Dodenlijst

Het lijken de voeten van een vreemd soort olifant, of een enorme emoe.

Maar het is een dubbele esdoorn, die vlak boven de wortels hol en rot is.

 

 

Een lokaal huis-aan-huisblad meldt met piepkleine lettertjes dat

het College van Burgemeester en Wethouders een reeks kapvergunningen heeft verleend.

Er staat een lijst met adressen erbij.

 

Het is een mooie dag en ik besluit de ter dood veroordeelden te gaan bekijken,

en voor het laatst op de foto zetten. Ze staan er erg rustig bij in het herfstzonnetje.

Veel anders kunnen ze ook niet, deze gevangenen der aarde.

 

Nummer 1, met z’n schimmelvoeten, staat aan de Dr. Kuyperlaan, Velsen-zuid.

Hij moet echt om. Jammer, want het was een geliefde speelboom

 

 

 

Tulpenlaan, Santpoort-noord. Een kastanjeboom die duidelijk overleden is, of bijna.

Links achter die leuke trapautootjes.

 

Ik vraag me af of er ook een ambtenaar is, die al deze adressen heeft afgefietst om te zien of het omhakken terecht werd aangevraagd. Of zijn het hamerstukken, deze kapvergunningen?

 

Hier beter zicht op de dode, of a.s. dode. Een hamerstuk inderdaad

 

 

Kriemhildestraat, Driehuis. Drie beuken. Zien er behoorlijk ziekjes uit.
Gelukkig staan er in de parkachtige tuin nog voldoende prachtige oude, welvarende beuken.

 

Minister van Houtenlaan, Velsen-zuid. Een den.
Behalve dat de boom erg veel bezoek heeft van klimop lijkt hij gezond.
Zal wel een kwestie van licht wezen, boom moet weg omdat de zon niet meer in huis schijnt


 

Dijkzichtlaan, Santpoort-noord. 7 bomen.
Als ik de foto sta te nemen komt de bewoner naar buiten en we raken aan de praat.
Hij toont me vriendelijk zijn onverwacht grote tuin met wel 175 bomen.
Er zijn een paar enorme groeiers bij die het licht van andere bomen wegnemen, en ook een paar boompjes in de verdrukking, die kunnen inderdaad beter omgehakt worden


 

Kruidbergerweg, Santpoort-noord, 1 esdoorn. Niet dood, alleen groot.

Zelf zou ik ook geen grote esdoorn willen hebben in een kleine tuin, dus begrijp het wel. Saai.

Dan liever een walnoot of vruchtboom, daar heeft een mens tenminste wat aan


 

Kruidbergerweg, Santpoort-noord, 1 berk.

"Boom is dood", meldt het lijstje. Inderdaad. Wijlen een mooie witte berkeboom


 

Duinweg of Duivelslaan, Santpoort-zuid, 1 eik. Zo te zien een paar honderd jaar oud.

Staat helaas te dicht op het huis. Zelf zou ik zo’n eerbiedwaardige boom laten staan als ik er woonde, maar ja, misschien ondergraaft die eik de fundamenten van het fraaie huis wel…


Overigens hoorde ik iemand houthakken toen ik in die straat liep:

een paar huizen verderop had een man lustig een enorme boom omgehakt.

Niet iedereen vraagt kennelijk kapvergunning. Ach, die buurt is ook zó bosrijk


 

Ans Rosendahlstraat, Velserbroek, 1 den. Een rijtje eengezinswoninkjes,

en alleen deze heeft een den naast de deur. Dan moettie toch weg, niet?!


 

Zonbastion, Velserbroek, 1 Hollandse linde. Niet ziek, wel behoorlijk groot.

 

Fijn, een echte boom in deze kale nieuwbouwwijk waar de tuintjes wemelen van de geknotte boompies en gesnoeide heestertjes, klein gehouden en netjes in het gelid.

 

Daarom moet hij dus weg. Deze mooi uitgegroeide linde.
Wijken voor van die suffe rondgeknipte trompetboompjes (hier twee op de voorgrond) die de tuincentra tegenwoordig bijna huis aan huis leveren


 

Bloemendaalsestraatweg, Santpoort-zuid, 1 den.
Probleem: het opgegeven huisnummer bezit slechts een hoop coniferen plus een spar.

 

Maar de buren hebben een den. Ben ik hier een burenconflict op het spoor,

of is het gewoon de bekende verwarring van het type "O denneboom"?


Den noch spar ziet er ziek uit.

Wel zijn ze nogal kolossaal voor voortuintjes, en voor wie wat licht in huis wil…


 

Brederoodseweg, Santpoort-zuid, 1 eik. Zo’n flinke achtertuin kan wel een flinke eik gebruiken.

Maar hier oordelen de bewoners van niet


 

Duin-en Kruidbergerweg, Santpoort-noord, 4 bomen.

In een bos zo volgeladen mist men drie vier boompjes niet…

 


Hoofdstraat, Santpoort-noord, 1 kastanjeboom.

Zo te zien is er niets aan de hand. Hij is alleen nogal groot voor zo’n steegje.

En de bewoners houden (zag ik) meer van tegels dan van tuin.


Terwijl ik er een spinnetje op de foto zette, raakte ik aan de praat met een buurman.
Dat is een van de leuke dingen van rondscharrelen met een fototoestel,

op elke tocht beginnen mensen wel spontaan een gezellig gesprek met me.

 

Ik mocht zijn tuin bekijken, vol leuke vogelhuisjes, en we praatten over bomen, struiken, merels, mussen, sijsjes en pijpenkopjes en andere zaken die het leven boeiend maken


 

Dokter de Grootlaan, Santpoort-noord. Last but not least.

Het kapvergunningenlijstje meldt hier het grootste aantal te sneuvelen bomen: 13.


Het huis is net verkocht. De nieuwe eigenaar wil de tuin kennelijk grondig vernieuwen.


Adieu gigantische dennen! Adieu enorme eiken,

jullie eiken hadden nog een honderden jaren kunnen staan als er een bomenliefhebber was komen wonen. Hoe lang hebben jullie erover gedaan jongens, om zo groot te worden? Honderd jaar toch minstens?

 

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Dodenlijst

  1. Kiezels zegt:

    ik had zo’n joekel van een den voor mijn raam, was van mijn buren en die voortuintjes zijn net niks. Ik woonde in een bos 🙂
    Hij is omgehakt omdat er zomaar een flinke tak afbrak en op hun huis viel, hij was ziek en het gevaar te groot met kinderen. Ik was wel blij met het licht maar niet omdat ik de specht moest missen. En wat ik niet begrijp, is dat mensen van die grote bomen in hun tuintje willen als die dan toch omgehakt moet worden omdat hij te groot wordt naar hun zin of te weinig licht doorlaat.
    Achter mijn achtertuin staat een Amerikaanse eik. Ik houd van het licht dat erdoorheen valt, dat ruisen van de wind, de vogels. Zou er niet aan moeten denken dat iemand gaat klagen en die klacht gehoord wordt.
    Jammer.

  2. A C T U A L I T Y zegt:

    Prachtig Hoe U
    door Foto’s een
    Boom kan opzetten
    Van mij mag die Boom
    En Bos van protest-foto’s
    Opleveren……………………..

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    Een specht in je boom, dat betekent toch dat z’n einde een beetje nadert.
    Dennen zijn wel snelle groeiers, die kunnen een stadstuin wel ongewenst overnemen. Maar In kleine tuintjes kun je bomen ook heel goed kandelaberen als ze te groot worden. Of de gevaarlijkste takken wegzagen.
    Maar de mode van nu is: tegels, en boompjes die geknot worden op twee meter hoogte, of plat geleid langs een raster. Snoeilust heerst. Het ferm aan banden legen van de natuur.
    Gelukkig is mijn gemeente erg rijk voorzien van groen, en kan wel een paar boompjes missen.
    Ik vond het gewoon maar leuk om eens zo’n droog krantenberichtje in beeld te brengen!

  4. oliphant zegt:

    Het heeft je een prachtige toch opgeleverd, deze briljante inval. Boompje groot, baasje dood, meestal. en de volgende bezitters willen lekker opnieuw beginnen, met boompjes van een meter… Hier in Frankrijk ben ik al 12 bezig bomen te laten verrijzen en ben daar niet ontevreden over.
    Maar een eik die een paar honderd jaar oud is en te dicht bij het huis staat, heeft toch altijd al te dicht bij gestaan? Of heeft een van beide zich verplaatst:-)
    Groet, O.

  5. oliphant zegt:

    @Kiezels, mijn kleine tuin in Dordt (80 m2) bevat de laatste grote boom uit de groep tuintjes (4). Ik denk dat hij ook op sterven na dood is. Doodzonde. Maar als hij weggehaald moet worden, gaat me dat zo’n 1000 Euro kosten, want zelf kun je dat niet. En officieel mag het ook niet. Eerst die kapvergunning. Dat is hier in Fr. wel makkelijker.
    Groet. O.

  6. De Stripman zegt:

    Toch wel een treurige serie. Van een aantal bomen is duidelijk dat ze aangeplant zijn door sukkels. Anderen zijn misschien ziek, of niet meer zo levenslustig. Zo’n boom kan dan vaak nog decennia mee, de meeste oude bomen zijn (gedeeltelijk) hol. Men is dan al gauw bang dat er iets afbreekt en dan gaat de zaag er in. Misschien begrijpelijk, maar het blijft treurig…

  7. A C T U A L I T Y zegt:

    Y I P – pies Noem ik ze..
    Young Idiote Personen.
    Die in een Bos gaan wonen
    Léés LageVuursche …………
    Alle bomen omzagen
    en van die Leuke Witte Tegels
    neer leggen zodat de Humvee
    Er mooi op staat………………..
    Ik wacht dan altijd of de Eigenaar er
    aan komt… want die moet op z’n
    Minst een Heugavelt – Tapijt op zijn
    Hoofd al Pruik hebben natuurlijk…..
    Ze moeten dat soort mensen omzagen…
    Oh sorry………………………………………………..

  8. lebonton zegt:

    het zijn de majesteiten van het groen.

  9. Ghijsa zegt:

    Die eerste vind ik echt een gevalletje voor galg en rad.
    Ik zie het helemaal voor me, de stadsfotograaf met een lijstje in de hand al de zieke, dode en gezonde bomen af. Ik verheug me nu al op de serie dakkapellen.

  10. renelouman zegt:

    leuk om zo de actualiteit te adstrueren!!!!!!!!!!!!!

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Oliphant, zo’n boom (in Dordt) levert die niet ook geld op?
    Als het een eik is bijvoorbeeld, dat is toch duur hout?
    Lekker dat je een woud laat groeien in Frankrijk.
    Daar is het natuurlijk op bijna elk gebied makkelijker dan regelneven-Nederland… 😉
    Hoewel ik het hier zeer eens ben met het fenomeen kapvergunning (al is het voor de kwaadwillende een wassen neus: ik ken iemand met boze buren die zijn bomen doodden met afgewerkte olie).
    @Stripman, dat dacht ik van een aantal niet-dode bomen ook: snoei ze dan.
    Maar niet iedereen is blij met groen. Vooral nu de blaadjes vallen ergert men zich aan het ”vuil", moet er een bladblazer (1) komen om het te verwijderen. Omzagen is dan de efficiëntste oplossing !
    @Joshua, echt waar, in de Lage Vuursche ook al Jan de Bouvrie buitentegels?

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Lebonton, de majesteiten… bedoel je B&W, die het veto over het groen uit mogen spreken?
    Als je de ter dood veroordeelden bedoelt… ach ja, ook elke majesteit moet zijn/haar kop ooit in de schoot van koning Dood leggen
    @Ghijsa, nee, het was een keurig braaf gezin! In Velsen-zuid geen tokkies.
    En ja, met een steeds verder beduimeld krantenberichtje, twee stralende middagen uit fietsen alleen maar boompjes in death row bezoeken.
    Het gaat me om het fietsen, als het maar elke dag is, en het meer dan een paar uur kan duren.
    Het onderwerp maakt niet eens zoveel uit. Dat doet zich altijd vanzelf wel voor.
    Dakkapellen, nou nee. Maar van putjes heb ik intussen een mooie serie, en van besjes ook. Dan zijn er ook nog lingeriewinkels met bijzondere namen, straattegels met vreemde figuurtjes, boten in alle vormen en maten…
    @rene louman, adstrueren moet ik even opzoeken 😉

  13. Adriano Antoine zegt:

    Misschien dat ook in Velsen woningbouwverenigingen zijn met bepalingen dat een boom niet hoger mag zijn dan bijvoorbeeld 10 meter? Mijn ouders hadden twee enorme dennebomen, die op last van de woningbouwvereniging gekapt moesten worden, aangezien het tweetal ruim 15 meter hoog was…
    Interessante serie, een idee om hiervan een soort kroniek te maken?

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Adriano,
    interessante opmerking. Ik ga er eens achteraan, die eventuele maximale bomenlengte, vooral ook omdat ik zelf een (openbare) tuin onderhoud die van een woningbouwvereniging is.
    Een kroniek… ook een interessant idee. Dit was bedoeld als een eenmalige grap, als illustratie van de eeuwige saaie gemeentemedelingen die (denk ik) zeer weinigen lezen.
    Maar wie weet doe ik het een tijdlang met álle kapvergunningen.
    Wie weet ook wat voor journalistieke ontdekkingen ik dan nog een doe!

  15. Appelvrouw zegt:

    Er staan toch ook wel érg veel bomen daar in Velsen.

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Appelvrouw, dat heb je goed gezien, we hebben hier heeeerlijk veel bomen.
    Ook wonderschone eeuwenoude beuken- en eikenlanen, waar ooit koetsjes reden en zo.
    En zelfs… wilde appelbomen. Lekker!!! 🙂

  17. Blacksmoker zegt:

    Van sommige zou ik zeggen snoeien lijkt beter, maar ik ben dan ook maar een stadsmens in een niet zo bosrijke omgeving. Van die eenzame den kan alleen de onderkant af, maar ja wie ben ik stadsmens uit het noorden om daar een mening over te hebben.

  18. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Blacksmoker, je bent toch een onderzeese vulkaan, geen stadsmens? 😉
    Ach, ik geef ook geen advies, ik bekijk de dingen maar, en klets dan wat vrijblijvend commentaar.
    Eigenlijk vind ik het al heel braaf en sociaal dat zoveel mensen de moeite nemen een kapvergunning aan te vragen voor bomen in hun hoogst eigen tuin.
    Ken er ook genoeg die gewoon zelf beginnen te hakken en te zagen, en geen haan die er naar kraait!

  19. smokey zegt:

    Sommige kleine bomen kunnen wel heel erg uit de kluiten wassen. Dat realiseren veel mensen zich niet. Bomen kunnen trottoirs, opritten en schuurtjes omhoog tillen, huizen ontwrichten en rioleringen doorboren. Een grote boom hoort niet in een te kleine tuin. Dat is net en gekooide vogel.
    Mooie serie en verslag.

  20. Rob Kruzdlo zegt:

    Ik houd van olifanteneiken…of wel Brontosaurus zijn voorpoten (eerste foto)
    Prachtig…ab groet Rob

  21. StadsfotograafVelsen zegt:

    @smokey, je zegt het mooi, en je hebt helemaal gelijk.
    Bomen kunnen geweldig (mooie) ravages aanrichten in de bebouwde mensenwereld, met hun wortels.
    Daar heb ik wel boeiende voorbeelden van gefotografeerd, die serie komt nog wel eens.
    Maar… met een beetje liefde voor bomen en goed snoeien kan een kleine tuin heel wat boom aan…
    @Rob, dat is een betere omschrijving inderdaad, de Brontosaurus

  22. smokey zegt:

    Benieuwd naar die serie.
    Ten overvloede nog voor de mensen die het over snoeien hadden: ondergronds schijnt het wortelstelstel evengroot te zijn als de kruin. Al wat je snoeit groeit bijna net zo hard weer aan.
    Ik heb een grote iek in m`n achtertuin die ik vanaf het dak bovenaan wat kan bijsnoeien. In feite onbegonnen werk.

Schrijf hier je reactie

