Kut is lekker (lul, zak & klote trouwens ook)

Even een blog zonder foto’s, om begrijpelijke reden: het gaat over kut.
Vanavond mocht egotrippertje Rob Oudkerk weer eens brallen bij de Vara,
en wel over een term die hij gemunt heeft en die in Van Dale terecht is gekomen:
een combinatie van kut en Marokkanen.

Hij heeft dat, meen ik, wel tien keer gezegd in de uitzending,
en zei ook nog dat hij al 55 jaar Amsterdammer is, en dus ‘kut’ zegt
als het slecht weer is, of bij andere onaangenaamheden.

Dat ‘dus’ begreep ik niet.
Volgens mij is het misbruik van het woordje kut niet specifiek Amsterdams,
en is het bovendien nog geen 15 jaar mode onder de onbenulligsten van heel Nederland.
Maar Oudkerk kletst wel vaker uit z’n nek, alsie maar in de media mag.

En wat ik helemaal niet begrijp
is dat het woordje kut tegenwoordig zo negatief gebruikt wordt.
En wat ik al helemáááál niet begrijp is:
zelfs meisjes en vrouwen gebruiken het als scheldwoord! Heel merkwaardig.

Volgens mij is kut iets lekkers. Iets wat de helft van de mensheid koestert als een genoegelijk lichaamsdeel, en waar wat minder dan de helft fanatiek naar smacht,
en wel zozeer dat er een enorme filmindustrie omheen is ontstaan
om maar zoveel mogelijk kut te kunnen zien.

Waarom dan toch kut als populair scheldwoord?

Dat puistenkoppige scooterjochies met 3 gram hersens met kut schelden,
of sukkels als Oudkerk, ach, die hebben last van hormonen,
maar dat nadenkende mensen het ook doen of gewoon vinden. Gek!

In omringende landen gebruiken ze tenminste echt smerige scheldwoorden:  
scheisse, shit, merde!  
Maar Nederlanders bevuilen hun en heur geslachtsdelen. Dom dom.

Kut is iets lekkers!!
Dat moet niet naar beneden gehaald worden door een pubermode om het bij elk ongenoegen uit te braken. Lul, zak & klote zijn trouwens ook lekker!!

Met vriendelijke groeten,

de voorzitter van het CBPGWK,
(het Comité ter Bevordering van het Positievere Gebruik van het Woordje Kut)

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Gedachten, Smeerlapperij en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Kut is lekker (lul, zak & klote trouwens ook)

  1. Baracca zegt:

    Ja joh? Maar Oudkerk had toch ooit "een stofje" dat wordt aangemaakt in de politiek? Wees blij dat hij KUT nu in de mond neemt. Beter tien keer KUT in de mond dan één keer KUT in de hand (van een heroïnehoertje in zijn geval). Excuses voor de grove bewoordingen, maar ik kan de hypocrisie van meneer Oudkerk nog steeds niet verdragen!

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Zo is het Baracca.
    Kut in de mond is prima, voor de pret, maar dan niet als scheldwoord. Alleen doen als het lekker is.

  3. Baracca zegt:

    Dat is voor jouw rekening, Stadsfotograaf. Ik vind kut als scheldwoord heel goed kunnen (en bij kut in de mond voor de pret krijg ik beelden… die heb ik dan ook weer liever niet). Maar iemand die een tijdlang gebruik/misbruik heeft gemaakt van vrouwen en de kut letterlijk in de mond en hand heeft gehouden, komt op mij niet geloofwaardig over.

  4. 100_woorden zegt:

    @StadsfotograafVelsen
    = In omringende landen gebruiken ze tenminste echt smerige scheldwoorden: Scheisse, shit, merde! Maar Nederlanders bevuilen hun geslachtsdelen. Dom dom. =
    In het Engels wordt geen gebruik gemaakt van cock, dickhead, cunt, fuck, etc?
    Misschien moet je eens naar rappers luisteren, er zal een wereld aan scheldwoorden voor je open gaan, vrees ik. Overigens zijn Engelstalige scheldwoorden ook in niet Engelstalige landen erg populair
    =En wat ik helemaal niet begrijp is dat het woordje kut tegenwoordig zo negatief gebruikt wordt.=
    Kut als "scheldnaam voor eene vrouw" werd al gebruikt in de zestiende eeuw, dus laat dat "tegenwoordig" maar weg.
    Wat wij nu geslachtsdelen noemen, werd vroeger ook wel "schaamdeel" genoemd en dan ben je al een end in de richting qua oorzaak voor scheldwoordgebruik. Daarnaast is er natuurlijk ook de link met urineren en alles wat met pis en poep te maken heeft is ook al eeuwen populair als scheldwoord.

  5. Louise zegt:

    Ik zou niet zonder kunnen..

  6. Paul Nijbakker zegt:

    De Nederlandse scheldwoordenschat onderscheidt zich van die van andere landen vooral door het grote aantal religiegerelateerde vloeken en het grote aantal ziektes die voor hetzelfde doel worden ingezet. In dat licht is het interessant dat Finnen vroeger in Zweden als "finnjävlar" werden aangeduid, terwijl dat in het Nederlands nu weer tamelijk slap overkomt ("marokkaanduivels", neen, het heeft niet dezelfde impact).
    Overigens slingeren Finnen ("vittu") en Zweden ("fitta") ook kwistig met vrouwelijke geslachtsdelen in het straattaalgebruik.

  7. arkest zegt:

    Potjandorie.

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dank voor uw reacties, allen.
    @Baracca, alles wat ik schrijf is voor mijn rekening.
    Wat voorts mijn mening over kut als scheldwoord betreft, zie hierna bij Louise.
    Wat betreft Rob Oudkerk: daarover kunnen wij elkaar de frisse hand schudden.
    @Glaswerk, dat citaat uit de 16de eeuw zal echt zijn, toch staat als een paal boven water dat kut twintig jaar geleden NIET om de paar woorden als scheldwoord gebruikt werd door Jan en alleman, dat is echt een modernisme, net als emotie-tv:
    laat alle bagger maar ongegeneerd uit je mond glijden, brutaal, onverzorgd, kwetsend.
    Verder luister ik niet naar rappers, ik heb wel wat beters te doen dan mijn oren te laten vervuilen door het ongenoegen van over het paard getild straatschorem.
    @Louise, maar jij bent dan ook een man, en mannen worden vaak woedend op iets wat ze niet kunnen krijgen, maar waar ze wel hevig naar verlangen.
    Zo is m.i. kut als scheldwoord ontstaan.
    Verder heb ik mijn eigen tweedeling van de samenleving.
    Vroeger had je de standenmaatschappij, tegenwoordig heb je Wilders’ indeling, maar ik trek m’n eigen scheidslijn:
    tussen mensen die het woordje kut als scheldwoord gebruiken, en mensen die dat nooit doen.
    Oftewel tussen het merendeel der bevolking dat niet zelfstandig na kan denken, en de wanen en modes van de dag volgt, en een kleiner deel dat alles overweegt en bewust keuzes maakt.
    Jij hoort naar eigen zeggen bij de eerste, grootste en dommere helft.
    @Paul Nijbakker, religiegerelateerde vloeken… prima. Religies zijn waandenkbeelden.
    Maar ziektes gebruiken als scheldwoord keur ik ook af.
    Tenzij het uitgestorven ziektes betreft als pest en pokken.
    Maar er zijn zoveel mensen met verdriet over bijvoorbeeld kanker dat ik het misselijk vind om dat door je taalgebruik heen te weven als scheldwoord.
    En: Finnen zijn lang de tweederangswezens geweest in Zweden, gastarbeiders van een verachte soort die wel erger woorden, en klappen naar hun kop kregen.En voorts blijf ik van mening dat kut niet meer als scheldwoord gebruikt zou moeten worden.
    Wij noemen het vrouwelijk deel nu ook liever yoni, om associaties met de vieze RobOudkerken en agressieve hangjongeren te vermijden

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Arkest: ja, gatverdamme (of "garrie", zoals mijn gereformeerde buurvrouw zegt)

  10. paco painter zegt:

    Het beft gewoon lekker

  11. An van den Burg zegt:

    Uit betrouwbare bron: de studenten van de sociale academie in Amsterdam noemen hem onderling: "De vetneuker"! Oudkerk doceert daar!!??

  12. Guus zegt:

    Fotograferen gaat u beduidend beter af dan schrijven en redeneren.
    De teneur van uw blog en een aantal reacties hadden mij de rode pijl doen indrukken wanneer die er nog was geweest. Dit blogje en die reacties spelen immers in op de persoon Oudkerk zónder op zijn bij ‘Pauw en Witteman’ aangevoerde argumenten in te gaan.
    De eis om de term uit Van Dale te verwijderen is irreëel omdat men niet een hele druk uit de handel zal halen. Van Dale is immers niet politiek maar taal volgend. In het woordenboek staan ook de termen ‘papen’ en ‘smouzen’ waar tegen géén enkele representant van respectievelijk het roomskatholieke en het joodse deel van onze samenleving tegen in het verzet is gekomen. De eis om de desbetreffende uitdrukking te verwijderen is dus niets anders dan censuur. Verwijdering lost helemaal niets op want de goegemeente zal de uitdrukking blijven gebruiken, het er achterliggende probleem, het probleem wat middels deze term wordt verwoord, dient men op te lossen. Acht- tot dertienjarigen waarvan een groter percentage dan bij Antillianen etc in aanraking met de politie en de justitie zijn geweest, bij wie buitengewoon ernstige psychiatrische stoornissen zijn gediagnosticeerd. Pas als die problemen zijn opgelost zal de term in onbruik raken en langzaam maar zeker uit Van Dale verdwijnen.
    Wat de actiegroep nu beoogt is de boel omdraaien, het probleem ontkennen. Integenstelling tot u woon ik niet in Velsen maar in Amsterdam. Vraag me niet hoeveel honderden keren ik dat probleem aan de lijve heb ervaren, er enkele keren over heb gesproken en gemaild met o.m. Marcouch. Tòch zal ik nooit op Blonde Dolly stemmen…

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Paco, mede eens, maar bedoel je soms bekt?
    @An vd Burg, natuurlijk ben ik niet de enige met afkeer van die stiekeme dikke ijdeltuit, gelukkig.
    @Guus, ik heb gewoon een hekel aan hoerenlopers, en aan Oudkerk in het bijzonder, zeker na interviews met hem gelezen te hebben waarin hij toegeeft ijdel te zijn.
    IJdel op wat, op z’n pafferige kop, met zijn bril op z”n zorgvuldig met gel gekrulde haren soms.
    Zo ijdel in elk geval dat hij zich ongevraagd kandidaat stelde voor het burgemeesterschap,
    zo ijdel dat hij denkt dat het normaal is dat een politicus, arts, vader van jonge kinderen "kut" als scheldwoord gebruikt.
    U schrijft mij een paar alinea’s over een jongerenprobleem dat niet in mijn blog ter sprake komt, op het aanstippen van een woordgebruik na.
    U leest kennelijk niet coherent.
    Ik ga daar dan ook niet op in.
    Mijn blog ageert louter tegen het misbruik van het woordje kut.
    Overigens kan ik over Amsterdam meepraten, heb er twintig jaar gewoond, middenin diverse zogeheten probleemwijken (of hoe ze ook eufemistisch betiteld worden), o.a. Slotervaart, De Baarsjes en de Dapperbuurt, ben tweemaal in elkaar geslagen (niet door Nederlanders), een keer gerold, er is tweemaal bij me ingebroken, en ik ben zeker tien fietsen kwijt geraakt.
    Ik stem op de de Partij voor de Dieren.

  14. Guus zegt:

    Omdat Oudkerk een hoerenloper is mag die na zijn optreden gisteravond bij ‘Pauw en Witteman’ door u worden afgeschoten? Zo kunnen we ongeveer 99,9% van alle in welke talkshow dan ook verschijnende gasten afschieten want allemaal hebben ze al dan niet publiekelijk bekend in het verleden iets gedaan wat niet volgens het moreel fatsoen is. Het gaat me uitsluitend om de door Oudkerk aangevoerde argumenten, die vond/vind ik terecht. Billijkt niet dit afzeikblogje.
    Inderdaad vinden velen dat woordje niet aangenaam. Vèèl meer moeite heb ik met de algehele taalvergroving. Toen ik Rob Kamphues het vorige week in een editie van het bovengenoemde televisieprogramma enige keren hoorde hebben over ‘schijten’, afgelopen een blogger/blogster het in de kopregel van zijn/haar blog het had over ‘poeppapier’, draaide mijn maag nog erger om. Daar worden dan geen blogjes over gefabriekt want naar wij weten hebben die lieden zich nimmer bezondigd aan het hoerenlopen.
    Hoe noem ik dat?
    Geselecteerd afschieten!

  15. Zich van Verre zegt:

    Heb dezelfde hekel aan Oudkerk als jij en anderen, om dezelfde redenen. Was gisteren voor het eerst weer eens bereid om naar hem te luisteren, omdat je niet eeuwig kunt blijven dingen nadragen, anders word je net zo levenslang verbitterd als die kut van van den burg, deze smegmatieke studentenlul met trekkersexceem, dat dat mens maar haar kut gaat wassen in de Ganges, ik scheld er lekker misselijk op los omdat ik toch weg ga, maar moet eerst nog alles back-uppen..

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Guus, u hebt uw punt gemaakt.
    We worden het niet eens over Oudkerk. Dus laten we hierbij laten.
    Ik heb persoonlijk een bloedhekel aan het complete fenomeen Rob O. (waar zijn misbruik als politicus nota bene van heroïnehoeren een deel van is), en heb dat nu voldoende gezegd.
    U hoeft er niet op door te gaan, als kennelijke Oudkerk-fan, en ik heb geen zin om hierna nog meer woorden aan die minkukel vuil te maken.
    We zijn het wèl eens over de ergerlijke vergroving van het taalgebruik (wat mij betreft van alle omgangsvormen) en voor mij is het misbruik van het woordje kut daar het duidelijkste voorbeeld van.
    Ik zal niet nalaten iedereen die dat negatief in de mond neemt erop te wijzen dat ik dat domme napraterij vind van het niveau van agressieve hangjongeren met drie gram hersens.
    Ik doe dat trouwens al jaren, en het werkt: in mijn omgeving is dan ook niemand die dat woord misbruikt.
    Er zijn ook voldoende betere woorden om ongenoegen kenbaar te maken.

  17. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Zich van Verre, ik ken de persoon waarop u scheldt niet. U wel?
    Beetje machteloos eigenlijk om een paar onsmakelijke woorden te roepen en dan de deur dicht te slaan.
    Aan uw woordgebruik te lezen hoort u bij de soort mensen die aan de andere kant van mijn scheidslijn leven, maar ik wens u beterschap met uw woordkeuze. Het ga u goed in die andere wereld.

  18. trektocht zegt:

    Oberaffentietengeillll! Ook mooi!

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Trektocht, mee eens, dat is een positief synoniem van supervetcool.
    Daar gaat mijn kruistocht ( 😉 ) niet tegen..

  20. A C T U A L I T Y zegt:

    Oh,U had het over
    F O U D K E R K
    P enis v d A ars
    Die man is zo F O U D !!!
    Ik ben weg gezapt bij de
    aankondiging van die Man
    Zo verschrikkelijk die Man
    en die is Arts?? ………………

  21. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joshua, dank voor de instemming, maar ik was uitgepraat over het tiep.
    De drieletterstrijd blijf ik evenwel volhouden 🙂

  22. Paul Nijbakker zegt:

    Het Nederlands heeft een heel aantal ziekten dat in verwensingen wordt gebruikt: Pest en pokken, cholera (kolere), typhus (tief effe gauw op), tuberculose (tering), pleuritis (pleuris) en kanker. Wat opvalt aan al deze woorden, behalve hun onplezierige betekenis, is dat ze allemaal kort zijn (Krijg een schedelbasisfractuur, zal wel nooit populair worden als verwensing). Verder is het opvallend dat ze allemaal beginnen met een stemloze, explosieve consonant, K, P, of T. Dit laatste is misschien de reden dat "Krijg AIDS" nooit is doorgebroken in het populaire taalgebruik; het bekt niet lekker.

  23. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Paul, goeie verklaring!
    Die K, P en T heten ook wel "plofklanken", herinner ik me van taalkunde.
    Dat strookt mooi met het ontploffen van woede, en er dan wat uitgooien.

  24. Guus zegt:

    Hoewel ik hem ooit heb aangeboden behulpzaam te zijn bij het schrijven van zijn memoìres ben ik geen fan van Oudkerk. Het fascineerde me hoe iemand zo kon slippen, schrijven was mijn beroep. Ik zal nooit op hem stemmen, ook niet op Marcouch wiens afscheidsreceptie ik april l.l heb gefotografeerd want ik stem geen PvdA. Ik stem D66.

  25. Zich van Verre zegt:

    Wat een persiflage al niet vermag. Ik dank u dat u dit bericht uit een andere wereld heeft laten staan.Ik wens u eveneens veel van alles.

  26. peterus zegt:

    Mooi betoog. daar had best een illustratie bij gemogen zoals het beroemde schilderij van Courbet, L’origine du monde. groeten

  27. Pingback: Nog maar eens: Kut is Lekkerrrr (heren, en vooral ook dames!!!) | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

