Noot uit de goot. Waarom betalen voor eten dat je gratis kunt krijgen? (deel 4)

De hazelnotenoogst was weer best dit jaar. Fietstassen vol geraapt,

die nu liggen te drogen zodat ik weer een heel jaar elke dag een handje noten kan eten,

en ook nog notenpasta kan maken, en notentaarten bakken voor feestjes. 

 

Er is hier een woud aan hazelaars, en haast geen mens die ze raapt.

Dus ben ik in m’n eentje nauwelijks concurrentie voor de muizen en de vogels.

Er liggen nog karrevrachten dierenplezier in de bossen

 

Vroeg in het voorjaar maakte ik foto’s van bloeiende hazelaars, die ik elders plaatste:

 Bloeiende hazelaar op Waarneming.nl

 

Het is een zogeheten naaktbloeier (de bloempjes verschijnen voordat er blad is).

Er zitten gelijktijdig mannelijke en vrouwelijke bloeiwijzen aan de boom.

De mannelijke hangen, zijn langwerpig en geel van het stuifmeel,

en de rode vrouwelijke bloempjes zitten in een klein kluitje bij elkaar.

 

Het gaat hier om de gewone inheemse hazelaar, de Corylus avellana.

 

In steden zie je tegenwoordig vaak de Turkse hazelaar aangeplant, de Corylus colurna

De Turkse hazelaar heeft een wat kleinere noot met een hardere schil, maar is toch ook best eetbaar.

Maar hij wordt nauwelijks geraapt.

Hier liggen de schillen te rotten en worden de noten vertrapt. Of er rijden auto’s overheen

 

Wat was de boodschap ook alweer op Wereldvoedseldag (16 oktober j.l.)?

Dat Nederlanders 40 % procent van hun aangekochte eten weggooien.

Die cijfers zijn nog veel hoger als je dit soort verspilling meetelt.

 

Als ik me buk om een paar gave noten op te rapen, zegt een dame met een hondje tegen me:

"Vind u dat niet vies? Zo van de straat waar de honden poepen?"

Mooie boel is dat.

Eerst laten ze hun honden op kostelijk voedsel schijten, en dan vragen ze of ik dat vies vind.

Maar ach, noten zitten per stuk verpakt in een gesloten en waterdicht houten doosje…

Middenin de stad, recht voor een grootgrutter staat een rij Turkse hazelaars.

Handenvol noten om op te rapen, gratis.

 Een paar meter verderop in het schap kun je je geld kwijt aan een plasic doos.

Voor wie meent dat eten altijd uit een winkel moet komen

 

 

 

Zie ook mijn eerdere blogs over gratis eten:

 

Eet jezelf rijk aan onbespoten onkruid

 

En dan nu het toetje: bramen, duindoornbessen en rozenbottels

 

 Pruimentijd & het vrouwtje van Stavoren

 

  

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Noot uit de goot. Waarom betalen voor eten dat je gratis kunt krijgen? (deel 4)

  1. Pilgrimheart zegt:

    Dank, meteen toegevoegd aan Groep Gezondheid!

  2. View zegt:

    Smakelijke reportage.
    Ik haal bij voorkeur bij AH de hazelnotenpasta.
    En dan op stokbrood…

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Pilgrimheart, gezond, wat grappig, daar denk ik nooit aan. Ik doe alleen aan lekker, en natuurlijk… 🙂
    @View, heb je de ingredi:entenlijst wel eens gelezen op zo’n potje?
    Suiker, palmolie, E-nummers, en ook nog ergens een paar nootjes…
    Maar van stokbrood ben ik ook een fan.
    Als het tenminste niet dat AH-stokbrood is met broodverbeteraar (reuzel) erin 😉

  4. View zegt:

    @ SFV, je laat me schrikken, ik behoor dus tot die onnadenkende consumenten die alleen in het potje kijken en niet op het etiket.

  5. Blew zegt:

    Oh wat goed van jou. En de hazelnoten van AH, waar komen die vandaan? Uit een ver buitenland, geplukt door kinderen van 6 tot 9 jaar omdat dat zo lekker goedkoop is? We weten het niet, maar AH zou het moeten weten. Super foto’s!

  6. maria-dolores zegt:

    wat toevallig, ik heb gisteren de laatste walnoten geraapt.
    prachtig rijp en bijna allemaal nog gezond, ondanks de regen van de laatste tijd

  7. Smokey Robbinson zegt:

    Dat zijn mooie herfstkleurenfoto`s. Ik heb drie hazelaars in de tuin en ook wat aan- en inwonende eekhoorns in de bomen, die bijna alle nootjes wegdragen. De hazelnoten vielen al vroeg dit jaar.

  8. N♫T zegt:

    Moet ik hier nog iets van vinden? 🙂 (… als NooT zijnde… )

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @View, wat hazelnootpasta van AppieH betreft, ze hebben ze in soorten.
    De beste/duurste heet Praline en bevat 25 % hazelnoten, een beetje cacao en verder suiker en onbenoemd plantaardig vet (= dus de goedkoopste harde soort, palmolie, kokosvet, soja of zo).
    De goedkoopste draagt de verneukeratieve naam Hazelnootpasta en bevat slechts 1,5 % hazelnoten, en dus 98,5 % suiker en vet, spoortje cacao.
    @Blew, nee dat doosje vermeldt niks over herkomst, alleen dat ze zo lekker makkelijk verpakt zijn.
    Zulke winkelnoten moet je, eenmaal geopend, binnen een paar welen opeten, anders zijn de nootjes taai en zuur. Terwijl als noten gewoon in hun unieke houten jas zitten, ze na een jaar nog lekker zijn.
    @Maria-Dolores, die zoek ik hier nog, walnotenbomen, maar ze zijn schaars. Heb er een jaar of wat geleden een aantal in de grond gestopt, maar die vlotten niet erg. Ben een beetje jaloers op je!
    @Smokey Robbinson, je bent een dierenvriend als je de eekhoorns alles op laat eten, maar je avatar spreekt die dierenvrienderij tegen… Rookt die kat vrijwillig een peuk? 😉
    @N♫T… we lusten je rauw! 🙂

Schrijf hier je reactie

