Een drankfeestje op Beeckestijn, partycrashen!

Er was een feestje aan de gang, in een van die prachtige tuinen van Beeckestijn.

Laat ik eens partycrashen, dacht ik.

Het ging makkelijk, ik viel helemaal niet op tussen zoveel verschillende rassen, rangen en standen.

 

Alles speelde zich af rond de hemelsleutel, een plant met een naam als een grafbloem, wat het misschien ook is. Hij is ontzettend gemakkelijk te kweken, en je kunt hem goed verwaarlozen.

Al vergeet je een graf jaren, dan staat hij nog trouw te bloeien

als je per ongeluk eens langskomt tijdens Allerzielen

 

 

Het zoemde, vloog en fladderde in de late herfstzon, die soms even glimlachte vanachter de wolken.

Maar wat stinken die bloemetjes!

Een lucht van oud lang niet gewassen ondergoed.

Je moet echt insect zijn om dan te willen drinken. Ik ben liever geheelonthouder

 

Iedereen was er, vele soorten vliegen, bijen, hommels, vlinders, wespen.

Bijna kreeg ik idyllische gedachten over vreedzaam samenleven en voedsel delen…

"Alle Insekten werden Brüder"

 

Maar wat kunnen ze agressief zijn tegen elkaar! Ook die lief lijkende vlindertjes.

Dreigen, duwen, vechten, schreeuwen. Net mensen

 

Zelfs de hoornaar was er, die een herrie maakt! Hij is zo groot als twee vingerkootjes.

Ik ben een half uur bezig geweest hem op de foto te krijgen,

maar hij was steeds te vlug, en koos aldoor verborgen drankplekjes uit.

 

Later las ik op een blog van Martijn de Jong dat hij dodelijke steken kan geven…

http://www.vkblog.nl/bericht/349403/Hoornaar_doodt_Nederlandse_jager

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Monumenten in Velsen, Natuur & zo en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Een drankfeestje op Beeckestijn, partycrashen!

  1. antoinette duijsters zegt:

    Fraaie foto’s, je alle insekten komen op de hemelsleutel, wespen steken zijn alleen gevaarlijk als je er allergie voor hebt.
    Anders was ik al dood geweest. Wat ook Martijn de jong in zijn blog zegt.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Antoinette, dat van die allergie dacht ik al… maar had ik dat blog eerder gelezen, dan was ik toch niet zo brutaal achter die hoornaar aangerend, want het is toch best een eng ding, zo groot, en dan dat geluid!
    Al gaat een niet-allergisch mens dan niet dood, Martijn de Jong beschreef de steek van die hoornaar toch als allerverschrikkelijkst.
    Nu ben ik per ongeluk wel eens op een hommel gaan zitten, en die steek deed al zo furieus pijn dat ik hommels voortaan omzichtig benader. Dus de hoornaar…

  3. Appelvrouw zegt:

    en daar heb je die vlieg weer.
    en andere insecten, waar ik het niet zo op heb, een vlinder bijvoorbeeld, is gewoon een vieze harige rups met vleugels.
    Bah.
    Maar goed dat jij dat nog eens goed laat zien šŸ™‚

  4. Louise zegt:

    Je bent veel meer dan een stadsfotograaf. Wat is er niet allemaal om ons heen dat we maar oppervlakkig waarnemen..:-)

  5. actuality zegt:

    Mevrouw .. Louise
    Ze is een S T A D S F O T O G R A V I N van B E E C K E S T E E N !!

  6. edu zegt:

    Een mooi overzicht.

  7. draver zegt:

    Een goed honing jaar zo te zien

  8. Isis Nedloni zegt:

    Prachtig
    zo
    deze bijzonder
    sierlijke insecten op
    schoon getinte bloemen……Prachtig!

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Appelvrouw, wat moet ik lachen om je opmerkingen…
    Ja, die vlieg. Een echt partybeest!
    Ken je die uitdrukking: good flies go to heaven, bad flies go everywhere.
    @Dames en heren medebloggers, dank voor uw aardige opmerkingen!

  10. sjaal zegt:

    @@

  11. Ingrid van den Bergh zegt:

    Prachtblog! En zo consistent van kleur.
    Behalve die eigenwijs gegeelde laatste foto;-))

  12. BarbaraJansma zegt:

    Kleurt leuk bij dat babyblauw

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ingrid van de Bergh, gggeellll… is de kleur van de haat toch?
    @Barbara Jansma: Zweedse vlag? Maar als je ze mengt wordt het groen

  14. oliphant zegt:

    Wat een fraaie hoeveelheid insecten. En dat laat zich zomaar vastleggen. Die hoornaars zijn eng. Ze vliegen hier in .fr regelmatig om mijn bier…
    Ja, men zegt dat ze gevaarlijk zijn.
    Groet, O.

  15. Ingrid van den Bergh zegt:

    ‘kWeet niet , fotograaf. Maar ze schettert als zonnige trompetten.

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @IOliphant & Ingrid van den Bergh, groetjes!

Schrijf hier je reactie

