De Hoge Vuurtoren van IJmuiden (1), weer open voor publiek? Zou zomaar kunnen…

De Hoge Vuurtoren, aan het eind van de Vuurtorenstraat, IJmuiden,
vormt samen met de Lage Vuurtoren aan de Seinpostweg een lichtlijn die de IJgeul en de ingang van de havens markeert

Hier een serie foto’s van de Hoge Vuurtoren, vanuit alle windstreken,
van de vroege morgen tot de avond,in alle jaargetijden, in de mist, in de sneeuw,
bij bewolking of zonneschijn

De toren is onbemand en niet geopend voor het publiek, maar mijn dochter beheert toevallig alle vuurtorens en bakens van noord-Nederland dus beklim ik ‘m wel eens (daarover morgen meer).

Ik schreef het al eerder: wie belangstelling heeft om de vuurtorens van IJmuiden open te stellen voor publiek… kan dat gaan doen. Je moet er wel een goed plan voor inleveren bij Rijkswaterstaat, een stichting oprichten, betrouwbaar bestuur bijeensprokkelen, en vrijwilligers, maar dan is het mogelijk.

Neem contact met me op, en ik verwijs je naar de juiste contactpersoon

De vuurtoren dateert uit 1878 en is 41,8 m. hoog, maar omdat hij op een terp staat is de lichthoogte 53 meter

Oorspronkelijk stond deze vuurtoren in het duin, maar toen er rond 1917 rondom havens werden aangelegd en de omgeving werd afgegraven, maakte men van het duin om de toren een mooie taps toelopende terp, met klei bestreken om gras te laten wortelen tegen het verstuiven van zand.

(Op de achtergrond een booreiland dat hier voor onderhoud ligt)

Net als de Lage Vuurtoren (zie mijn blog Lage Vuurtoren van IJmuiden) was dit een ontwerp van architect Q. Harder, en werd hij vervaardigd door gieterij Schretlen & Co te Leiden. Het is een Rijksmonument, nr. 37122.

Gezien vanaf de ferry naar Newcastle

Zie ook eens http://www.vuurtorens.net, een goede site die veel feitelijke informatie geeft over alle vuurtorens van Nederland en België. Daarop staat de nodige technische informatie van deze vuurtoren keurig uitgeschreven, zoals lichtsterkte, -kleur, -karakter enzovoort

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Monumenten in Velsen, Sluizen & Pieren van IJmuiden, Vuurtorens en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De Hoge Vuurtoren van IJmuiden (1), weer open voor publiek? Zou zomaar kunnen…

  1. A C T U A L I T Y zegt:

    Dus we kunnen weer
    Een Licht bij U opsteken
    En voor U
    Het Eeuwig Licht…………..

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Mag dat eeuwig nog een momentje wachten Joshua?
    Ik wou jouw kerstlichtjes nog eens zien 😉

  3. Zilver. zegt:

    Wat een mooie plaatjes en leuke informatie. Wat heeft jouw dochter een geweldige baan.

  4. Louise zegt:

    Fraai. Is dat rood een favoriete vuurtorenkleur?

  5. actuality zegt:

    Ha Ha Ha .. Ik ben vandaag
    Sérieus aan
    Het Schoon maken van mijn
    Eeuwig Kerst licht begonnen!!

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Zilver, ja die baan heeft leuke emolumenten voor de ouders. Dat tochtje met de Kustwacht waar ik eens een blog over maakte hoor dar ook bij 😉
    @Louise, dat rode zal wel met de zichtbaarheid te maken hebben,
    hoewel Oudorp, Terschelling en Westkapelle Hoog uit onbeschilderde baksteen bestaan, Egmond aan zee en Noordwijk wit zijn, en Breskens en de Maasvlakte zwart/wit.
    De overige tien Nederlandse vuurtorens zijn knalrood, of rood/wit.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joshua, dan neem ik een leuk schemerlampje voor je mee in de vorm van een vuurtoren 😀

  8. actuality zegt:

    Ha Ha ..Eeuwig Heel A L L I C H T
    maar U was al sinds 1 9 6 5
    mijn Baken in…………………………..
    ssst niet verder vertellen!!
    Maar U V U U R T ‘O R E N’ van verlegenheid
    Op mij af !!…………Ben weg………………………………

  9. Aad Verbaast zegt:

    Wat houdt dat in: beheer van vuurtorens?
    Lijkt me wel een erg leuke baan!

  10. Blew zegt:

    De vuurtoren van Texel (bij De Cocksdorp) is sinds vorig jaar open voor publiek, dus waarom deze niet. Ook in de laatste (2) bemensde vuurtorens wordt het licht overgenomen door computers. Romantiek, nostalgie adee! Wat rest is een veredelde lantaarnpaal. Ik houd van vuurtorens, zoals je misschien al verwacht en gedacht had. Van Der Graaf Generator, een hippie/prog band uit de 60/70-tiger jaren heeft een prachtig nummer gemaakt dat ‘A Plague of Lighthouse Keepers’ heet. In Egmond woonde ik als kind op een paar honderd meter van de J.C.J. van Speijk, je weet wel, die van ‘dan maar de lucht in’.
    Have fun!

  11. Draver zegt:

    Verplicht me bijna om de Zeeuwse vuurtorens op mijn blog te zetten, mooie serie

  12. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Een fraaie reeks met de vuurtoren als bindend element.Nog bedankt voor jouw suggestie.
    Ik heb m’n rimpelige fotoblogje iets aangepast.

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Aad, beheer van vuurtorens is een onderdeel van Rijkswaterstaat, in de functie van het beheer van alle lichten en bakens op/in al het water van heel Nederland. Wordt door twee mensen geleid, 1 voor noord, 1 voor zuid. Mijn dochter is van noord.
    @Blew, ja, Texel heeft een contractje met RW gesloten, en het goed aangepakt. Kan een lucratief zaakje worden, als je een ploegje sponsors en vrijwilligers bij elkaar krijgt.
    Alleen ga ik de kar hier niet trekken. Wil alleen werven, om het begin te maken. Maar ja, ben ouderwets en niet zo goed in netwerken. Maar wie weet…
    Wat leuk om je herinneringen aan Egmond te lezen. Dan ken je ook het Kerdijkhuis. Dat is genoemd naar mijn overgrootvader. Een paar jaar geleden heb ik in het museumpje nog eens een expostie geopend over zijn werk, ooit, daar.
    @Draver, te beginnen met de vuurtoren van Haamstede!!!
    Ik heb mijn jeugd doorgebracht op het adres Vuurtoren 11, Haamstede, een halve eeuw geleden,
    toen de vallei daar nog helemaal leeg was, op Duitse bunkers na, en de "meertjes",
    zoals wij de bomkraters rond het vliegveld noemden, waar we zwommen en bootjevaarden.
    Ach, nu is het sinds lang volgebouwd met luxe rotzooi.
    Ons oude huisje staat er nog wel, vlak onder het duin, bijna onvindbaar achter de bebouwing.
    Ik kom er alleen nog een enkele keer ’s winters, omdat ik me dan nog iets van ooit kan voorstellen.
    Maar de uitgeholde treden van de stenen trap van de vuurtoren zijn in mijn herinnering gegrift.
    Want daar liepen we als kind heel vaak voor de gezelligheid even naar boven.
    Was verder toch niks te doen in de buurt, dan schooien langs de altijd lege stranden.
    En de vuurtorenwachter vond het altijd goed als je langs kwam.
    Sommige dingen waren echt beter vroeger.

  14. Pingback: Hoge Vuurtoren van IJmuiden (2), van binnen, en het uitzicht | Er was eens…

  15. Adrie Klinge zegt:

    Geweldig idee de openstelling van de Vuurtoren, zeker nu IJmuiden bezig is het toerisme te promoten, wij als souvenirswinkel Groeten uit IJmuiden, lijkt het super om daar alles wat met Vuurtorens (souvenirs) te maken heeft te verkopen, en een gezellige koffiecorner erbij:)

  16. Selma zegt:

    Adrie,
    precies, IJmuiden en iedereen zou er een beetje beter van worden.
    Nu alleen nog een enthousiaste en kundige groep mensen om het te gaan organiseren!

  17. Adrie Klinge zegt:

    Ja enthousiast word ik hier wel van:) ik begrijp dat je hier al een lange tijd mee bezig bent geweest petje af hoor! Je kunt dan ook de toeristen die nu in de Felison Cruise Terminal aankomen, een bezoek aan de Vuurtoren aanbieden, je zou zeggen dat zouden we moeten kunnen realiseren toch?

  18. Selma zegt:

    Adrie,
    zelf kan ik het niet: geen enkel organisatietalent. Maar tussen zoveel enthousiaste IJmuidenaars op Facebook moet toch een groepje te vinden zijn. Ik heb het bij de gemeente aangekaart, bij de ondernemers, bij de krant: niks. Maar als je weet hoe enorm veel vrijwilligers in IJmuiden mooi werk verrichten, moet het initiatief toch wel uit de bevolking kunnen komen! Ik hoop het. Rijkswaterstaat is er tenminste voor in!

Schrijf hier je reactie

