Ik hou van duiven (voor Apiedapie)

Ik hou van duiven,
zoals een duif zich vast laat houden,
op zijn rugje in je handpalmen,
dan wordt hij heel stil,
en kijkt je met zijn mooie oogjes aan,
en laat zijn zachte warme buikveertjes strelen.

Ik hou van duiven,
heb tientallen jaren duiven gehad,
tot een buurhond huishield in het nachthok
en ik mijn meest geliefde duif
half afgekloven stervend in mijn handen hield.

Dit was zijn broertje, die er nog wèl goed uitzag na de slachting
(toen fotografeerde ik nog niet, in 1982, maar tekende)

Mijn liefste duiffie die altijd op m’n schouder zat terwijl ik werkte,
die meevloog als ik uit fietsen ging,
op het dak van winkels zat te wachten tot ik weer naar buiten kwam.

Die mee onder de douche ging,
die ’s avonds rond een uur of 11 met zijn snavel tegen mijn wang begon te tikken
omdat hij het bedtijd vond.
En dan vast vooruit vloog om op het nachtkastje te gaan dutten.

Die, als het bronsttijd was,
’s morgens mijn blote voet wel eens aanzag voor een vrouwtje,
zodat ik hem met een mooie duivenmeid op moest sluiten
tot de hitsigheid weer voorbij was.

Op een dag wil ik ergens wonen waar geen honden zijn,
geen katten en geen vossen.
Dan komen de duiven weer terug.

Die heerlijke dieren die vrij rondvliegen,
en toch bij je horen.

Het ideale huisdier,
niet gekooid,
niet aan een riempje,
niet afhankelijk,
niet opgesloten in huis,
niet vieze vleesrommel uit blik vretend…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Vogels en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

48 reacties op Ik hou van duiven (voor Apiedapie)

  1. Catharina zegt:

    En dat met Duiven Cor ertussen…………………….
    (kijk maar op Laatste Berichten)

  2. Pilgrimheart zegt:

    Haha, ja, dat zag ik ook Duiven Cor tussen Apiedapie en Stadsfotograaf in. Hoe grappig! Wat vind de duif? Hij houdt van me, hij houdt niet van me…
    @Stadsfotograaf: Prachtige tekening. Kunst. Je bent van vele markten thuis. Mooi verhaal ook – waar begint de fantasie? Onder de tekening? of zijn duiven echt zo… menselijk?

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Pilgrimheart, nergens fantasie.
    Het was een duif die als jong eigenlijk ten dode opgeschreven was omdat zijn moeder niet op het nest terugkeerde (zeker ergens doodgebeten) en de vader vervolgens geen zin meer in voeren had.
    Toen heb ik hem met een injectiespuit (zonder naald) gevoerd tot hij zelf kon eten,
    waardoor hij mij voortaan als zijn vader/moeder beschouwde.
    En toen de puberteit aanbrak, begon hij mij ook nog als zijn grote liefde te beschouwen,
    tenminste, mijn blote voet die, als ik op mijn rug in bed lag soms omhoog stak, naast het dek.
    Maar die liefde ging me iets te ver.
    Hoewel ik het interessant vond om eens te kunnen bestuderen hoe dat nu bij vogels werkt,
    want het piemeltje zit altijd zo decent verborgen binnen in het lijf, onder fraaie veertjes…

  4. Catharina zegt:

    Ik had zo’n kanarie,
    die nog niet kon vliegen toen ik haar kreeg,
    die verder wel binnen bleef op mijn kamer,
    waar ik van leerde dat sommige wilde bloemen,
    geplukt voor mijn herbarium,
    eetbaar zijn (ze was vast begonnen)
    Lief zat te zonnen op de rand van de halve vitrage.
    Op een dag is ze opgegeten door onze eigen kat.
    Ik was niet boos op de kat,
    maar op die gene
    (misschien was ik het zelf)
    die mijn kamerdeur open had laten staan……

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Catharina,
    dus jij weet dat er bij mijn beschrijving geen fantasie zit.
    Een vogel kan zich als baby enorm hechten aan een mens,
    en een mens aan zijn vogel…

  6. Hans van Driel zegt:

    Ik heb zoiets een paar jaar gehad met een grote Zilvermeeuw, een loerus van een beest. ik noemde ze Doortje. Vloog vaak met me mee als ik fietste of wandelde onder luid kabaal. Maar zat niet op mijn schouder, dat kon niet want ze hebben achterlijke grote poten met zwemvliezen.
    Ik heb ze nooit handtam gemaakt, waar ik woon moeten ze weinig van meeuwen hebben. Eidereenden ook niet.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans, leuk!
    Alleen de stront van meeuwen stinkt vissiger dan die van duiven…
    Op dit moment kijk ik naar een paar grote zilvermeeuwen,
    die op een paar meter afstand met hun flappige voeten op mijn balkonrand zitten,
    te wachten tot de buurvrouw ze voert.

  8. Smokey Robbinson zegt:

    Mooie tekening en anekdote, fijn om te lezen.
    Meeuwen met flappige voeten, ja…:-)))

  9. Vogel-vrij zegt:

    Mooi getekend.

  10. cor3306 zegt:

    mooie tekening op de inhoud van de dichterlijke ontboezeming heb ik nog wel wat aan te merken maar bij pikken ze wel eens naar mijn schoenen, zou dat het begin zijn wat denkje!

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Smokey & Vogelvrij,
    dank voor het compliment,
    misschien moet ik pen & potlood weer eens opnemen,
    tja, verslaafd aan de moderne techniek geworden…

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Cor,
    als langjarig getraind duivofiel moet ik je teleurstellen:
    dat gepik naar je schoenen betekent
    "Opzij idioot, je staat op m’n eten!"

  13. cor3306 zegt:

    nee man ik voer ze in de bak….duiven zijn gewoon kippig

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Cor voert met zijn voeten… 😉

  15. Hans van Driel zegt:

    Ik moet zeggen dat ik ze weinig heb zien kakken, dus ik kan dat niet beamen. Ik weet niet waar ze vandaan kwam. In februari ging ze weg om in augustus weer terug te komen. Je zou dus denken dat ze hier overwinterde. Ik heb weleens een mail gestuurd naar Diergaarde Blijdorp of hun iets wisten van die vogeltrek, maar ik heb nooit antwoord gekegen.
    Men stelt namelijk aan de hand van radarbeelden, dat onze vogels zuidwaarts trekken en de Scandinavische vogels hier overwinteren.
    Maar dat dieren je volgen is meer voorkomend. Ik heb bijna 10 jaar geleden toen ik in Harlingen logeerde een Eidereend in de Wilhelmshaven uit een net gevist, ze zat daarin verstrikt en omdat het hoog water werd zou ze verdrinken. Ik op zo’n Urker vissersboot een putsemmer met touw geleend en onder dat beest gekregen. Het net kapot trekken kon ik wel vergeten, dus op zoek naar een bootje.
    Die kon ik lenen van de schipper van de Boreas van de bruine vloot. Nou ja het was meer een surfplank qua afmetingen. Het was stervenskoud en op de zuiderpier stonden steeds meer mensen te kijken of ik in het koude water ( was december ) zou donderen. Het spannendste was rechtop staan want door de kou moest ik plassen als een makke beer. Ik hoorde later van mijn vrouw dat ze vroegen wat doet hij nou? Ik denk plassen zei mijn vrouw. o okay. Ik die eend lossnijden uit het net en op die surfplank gelegd en terug pendelen naar de Boreas, die schipper hielp mij en de eend aan dek, want ik was stijf van de kou.
    Op dek dat beest voorzichtig losgesneden uit het net en toen had ik hem/ze in mijn handen. Ik zei tegen die schipper en nu? Hij wees naar het water en zei nou daarheen denk ik. Dus plons en 10 meter verder kwam ze boven water.
    Maar toen gebeurde er iets opmerkelijks. De politie was per auto op die Zuiderpier en wilde denk ik praten met mij. Waar komt dat mes vandaan vermoed ik. Ik liep naar de uitgang van de steiger richting pier en de politie reed ondertussen naar de kop van de pier om te kunnen keren. Een oude man zei tegen mij, wegweze seun. Dus ik met mijn vrouw terug lopen over de pier naar de wallenkant.
    Ik keek na 10 minuten eens achterom of ze er al waren, maar ik zag die oude man heel langzaam voor die politieauto uit lopen. Hij hield ze min of meer tegen. En die Eidereend zwom met me mee in de haven. Ik besloot een U bocht te maken en naar hotel Zeezicht te lopen over de Wilhelmshaven. Weer aan de andere kant van die haven via de kopse kant, zwom die eend nog steeds mee met me. En aan de lange zijde ook, tot in het Plankengat.
    Een week later kwam ik in de kroeg een kerel tegen die toen mijn kennis dat verhaal vertelde, riep dat waren mijn netten. ik heb 600 Euro boete gekregen omdat die netten daar niet mochten hangen vanwege de getijdebeweging. Het bleek in geuren en kleuren in de Harlinger Courant gestaan te hebben.
    Ik gooide 10 Euro op tafel en zei, hier een tegemoetkoming voor het boeten van dat gat in je net. Hij keek eens naar dat geld en zei, daar drinken we bier van. En dat werden er meer.
    Beesten kunnen dus een soort dankbaarheid tonen, dat neem ik tenminste aan.

  16. Catharina zegt:

    @Stadsfotograaf: en ook dat afgezien van duiven, ook kanaries, katten, honden, paarden, geiten, tamme ratten enz enz enz leuke dieren zijn.
    Ik ga niet voor een wereld zonder katten, honden of vossen.

  17. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans,
    wat een geweldig leuk verhaal.
    Goed van je om dat dier te redden.
    Zoveel mensen kijken de andere kant op,
    of gooien onverschillig hun oude vislijnen weg
    (sportvissers hier op de pier)
    waar vogels dan weer in verstrikken.
    En wat een ontknoping heeft je verhaal, met die aardige oude man, en de kroeg.
    Ja, schippers en beroepsvissers, vertel mij wat: haast altijd toffe mensen!

  18. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Catharina,
    je hebt gelijk hoor, eigenlijk vind ik ook alle dieren leuk.
    Zeker ook katten, vossen, en afhankelijk van de eigenaar: zelfs honden.
    Maar van vegetarische dieren hou ik toch toch het meeste.
    Alleen woon ik nu op een plek waar het wemelt van de verwilderde katten en vossen,
    en ook loslopende honden (al mag dat niet, ze doen het toch)
    Dan hebben we nog een meeuwenkolonie vlakbij (die lusten ook wel babyduifjes)
    en hiernaast op een hoge schoorsteen van hoogovens nog succesvol
    broedende slechtvalken…
    Dus geen omgeving voor tamme duiven helaas.
    Kijk ook eens op mijn blog over vossen: http://www.vkblog.nl/bericht/348355
    (wel direct naar de laatste foto scrollen, want de andere foto’s gaan over een dode rat)
    Die vossen sluipen hier ’s nachts soms met vijf tegelijk om de flat.
    En dat èlke nacht. Prachtig gezicht!

  19. Apiedapie zegt:

    Huisdieren die vieze vleesrommel uit blik eten, moet ik ook niks van hebben. Doe ze maar zelfgevangen duif dus. Of een andere vogel naar keuze. Mooi verhaal, stadsfotograaf! 🙂

  20. Hans van Driel zegt:

    Het is een wat lang verhaal geworden omdat ik als ik ga typen het er gewoon uitrolt. Als ik schrijf ik heb een keer een Eidereend gered en die was dankbaar, dan kijk je naar dat verhaal als een aap naar een blauwe banaan. Zal wel een afwijking zijn, als mijn vrouw zegt ik zag die en die, dan wil ik altijd weten oh, waar dan?
    Maar ik reageerde eigenlijk op je ervaring van dankbaarheid. Dat mag wel duidelijk zijn.
    De onderwerpen over menselijk leed of vermeend leed laat ik meestal aan me voorbij gaan. Daar zijn anderen ( in theorie dan ) veel beter in. Ik hou me bezig met kleine dingen.

  21. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Apiedaap, dank je.
    De enige duif die ooit om het leven bracht
    lag onherstelbaar gewond en amechtig op straat.
    Iedereen liep langs,
    niemand deed wat.
    Toen heb ik snel zijn kopje van z’n romp getrokken.
    Dat kost heel weinig moeite bij een duif.

  22. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans,
    wie het kleine niet eert…
    Ik ga zelfs nog verder:
    ben eigenlijk alleen goed in dingen die geen enkel maatschappelijk nut hebben.
    Als het helemaal nergens over gaat,
    ben ik op m’n best 🙂

  23. Hans van Driel zegt:

    Stadsfotograafvelsen, dan zullen wij niet gauw ruzie krijgen. Ik ben ook niet zo geëngageerd.

  24. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans
    Met mij krijg niemand zo gauw nog ruzie,
    dat wou ik afleren,
    voor m’n gemoedsrust.
    Als er ruzie gemaakt wordt,
    ga ik een straatje om.
    Ik lees liever een goed boek…

  25. Hans van Driel zegt:

    Een goed boek lezen? Ja kan ook , al ga ik als het moet een vechtpartij niet uit de weg, maar meestal is het mij teveel moeite. Volgens mij ken ik je via het blog van Bart, beetje heikel onderwerp dezer dagen.
    Ik heb nog niet de tijd gehad om in een goed boek te bladeren, afgelopen zaterdag heb ik dat VK archictectuur boek van Bauhaus gekocht. Ik had geen kortingsbon, maar dat was geen probleem. Dat gratis boek van Gaudi daar ook maar achter gelaten voor de liefhebber.
    groet.

  26. Blew zegt:

    Met duiven heb ik niet veel. Wel een mooi verhaal. Vogelman. Mijn vader had een kauw die op het stuur van zijn fiets kwam zitten. Flappige voeten, hi hi 😉

  27. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans,
    een goed boek is voor mij bijna alles van mijn liefste schrijver Tolstoj.
    Ik ben dan ook heel blij met het blog van Alla Avilova die (vandaag, en regelmatig)
    aandacht aan hem besteedt:http://www.vkblog.nl/bericht/355277/Leo_Tolstoj_en_zijn_explosieve_biecht
    Verder herlees ik om de paar jaar Erasmus (vooral de Lof der Zotheid)
    Plato (vooral de dood van Socrates)
    Montaigne, Hermans (zijn vroege werken), Karel van het Reve,
    Ach, er is zoveel moois in boeken!
    Met boeken hep een mens geen drank, peuken, drugs en liefde
    (die meer kapot maakt dan drank kan vergoeden)
    meer nodig!

  28. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blew,
    dan moet ik ook nog maar eens een blog wijden
    aan de duif en de kauw die tegelijkertijd op mijn linker- en rechterschouder zaten,
    met foto.

  29. Hans van Driel zegt:

    Ik waardeer je keuze. Zelf lees ik niet zoveel meer. In de 70’ger jaren was elke film mijn ( nee geen Amerikaans ) waar ik heen ging. meestal Fassbinder of Franse of Italiaanse films, daar is de klad in gekomen. Drukke werkzaamheden toen. En dan pak je het daarna moeilijker weer op. Zo kijk ik ook zelden tv meer.
    Groet.
    Ps ik vond die Hannah schygula wel wat hebben, maar toen was ik veel jonger. Je had het over een kouw, toen ik in de kinderstoel zat en het raam open stond, kwam er vaak een kouw op de rand van mijn bordje zitten mee eten. Sommige dingen van dat zwarte beest zie ik nog steeds voor me. Hij heeft mijn lepel van Gero meegenomen, ik heb alleen nog een vorkje en schrapertje. mesjes waren te gevaarlijk, dat was een schraap dingetje haaks op het steeltje. 1954 denk ik.

  30. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans,
    aan je vogelherinnering te lezen zijn we even oud.
    Het was een kauw en (niet zo koud) geen kouw, sorry, ik wil niet schoolmeesterig zijn.
    Maar het is ook een mooi dierbaar beest voor mij.
    Alle kraaiachtigen zijn "dieven" (in mensenogen).
    Goed hoor, dat Gero-lepeltje had hij gewoon nodig (en jij niet, want die pap lustte je toch niet ;-))
    Ach ja, Fassbinder, de schone Hanna, Pasolini, Fellini…
    Tv gaat tegenwoordig haast nergens meer over,
    maar boeken blijven voor het grijpen, altijd troost!

  31. Hans van Driel zegt:

    Precies.

  32. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Hans,
    grappig, we hebben vandaag een briefwisseling met elkaar gehad van heen en weer
    en heen en weer,
    terwijl we elkaar helemaal niet kennen.
    Was aangenaam. Goedenacht,

  33. Trektocht zegt:

    Misschien je tenten opslaan op de Dam?
    P.s. Kon je duif ook burlen? Doen de koolmezen hier op de Veluwe ook!

  34. StadsfotograafVelsen zegt:

    Waarom op de Dam?
    Ik hou van exclusieve monogame duiven, niet van allemansvrienden, wat denk je wel!
    Ja leuk hè, alle vogels die alle mogelijke geluiden na kunnen doen.
    Het schrijnendste voorbeeld vind ik de winterkoninkjes die met hun piepkleine lijfjes de decibellen van de Amsterdamse ringweg proberen te overstemmen. En het lukt ze bijna.

  35. 100_woorden zegt:

    Een duif die mee ging douchen?
    Lijkt me een aparte ervaring.
    Foto’s met dode dieren vind ik meestal niks, maar zo getekend ziet hij er wel vredig uit. Teken je nu nog steeds of is dat een gepasseerd station?

  36. StadsfotograafVelsen zegt:

    @100-woorden,
    ja, dat samen douchen was heel gezellig, hij zat op het zeepbakje, en schudde met z’n veertjes,
    na bijna 30 jaar kan ik dat nog missen, de kleine vriend.
    Tekenen hield op na een depressie, maar dat is ook al heel lang geleden.
    Toen kwam de digitale camera op de markt, een genot!
    Maar als ik zo’n oude tekening tevoorschijn haal
    denk ik eigenlijk: pak de pen toch weer eens.
    Iedereen kan camera’s kopen.

  37. Apiedapie zegt:

    Tja, dan moet ik nu toch mijn nederlaag toegeven, ben tot nu toe opgebleven, heb vrienden en familie gebeld (slapen nu), ben zelf van intenetcafe naar internetcafe gehopt (nu dicht), het helpt niet. Dit stukkie staat twee plaatsen boven het mijne op de populariteitsmeter op de voorpagina. De voorstanders van duiven (redeloze emotie, vertedering door zachte veertjes en smekende kraaloogjes) hebben daarmee gewonnen van het gezonde verstand (stof, ziekten, vervormde pootjes).
    Voor de geschiedschrijvers die hier later niets van snappen. Dit bericht was een tegenactie op http://www.vkblog.nl/bericht/354146/Karkasje_kluiven Zo, nu lekker slapen, en morgen gewoon weer een nieuwe bericht plaatsen. De duiven laat ik even rusten.
    Stadsfotograaf: ga (ook) weer tekenen!
    Trustuh.

  38. StadsfotograafVelsen zegt:

    Apiedapie,
    hadden we een wedstrijd dan?
    Ik wou je gewoon een beetje stangen met de herinneringen aan mijn schatteboutje 😉
    Ach, bovenaan willen staan,
    daarvoor moet je PP heten en 25 keer hetzelfde antwoord geven op 1 reactie.
    Zo, nu ga ik weer even een heeel impopulair blog schrijven,
    over een mooie boot.

  39. Kati67 zegt:

    Laat ik nou gisteren toevallig een drie kwartier met een gewonde duif in mijn handen gezeten hebben! Het beest was kennelijk gepakt door een kat of zo, wilde in t donker wegvliegen, tegen mijn raam aan, de sufferd. En zat er de volgende morgen nog. Heb m maar opgepakt, met veel moeite. En de dierenambulance gebeld. Maar ja, waar laat je m? Hond binnen, buiten dan duurde t weer zolang voor ik m had! Toen ze eenmaal kwamen zeiden ze dat ik de volgende keer een vogel onder een omgekeerde wasmand kon zetten! Ja, stom! Niet aan gedacht maar hij zat er zo rustig in mijn handen! 🙂 Hij is naar de duivenopvang gebracht! 🙂

  40. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Kati, wat een aardig verhaal. Ja, en ook vermoeiend, die zielige dieren.
    Ze komen altijd net bij je verongelukken als je helemaal geen tijd hebt,
    en bezorgen schuldgevoel als je niet helpt.
    Heb vroeger in de stad ook wat afgesukkeld met gebroken vleugeltjes en zo.
    Maar waar ik nu woon is er een natuurlijke opruimdienst die altijd waakzaam is:
    meeuwen, verwilderde katten en vossen. Erg hè?

  41. Kati67 zegt:

    AH, dat vind ik nou weer zielig! Kan ik toch beter de dierenambulance bellen! 😉

  42. Oliphant zegt:

    Lief, hoor Stads. En het is zoals je zegt. Hier vliegen ze vrij rond en leven. Marters zijn uitgebannen, vossen zie ik niet. Maar ja, de sperwer slaat er wel er eens een. Je houdt niet alle vijanden buiten je gebied…eeeh hun gebied. Dat is te groot.

  43. Oliphant zegt:

    Ik maakte trouwens wel een foto van een jong van een week of vier, die bij het uit het hok vallen/vliegen zijn nekkie brak. Broer/zus zit nu ook op de grond, maar leeft en is ok.
    Maar dat is het duivenbestaan. Maar als er zo’n 20 rondzwieren is het altijd genieten. Mooi, vooral sla de zon erop schijnt…
    Groet, O.

  44. Oliphant zegt:

    Ik dacht overigens nog op het blog van duivenbaas Cor te zitten, de enige die over duiven schrijft. Blijkbaar deed ik iets verkeerd en kwam hier ook duiven tegen. Join the group duiven van Cor!
    Groet, O.

  45. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Kati, de natuur heeft haar eigen dierenambulance, zoals sperwers, wat Oliphant ook zegt.
    @Oliphant, de sperwer zit hier ook. Hij, en vooral de grote zij is prachtig.
    Wat ik fantastisch aan die vogels vindt is dat ze hun buit helemaal plukken, dan werkelijk álles opvreten, op de snavel na. Ik vind hier soms een plukplaats, gewoon mooi!
    Zal ik eens plaatjes van schieten.

  46. fredvanderwal zegt:

    Ziet er zeer goed uit

  47. Selma zegt:

    Lief om dat te zeggen Fred

  48. ruud zegt:

    Ik ben sinds een jaar of twee helemaal gek van duiven. Ze zijn zo heerlijk sukkelig, je gooit brood voor ze neer en ze wandelen er gewoon langs…….zijn ze bijziend??

    Kraaien en meeuwen graaien alles voor hun neus weg, en dan voel ik toch wat medelijden en woede opkomen.

    Vertederend beestje de duif!

Schrijf hier je reactie

