Primeur! Sinterklaas is er. De stoomboot uit Spanje meerde vanavond af, aan de Loskade te IJmuiden

Staatsieportret van de zojuist gearriveerde Sinterklaas en burgemeester Franc Weerwind van Velsen.

Volgens het Sinterklaasjournaal was de Sint eerst naar Harderwijk gevaren, vanmiddag.

Nou ja, wij hier in IJmuiden hebben het spel maar meegespeeld,

maar feitelijk arriveert de Sint altijd vanaf overzee het eerste bij de sluizen van IJmuiden.

Harderwijk… waar is dat helemaal? Ergens aan de getemde Zuiderzee. Wat een flauwe kul.

Er kwamen vele prachtige Pieten mee. Deze met de lampjesfiets was mijn favoriet

 

Een meisjespiet begroet de lokale Sinterklaas en zwarte Piet

 

Deze kwajongenspieten moeten de Sint de weg naar het centrum wijzen

 

 

En dan nu de reportage over de personen waar het in deze spannende tijden echt om gaat:
de vele pietjes en enkele sintjes op de schouders van voornamelijk papa’s en een enkele mama of oma

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Sinterklaas, Sluizen & Pieren van IJmuiden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Primeur! Sinterklaas is er. De stoomboot uit Spanje meerde vanavond af, aan de Loskade te IJmuiden

  1. BarbaraJansma zegt:

    Gelukkig duurt deze godsdienst nooit zo lang.

  2. martin zegt:

    Die van de vrouw met de parels in haar oren, springt eruit.

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Barbara, deze godsdienst is gelukkig onuitroeibaar:
    Sinterklaas is feitelijk de verklede Wodan
    Zijn schimmel is Sleipnir.
    De zwarte Pieten zijn Wodans raven,
    enzovoort.
    Dat wij dit antieke heidens winterfeest nog steeds enthousiast vieren,
    ondanks 2 millennia Christendom
    maakt mij intens gelukkig.
    Voor zoiets tijdelijks, als ook de Islam, hoef je dan dus in het licht der eeuwigheid niet bang te zijn.
    Zie ook mijn blog: http://www.vkblog.nl/bericht/324247

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Martin, ja die was een beetje kwaad op me.
    Zelf ben ik dol op nummer laatst.

  5. BarbaraJansma zegt:

    Goh, dat wist ik niet, ik dacht dat het de bisschop van Myra was.
    Maar ik bedoelde dat iedereen ergens in de kindertijd van z’n geloof mag vallen. Op eigen kracht. Heeft toch ook wel wat?

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    Sinterklaas is óók de bisschop van Myra.
    Zo lekker pikant in deze tijd: een Turkse heilige met Moorse (Marokkaanse) knechten!
    Maar dat verhaaltje is over de onuitroeibare heidense verhalen heen gelegd.
    Die vroegste christelijke missionarissen wisten het wel:If you can’t beat them, join them.
    Gewoon incorporeren die handel. Herbenoemen.
    En afvallen van je geloof (d.w.z van het geloof waarmee je ouders jou vanwege de zogenaamde vrijheid van godsdienst mogen vergiftigen, genitaal verminken etcetera) kan niet genoeg toegejuicht worden.

  7. Aad Verbaast zegt:

    Wat een topper is die man toch. Vanmiddag zag ik hem ook nog in het hoge Noorden. Niet te geloven. Hij zal wel kapot zijn vanavond.
    Mooie serie.

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Aad, en dan ook nog 1200 jaar oud!

  9. Fleur zegt:

    Ai,how nice…ik kon het niet kijken,heb het op tape gezet.Maar `s avonds om half 10 is de magie van het moment ganz verschwunden,en lukte het me nie om mijn intense vreugde om het kinderspectakel te herbeleven. Ik had ook een liefdevolle relatie van dichtbij overdag mogen observeren,en voelde mijn smart zo duidelijk.Hoeveel je ook investeert en hoe je ook je stinkende best doet,en het mislukt..das zo errugggggggg erruggg erruggg….zal wel weer gewist worden,want zit niet in mijn harnas van beleefde afstandelijkheid.
    THXXX for the beauty,Mylord,ik weet ook al niet meer hoe ik dat woord voor schoonheid moet spellen,strakkies ga ik nog in den zak.Ah nu weet ik het weer.Kijk naar die kindergezichten,ik ben nog altijd ademloos van een kind…zo schoon,zo tabbula rasa,zo ongerept,zo zonder maniertjes,duurt maar kort,met 6 jaar zijn de attitudes reeds zichtbaar.
    Bram doet het prefect,zo geweldig hoe hij het karakter van dé sint vormgeeft.
    Ik kan het zelf ook zeer verdienstelijk,en jij vast nog veul beter!!!
    Très bien,van Velsen noord.
    Deze week vis gegeten uit dat oord.
    Zeer vet,
    zo ist maar net
    van je retteketet

  10. De Stripman zegt:

    Mooie serie ! Goede uitleg over de eigenlijke herkomst van de Sint in je bovenstaande reacties. Het oude heidense geloof is sterk…;o)
    Maar de stoomboot heeft natuurlijk een veel oudere route genomen dan via de sluizen van IJmuiden. Gewoon even lekker voor Pampus liggen…;o)

  11. Fleur zegt:

    Weet je wat nou zo ontzettend jammer is,Van Velsen?
    Dat je DVD opnames GËËN onderschrift hebben.
    Vermoedelijk verzadigd men allereerst de markt,
    waarna men aan deze omissie gaat sleutelen?
    Het is zo geweldig fijn,
    dat de meeste weergaves
    op `ùitzending gemist`
    wél onderschrift vertonen.
    Heb jij daarvoor pal gestaan,Stadsman?
    In Germany en Belgium is bijna ALLES ondertiteld,maar als je het opneemt,
    ontbeer je de ondertiteling.
    Vooral lastig voor slechthorenden,maar ook voor mensen die zo graag
    de woordkeus in beeld exact zien,
    zonder het geluid zo ondragelijk luid te moeten zetten.
    Zal ik dit op de sites van de NCRV,en VARA etc zetten?
    Zou dat soelaas bieden….,I wonder..

  12. jozzua zegt:

    Hier een Oude Z A k
    Altijd al gedacht , dat
    eh Sinter Klaas een
    Blote Billen – gezicht
    had………………………..
    Groet van een Oude Zak

  13. Apiedapie zegt:

    Geweldige platen weer! Vooral ook voor expats leuk om te zien. Is er iets typischer Nederlands dan dit? Bij je vader of moeder op de nek en maar zwaaien, soms een beetje bang. Dat al die nekken dat houden!

  14. Bas zegt:

    Wat een gesjouw met die kinderen. Pfff. Vermoeiend.

  15. jbourbon zegt:

    Ijmuiden, Harderwijk, het hoge noorden…..
    Zo langzamerhand ga ik ook nog twijfelen of Sinterklaas wel echt bestaat…..

  16. Pingback: De Enige Echte is er weer | Er was eens…

  17. Rob Alberts zegt:

    Via, via, van blog naar blog overstappend kom ik hier terecht.

    Verbazend hoe stellingen worden ingenomen bij deze discussie.
    Een kinderfeest en een familiefeest is de traditie.
    De aankleding en uitvoering kan, mag en moet veranderen.
    Juist daardoor blijft het een mooie traditie.

    Zonder een historische slavenverleden blijft de essentie van het feest over.
    Elders op de wereld is afstand genomen van blackface, in Nederland kan dit ook.

    Wie herinnert zich de filmpjes van Quincy Gario en Jerry King Luther Afriyie?
    Alleen voor het dragen van een t-shirt werden zij door politie-agenten in Dordrecht gemolesteerd.

    Vriendelijke groet,

  18. Selma zegt:

    Rob Alberts, de essentie van mijn blog is je misschien ontgaan? De burgemeester van IJmuiden heeft duidelijk roots in Afrika (zie foto 1). Hij maakte grapjes met de Sint, over dat hij geen Piet was, maar wel burgemeester. Google je op zijn naam, Franc Weerwind, dan lees je dat hij een serieuze onderzoeker is van het slavenverleden, maar in de praktijk dus geen kinderfeestjesvernieler. Leuke man! Op mijn foto’s kun je verder hier en daar ook mijn kleinzoons zien, die net als Weerwind halve Afrikanen zijn. Ik denk dat kinderen van uiteenlopende afkomst de mensen van de toekomst zijn.

  19. Rob Alberts zegt:

    Beste Selma,
    een deel van mijn vrienden, geboren in Amerika, Afrika en Australie, heeft geen negatieve emoties en ervaringen met Zwarte Piet. Maar een ander deel wordt hiermee gekwetst.
    De laatste verandering van de figuur Zwarte Piet heeft een oorsprong en relatie met de slavernij. Zonder het kinderfeest en familiefeest te vernielen vind ik en veel anderen dat van de figuur Zwarte Piet het blackface-karakter moet verdwijnen.

    Ik ben mij er van bewust dat de burgemeester van IJmuiden en jouw kleinkinderen een interraciale achtergrond hebben. Voor mij staat dat los van mijn walging voor het blackface-element in de huidige invulling en uitvoering van Zwarte Piet. Ik ben dan ook geen kinderfeestvernieler, maar pleit wel voor een moderne van racisme ontdane versie van ZwartePiet.

    Ik vind ook dat alle kinderen de toekomst in handen hebben. Het is aan alle volwassenen om respect voor elk mens, de natuur en de aarde door te geven aan elk kind. Ras, geloof, afkomst, gender of seksuele voorkeur mogen hier geen rol in spelen. De blackface van de huidige Zwarte Piet dient daartoe te ontwikkelen naar een neutrale versie.

    Quincy Gario en Jerry King Luther Afriyie geven in hun pleidooi voor een verandering van de figuur Zwarte Piet kennis van de huidige achtergronden van de figuur Zware Piet. Nergens geven zij aan dat zij het kinderfeest willen vernielen. De Politie van Dordrecht heeft beide mannen gemolesteerd voor het dragen van een t-shirt. Quincy heeft daar blijvend rugletsel aan overgehouden! De tekst van een t-shirt Zwarte Piet is racisme mag en moet gedragen kunnen worden in een vrij en democratisch land.

    Bezorgde groet,

Schrijf hier je reactie

