De Voedselbank. Wat zit er in dat wekelijkse pakket dat de allerarmsten ontvangen? Verrassing!

Bij een supermarkt in Velsen werden klanten door vrijwilligers uitgenodigd een boodschapje te doneren aan de Voedselbank: een pak koffie, rijst, een lekker blikje…

Op één zaterdagmiddag werd voor 170 weekpakketten bijeengebracht

Ongeveer 60 gezinnen of eenpersoonshuishoudens maken in Velsen gebruik van de Voedselbank, als broodnodige aanvulling op hun al te geringe inkomsten.


Mensen die na betaling van hun vaste lasten minder dan 45 euro per week overhouden voor dagelijks eten, kleding, schoenen, openbaar vervoer, en alles wat je nodig hebt of zou willen doen: iets van de drogist, reparaties, eigen risico van de verzekering, kadootjes kopen, uitstapjes, boeken, huisdieren, clubjes, misschien roken, een glaasje wijn, kapper, make-up…


Ze leven onder het bijstandsniveau, bijvoorbeeld omdat ze in de schuldsanering zitten. Heel uiteenlopende mensen. Zo is er een voormalig zakenman bij, die ooit een bloeiend bedrijf had met miljoenenomzet. Door ziekte en psychische klappen verloor hij alles. Toen hij voor het eerst aanschoof in de rij bij de Voedselbank, schaamde hij zich enorm, maar intussen kijkt hij uit naar dit wekelijkse feestje.
Het is ook geweldig wat er door vrijwilligers en goede gevers bij elkaar gescharreld wordt om uit te delen

Om te beginnen is er voor een hele week verse groente.
Vorige week een grote broccoli, een hutspotpakket, vijf paprika’s, zuurkool en drie salades.
Verder koffie, suiker, fruit, sinaasappelsap, yoghurtjes, blikjes groenten en soep, kruiden, chocolade plus diverse koekjes en zoutjes.

Dat is het aardige: het zijn altijd goeie spullen. Soms zit er een grote bak ijs bij, of ander duur lekkers dat iemand met zo’n krappe beurs zich nooit kan veroorloven.

Hieronder het eten voor deze week. Plus wasmiddel. En de poes krijgt ook wat

Daarnaast wordt er ook aan extra vitamientjes gedacht.
Eén week zat er voor een half jaar multivitaminepillen bij. Niet de goedkoopste maar een soort met modieuze extraatjes als Q10, isoflavonen, groenethee-extract…

Echt ontroerend is de bakker die soms een twee taartjes doneert,

of lekkere croissantjes, kaas- of chocoladebroodjes.
Stel je voor, daar staat ‘s morgens in de bakkerij een lief iemand een paar honderd verse taartjes in te pakken om de minst vermogenden alhier een gratis pleziertje te doen

En vaak is er vis bij. Meestal iets wat lekker voorgebakken is, kibbeling, scharretjes, schol.

Hoe kan het ook anders met al die visverwerkingsbedrijven in de havens van IJmuiden.

Deze vrijdag vijf versgebakken lekkerbekjes

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten! en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De Voedselbank. Wat zit er in dat wekelijkse pakket dat de allerarmsten ontvangen? Verrassing!

  1. Fleur zegt:

    Maak jij gebruik van de voedselbank,van Velsen?
    Vandaar je geringe lengte…ben er stil van.

  2. f.will zegt:

    Dit weekend in de VK gelezen over de graaiers van In Holland. Zo’n Jos Elbers bijvoorbeeld. Een schande. Het wordt steeds erger, het misbruik aan de top. En dan nog mogen aanblijven ook als voorzitter van D66 in Rotterdam. Wat een tuig. Zolang deze graaiers ongestraft hun gang mogen gaan met goedkeuring van politiek Nederland zal ik mezelf nooit tot de voedselbank verlagen. Mensen met een uitkering hebben meer aan 100 euro per maand extra. Steek die voedselbank maar in je reet zou ik zeggen. Natuurlijk, als je kinderen hebt, heb je geen keuze. Dat weet ik ook. Wat een kutland.

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Fleur, ik ben 1.72 lang, en nergens last van 😉
    Maar ik heb zo m’n kanalen hier om aan info te komen…
    @f.will, dat is een heftige reactie.
    Maar ik ben het met u eens dat het belachelijk is dat voedselbanken moeten bestaan.
    En dat moeten ze. Want die 100 euro krijgen de armlastigen er toch niet bij.
    Wat betreft het laatste woord van uw bericht nog even dit:
    Mag ik u vragen het woordje kut niet meer zo negatief te gebruiken?
    Kut is lekker, dat moet niet naar beneden gehaald worden door een puistenkoppige mode om het bij elk ongenoegen uit te braken.
    U bent toch een origineel denker, mag ik hopen?
    Kies dan een origineler scheldwoord (lul, zak, klote en fuck zijn dus ook lekker).
    Met vriendelijke groeten,
    de voorzitter van het CBPGWK,
    (het Comité ter Bevordering van het Positievere Gebruik van het Woordje Kut)

  4. assyke zegt:

    met kinderen is zo´n pakketje nooit genoeg
    maar de luxe lekkernijen maken veel goed
    en het idee dat mensen aan je denken
    toch ben ik het verder eens met de reactie van f.will
    belachelijk dat in een land als nederland er gebedeld moet worden
    om notabene Voedsel!!!!

  5. BarbaraJansma zegt:

    Goed blog! En je brengt me op een idee, ik heb een overschot aan vitamines, die breng ik erheen.
    En verder is het dieptriest dat het bestaat, maar ook geweldig dat mensen ergens heen kunnen om eten te halen, door andere mensen bij elkaar gebracht.

  6. kitty schoenmakers zegt:

    Kan me voorstellen dat mensen moeite hebben daar te komen voor voedsel maar ik vind het wèl een goed initiatief!

  7. cor verhoef zegt:

    Ik sluit me helemaal bij Barbara 00:50

  8. Rob Kruzdlo zegt:

    Nederland heeft een democratie en niet de democratie die nodig is…,vandaar die pakketjes.

  9. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen:Toen hij voor het eerst aanschoof in de rij bij de Voedselbank, schaamde hij zich enorm, maar intussen kijkt hij uit naar dit wekelijkse feestje.
    Kan iemand die het nodig heeft slechts eenmaal per week gebruik maken van de voedselbank?
    Hoe dan ook, het is een goed medemenselijk initiatief maar in wezen natuurlijk een grof schandaal dat de voedselbank in Nederland voor een groep mensen noodzakelijk is.

  10. maria-dolores zegt:

    mooie en duidelijke bijdrage.
    45 Euro per week ‘over’ is wel erg weinig geld!

  11. Adriano Antoine zegt:

    Een mooie vorm van solidariteit. Hier worden geregeld voedselpakketten verzameld, nu vooral vlak voor Kerst. Ook de gemeente toont hierbij initiatief door geen entreegelden te heffen bij evenementen, maar dat de bezoeker een kilo proviand meeneemt: suiker, rijst, bonen, koffie, melk, etc. Tijdens grote evenementen worden enorme stapels verzameld en later geschonken aan de arme medemens.

  12. De Stripman zegt:

    Goede actie van die supermarkt ! Maar treurig dat mensen aangewezen zijn op liefdadigheid. Daar schiet de samenleving tekort…

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Assyke, dit is voor één persoon, voor een week.
    Hij is er enorm blij mee en dankbaar voor.
    Gezinnen met kinderen krijgen veel extraatjes gelukkig,
    extra melk, wasmiddel, soms speelgoed.
    @Barbara, zo is het.
    (Maar geen vitamines geven die over datum zijn hè?)
    @Kitty, me too…
    @Cor, je kunt altijd eens een pak rijst of zo naar een Voedselbank brengen,
    ze zitten tegenwoordig in elke middelgrote stad helaas.
    @Rob, democratie is m.i. een van die veel misbruikte woorden, net als liefde, respect etcetera.
    Democratische praatjes vullen duidelijk geen gaatjes.
    @Glaswerk, het is een wekelijkse uitdeling van levensmiddelen waar een mens ongeveer een week mee kan doen. Die vrijwilligers hebben op de andere dagen van de week een eigen leven! 🙂
    @Stripman, de samenleving is hier en daar erg goed en prettig,
    maar het overheidsbeleid schiet tekort.
    Pluche geeft geen inlevingsvermogen, denkt alleen in systemen,
    en sommige mensen passen daar niet in.

  14. De Stripman zegt:

    @ Stadsfotograaf: Maar de overheid maakt deel uit van de samenleving en de samenleving zou moeten bepalen wat de overheid doet…

  15. Selma zegt:

    @Stripman, jaja, de idealen zijn de wereld nog niet uit… 😉

  16. De Stripman zegt:

    @ Selma: Het wordt tijd ze weer wat nieuwe adem in te blazen…;o)

  17. Sientje zegt:

    Moet volgende week dus voor het eerst naar de voedselbank.. Een feestje? Nee niet echt! Ookal is het tijdelijk ..ik vind het zo moeilijk… 😦

  18. Selma zegt:

    Sientje, dit blog is al een paar jaar oud. Nu kan ik wel zeggen dat het mijn eigen eerste voedselbankpakket was. Toen deed ik of ik journalist was die het bij anderen bestudeerde. Tjonge wat voelde ik me ellendig, helemaal aan de grond. En vrijwel niemand die ik het durfde te vertellen. Maar wat was het een fijne ervaring! De vrouwen van de Voedselbank waren superaardig, de andere ‘armoelijers’ waarmee ik in de wachtkamer zat waren leuk en interessant om mee te praten, en die dikke tas vol traktaties die ik mee naar huis kreeg… ik kon m’n geluk niet op. Zoveel heerlijk eten. Ik heb vier maanden gebruik gemaakt van de Voedselbank, toen ging het gelukkig weer beter met me. Ik heb de dames na afloop een paar bosjes bloemen gebracht, en blijf ze altijd dankbaar voor hun hulp. Schaam je niet Sientje, ga ervan genieten, je hebt het verdiend. En wees blij dat er mensen bestaan zoals de vrijwilligers en de donateurs van de Voedselbank.

Schrijf hier je reactie

