Berken in de Iepenstraat, esdoorns in de Wilgenstraat

Bomenbuurten tref je aan in bijna elke stadsuitbreiding in Nederland,

een jaar of 70 of 80 geleden aangelegd toen de fantasie van gemeentebesturen weinig verder reikte dan straten naar bomen te vernoemen (of schilders of componisten).

 

Aardig daaraan is wel dat in de Platanenstraat platanen geplant werden, en in de Lindenstraat linden. En die staan er nog, in de Velsense bomenbuurt, oud en waardig

Maar kleine boompjes worden groot, en gaan op zeker moment dood.


Het zal wel met bezuiniging te maken hebben, want het is zo onaardig om plantsoenendienstmedewerkers van onwetendheid of onverschilligheid te betichten, maar de nieuwe beplanting van de bomenbuurt in Velsen is een rotzooitje.

 

In de Cederstraat staan linden

in de Esdoornstraat staan sierappeltjes (met een vieze roest)

in de Lariksstraat staan esdoorns

in de Abelenstraat staan dubbele Japanse prunussen

In de Iepenstraat staan berken, enzovoort. Geen boom staat meer op zijn oude juiste plaats.


Tja, waarom zouden er beuken in de Beukenstraat moeten staan, of wilgen in de Wilgenstraat?

 

Waarom zou een gemeente een alledaags cultuurgoedje naar behoren onderhouden?

Waarom zou een mens zich op bomen willen oriënteren om een straat te herkennen,

of überhaupt de naam van een boom willen kennen?

 

De natuur is waarschijnlijk "voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?"

 

 

 

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Natuur & zo en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Berken in de Iepenstraat, esdoorns in de Wilgenstraat

  1. A C T U A L I T Y zegt:

    Help wij krijgen dus – in de – aan de
    Wibautstraat Platanen- varianen!!
    Maar ja dan zijn we wel een Jaar verder.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    De plataan is een mooie boom, alleen jammer dat zijn schors model heeft gestaan voor de camouflage-kleding van het leger. Die balletjes die erin hangen zijn erg leuk om naar te kijken, maar pluizig en vies als ze op de grond vallen.
    Waarom planten gemeentes eigenlijk bijna nooit notenbomen aan? Ik weet een straat in Rotterdam vol hazelnoten, en een half straatje in Velsen, maar straten vol walnoten lijkt me wel wat.

  3. De Stripman zegt:

    Goed gezien ! Maar wie kent er de namen van bomen nog ?
    Niet gaan klagen over vieze roest en afvallende vruchtjes ! Laten we blij zijn met de bomen in de straat. Die paar weken per jaar dat er wat van afvalt wegen toch ruimschoots op tegen het plezier dat je er de rest van het jaar van hebt !

  4. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Stripman, ach, ik noem die roest omdat ik een hekel heb aan sierappeltjes, en iets vervelends wou zeggen.
    Er zijn zoveel mooiere bomen!
    En dan zetten ze verdorie in de Meidoornstraat, de Esdoornstraat èn de Kastanjestraat van die flauwe sierappeltjes.
    Zet er dan echte appels neer, dan hebben we tenminste lekker te eten 😉

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    Oh ja:Maar wie kent er de namen van bomen nog ?
    Zo leert niemand ze dus kennen…
    Lego en Playmobiel hebben plastic boompjes, dat moet genoeg zijn.

  6. antoinette duijsters zegt:

    Stadfotograaf, ooit kende ik alle bomen, maar de rare cultivars die ze nu aanplanten:-)
    Verder heb een boomhazelaar voor mijn balkon staan en aan de andere kant een haagbeuk.
    Maar helaas men weet niet hoe snel men de hazelnoten moet opruimen, dieren moeten ze in boom pakken, op de grond krijgen ze de kans niet.

  7. Ghijsa zegt:

    leuk dat je het allemaal bent gaan checken.
    Ik woon aan de koninginneweg

  8. paco painter zegt:

    Zou mij nooit opvallen

  9. Appelvrouw van de Boomstam zegt:

    IK heb ooit aan de Gomberstraat gewoont, maar die man was er nooit, en aan het Hyadenpad, nou… dat was verre van een hyaad, en het kikkerpad was een straat en de bovenweg een zandpad.
    Mooie serie. Natuur in Nederland moet wijken omdat iedereen een woning wil.
    We kunnen toch niet allemaal in een boomstam wonen.

  10. martin zegt:

    Een Echt Eigenzinnig Stadsfotografenblog. Dit biedt ongekende mogelijkheden. Heeft iemand in de Multatulilaan de Max Havelaar of Woutertje Pieterse in huis?

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Antoinette, ja, dat is met dat sierappeltje ook het geval. Nooit eerder gezien, en erg gezocht in de boeken en op bomensites, maar kon ‘m niet vinden. Moet vast naar het tuincentrum, zal een nieuw soort zijn. En wat een vervelende plantsoenendienst bij jullie (ook).
    Leuk die hazelaar. Maar worden de noten niet door mensen opgeraapt? Door mij bijvoorbeeld?
    En ik ben benieuwd welke dieren er de boom ingaan, behalve eekhoorns (woon je zo bossig?).
    Ik raap alleen noten in de stad om de eekhoorns de noot niet uit de mond te stoten, maar hier in de stedelijke omgeving dacht ik met niemand (geen dier) te concurreren…
    @Paco, naar boven kijken 😉
    @Ghijsa, Appelvrouw en Martin, jullie reacties had ik mezelf al voorspeld toen ik daar rondfietste, maar ik vind ze erg leuk.
    Je bent toch zelf koningin Ghijsa, dus dat klopt wel!
    Appelvrouw, woon je in een boomstam? Ken je het verhaal van Odysseus, die zijn slaapkamer om een enorme olijfboom heen bouwde, en de stronk als basis gebruikte voor zijn echtelijk bed?
    Kikkerpad en Zandpad zijn vast ooit echte paden geweest, hoewel je het met die moderne straatnaamgeving nooit weet…
    Wat is een hyaad?
    Martin, je brengt me op een idee.
    We hebben hier ook een Rembrandtlaan.
    Ik zal overal aan gaan bellen om te controleren of ze ook een etsje of Nachtwachtje hebben, of tenminste een Rembrandtbijbel, en anders deel ik boetes uit

  12. Robert Kruzdlo zegt:

    Je kan goed kijken. Maar om eerlijk te zijn houd ik meer van oude bomen in oude straten.
    Groet Rob

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Rob, hoe ouder hoe beter. De straatjes zijn zo’n 70 à 80 jaar oud. Niet alle boomsoorten blijven zo lang goed. Vandaar die nieuwe

  14. trektocht zegt:

    En als we nou eens samen met een stapel straatnaamborden de boel kloppend gaan maken? Ideetje?

  15. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Trektocht, die vind ik echt leuk!
    Lachen!!
    Ik ben in staat om het te gaan doen. Ik laat je wel weten wanneer.
    Dan vragen we er een krantenfotograaf bij 🙂

  16. trektocht zegt:

    Tof, mocht het echt vorm krijgen dan kan ik wellicht wat stickers regelen om er over heen te plakken, gaat om het idee toch? En ik ben nog publiciteitsgeil ook, dus hoppa, krant er bij en op de foto!
    Hoewel, je kunt ook zelf de foto maken en (voorlopig) anoniem met begeleidende tekst insturen.

Schrijf hier je reactie

