Dode dierendag, postume portretten van duinkonijnen

Bijna elke dag zet ik er wel een paar op de foto, dode dieren.
Als fietser ontkom je niet aan confrontaties met de slachtoffers van automobilisten.
Ik heb er een soort dwangneurose door ontwikkeld, moet afstappen en een foto nemen van zo’n beest.


Waarom? Ik vraag het me niet meer af. Doe het gewoon. Heb een archief met honderden, misschien duizenden doodgereden dieren, vooral jonge meeuwen en andere vogels

(zie ook mijn blog Een mooie dag is een dooiendag,

en voor een fraaie rat: Schoonheid: een rat in 4 stukjes. Wie zou de dader zijn… de vos?


Hieronder een paar uit een lange serie doodgereden konijnen op de sluizen.


De eerste is de liefste. Hij was zo groot (of klein) als mijn hand, een puppy-konijntje.
Een baby die nog niet wist dat de sluizen voor sommige autorijders racegenot betekenen

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Zoogdieren en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

36 reacties op Dode dierendag, postume portretten van duinkonijnen

  1. antoinette duijsters zegt:

    Stadsjournalist, jij hebt het thema goed begrepen, alle dieren tellen, niet alleen huisdieren.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @antoinette, daar raak je een snaar. Als ik de lokale, brave dierenambulance in actie zie, dan vraag ik me steeds af: waar ligt de grens? Honden en katten, vogels… maar als het om dieren gaat net zo groot als vogels, maar met tandjes. Een egel ja. Eekhoorn ook. Maar een rat? Een mol, een woelmuis? Een slak, een vlinder, een kruisspin…
    Menselijk mededogen met dieren kent een interessante afbakening, die zou ik wel eens in kaart willen brengen.

  3. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Je hebt je in het verleden dus wel afgevraagd waarom je foto’s van dode dieren neemt. Heb je nooit een glimp van een antwoord kunnen vinden?Menselijk mededogen met dieren kent een interessante afbakening, die zou nik wel eens in kaart willen brengen.
    Ik heb eergisteren met de gedachte gespeeld om over die scherpe afbakening een blog te maken. Ieder mens weet in die zin zonder nadenken dat hij bijvoorbeeld zonder wroeging een rioolrat mag pletten en een cavia niet.
    Ik ben benieuwd of je over dat onderwerp iets op papier weet te krijgen want het lijkt me moeilijke maar ook verdomd interessante materie.
    PS.
    Nog bedankt voor de Finse vertaling van JOZO.

  4. Louise zegt:

    Aangrijpend. Zo zie ik ze nooit (gelukkig)

  5. Appelvrouw zegt:

    Een beetje gruwelen van jouw dode konijntjes, die eerste maakt je meteen zo week.
    En dan die vlieg!

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Glaswerk, het fenomeen dood fascineert me mateloos, al sinds ik als kind bij het graf van mijn moeder stond, en na elk dood dier dat ik ontmoet fiets ik weer weg, weer malend over dood en leven, waarom, hoe, welke zin, zinloos, 1000 vragen, 10.000 overwegingen, geen antwoord. Ach, een mens moet íéts hebben om zijn tijd van leven mee door te komen 🙂

  7. svara zegt:

    die zesde….een dotje
    mooie wat je schreef over die afbakening….
    ik heb ook nog naar je ander blog gekeken
    met een groet

  8. maria-dolores zegt:

    hm… ik denk dat die afbakening voor iedereen weer anders ligt.
    ligt ook aan je omstandigheden.
    ik hou best van dieren
    muizen ook.
    alleen wil ik ze NIET in mijn huis.
    bijvoorbeeld.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Louise, ben je geen fietser, of wandelaar langs Heeren (automobilisten) wegen?
    @Appelvrouw, ja, die vlieg vertelt een verhaal…
    Verder ben ik een simpele realist hoor: de slagerswinkel en de vleesvakken bij de supermarkt, zijn die geen dagelijkse gruwel dan?
    Oh nee, daar geen oogjes, geen tandjes en geen poezelige handjes 😉

  10. Fulps Valstar zegt:

    Ik woon op de Veluwe, dode konijntjes zijn me dus niet vreemd, ik kan me niet herinneren er ooit een foto van gemaakt te hebben.
    Toegegeven, de plaatjes hebben iets.

  11. -martin- zegt:

    Stads inderdaad de meeste dode dieren zie ik in de schappen van de supermarkt liggen.

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Svara, die met de omgekrulde oortjes, ja die vind ik ook snoezig… Dank voor het aanschouwen van mijn andere dode-dierenblog. Voor afbakening zie hierna:
    @Maria-dolores,
    natuurlijk is die afbakening eindeloos gevarieerd. Net als de dierenwetgeving van land tot land (en godsdienst) verschilt. In het thema zit een boek, of een afstudeerscriptie, of een proefschrift. Jammer dat mijn leven al zo vol is.
    Wat niet wegneemt dat afmeting een belangrijk criterium is.
    Stel dat (de onder een microscoop werkelijk prachtige keizervliegen) zo groot als gorilla’s waren, dan zouden we ze in dierentuinen stoppen, hun jungles beschermen tegen stropers, wereldwijde fokprogramma’s kennen (omdat ze dan bijna uitgestorven want opgevreten waren).
    En waren gorilla’s zo klein en talrijk als keizervliegen, dan sloegen we ze dood.
    Bijvoorbeeld… 😉

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Fulps valstar, "wel iets"… mijn ziel ligt erin hoor 😉
    Wat het maken van foto’s betreft, ik besef enigszins gestoord te zijn (of misschien heel erg. Nou ja, de meeste gekken schijnen te denken dat zij normaal zijn en de anderen gek)
    @martin, in ondefinieerbaar kleine stukjes.
    De romp van een kip ligt er nog wel eens compleet opgebaard,
    maar de overige stoffelijke resten zitten onder paneermeel of in de marinade, en/of onherkenbaar achter plastic…
    Dan hoeven mensen zich niet te vermoeien met ongemakkelijke gedachten aan reebruine ogen en zachte vachtjes (laat staan aan kleine hokjes en veel mest)

  14. Kiezels zegt:

    Het meest dode wat ik ooit zag waren minikikkertjes, duizenden op het fiets/voetpad. Je kon amper je voeten neerzetten.
    Het meest gruwelijke was een jonge rat die ik als kind tegenkwam toen ik met mijn moeder wandelde. Ik wees, zij zei: niet aankomen en een meneer spietste hem met de punt van zijn paraplu. Verdriet en boosheid. Mijn moeder kon me er niet van overtuigen waarom dat dat nodig was.
    Je foto’s krampen in mijn maag maar dat is ook de bedoeling. Aan dierenleed wordt nog te gemakkelijk voorbijgegaan.

  15. assyke zegt:

    ik heb alleen de tekst gelezen
    het zij me hopelijk vergeven
    het zou tijd worden als auto’s uitgerust werden met een soort bewegingsscan/warmtescan
    van klein leven op de weg

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Kiezels, je laatste zin is me uit het hart gegrepen. En je kinderverhalen, tja, zulke kan ik ook vertellen, en die hebben mijn volwassen ik zeker gevormd…
    @assyke, natuurlijk zij je dat vergeven!
    Ik wou zelf niets liever dan dat de wereld anders in elkaar zat, wat dit betreft.
    Mooie ideaal die sensoren op auto’s, maar ik vrees dat het met de elektrische auto’s nog een spatje erger gaat worden: die maken geen geluid, dus als argeloze fietser/wandelaar, en zeker als onschuldig kind word je dan niet eens meer gewaarschuwd door naderend geraas.
    Er zullen dan eerst heel wat onnodige menselijke doden moeten gaan vallen voordat men daar dan weer iets aan doet 😦

  17. vuurjuffer zegt:

    stads, je laat me slikken…….

  18. Op zoek naar Morgen zegt:

    Wat een dierenleed, je zou er gewoon bij gaan zitten janken…
    Wel hele realistische foto’s, bravo!

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    @vuurjuffer, & @Op zoek naar Morgen,
    ach, ik ben maar een (realistisch) doorgeefluikje…
    het is de natuur, of de Heere Heere immers die het zo gewild heeft, te weten kwetsbaarheid, sterfelijkheid enerzijds, en ignorantie, wreedheid anderzijds.
    Het mooie van deze lijkjes is wel dat de eetbare delen binnen een paar dagen verdwenen zijn in andere dieren.
    De huidjes en haartjes blijven wat langer liggen, en verdwijnen dan geleidelijk (net als wij ooit) "like dust in the wind"…

  20. Aad Verbaast zegt:

    Ik betrap me er op dat ik heel snel doorscrol. Geen frisse beelden, de maag keert zich wat om bij die aanblik.
    Het hakt er bij mij wel in.

  21. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Aad Verbaast, natuurlijk, doorscrollen mag, niet kijken vanzelf ook.
    Ik besef dat ik een afwijkende belangstelling heb, maar heb er m’n hele leven al onvrede mee dat de dood ineens een mooi of lief wezen wegvaagt, weg zal vagen.
    En wat dan?
    Nog nooit heeft iemand me een goed begrijpelijk antwoord gegeven op de vraag waarom, waartoe, wat dan enz. Weg is weg. Zo’n lijkje zegt akls het ware: ik ben er nog heel even, gedeeltelijk, en dan zul je ook mij nooit en nooit meer zien.
    Ik kan simpelweg niet gewoon leven alsof er geen dood is, d.w.z. voor de tv of in werkomgevingen of arena’s hangen, ingebed in een gezelligheidscultuur waarin men biefstukjes eet zonder bevreemd te zijn.
    Zoiets.

  22. BarbaraJansma zegt:

    Ik vind dode mensen en dieren nooit snoezig. Eerder wijzer dan ik, en stoerder ook. Maar dat vind ik van levende snoezige mensen en dieren eigenlijk ook.
    Goeie foto’s, en niet zo erg eng.
    Zijn wij mensen eigenlijk niet de vliegen van de grote slagerij?

  23. Tonard - geroma zegt:

    Stadsfotograaf – Soms raakt het zien van intens dierenleed me nog meer dan het zien van mensenleed.
    Zeker als dat enorme dierenleed – met vaak de dood tot gevolg – afkomstig is van mensen!

  24. Marcus Lucas zegt:

    Aanbevolen!

  25. StadsfotograafVelsen zegt:

    @BarbaraJansma,
    ja, dat is goed gezegd, de vliegen van de grote slagerij: azen… de godganse dag azen op van alles.
    Maar de schuld van de grote slagerij zijn we niet.
    Die is er eenvoudig.
    En dieren doen daar flink in mee. Het dierenrijk is één grote slachtpartij van eten en gegeten worden, en van lijkenvreters van het type ”de een zijn dood is de ander zijn brood". En mensen zijn ook gewoon dieren.
    @Tonard – geroma,
    helemaal mee eens.
    Wat mensen dieren aandoen, daar kan ik heel slecht tegen. Hoort tot de weinige dingen waar ik echt kwaad van kan worden.
    Maar als het ene dier het andere iets aandoet, gebeurt dat vaak efficiënt en snel, en is het om te eten, voor levensonderhoud. Daar heb ik geen enkele moeite mee (hoewel er ook zeer "wrede" dieren zijn, wespenlarven die een levende rups langzaam van binnenuit opvreten, of akelige parasieten als spoelworm…).

  26. Zwollywood zegt:

    Goed blog…..die andere bij je link ook.
    Ik wou dat ik bij je was geweest toen je deze foto’s kon maken…beetje inzoomen op de tanden van het konijn bijvoorbeeld. Het heeft echt iets, dat is zeker.

  27. Kees Smit zegt:

    Mooie foto’s van die arme dode konijnen. Ik las pasgeleden een inleiding van J.P.Thijsse ‘Blonde duinen’. Dat begint met ‘Ik had aan veertig jonge meisjes ieder een konijnenschedeltje beloofd’. Moet je eens lezen.

  28. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Dank Zwollywood, dat inzoomen zal ik nog eens gaan doen. Makkelijk beloofd. Het sterft hier van de konijnen 😉
    @Kees Smit, vertel me over Thijsse, de held van mijn jeugd: elke zondag met de Flora op stap. Dat duinenboek (en al die andere albums) vanzelfsprekend ook gekoesterd!
    Konijnenschedeltjes liggen hier nog voor het oprapen hoor, kom maar eens meewandelen…

  29. trektocht zegt:

    Het aaibaarheidsgehalte is wel vrij laag…….

  30. StadsfotograafVelsen zegt:

    @trektocht, waar jij al niet aan denkt 😉

  31. Paul Nijbakker zegt:

    Flappie!!!

  32. StadsfotograafVelsen zegt:

    Snik…

  33. Pingback: Auto's over de sluis... bij de konijnen af

  34. Pingback: Afijn, we zagen een Konijn, maar ‘t bleek een Haas te zijn | Er was eens…

  35. frits houtgraaf zegt:

    tjja Selma zo is het wel racen schijnt belangrijker te zijn als uitkijken of je nog wat voor de wielen
    krijgt,zo belangrijk zijn dieren,en de maataschappij worden er niet beter van wel erg jammer dat sommige het niet begrijpen.

  36. Selma zegt:

    Frits, fijn dat jij er ook zo over denkt.
    Ik denk altijd maar: één mens meer die het ziet, dat is een stap in de goede richting 🙂

Schrijf hier je reactie

