Joost van den Vondels Beekzang

Op de grens van Velsen-noord en Beverwijk ligt een lieflijk laantje,

dat als een wonder de ziekelijke sloopzucht van beide gemeente doorstaan heeft.

 

De pandjes dragen namen als Morgengroet, Vogelvreugd of Woudzang, ter herinnering aan het "Zegepralend Kennemerland" van lang geleden, voordat industrie, bevolkingsexplosie en welvaart de lustoorden vernielden

Decennialang  raakten de raadsleden in paniek als er een pand honderd jaar dreigde te worden,

want dan kon het wel eens op de monumentenlijst moeten!

Dus gauw voor die tijd een projectontwikkelaar gepaaid om het te slopen

en er prachtbeton neer te kwakken.


Zo niet in de Beeckzanglaan. Of is het Beecksanghlaan?

Aan de Beverwijkse kant heet het laantje Beeckzanglaan.
Aan de Velser kant is het Beecksanghlaan.


Tja, de buurgemeenten zijn niet altijd even goede vrienden geweest.

Over de kleinste zaakjes heerste vroeger onenigheid.

Kennelijk ook over een paar lettertjes in een straatnaam.

Tot overmaat van verwarring is Beeckzangh de naam van het wonderschone huis

dat dit laantje domineert, met een borstbeeld van onze dichter in de gevel

Welke van deze drie spellingswijzen zou de juiste zijn?

 

Even bladeren in de verzamelde gedichten van de oude Vondel.
Het blijkt gewoon Beekzang te zijn.


Wat een snobjes, wat een kissebisserige aanstellertjes daar in Beverwijk en Velsen.

Vroeger dan. Want ik verbaasde me er al precies een halve eeuw geleden over,

toen ik dagelijks door dit laantje naar school fietste


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Monumenten in Velsen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Joost van den Vondels Beekzang

  1. Louise zegt:

    Ik reageer wat primitief: ik ben nooit in Velsen geweest. En mijn associatie is die met hoogovens en vervuilde lucht. Jij stelt het beeld gelukkig bij.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Heel goed dat je beeld bijgesteld is, dat is precies mijn bedoeling.
    Hoogovens is enorm belangrijk (heet trouwens Tata Steel momenteel), ook voor de nationale economie, maar wat is het verder oneindig mooi hier!
    Je zou toch eens een uitstapje moeten maken, bijvoorbeeld naar onze Kennemerduinen, daar kun je verdwalen zo uitgestrekt en eenzaam is het daar

  3. Louise zegt:

    De Kennemerduinen ken ik wel redelijk. Tijdens een crisisperiode wandelde ik er graag en vaak.

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    Waar Velsen al niet goed voor is… 😉

  5. actuality zegt:

    Van Velzen…
    ik ben even Verdrietig
    kan ik U Omhelzen??
    Het Laantje komt mij
    Bekend voor……………
    En de Oude teksten
    vind ik altijd prachtig..
    u sprak met..

  6. antoinette duijsters zegt:

    Prachtig laantje, ik ben wel eens in de buurt geweest en verbaas me altijd dat vlak bij zoveel industrie, nog zoveel moois is.
    Dat is anders best vreemd want hier in Limburg is het niet veel anders:-)

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ja ja Joshua!
    @Antoinette
    Wie sjoen us Limburg is 😉
    In heel Nederland zijn toch nog prachtige plekjes te vinden (tussen de rotzooi door), en verrassend stille plekken ook.
    Noord Groningen, de Wadden, Zeeland…
    het is dat ik maar op 1 plaats tegelijk kan wonen!

  8. sprakeloos zegt:

    Ja voor de buitenstaander is Beverwijk (en Velsen vooral industrie, beton en jaren zestig en zeventigflats en natuurlijk het strand in de buurt, prachtig zolang je met de rug naar de duinen verkeert…..
    Zo is het inderdaad, overal kan het mooi zijn, je moet het wel willen/kunnen zien.

  9. martin zegt:

    Vond je ook waarom hij dit gedicht maakte?
    Ook de hoogovens zijn mooi met damp en
    geluiden van vallend staal. Ik kampeer wel eens
    vlak naast de plaatwalserij.

  10. Zilver. zegt:

    Wat een geluk dat het er nog is, dat witte huis vind ik erg mooi, ik moet alles nog bij je lezen, maar dat is geen straf, ik kom graag weer terug bij meer tijd, ik las ergens dat je in Edam bent geweest, heb je foto’s gemaakt?
    Lieve groeten uit de Zaanstreek!

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @sprakeloos, die jarenzestigflats worden langzamerhand afgebroken en vervangen door een volgende generatie woninkies van zero architectonische waarde, maar de industrie is prachtig (smerig ook), daar moet ik meer foto’s van laten zien! Ook met je rug naar zee is het genieten 😉
    @martin, het gedicht is voor Catharine, een dochter van Laurens Baecke die op Scheybeek woonde (een van de weinige overgebleven lustoorden waar deze streek beroemd om was) nu in Beverwijk, maar ooitbehorend bij Velsen, gelegen aan en genoemd naar de Scheybeek die deze twee gemeenten van elkaar scheidt.
    Vondel heeft nog een paar gedichten op Catharine en haar zuster gemaakt, die hij kennelijk erg aardig en mooi vond. Hij was bevriend met hun ouders en logeerde af en toe op Scheybeek, was er zelf eens ondergedoken toen de politieke boodschap van zijn Palamedes de regenten niet beviel.Op deze site is er ook e.e.a. over te lezen: http://www.fransmensonides.nl/vondel.htm
    @Zilver, dank je wel voor je vriendelijke reactie. Ja, dat witte huis is een parel (in een stad waar jarenlang koning Bulldozer regeerde…)
    Ik kom elke woensdag in Edam omdat mijn dochter er woont, en ik op de kleindochters pas.

Schrijf hier je reactie

