Ziel, mijn ziel, of: God wil in zijn welbehagen u als gast aan tafel vragen

O Ziel, mijn ziel, aanvaard uw luister, treed te voorschijn uit het duister
om u met het licht te sieren en uw zaligheid te vieren.
God wil in zijn welbehagen u als gast aan tafel vragen… (Gezang 355)

 

Ik ben uitgestort als water, en al mijn beenderen hebben zich vaneen gescheiden;

mijn hart is als was, het is gesmolten in het midden mijns ingewands.
Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, en mijn tong kleeft aan mijn gehemelte;

en Gij legt mij in het stof des doods…


…Maar Gij, Heere! wees niet verre; mijn Sterkte!

haast U tot mijn hulp. Red mijn ziel… (Psalm 22:15-21)

’t Hijgend hert, der jacht ontkomen, schreeuwt niet sterker naar ’t genot
Van de frisse waterstromen, dan mijn ziel verlangt naar God.
Ja, mijn ziel dorst naar den Heer’; God des levens, ach, wanneer
Zal ik naadren voor Uw ogen, in Uw huis Uw Naam verhogen? (Psalm 42, berijmd)

Geef aan het wild gedierte de ziel Uwer tortelduif niet over;

vergeet den hoop Uwer ellendigen niet in eeuwigheid… (Psalm 74:19)

 

Wees mij genadig, o God! Wees mij genadig, want mijn ziel betrouwt op U,

en ik neem mijn toevlucht onder de schaduw Uwer vleugelen,

totdat de verdervingen zullen voorbij zijn gegaan… (Psalm 57:2)


  

Heere, God mijns heils! bij dag, bij nacht roep ik voor U.
Laat mijn gebed voor Uw aanschijn komen; neig Uw oor tot mijn geschrei.
Want mijn ziel is der tegenheden zat, en mijn leven raakt tot aan het graf.
Ik ben gerekend met degenen, die in de kuil nederdalen… (Psalm 88:2-5)
  

…de vijand vervolgt mijn ziel, hij vertreedt mijn leven ter aarde;

hij legt mij in duisternissen, als degenen, die over lang dood zijn.
Daarom wordt mijn geest overstelpt in mij, mijn hart is verbaasd in het midden van mij.

…Ik breid mijn handen uit tot U; mijn ziel is voor U als een dorstig land…

O Heere! maak mij levend, om Uws Naams wil;

voer mijn ziel uit de benauwdheid, om Uw gerechtigheid… (Psalm 143:3-11)

Wees mij genadig, Heere, want ik ben verzwakt;

genees mij, Heere, want mijn beenderen zijn verschrikt.
Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, Heere, hoe lange?
Keer weder, Heere, red mijn ziel; verlos mij, om Uwer goedertierenheid wil.
Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?

Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen;

ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
Mijn oog is doorknaagd van verdriet… (Psalm 6:3-8)

De Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.
…Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij;

Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij… (Psalm 23:1-4)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Lekker eten!, Religieuze Rimram, Weetnietbetersyndroom, Zoogdieren en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Ziel, mijn ziel, of: God wil in zijn welbehagen u als gast aan tafel vragen

  1. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Verrassende en confronterende invulling van het thema "Ziel".
    Ik kan het – zij het na een korte aarzeling – wel waarderen.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Glaswerk, dank je.
    Het komt voort uit mijn ergernis over het enorme egocentrisme dat uit de psalmen en gezangen spreekt.
    Uit elke godsdienstige rimram trouwens.
    En dat dit prachtige door God geschapen dier volgens diverse religies onrein zou zijn,
    zelfs geen ziel zou hebben.
    Terwijl Onze Ziel O ZO Belangrijk is.

  3. BarbaraJansma zegt:

    Met jouw gebed is dit dier absoluut in de hemelen opgenomen.

  4. paco painter zegt:

    Erg goed!

  5. lebonton zegt:

    ’t is bij de beesten af.
    mooie insteek van het thema.

  6. Fulps Valstar zegt:

    Vooropgesteld….mijn geloof is al lang geleden verdwenen maar die rimram heeft toch waanzinnig mooie zaken opgeleverd.
    Voorbeeld: lied 355http://www.youtube.com/watch?v=W1TFQrt8MR8&feature=fvst
    Nog een, psalm 22http://www.youtube.com/watch?v=ZuJIopSzDFM
    groet,
    Fulps.
    Groene pijl trouwens.

  7. Pilgrimheart zegt:

    FANTASTISCH. Wat een waanzinnige foto’s. Wat een prachtige weergave van de schrijnende tegenstelling van het gebed en de barbaarse werkelijkheid. Die laatste foto – het is alsof de ziel van het varken meewarig de gasten nakijkt en denkt: ‘God vergeef ze, ze wisten niet wat ze deden toen ze me opvraten.’

  8. assyke zegt:

    ik hoopte dat het reuzemarsepein was
    maar verder scrollend
    gaat het hier om het echte leven
    en de echte dood
    natuurlijk kan een dier niet onrein zijn
    wel de mens die het dier zo etaleert

  9. assyke zegt:

    aanbevolen
    mag best meer aandacht krijgen
    ook van de betreffende religies

  10. Aad Verbaast zegt:

    Wie kreeg uiteindelijk die ziel?

  11. Kati67 zegt:

    Vreselijk! Ik zou het niet door mijn keel kunnen krijgen! Ik ben dol op varkens, niet als vlees maar als dier! Zijn ontzettend intelligente beesten! En zo lief!

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Barbara:samen met alle proefdieren, kooikippen, gemartelde nertsen, varkens in betonnen hokken op roosters enzovoort enzovoort…
    @Paco, & Lebonton, dank.
    @Fulps, ik kan even geen Youtube bekijken wegens werken op antieke compu, maar heb je teksten nagezocht: toch een beetje Job-achtige insteek. Daarover later nog eens.
    Maar je hebt gelijk, het christendom heeft ook wonderschone zaken opgeleverd.
    Dat zit m.i. meer in door Bijbelteksten geïnspireerde muziek, en kunst (Michelangelo, Rembrandt en een lange lijst etcetra’s).
    @Pilgrimheart. dank je wel. Ik ben zelf niet tegen vlees eten. De natuur zit eenvoudig zo in elkaar dat alle vlees (ook het onze) eetbaar is. En vooral aaseters (wat wij ook zijn) kunnen heel nuttig opruimen.
    Ben alleen tegen dat infantiele gezeur aan Gods hoofd, van red mijn ziel en zo.
    @Assyke, dank je wel.
    Jezus zei het (ook) zo: "Niet wat de mond in gaat is onrein, maar wat eruit komt" (de woorden dus)
    @Aad toch! Is een ziel eetbaar?
    @Kati67, tja, een voorbeeldige instelling, maar zelf ben ik niet tegen vlees eten.
    Alleen tegen dierenmishandeling.
    En tegen menselijke ego’s die zich bekreunen om hun eigen ziel onder het mom van vroomheid,
    maar intussen graaien, martelen en moorden.

  13. Tonard - geroma zegt:

    Wow….met het scrollen naar beneden en het zien van de foto’s raakte ik meer en meer vervuld met afgrijzen.
    De combi van de foto’s met de psalmen is confronterend.
    Een hele bijzondere invulling van het thema, eentje die ‘binnen komt’….en mijn waardering oogst!

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Tonard – geroma,
    dank jullie.
    De combinatie van dier/psalmen is wel een beetje gemeen van me.
    Het was een enorm leuk feest, met alleraardigste mensen.
    En het varken had een goed leven geleid in een weiland, en was door een ervaren huisslachter enz.
    Ook vind ik het beter om mensen te laten zien wat ze eten (dus een echt dier) i.p. van balletjes en plakjes waarin het vlees comfortabel onherkenbaar is.
    Het gaat mij feitelijk om het zielige menselijke gekerm om het eigen lot, en het gezeur richting God.

  15. Kiezels zegt:

    aanbevolen

  16. smokey zegt:

    Een bezielend blog.
    Aanbeveling.

  17. renelouman zegt:

    Treffend weergegeven wat de mensen van die diepzinnige leringen gemaakt hebben. Dat had bijna niet beter gekund, voor de goede verstaander een prachtige bijdrage dus.

  18. Vogel-vrij zegt:

    ^

  19. vuurjuffer zegt:

    prachtig in woord
    en beeld

  20. Johan HvD zegt:

    Tja, toch wel enige rillingen vanwege ziel + ziel.
    Maar ja, al psalmenzingend komen wij er wel doorheen, lijkt mij zo (al is het dan met een sterke zonnebril op)…

  21. Blew zegt:

    Ik at al weinig vlees, maar nu…

  22. svara zegt:

    mijn hemel
    wat een beelden en dan die tekst daarbij
    ik reageerde net al over de thema-dag op je ander blog
    maar dit is…..
    ben benieuwd wat de nacht brengt…
    twee indrukwekkende bijdragen
    dank!

  23. Pingback: Varkens & het WeetNietBeterSyndroom dat deze fraaie en intelligente dieren onrein wil laten zijn | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

