Scooterrijders vernielen de longen van fietsers en wandelaars, teken de petitie tegen die terreur

Er komen steeds meer scooters in Nederland.

Deze veroorzaken veel gevaar, vervuiling, overlast en lawaai.

Vooral het aantal zogenaamde ‘snorscooters’ met een blauw kenteken op onze fietspaden neemt toe.

 

Ze zijn hinderlijk en gevaarlijk omdat ze breed zijn en bijna altijd te hard rijden.

Fietsers worden van hun sokken gereden en voelen zich door het rijgedrag van veel scooterbestuurders in het verkeer onzeker en onprettig.

 

Bovendien stoten scooters veel fijnstof uit.

 

Wist u dat fietsers meer ultra fijnstof binnenkrijgen van een scooter met een verbrandingsmotor dan van een rijdende vrachtwagen?

 

De Amsterdamse Fietsersbond, het Milieucentrum Amsterdam, de Vereniging DOET en Velo

Mondial en de ondertekenaars roepen de gemeente op: pak de scooteroverlast aan!

http://petities.nl/petitie/scooteroverlast

Dit is een Amsterdamse petitie, maar misschien helpt dat om in heel Nederland de aandacht te vestigen op deze smerige modegril.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Scooterrijders vernielen de longen van fietsers en wandelaars, teken de petitie tegen die terreur

  1. De dominee zegt:

    Ik doe zelf alles op de fiets en ken het probleem, maar om dit nou direct weer te moeten ‘aanpakken’… Ik weet het niet. Straks krijgen we een petitie van automobilisten tegen fietsers omdat die altijd door het rood rijden. Een petitie van scooters tegen trams, een petitie van bussen tegen taxi’s.
    En ik blijf graag nog een tijdje door het rood fietsen. En tegen het verkeer in in eenrichtingsstraten. En in parken. En stoepen.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Een eind en snel.
    Alleen nog maar elektisch en absoluut zo dat ze niet opgevoerd kunnen worden. En al dat spul, dus ook brommers.

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @dominee, het is maar een suggestie, ik dwing je niet te ondertekenen…
    Scooters zijn alleen vervuilender dan (moderne) auto’s, en daar mag best aandacht voor komen.
    Ik fiets niet door rood, dus sta vaak te wachten achter die luie blagen (het zijn bijna altijd jongeren, die scooterrijders) die mijn lucht verpesten.

  4. Blacksmoker zegt:

    Fijnstof is ook zonder de scooter rijders een probleem.
    Waar ik pas echt een pesthekel aan heb is het feit dat zij over het fietspad rijden, vooral die scooters die sneller gaan dan 20 km per uur. Zij die sneller gaan dan 20 km zijn zo´n 80%. Veel te breed en veel te snel.
    Wat mij helemaal steekt is het feit dat van de scooterrijders die te hard rijden 90% geen helm draagt. Ik dacht dat het verboden was om op scooters die harder rijden dan 20 km per uur geen helm te dragen. Wat kost het om mensen op te kalefateren die hersenbeschadigingen oplopen door het niet dragen van helmen? Wat kost een mens in coma?
    Fijnstof daar kan ik wel mee leven, ik woon langs een zwarte route in ASD.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ik ben wel eens in Nieuw Unicum geweest, een verpleegtehuis in Zandvoort,
    waar het barst van de mooie jonge mensen die tot aan hun kin verlamd zijn.
    Dat wil zeggen: hun gezicht is nog mooi en jong, maar hun lichaam is verkrampt, vervormd, dood.
    Allemaal van die testosterongestuurde domoren die verongelukt zijn met hun opgevoerde rotbrom- en scootdingen.
    VERSCHRIKKELIJK om te zien. Het zal je maar overkomen aan het begin van je leven.
    Het zal je kind maar zijn. Ik zou mezelf ophangen als dat mijn kind overkwam.

  6. Blacksmoker zegt:

    Ik heb getekend, ik vind het echt nodig dat er wat gedaan wordt aan de idiotie van het scooteren. Je kan ook fietsen in de stad, dat is gezonder voor iedereen.

  7. Fulps Valstar zegt:

    Ik reed gisteren van Lunteren naar Ede braaf 80 km/u, word ik ingehaald door een rotjochie zonder helm op een snorfiets.
    Gelukkig nog voor Ede had oom agent het ettertle bij het nekvel…………..deed me toch even goed.
    Overigens, in mijn jeugd was ik ook een bar vervelende motormuis zo gebiedt de eerlijkheid me toe te geven.
    Ik ben trouwens een zware astmapatient, dus ik weet uit ervaring wat die vervuiling doet.

  8. Aad Verbaast zegt:

    Helemaal eens. Een grote ergernis. Zeker als die dingen nog eens zwaar zijn opgevoerd en een bak lawaai maken die ook nog eens niet voor dovemansoren bestemd zijn.
    Laten ze daar de bonnenboeken eens veel vaker voor trekken.

  9. smokey zegt:

    Weg met die dingen dus. Wat mij betreft veel lawaaibrommers ook!

  10. Trekmoment zegt:

    Snik, ik voel me aangesproken maar als je http://www.vkblog.nl/bericht/260691/Loop_naar_de_pomp! leest ben je misschien wat milder gestemd?

  11. Zilver. zegt:

    Dank je wel! Ik heb het gedaan, ik voel me vaak heel onveilig en ik probeer maar niet aan mijn jonge kinderen te denken, die zien nog niet alle gevaren en op het fietspad zijn er nu zo veel.
    De uitstoot vind ik ook heel erg, bij en stoplicht is het een regelrechte ramp met zo een ding voor je.
    Ik loop en fiets en openbaarvervoer, omwille van de leefbaarheid in mijn dorp heb ik hiervoor gekozen.

  12. Hans de Koning zegt:

    Helemaal mee eens, en dat gebeurt me niet vaak bij Stadsfotograaf.

  13. Guus zegt:

    De petitie ondertekend.
    Opmerkelijk dat men anoniem kan ondertekenen. Mensen die bang zijn voor represailles van het scootergilde?
    Afgezien van de fijnstof etc vooral om de horkerigheid van die jeugdigen. Over het trottoir van winkelstraten, claxonneren omdat ze voorbij willen. Mooi niet, ik ga geen stap voor ze opzij. In Declercqstraat een moeder welke haar peuter op het fietspad liet fietsen. Ik zei: "Mevrouw, laat dat kind op het trottoir fietsen. Ze kan het amper, heeft geen enkel verkeersinzicht, gaat slingeren". De moeder was het niet met me eens, vroeg: "Vent, waar bemoei je je mee?"
    -Ik ben geen vent maar een meneer, ik ben geen ‘je’ maar ‘u’.
    Op dat moment schoot er met nog geen millimeter ruimte een scooter langs de peuter. Geschrokken trok de moeder de peuter en het driewielertje op het trottoir, stak bedankend haar hand uit.
    Helmloos.
    De ene hand aan het stuur.
    De andere hand de gsm tegen het oor drukkend.
    Drie op een scooter.
    Spookrijdend.
    Het geeft zo`n mooi plaatje.
    Wie draait er voor de kosten op wanneer het plaatje niet meer mooi maar bloederig is?
    Fietsen in de Leidsestraat is al een halve eeuw verboden. Af en toe schiet er knalhard tussen het winkelend publiek een scooter. Ze vinden zichzelf zulke stuurvirtuozen, helden. De provocateurs. Tijdens de laatste ‘Sail’ was het rond de IJ-ponten een heksenketel. Sail-bezoekers die menen dat in Amsterdam alles mag, dus midden op het fietspad met elkaar een praatje maakten. Fietsers die daar omheen moesten zien te komen, hup daar was weer zo`n 30 km/u rijdend scootertje waarbij de passagier triomfaal achterom keek om te zien of de voetgangers en fietsers een rolberoerte hadden gekregen.
    Ter indamming van de berovingen en overvallen wil men aantal winkelstraten zoals de Jan Evertsenstraat, de Jan van Galenstraat en de Kinkerstraat scootervrij gaan maken. Ter bestrijding van de criminaliteit, de scooterdiefstallen, kunnen er dus maatregelen worden genomen..? Tja..!

  14. maria-dolores zegt:

    hm… ik moet er eerst nog even over nadenken.
    gelukkig is het voor mij geen echt dilemma omdat ik niet in Nederland woon :-).
    zelf loop ik meestal,
    dus zou ik een petitie moeten ondertekenen tegen bijna iedereen.
    de oplossing lijkt mij eerder om scooters te laten produceren die minder overlast bezorgen.
    en al die auto’s waar vaak maar één persoon in zit, da’s toch ook niet mens- en milieuvriendelijk?

  15. svara zegt:

    ik heb getekend

  16. Paul Nijbakker zegt:

    Scooters zijn een goede manier om het aantal nozems laag te houden, nee, sneeuwscooters daar moesten ze eens wat tegen ondernemen, lawaaierige krengen.

  17. Draver zegt:

    Mijn handtekeinig telt ook mee.

  18. renelouman zegt:

    geheel mee eens, heb ondertekend. De vraag is alleeen wat er aan te doen is. Op de pont is het af en toe schunnig. Laatst kregen twee mensen ruzie omdat de voetganger niet op de deuropenknop wilde drukken omdat de scootermadam er niet bij kon, terwijl het de voetgangersdeur was. Ze trekken zich daar zelfs af en toe niks meer van aan. Omdat het voetgangerscompartiment twee deuren heeft blijft de benzinedamp daarin hangen, het is soms niet te harden.

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    De pont(en) vormen een apart verhaal.
    Hier in Velsen hangen er grote borden:
    Verboden brommers te starten op de pont.
    Maar vooral de jonge mensen hebben er lol in om lang voordat de pont de wal raakt flink te gaan starten, met lange uithalen.
    Ik begin er niet meer aan er wat van te zeggen, zulke schunnige taal slaan ze dan uit.
    Toen ik dan eens aan de pontbediende vroeg of hij er iets van kon zeggen, en naar het bord wees,
    lachte hij me schaapaachtig en hoofdschuddend uit.

Schrijf hier je reactie

