haar bevrucht had.
Er bestaan Oudsumerische recepten voor bier van emmer of gerst, soms met dadelstroop erbij,
en uit verhalen, brieven, hymnen, gebeden, poëzie, contracten, wetteksten blijkt dat er in gilden georganiseerde bierbrouwerijen bestonden, en kroegen.
En dat bier dagelijks aan goden geofferd werd, maar vooral door iedereen gedronken, en zelfs als loon in natura aan arbeiders werd uitbetaald.

In het oude Egypte werd naast bier veel wijn gedronken.
Op lijsten van offergaven, die sinds 2900 v.Chr. aan belangrijke doden werden meegegeven, staat wijn altijd op nummer 1.
Aan de wijnkruiken die in het beroemde graf van Toetanchamon (gestorven in 1323 v.Chr.) werden gevonden, is te zien dat ze niet alleen van diverse Egyptische wijngaarden afkomstig waren, maar ook via Kanaän uit Syrië werden geïmporteerd.
Zó ontwikkeld was de wijnindustrie toen al in dat er zelfs internationale handel in gedreven werd.

Rond die tijd zou de Egyptische Mozes daar met zijn ongeregelde volk Israël rondgezworven hebben in pogingen Kanaän te infiltreren.
Teksten uit Numeri 13 corresponderen aardig met bovengenoemde historische feiten: Mozes stuurt verspieders uit die daar in een dal "een tros wijndruiven" afsnijden die zo zwaar is dat ze hem met z’n tweeën op een draagstok moeten dragen.
(Die verspieders noemen dat land "van melk en honig vloeiende" wat dan weer aan de Sumerische mythe over moeder Aarde doet denken.)

Maar goed, om op de reden van mijn betoogje terug te komen:
drank bestaat sinds mensenheugenis, of langer, terwijl bier- en wijnproductie al hoog ontwikkeld waren voordat enige Jood ooit een voet in Kanaän & omstreken zette.

Als de oude Jacob (Abrahams kleinzoon) sterft, zegent hij zijn zonen met elk een eigen toekomstvoorspellinkje, vertelt Genesis 49. Tegen zijn zoon Juda zegt Jacob onder meer:

"Hij bindt zijn jongen ezel aan den wijnstok, en het veulen zijner ezelin aan den edelsten wijnstok;
hij wast zijn kleed in den wijn, en zijn mantel in wijndruivenbloed.
Hij is roodachtig van ogen door den wijn, en wit van tanden door de melk."

Dat Juda een welvarende (wijn)boer werd, en zelf ook van een slok hield, betekent niet dat hij de uitvinder van de wijn was.
En de Joden, die via een lange weg hun naam aan Juda danken, zijn dat dus nog minder.

Maar van hen stamt wel deze aangename dranktekst:

"Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken…
Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon." (Prediker 9:7-9)

PS, het Vooraziatisch-Egyptisch Genootschap Ex Oriente Lux gaf in 1991 een kostelijk werkje uit:
Drank en drinken in het oude Nabije Oosten (ISBN 0031-8329).
Daarin vertelt een aantal geleerden prettig leesbaar over drank en drankgebruik in het antieke Egypte, Mesopotamië en Kanaän.
Ook met een paar enorm leuke anekdotes over dronken goden,
plus een hilarisch anti-katerrecept voor hoofdgod El.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Religieuze Rimram, Weetnietbetersyndroom en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Joden de uitvinders van de alcohol? De blogger die dat beweert heeft een beneveld brein

  1. jozzua zegt:

    Ik ben altijd Dronken..
    dus kan ik dat niet zijn..
    Tu Comprend? J,- Oshua
    P S : Bestaan er ook Su-m-ariers? ?
    Je hebt ook veel I D I J O O D T E N die veel Alcohol drinken

  2. De Stripman zegt:

    Interessant verhaal over een belangwekkend onderwerp. Alleen denk ik niet dat je de onwetenden veel leren kunt als je ze aanspreekt met ‘randdebielen’…;o)

  3. wiljan.45 zegt:

    Aanbevolen.
    Ik was nog benieuwd naar oud-indische teksten en alcohol, dus nog vroeger dan de Sumeriërs. Ik vermouth dat zíj alcoholvrij waren, want niet aan landbouw deden….(vraagje 2: waar valt het Gilgamesh-epos, of Zarathustra/Zoroaster in je verhaal te plaatsen?).

  4. Selma zegt:

    @Joshua, summary’s, zomaariets?
    Ik heb jou nog nooit dronken gezien!!!
    @Stripman, je hebt gelijk wat betreft mijn woordkeus voor de onwetende zwartbruine gedachtenspuier.
    Maar hij leest het wel, en hij wil niet voor dom doorgaan want hij beweert filosoof te zijn.
    Dus een volgende keer past hij misschien iets beter op z’n geleuter.
    Verder ben eigenlijk erg zuinig met scheldwoorden, en zal volgende keer zeker een ander woord kiezen, want bij nader beschouwing wil ik debielen niet beledigen, ik hou juist erg van mensen met hersens die een beetje anders werken dan gemiddeld.
    @wiljan, "nog vroeger dan de Sumeriërs" bestaan er geen teksten.
    Indische teksten zijn ook zeer oud, maar nooit ouder. Het Hindoeïsme kent wel Varuni, godin van de wijn… Maar om meer te zeggen zou ik me een dag in de UB op moeten sluiten, want die boeken heb ik thuis niet, en googelen is niet echt mijn weg voor zulke onderzoekjes.
    Als volkeren niet aan landbouw deden, konden ze nog best drank maken.
    Bovendien is er in de natuur van alles voor handen om high te raken, denk bijvoorbeeld aan de paddo’s van Indianen en Germanen…
    Gilgamesj was een Sumerische koning die, voor zover hij bestaan heeft aan het begin van het derde millennium v.Chr. geplaatst wordt. In elk geval dateert de eerst bekende versie van zijn epos uit die tijd.
    Hij kon enorm zuipen! En zijn vriend Enkidu veranderde van een diermens in een beschaafd persoon o.a. door met de drank kennis te maken.
    Zoroaster of Zarathustra was de profeet van de oude Meden en Perzen, die misschien rond 1200 of 1400 v.Chr. leefde. Ik heb me niet verdiept in zijn/hun drankgebruik, maar dat is er vast geweest.

  5. Satuka zegt:

    Ik heb hem ook al eens op de geschiedenis van alcohol gewezen. Het verbaasde me dat hij niet met een complottheorie kwam over geschiedsvervalsing van de joden, maar mij werd al snel duidelijk dat het om een zeloot gaat.
    en je kunt zeloten (ook die van de orde van de blauwe knoop) niets leren. En mensen die zo naïef zijn om ze te geloven trouwens ook niet, maar ik geloof niet dat hij veel volgelingen heeft.
    Een beetje weerwoord kan evenwel geen kwaad, want het lijkt er op dat de moderatie het zo druk heeft op het gezellige dorpsplein dat ze geen tijd meer heeft om dit soort kwalijk antisemitisme aan te pakken.
    Je zou eens zo’n kulverhaal over moslims moeten verzinnen.
    Ben je hier binnen no time persona non grata…

  6. Selma zegt:

    @Satuka, ik zou HvL meer een renegaat noemen,
    maar je hebt gelijk, dat zijn de ergsten.
    Verder is het beter dat ik hem weerwoord geef dan de moderatie,
    want met mij kejje wel lachen.
    Ik zal zeker ook eens kulverhalen over en van Moslims aanpakken,
    kleine moeite. En grata of non grata zal me varkensworst wezen 😉

  7. The_Saint zegt:

    Het is goed dat je het in het licht blijft trekken…voor hoelang zal moderatie gaan bepalen.

  8. Selma zegt:

    @Saint, volgens mij schrijf ik gewoon informatie onvertogen bloggies hoor,
    op een steekie hier en daar na… 😉

  9. david verveer zegt:

    @Selma, uiteindelijk kan ik nu met een gerust geweten een (paar) wijnflessen ledigen, die vrienden ons met een eetentje hebben mee gebracht, zonder de angst te hebben dat ik de atmosfeer bevuil met mijn alcoholistische genoegens. Het eetentje was onze beurt, hebben wij dus Nassi Goreng gegeten met echte Kroepoek, het was heerlijk, maar zonder wijn, om het overeten weg te spoelen, had het te zwaar geweest voor de Israeliers.
    Toen ik naar Israel kwam, waren de Israelische wijnen erg zoet, en ondrinkbaar (je weet wel, zo een soort zoete wijnwater die je op een bruiloft of barmitwa kreeg in het na oorlogse Nederland, vandaag de dag zijn de Israelische wijnen heel erg goed, en halen prijzen over de gehele wereld. Maar goed, toen ik las dat wij de alcohol hadden in ge voerd, dat onze Noach, als pre-jood zo dronken was als Lot (een andere per-jood), begreep ik dat ik moest wachten tot de schuld van ons was af gewenteld, en daarvoor ben ik jou eeuwig dankbaar, mijn kleine wijnkast is propvol, ik heb flessen wijn in de ijskast en op de wiinkast staan, nu mag ik weer, dank je.
    Ik heb nog een verzoek, kan je uitvinden wie was de eerste die het piemeltje snijden heeft uit gevonden (by the way, ze geven het baby jongetje wat wijn tegen de pijn, zou dat het begin van onze alcoholisme zijn). Ik heb er nog een trauma van.

  10. Selma zegt:

    @David, je had je bericht dubbel geplaatst, dus ik er eentje weggegooid.
    Ik moest grinniken om je eetentje, is dat een etentje in een eettentje?
    Ach, dat vervelende Nederlands ook… 🙂
    Ach laten we Lot en Noach maar laten rusten waar ze horen te rusten.
    Al vraag ik me wel eens af: als al dat soort beroemde en beruchte mensen uit het verleden eens hadden kunnen vermoeden hoe anderen vèr na hun dood met hun naam en betekenis aan de haal zijn gegaan, er privé-conclusies uittrekken, anderen om op de bek slaan… Als die rondwandelende babbelende dwarsligger Jehoshua bijvoorbeeld geweten had hoeveel oorlogen er in zijn-naam-met-hoofdletters gevoerd zouden gaan worden, zou hij dan uit wijsheid geen doofstomme timmerman geworden zijn?
    En dan: zoete wijnen, brrr… de beste remedie tegen alcoholisme!
    Je moet wel voor je plezier drinken. Op je gezondheid!
    En vergeet je niet een piepklein druppeltje voor een fruitvliegje op een hoekje van de tafel te leggen?
    Er zou een Elia-fruitvliegje langs kunnen komen 😉
    Besnijdenis, zoals genitale kindermishandeling en -verminking zo eufemistisch heet,
    daar heb je een leuk thema beláden met misverstanden, onwetendheid en schijnheiligheid.
    Daar zal ik inderdaad eens een leuk blog aan wijden.
    Het is in elk geval Afrikaans van oorsprong, via de Nubiërs bij de Egyptenaren beland.
    In de rest van het Nabije Oosten deden ze daar beslist niet aan.
    Helemaal niet in Abrahams "Ur der Chaldeeën", daar waren ze veel te verrukt van hun genitaliën.
    Sumerische liefdespoëzie, die is zo smakelijk en expliciet, daar is het Lied der Liederen maar een heel bedeesd aftreksel van.
    Die luitjes wisten het wel, die sneden hun gevoeligheid niet weg.
    Wordt dus inderdaad vervolgd, maar ik weet niet wanneer.

  11. Prikkeldraad zegt:

    ach, heel wat (v)luchtiger dan de vorige twee stukken,
    moest dan ook meteen denken aan een filmpje met dronken dieren
    dan denk je ook;
    niets dierlijks is de mens vreemd ;))
    heb ‘m nog even opgezocht, voor de liefhebber
    lachen:http://www.youtube.com/watch?v=D5E5TjkDvU0
    (nog bedankt voor de reacties bij de vorige)

  12. david verveer zegt:

    Nu ja, ik was maar 10 dagen oud toen ze het deden, maar mis ik het vorige gevoel helemaal niet, maar waarschijnlijk is het net zo als een kunstgebid boven, de eerste maanden heb je geen smaak, maar langzamerhand wen je er aan, zelfde met besnijden. Maar ze zeggen dat het de besmetting van Aids voorkomt (niet het boven gebid maar de besnijding), alhoewel misschien ook met valse tanden, mogelijk maar zeer ongemakkelijk, zou ik zeggen. I look forward in seeing your besnijdenis bijlage.
    Het moest natuurlijk etentje zijn, maar het zag er niet goed uit dus had ik er een eetje bij gedaan, maar een speller had zo iets nooit gemerkt.
    shalom
    david

  13. Fulps zegt:

    @Selma,
    Ik hen eens uitgebreid wat oprispingen van hr. V. L. gelezen ik weet eigenlijk niet of ik hem een antisemiet moet noemen, eerder een blauweknoper met oogkleppen die kolossale hoeveelheden verwarde tekst over de lezer heen giet.
    Ik denk dat de man in zijn jeugd in aanraking is gekomen met lieden die het verschil niet kennen tussen een gezellig neutje en het op een zuipen zetten.
    Ik geloof niet dat je hem bekeert tot normale gedachten, ik heb hem aangeraden op tijd zijn medicijn in te nemen en ik heb hem erop attent gemaakt dat hij een malloot is waarvan ik eigenlijk spijt heb.

  14. Selma zegt:

    @Prikkeldraad, geweldig bedankt voor het filmpje,
    ik heb me even lekker bescheurd!
    Die arme struisvogel, en een baviaan met een kater!
    Wat een beestenbende, dat dierenrijk.
    Het zijn vast afstammelingen van de dieren die met Noach mee in de Ark gingen… 😉
    @David, jij weet uitersten wel te verbinden zeg.
    Shalom hoef ik zelf nooit te zeggen want het zit al in mijn naam.
    Een moeilijke opdracht, denk ik maar.

  15. Selma zegt:

    @Fulps, je hebt gelijk, bis, bis.
    Op bekeren ben ik niet uit, maar ik hou ervan ongerijmdheden uit te pluizen.
    Dank zij meneertje HvL ben ik eraan herinnerd dat ik ooit die leuke studies gedaan heb,
    en er ook nog wat mee kon.
    Dus ik ben vrolijk wat oude stokpaardjes aan het berijden.
    Is wel nodig.

  16. Timmerark zegt:

    Ik dank de uitvinder van alcohol, maar wel met mate.

  17. martin zegt:

    Doe mij maar een borrel en wie hem uitvond is me worst (kosher, halal of vers). Daarvan lust ik er dan ook nog een stukje bij. Ieder zijn plaats onder de zon.

  18. Selma zegt:

    @Timmerark, dan danken wij samen moeder Natuur.
    @Martin: amen.

  19. Blutch1 zegt:

    Een genoegen om te lezen. Ik ben blijkbaar niet de enige die v L. niet leuk vind.
    Santjes.

  20. Timmerark zegt:

    @Selma 24-11-2010 19:58
    @Timmerark, dan danken wij samen moeder Natuur.
    Aanbevolen (behalve dit blog) de film:
    Animals Are Beautiful People, een Zuid-Afrikaanse natuur-documentaire uit 1974. In de door Jamie Uys geproduceerde film wordt het leven in de Kalahari-woestijn van zuidelijk Afrika gevolgd. Een beroemde scène uit de film is die van dieren die dronken worden als gevolg van het eten van rottend fruit.
    Echt bijzonder, en niet alleen de hierboven beschreven scene.
    De scene van vogels in een uitgedroogd meer is erg tranen opwekkend.

  21. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blutch,
    Santjes vind ik een leuke toast, saluutjes terug
    @Timmerark, die film herinner ik me (oma wordt oud…),
    wil hem weer zien. Zal wel moeilijk worden,
    ondergesneeuwd als we tegenwoordig worden door de meest perfecte natuurdocumentaires…

  22. Pingback: Abraham was een Sumeriër, Mozes een Egyptenaar, Salomo een polytheïst, en Jezus een Jood | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

