Uitgekookte scheepskok en Pieper Miep zaterdag in de finale van Het Beste Idee van Nederland

Toen IJmuidenaar Dirk Buis twee jaar terug met de Vut ging, vroeg zijn vrouw Trien of hij voortaan de aardappels wilde te schillen. Al had hij er een lange loopbaan als scheepskok bij Wijsmuller en de visserij opzitten, met ontelbare kilo’s aardappels, toch had Buis een bloedhekel aan schillen.

Maar omdat zijn vrouw reuma heeft, en de schilbewegingen haar pijn bezorgen, nam hij het klusje graag over

Al doende bedacht hij dat er toch makkelijkere en snellere methodes moesten zijn om aardappels van hun schil te ontdoen. Alle aardappelmesjes en dunschillers die op de markt zijn probeerde Buis, zelfs buitenlandse, maar niets voldeed.

Omdat hij graag knutselt en oplossingen verzint voor probleempjes ontwikkelde Dirk Buis zelf een dunschiller die niet alleen veel sneller dan normaal schilt, maar ook veel veiliger, lichter en gemakkelijker.
Ideaal voor mensen met reuma of een andere handicap, en voor kinderen.
En vanzelf voor iedereen die aardappels schillen een rotklus vindt…

Buis noemde zijn uitvinding de Pieper Miep

Het slimme en vernieuwende zit ‘m erin dat je met deze dunschiller van je af schilt.
Zo maak je extra snelheid en snijdt nooit in je vingers.

Het geheim schuilt ook in een schuinstaand flexibel mesje,
een apart vorkje met een veer erin en de zachte lichte handvaten

Bovendien kun je met de Pieper Miep ook superdunne plakjes snijden voor chips,
en net zo makkelijk uien schillen als komkommers, asperges of rijp fruit,
van appels tot perziken en pruimen.
En hij is net zo goed voor links- als rechtshandigen

Ik heb de Pieper Miep zelf geprobeerd en wou hem meteen kopen.
Dit lijkt wel een reclamecampagne!
Maar de Pieper Miep is niet in de handel, nog niet eens in productie…

Wie weet gebeurt dat wel na de uitzending van Het Beste Idee van Nederland,
nu zaterdag om 21.30 uur op SBS 6
Dan presenteren zich acht finalisten met acht prachtige ideeën
(na drie ronden gekozen uit ruim 8400 aanmeldingen!)
onder wie dus IJmuidenaar Dirk Buis met zijn slimme, snelle en veilige Pieper Miep.

Wie ook vindt dat Buis & Pieper Miep moeten winnen kan

vanaf nu tot en met deze live-uitzending

een SMSje sturen met de tekst ‘Dirk’ naar 4600,

of bellen met 0909 1354

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Lekker eten! en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Uitgekookte scheepskok en Pieper Miep zaterdag in de finale van Het Beste Idee van Nederland

  1. martin zegt:

    Je lijkt wel een standwerker op zo’n feestmarkt.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Martin, ja goed hè?
    Ik standwerk graag IJmuiden op de kaart.
    Zeker met zo’n aardige inventieve scheepskok.

  3. J de Kat zegt:

    De voorbeeldaardappel op de foto is wel een buitengewoon ongeloofwaardig glad en rond exemplaar. Als afgeleerd aardappelschiller weet ik dat het juist de deuken en de butsen zijn die het moeilijk maken. Maar wat zou een mens nog schillen, nu de prijs van geschilde piepers praktisch gelijk is aan die van ongeschilde, om over sjips maar helemaal te zwijgen.
    Ik ben overigens nog wel een fotogeniek huis in het Prinsenvinkenpark tegengekomen, maar dat staat niet waar jij het wil hebben: tegen de begraafplaats aan.

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    @J de Kat, daar maak je een punt. Je bent een betere journalist dan ik, naar afwijkend gevormde aardappels vragen, dat vergeet ik in m’n enthousiasme gewoon.
    Maar ik weet zeker dat de joviale Dirk meteen een succesvolle demonstratie zou gaan geven met een ernstig misvormd kreng.
    Hij demonstreert vanavond wel 5 kilo aardappels schillen in 3 minuten of zoiets!
    Wat leuk dat je naar het Prinsenvinkenpark geweest bent!
    In mijn herinnering is het en kast van een vrijstaande villa uit circa 1870.
    Als je de deur uitloopt, en rechtsaf de stoep opgaat met een bochtje mee, dan kom je bij het kerkhof, tegenover de bosjes.
    Misschien moet ik zelf eens op pelgrimage… 😉

  5. karmenchita zegt:

    Ik vind dit nou echt een goed idee! Dit is eens iets voor de gewone huishoudens. Ik kan niet wachten tot dat ding te koop is, ga ik er gelijk een halen die man is zo enthousiast dat ik er van overtuigd ben dat het goed werkt. 7 seconde….. dan is mijn pannetje zo geschild.

  6. schundiller zegt:

    Is dit niet een veredelde (lees ingewikkelde) dunschiller? Waarom denk je dat een aardappelschilmesje een aardappelschilmesje genoemd wordt? Over een poosje hoor je van dit soort flauwekul niets meer, want er kunnen alleen maar mooie ronde modelpiepers mee geschild worden. Makkelijk verdient die 25.000 euries. Niettemin wens ik deze man veel succes vanavond.

  7. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Verdomd, ik had zowaar dezelfde vraag bij het lezen van jouw stukje als J de Kat. Dat mag een waar godswonder heten… 😉

  8. ghijsa zegt:

    uitgekookt mannetje, Dirk
    een pieperschiller ontwerpen zodat zijn reumatische vrouw weer zelf aan het werk kan.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @karmenchita, hij krijgt wel een aanbieding van een fabrikant.
    Een aantal niet-winnende dingetjes van vorig jaar zijn ook in productie gekomen.
    @schundiller, wat een lollige naam heb jij.
    @Glaswerk, als ik Buis nog eens op straat tegenkom, vraag ik wel hoe hij het met knobbelige arepols doet.
    @Ghijsa, dat was mijn eerste opwelling ook. En meer, ik zou precies zo gehandeld hebben: vrouw haar taak verlichten en meteen iets verzinnen waardoor ik eraf kon komen.
    Daarom wilde ik ook bij hem op bezoek. Het leek me een leuke man te zijn, en zo was het ook.
    Jammer dat hij niet heeft gewonnen. Maar de winnaar, die nooddeur kan natuurlijk levensreddend zijn.
    Wat schillen betreft: ik zou, zoals J de Kat ook zegt, met reuma op voorgeschilde piepers overgaan.
    Maar ik eet liever rijst.

  10. Arie van der Elst zegt:

    Waar kunnen we de pieper miep nog kopen niet meer bij Appie

Schrijf hier je reactie

