Takkenkransen, plantenbakken & kussentjes, in de tinten wit, beige, grijs en zwart

Elke (huis)vrouw heeft momenteel haar eigen thuisetalage,

creatief bijeengeshopt in hetzelfde tuincentrum, in dezelfde hebbedingetjeswinkel.

 

De mode schrijft voor:

twee identieke potten symmetrisch op de vensterbank geplaatst,

daarop twee kussentjes,

daarbovenop een krans gevlochten van takjes.

 

Daarnaast moeten er twee gelijke lampjes staan, of lantaarns, of kandelaars. Of een boeddhakop.

De voorgeschreven tinten zijn wit, beige, grijs en donkerbruin of zwart.

 

Alles is met fijne Chinese vingertjes in elkaar geknutseld, volgens voorschrift van een internationaal ontwerper. Nederlandse vrouwen kunnen niks meer zelf, behalve kopen, kopen, kopen. En alles twee aan twee in hun vensterbank draperen.

 

Als de mode voorbij is, vinden we de spullen wel weer bij de vuilnisbak

Baas boven baas: twee kussens op elkaar!

 

De gefotografeerde ramen liggen binnen een straal van anderhalve minuut wandelen in de buurt van de Kennemerlaan. Maar ze zouden zich net zo goed in Appingedam of Venlo kunnen bevinden.

Het is niet altijd gemakkelijk om een raam te fotograferen (ik bewonder ‘Achter Glas’…),

vanwege de weerspiegeling, en dat je je eigen spiegelbeeld wilt omzeilen.

Maar deze is wel leuk met de rokende staalfabriek er tegenover

En deze, met de heilige koe goed zichtbaar vanuit het raam

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kunst & zo en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Takkenkransen, plantenbakken & kussentjes, in de tinten wit, beige, grijs en zwart

  1. Guzzler zegt:

    Goed opgemerkt. Ik moet zo een aardig stukje lopen en ik neem maar weer eens mijn camera mee. Eens zien of ik ook een trend kan ontdekken.

  2. Vogel-vrij zegt:

    Goeie serie:-)
    Nederland op z’n Ikeaast.

  3. renelouman zegt:

    Leuk gezien.
    Volgens mij heb je ze niet allemaal zelf genomen: ik zie een vrouw met blond haar??

  4. smokey zegt:

    Grappig. Ik snap `t alleen niet van die kussentjes. Om in de etalage te kunnen zitten?

  5. Johan HvD zegt:

    Tja, vermoedelijk zijn de kussentjes bedoeld om de planten wat zachter te laten zitten.
    Immers, een mens zit ook graag zacht…
    De vrouw met blond haar is waarschijnlijk een gluurster… 🙂

  6. Joost zegt:

    Komisch blog; fraai gedaan.

  7. Mo zegt:

    wat ben ik blij dat ik in het zuiden woon, hier is die idioterie nog niet doorgedrongen

  8. svara zegt:

    boeiend hoe zo iets werkt en leuk dat je daar oog voor hebt
    eerlijk is eerlijk
    graag had ik de mensen erbij gezien….
    ;-))

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Guzzler, wie weet ontdek je de nieuwe trend? Want deze duurt al een tijdje. Dus de modebladen hebben vast alweer een nieuwe voorgeschreven 😉
    @Vogelvrij, Ikea? Mijn bronnen vertellen dat het de Action is, en die enorme tuincentra. Zelf kom ik allee bij de Ikea voor de Zweedse haring, mmm, en wegwezen!
    @rene louman, dank je. Die vrouw met blond haar was ik toch zelf :-)))
    @smokey, tja, daar begon mijn verbazing mee, met die kussentjes. Toen ik die vorig jaar voor het eerst in een raam zag, dacht ik: daar woont vast een etaleuse, of iemand die decors maakt. Maar nu ze zo om de twee huizen in het raam liggen… Kopieerlust? Me too, me too, me too? En waarom?
    @Johan HvD, dat zal het zijn! De plant als nieuw soort schoothondje!
    Beroepsmatig heb ik beslist iets van een gluurster, inderdaad.

  10. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joost, dank je wel!
    @Mo, weet je het zeker? Ik ga volgende week naar Maastricht, dan zal ik het eens controleren! 😉
    Was ik maar socioloog, dan wijdde ik er een proefschrift aan, lekker het hele land doorreizen, naar ramen gluren en tellen.
    @Svara, dat is het minstens: boeiend. De mensen kun je je erbij voorstellen door naar je buurvrouwen te kijken. Heel gewone aardige of minder aardige dames…

  11. TheoB zegt:

    Heel leuk die combinatie van ramen met al dat bijna het zelfde .
    Goede reclame voor al die bouwmarkt fabrieken.
    ben wel ingelogt maar er klopt dus iets niet.

  12. Kiezels zegt:

    De unieke verblokkering, ikeatisering en tuinventralisering van Nederland 🙂
    Ik houd ook van kussentjes, op mijn bank

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @TheoB, Kiezels, we delen de verbazing.
    Misschien bestond er vroeger (voor de welvaartsexplosie) ook wel mode, alleen noemde we dat toen traditie, en gingen de spullen veel langer mee, of werden zelf gemaakt? (Plantjes stekken, kleedjes haken etc.)

  14. Marius van Artaaa zegt:

    heel apart die monocultuur, Stadsenz.
    in het raam van Het Eigen Huis
    dat de tempel vormt
    voor het gezin
    het lijken wel
    seculiere altaartjes
    voor gehoorzaming aan
    de Wet van Jan de Bouvrie
    je zou er zo
    grafkisten achter
    verwachten waaruit
    stoffen mannetjes gluren (*)
    *) ja, waar zijn die ‘vroegere’ naarbinnenkijkers anders gebleven?

  15. laila zegt:

    Veel mensen zijn trendvolgers.

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Marius,
    de Bouvrie is inderdaad de hogepriester van dit schoons, maar ik vernam dat de verbreiding van deze handel geschiedt door winkels als Xeno en Action, op last van de Libelle en de Margriet.
    Daar moet ik eens kijken, daar ligt het geheim!
    @Laila, dat is waarschijnlijk zo,
    maar leven zonder andermans trends is ook mogelijk.
    Daar wil ik de profeet wel van zijn,
    ook al uit milieu-oogpunt,
    want modes moeten steeds vervangen worden door nieuwe modes,
    oftewel door het vuilnis van de toekomst

Schrijf hier je reactie

