Maar misschien wordt het morgen beter, al wordt het toch nooit goed…

Hier zit ik op een vuilnishoop 
Ik kijk droevig om mij heen
Ik zie vodden en ouwe flessen
Excuseert u me ik ween
Ja ik huil een paar dikke tranen
En ik zing met benard gemoed

refr.: Maar misschien wordt het morgen beter
al wordt het toch nooit goed,
Maar misschien wordt het morgen beter
al wordt het toch nooit goed

 


 

Cornelis Vreeswijk stierf vandaag 23 jaar geleden.

Hij was een geboren IJmuidenaar maar emigreerde toen hij twaalf was

met zijn ouders en zusjes naar Zweden, in 1949.

 

Daar werd hij in de jaren 60 een beroemd dichter, zanger, muzikant.

Hij zong ook in het Nederlands, zijn album Cornelis Vreeswijk werd bekroond met een Edison,

maar zo’n gigantisch succes als in Zweden had hij hier niet,

al is er nog steeds een vaste schare zeer trouwe fans,

verenigd in het CVG, het Cornelis Vreeswijk Genootschap

Naast de strandovergang bij Seaport Marina in IJmuiden staat een beeld van Cornelis.

Eigenlijk vind ik hem daar een beetje zielig staan, weerloos zo zonder zijn muzikale handen,

tussen prikkeldraad, bordjes en hekjes. Maar die vlag is wel helemaal Cornelis Vreeswijk

Deze week gaat er in Zweden een speelfilm over Vreeswijks turbulente leven in première.

Naar aanleiding daarvan schreef het Noorse Aftenposten twee artikelen,

voor wie dat lezen kan:
http://www.aftenposten.no/reise/article3887433.ece#chNum=1


http://www.aftenposten.no/reise/article3887436.ece

En de Velsense radiozender Seaport FM brengt a.s. zondag 14 november
tussen 15.00 en 18.00 uur de Cornelis Vreeswijk Memorial,
een programma waarin interviews met o.a. zijn zusters Ida en Tonny,
en veel van zijn onvergetelijke muziek natuurlijk.

Het programma wordt woensdag 17 november tussen 21.00 en 00.00 uur herhaald.
Seaport FM is te beluisteren op de kabel 89.0, FM 107.8 en wereldwijd via www.seaportplaza.nl


Vorige jaar was er in RC de Ruimte een Cornelis Vreeswijkavond,
waar zijn zusje Tonny liedjes van wijlen haar broer zong,
ook een heel lief lied dat hij speciaal voor haar had geschreven.


De foto's zijn beroerd, helaas had ik niet anders dan een kleine oude camera bij me,
en er was alleen kaarslicht, maar ze geven wel een beeld van de aardige Tonny, en de sfeer.
Jammer dat ik geen opnameapparaatje bij me had!


Zij heeft een geweldige stem, maar treedt eigenlijk nooit op helaas, terwijl
ze ook dezelfde soort gulle lach en milde humor als wijlen haar broer heeft

 

Hieronder met links Marlies Philippa, voorzitter van het CVG,

en rechts Joop Stoop, eigenaar van Galerie RC de Ruimte

 

 
...Want burgers het is een rotzooi
Van het einde tot het begin
Of bent u vooruitstrevend
Ah ah daar blijf ik bijna in
Een merkwaardig soort illusie
Naar de afgrond coute que coute

refr.: Maar misschien wordt het morgen beter
al wordt het toch nooit goed,
Maar misschien wordt het morgen beter
al wordt het toch nooit goed







Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Muziek en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Maar misschien wordt het morgen beter, al wordt het toch nooit goed…

  1. beus zegt:

    Leuke reportage. Pas nog een geluidscassette van hem gedigitaliseerd.
    Ik had nog nooit het CVG, het Cornelis Vreeswijk Genootschap gehoord.
    Nu dus wel. Bedankt.

  2. laila zegt:

    Heel mooi.
    Ik hield van zijn stem.
    Veronica is een prachtig lied.

  3. Hans van Driel zegt:

    Dan zet ik de nozem en de non er bij.

  4. paco painter zegt:

    Een nakomertje dan toch zeker?

  5. A C T U A L I T Y / J O Z Z U A zegt:

    Ik lees de Tekst en de Woorden en moest onmiddelijk aan Cornelis Vrees wijk denken..
    Terwijl ik niet eerder zag wat er onder stond..
    Hij is niet weg te branden in de Media is er iets aan de Hand ik ga het Lezen..
    Ik ben nog al bezig met iets..
    Groet ”a Vous J,- Os hua

  6. Bart zegt:

    Mooie ode aan een dierbare zanger.
    Prachtige liedjes, waaronder natuurlijk Veronica, en niet te vergeten De nozem en de non, heerlijk.
    Excuseert u me ik ween…‘ gebruikten we thuis nogal eens, als we een beetje bedroefd waren over iets wat de ander gedaan, of juist gelaten, had…gevleugelde woorden van Cornelis… ūüôā
    Aanbevolen!

  7. vuurjuffer zegt:

    mooi eerbetoon
    ik hoor het hem weer zingen

  8. BarbaraJansma zegt:

    Wat fijn iets van hem te horen en te lezen! Pas onlangs hoorde ik hem voor het eerst, de nozem en de non was dat.
    Het beeld is wel vrij erg.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Beus,
    leuk! Lid worden? Ben ik ook. Ze organiseren af en toe aardige bijeenkomsten, en meer!
    @Laila, en Hans:
    Fijn! En dan zet ik er een hele rij titels bij. Maar Cecilia is mijn favoriet (in het bijzonder in het Zweeds)
    @Paco,
    je bedoelt Tonny. Die is van voor 1949, maar ziet er gewoon nog heel patent en smakelijk uit.
    Echt een tof en lief mens, met een heerlijke stem.
    @Joshua, ik ben altijd benieuwd, laat me niet te lang wachten!
    Ik kom trouwens 13 december hè?
    @Bart,
    Fijn dat je ook zo dol op hem bent! Ja dat was zijn grootheid (o.a.), dat hij iets heel gewoons kon zeggen in een paar woordjes die je je hele leven bijblijven!
    @Vuurjuffer, wat een stem hè? Nog altijd…
    @Barbara, dank je wel.
    En tja, dat beeld vind ik eigenlijk vreeeselijk.
    Het is amateuristisch, lijkt niet, en die buste straalt gevangenschap en gehandicaptheid uit.
    Maar goed, er is tenminste een beeld voor deze bijzondere zoon van IJmuiden.
    Kom er vaak langs, en in al zijn onbeholpenheid ben ik er toch een beetje van gaan houden.
    "Dag Kees", zeg ik dan (want zo heette hij eigenlijk) en dan kijkt hij lekker voor zich uit naar de zee!

  10. A C T U A L I T Y / J O Z Z U A zegt:

    Yess 1 3 – de !! Ik lig op Koers
    Alhoewel met deze Storm??
    Groet a Vous ..

  11. Jeetjemina zegt:

    Mooi lied, mooi beeld!
    gr eva

  12. Robert Kruzdlo zegt:

    Heerlijk zo’n blog en de informatie. Ab groet Robert.

  13. Trektocht zegt:

    Tsja, hij is maar net 60 geworden maar één liedje staat me nog bij en zong ik met vrienden in de kroeg "Kameraden", even triest als mooi!

  14. Blew zegt:

    Die buste. Net alsof hij in een dwangbuis zit. Ik ken hem nog van die liedjes uit een tijd waarin je niet zo naar Nederlandse teksten durfde te luisteren. Er was een paar jaar geleden ook een aardige documentaire waarin zijn zoon optrad?

  15. Isis Nedloni zegt:

    Ach wat triest……
    is hij gestorven?
    Zo mooi vond ik zijn stem en teksten
    rond mijn 20 ste voor het eerst gehoord
    en altijd van blijven houden
    door de tijdloze documenten die hij maakte…..
    zo mooi rauw en echt waren zijn werken……..
    Rauw en echt….
    En zo
    en zo….liefdevol hoe zijn zus
    aan zijn stem blijft vasthouden
    en zie je alle herinnering
    en weemoed in haar mooie droeve ogen…..
    Prachtig blog
    vol emotie!
    Middaggroet!

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joshua, je zit toch hoog en droog, hoe het ook stormt.
    Exact een maand nog dus.
    @Jeetjemina & Robert,
    veel dank!
    @Trektocht,
    wás hij maar 60 geworden,
    dan hadden we nog tien jaar liederen van hem gehad!
    @Blew,
    dat niet naar Nederlandse teksten durven luisteren, was dat ook vanwege Vreeswijks toen ongehoorde vrijpostigheden?
    Ja, hij heeft een zoon Jack, die ook zingt.

  17. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Isis,
    dank je wel voor je mooie tekst.
    Ja, zijn zus is echt heel erg leuk.
    Ze heeft net datzelfde timbre als haar broer,
    en ik kan niet anders zeggen dat dat ze smakelijk zingt, aantrekkelijk,
    dat je blijft kijken en luisteren, aan haar lippen wilt hangen.
    Helaas heeft niet iedereen met talent ook de lust om dat breed te uiten.
    (Andersom kom veel vaker voor, op tv: géén talent, maar wel driftig in beeld willen en kwekken)

  18. galadriel zegt:

    wat een leuk blog…ja die Cornelis…. ik weet nog dat ik als kind het lied: de Nozem en de Non hoorde…onnederlands goed

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Galadriel,
    dank je wel. Maar ‘onnederlands goed’, daar ben ik het niet mee eens.
    Nederland heeft zoveel (van zulke muzikale) kwaliteiten!
    Ik hoef ze toch niet op te gaan noemen, van Doe Maar tot Wende?
    Neemt niet weg dat Cornelis Vreeswijk met mijn jeugd verbonden is (en wat in die periode ingeprent wordt, gaat toch een leven lang mee).
    Wij waren toen zo dol op hem (in 1966) dat mijn vriendje naar Zweden liftte om hem te ontmoeten en live te horen (ik kon niet mee want nog niet volwassen).
    Ik weet nog dat ik zo’n beetje uit m’n schoenen viel toen vriendje me belde dat hij Vreeswijk een hand had gegeven, en niet alleen met hem gepraat had, maar ook mee naar een nachtelijk feestje geweest.
    Vriendje is ook allang dood. Grootmoeder vertelt…

  20. renelouman zegt:

    Dat hij nog leefde ( voor hij doodging, bedoel ik). Een bijna Velsenaar!! Ik mocht zijn liedjes wel, De nozem en de Non en die jij hierboven aanhaalt zijn de enigen die ik me kan herinneren uit die tijd.
    leuk dat je er een blog aan wijdt op dit late uur. O nee…..

  21. Pingback: Het Cornelis Vreeswijkpad | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

