De schoonheid van de industriële smerigheid

Dit kan ik nu gewoon heel mooi vinden.

De eerste twee foto’s tonen de Hoogovens (nu Tata Steel geheten) rechts van de Staalhavenweg in Velsen-noord, de andere twee zijn van cementmakerij Enci, een paar honderd meter verderop.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Hoogovens/Corus/Tata, Smeerlapperij. Bookmark de permalink .

12 reacties op De schoonheid van de industriële smerigheid

  1. Zich van Verre zegt:

    Mmmm, ik ruik het al…Heerlijk! Mijn pa werkte er. later DSM. Ook heerlijk!

  2. Zilver. zegt:

    Ben het helemaal met je eens, ik vind het daar ook geweldig om te kijken en als het donker is met al die lichtjes is het ook prachtig. Sommige plekken zijn zo somber en lelijk dat het ook mooi is, maar deze foto’s zijn prachtig.Vooral die blauwe met oranje, die spreken me erg aan, dat bijna maagdelijke, denk dat het ochtend is, maar weet het niet zeker, al die mannen die daar in de nacht werken, al die verhalen die daar wonen, al die tranen van geluk en verdriet.
    Grappig van Edam, dacht dat je er heen ging voor foto’s, dus dan heb je mijn leeftijd, maar ik ben helaas nog geen oma, zo grappig is dat, eerst begreep ik dat je vrouw was ( is toch goed? Maar een leeftijd wist ik niet, nu weet ik dat ook, bijzonder om op het blog, door het bloggen mensen te leren kennen.
    Fijne dag.

  3. Louise zegt:

    Ik ben van het romantische soort…:-)

  4. Ingrid van den Bergh zegt:

    Mijn wederhelft noemt dit altijd "kunstwerken". Daar horen dan ook velden vol hoogspanningskabels bij, liefst doorsneden door de wieken van windmolens.
    Mooie foto’s, fotograaf!

  5. 100_woorden zegt:

    Ik blijft het industriële landschap fascinerend vinden, dat had ik al toen ik klein was en we op visite gingen bij mijn oma die in Beverwijk woonde. Na een klein uurtje rijden in de kever van mijn ouders zag ik dan de rookpluimen van de hoogovens en wilde eigenlijk liever daar gaan kijken. Overigens vond ik door de Velser tunnel rijden ook altijd erg leuk, herinner ik me, maar dit terzijde.

  6. edu zegt:

    Soms is industrie mooi.

  7. vuurjuffer zegt:

    ik vind het prachtige foto’s

  8. Fulps Valstar zegt:

    Lang geleden heb ik een paar jaar in Zandvoort gewoond, ik vond de hoogovens niet prettig ruiken als de wind daar vandaan kwam.

  9. Blew zegt:

    De eerste foto springt eruit, vanwege het licht in het water. Het blijft een fascinerende omgeving. Wel vies. En die lucht is reuze slecht voor je…

  10. assyke zegt:

    als ik ze in het echt zie overdag, dit soort landschappen
    maakt het me eerder neerslachtig dan dat ik het mooi vind
    maar het is heel raar, als de duisternis valt, dan ondergaan deze
    industriele lijnen een ware metamorfose…en krijgen dan iets fascinerends
    wat je ook heel mooi ziet in de bovenste foto

  11. Beeldsprekers zegt:

    Ik heb ooit een mooie nachtfoto genaakt van de Hoogovens, het heeft iets heel bijzonders! Vooral je eerste foto is mooi!
    Hier die van mij http://www.vkblog.nl/bericht/290503/Hoog-ovens

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dank jullie wel voor je aardige reacties.
    Heb helaas te weinig tijd om echt te antwoorden!

Schrijf hier je reactie

