Schoonheid: een rat in 4 stukjes. Wie zou de dader zijn… de vos?

Op een morgen wilde ik wegfietsen en zag dit stilleven. Beter gezegd: deze stildood
Wie niet tegen bloed of dooie beessies kan moet niet doorscrollen

Verder vooroverbuigend ontwaarde ik dit bijbehorende halve rattenhoofdje, met het glanzende donkere oogbolletje. Zoiets kan ik gewoon mooi vinden.
Let op het gelige stokje uiterst rechts, een van de snijtandjes van de onderkaak.

Maar waar zijn toch de boventandjes en het neusje gebleven?Afgekloven, aan de natte haartjes te zien. Modern stekeltjeshaar met gel lijkt het wel.
Koppie is in de mond genomen, een beetje bekauwd en weer uitgespuugd.
Door een vos denk ik zomaar, want vogels kunnen dat niet, en de verwilderde katten, goed gevoerd door de buurvrouw die er haar halve AOW aan besteedt, zijn mank, halfblind, lui, obesiteus of geestelijk gehandicapt.
Lijken me niet in staat om een slimme rat te verschalken

Ratjes staart lag er losjes naast. Was zeker niet lekker genoeg

Net als een kluwentje darmen, gal en lever – meen ik. (Met genietende vlieg.)
Ook niet smakelijk genoeg – schat ik

Dit losse handje (of voetje) ontroert me. Daar heeft ratteke een heel rattenleven lang mee over de kades getrippeld, en/of hapjes mee opgetild naar zijn/haar bekje.
Hebben ratten geen duimen? Of is dit toch de voet.

Naar de andere drie handjes/voetjes heb ik gezocht. Nergens te vinden.
Ik heb het eenzame rattenhandje opgeraapt en onder een piepklein stolpje te drogen gelegd. Dit is ook schoonheid voor mij (heb een huis vol mooie restjes dier)

En dan nu de vos. Op diverse recente vossenbloggen heb ik al geschreven hoe een vos hier bij het IJmuider strand een stuk kaas uit mijn tas jatte terwijl ik m’n fietsslot stond vast te maken. Bijna handtamme vossen zijn niet zo bijzonder meer tegenwoordig, op plekken waar gemakkelijk eten voor ze te vinden is.

Dit is een van de vossen die hier ‘s nachts of in de ochtendschemering rond de flat sluipen tot buurvrouw in alle vroegte haar wilde poezen komt voeren. Zodra ze weg is, stelen ze de buit. Terwijl buurvrouw de vossen zelf toch ook al gekookte eieren toewerpt

Voor mij is het gezellig gezelschap als ik niet kan slapen:
onder mijn balkon loopt of ligt altijd wel een vosje op de loer.
Fantastisch mooie dieren, zo elegant als ze sluipen, met hun zachte zwarte voetjes en welige dansende staart. En dan die kleur oranje! Maar hun hals en buik zijn heel licht, wat je pas ziet als ze zich lekker uit liggen te rekken.

Geweldig aan vossen vind ik ook dat ze zich niet hebben laten domesticeren, nooit aangepast aan de mens, zoals de doorgefokte hond en de huiskat.
Al heb ik ooit iemand gekend met de bijnaam Vossen-Johnny omdat hij een halve eeuw geleden door Amsterdam liep met een aangelijnde vos.
Maar dat was een uitzondering die de regel bevestigt:
de vos is een symbool van vrijheid, zeker in volgebouwd en regelneverig Nederland.
Hij gaat hier gewoon zijn nachtelijke gangetje, beschermd en wel.

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Zoogdieren en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Schoonheid: een rat in 4 stukjes. Wie zou de dader zijn… de vos?

  1. arkest zegt:

    Ik neem aan dat het voor mond-op-mondbeademing te laat is?

  2. Drive South zegt:

    Het spektakel komt mij bekend voor. Tijdje op het platteland gewoond, ratten en muizen in overvloed. Vossen waren er ook wel maar die lieten zich niet vaak zien. En dan was er de poes van de buren, een echt roofdier. Muizen hadden geen schijn van kans, als ze er eentje in de gaten had ging ze gewoon op een strategisch plekje zitten wachten. Zodra muis tevoorschijn kwam haalde ze uit met een voorpoot, en haar poezelige poezevoetje werd een klauw die zowat even breed was als de palm van mijn hand. Sbraaam! Einde muis.
    Ratten waren een ander verhaal, die laten zich niet zomaar verschalken: ze vechten terug. En het waren o.h.a. aardige kanjers. Poes nam haar kittens mee op jacht als ze een maand of vier waren, en nam regelmatig een rat te grazen. De staart liet ze inderdaad altijd voor wat-ie was, waarschijnlijk de moeite niet waard om af te kluiven, hooguit geschikt als speelgoed voor de kittens.

  3. Antoine Robbesom zegt:

    Fascinerende foto’s! Dat wil niet zeggen dat ik het schitterend vind om dode beesten te aanschouwen, maar dat is de natuur… Zo te zien op foto vier zijn alle ingewanden te zien, inclusief de longen (rechtsboven is de vorm goed te zien van de rechterlong) en het hartje (half verscholen in de linkerlong). Zo te zien aan de longen lijkt het een jong exemplaar te zijn geweest, alhoewel de kleine rode vlekjes op de maag mij weer aan het twijfelen brengen 🙂

  4. Ghijsa zegt:

    De wangetjes zitten er nog aan, het lekkerste gedeelte
    waarschijnlijk was het dan toch geen vos
    misschien wel zo’n wrede fietser.

  5. zilver zegt:

    Durf bijna niet te kijken, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Jij hebt altijd bijzondere foto’s.

  6. Louise zegt:

    Ik ben gauw naar onderen gescrolled. Dat je je lens er op kunt richten vind ik al opmerkelijk….:-(

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Arkest, ik heb het even overwogen, maar had net een snoepje in m’n mond en dat gaat niet lekker samen
    @Drive south, misschien dus toch een kat? Aan prooiresten kan een expert zien wie de eter is geweest, (maar ik ben geen expert). In het havengebied leven naar schatting zo’n 60 thuisloze katten, die gevoerd worden door een mevrouw die haar hele leven daarvoor geeft, plus nog de circa 10 katten die mijn buurvrouw verzorgt.
    @Antoine Robeson, dank je voor de anatomische les, interessant om te weten.
    Zelf fotografeer ik graag dode dieren, heb een archief van honderden, misschien duizenden verongelukten. Zal op Dode dierendag (4 oktober) een selectie laten zien. Het stemt bescheiden en beschouwend om een mooi op het wegdek gedrapeerde meeuw te zien liggen.
    @Ghijsa, die wrede fietser was ik dan niet, want een wangetje lust ik, in elk geval van de kabeljauw.
    Maar je weet het nooit in deze ruige buurt.
    @Zilver. Het hoefde ook niet… Maar de dood fascineert me nu eenmaal, en die is hier elke dag in ruime mate voorhanden. Altijd doodgereden (jonge) zilvermeeuwen en verloren vissen op de kades.
    @Louise, idem 😉

  8. paco painter zegt:

    Je hebt van die dagen

  9. zelfstandig_journalist zegt:

    De vermoedelijke dader vond ik dan nog fotogeniek.

  10. renelouman zegt:

    Gedver.
    Ik heb het snel bekeken en doorgescrold, toch heeft het ook wel wat aandoenlijks, dat oortje. Maar ik zou dit nooit gefotografeerd hebben geloof ik, ik hou meer van levende dieren. Die vos is prachtig.

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @paco painter, alle dagen kijkfeest
    @zelfstandig_journalist, zo is het. Bloedmooi om het zo maar eens te zeggen.
    @renelouman, dat oortje, maar dat oogje ook… Levende dieren laten zich minder makkelijk fotograferen 😉
    Die vossen hebben m’n hart gestolen, begin erg aan hun nachtelijke nabijheid gehecht te raken. Wou dat ik ook zo mooi was!

  12. Joost zegt:

    Hier zijn dan de foto’s die je beloofde; indrukwekkende reportage!

  13. smokey zegt:

    Geen alledaagse foto`s, maar als het onderwerp al voor je voeten ligt is er niets op tegen om er plaatjes van de maken.
    Het laatste oortje is niet versnoept….
    Ik vermoed ook dat die mooie vos de dader was.

  14. Blew zegt:

    Ik zie onderweg regelmatig dode beesten. Foto’s ervan plaatsen doe ik niet graag. Jij hebt een goede, ingehouden, nuchtere, vorm gevonden. Ik kan niet zeggen dat ik er graag naar kijk, maar, zoals anderen al opmerkten, het hoort er bij.

  15. Zich van Verre zegt:

    Terwijl ik dit schrijf zit een muis te knagen aan het plankje waarmee ik de in- en uitgang van zijn schuilplaats heb geblokkeerd. Dat duurt al twee dagen. Voor de andere uitgang heb ik een vangdoos geplaatst met wat eten en drinken, maar hij weigert het tot zich te nemen; hij kent mijn trucs want heeft zijn hele familie in de ouderwetse muizenval zien omkomen. Dit is echter een muisvriendelijke muizenval. Waar haalt hij de energie vandaan/
    Ik vind het handje erg mooi.

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joost, dank je
    @smokey, fijn dat je er niets op tegen hebt. Zo is het leven nu eenmaal, voor onze voeten als je het zien wilt, en niet te vergeten in de bio-industrie en de jungle, wat je kunt negeren
    @Blew, fijn dat je het toch een beetje oké vindt. Als een van de meer volhardende mede-natuurvorsers kan het inderdaad niet anders dan dat je op elke tocht minstens 1 dood dier vindt, en vaak meer.
    Hier in de havens en op de sluizen is het gewoon drama, met de racende (vracht)auto’s. Vooral jeugdige meeuwen. Nou ja, ik ben toevallig een dwangmatig fotograaf van dode dieren. En als ze mooi platgereden zijn en in de zon gedroogd, neem ik ze mee en list ze in.
    @Zich van Verre, (Ik ken dat knaaggeluidje). Huismuizen zijn slim! Als er eenmaal een muis in die vangdoos gezeten heeft, krijg je geen enkele andere muis zo gek om erin te gaan. De eerder gevangen muis laat een soort code achter die zegt: wegblijven! Je zult die doos dus eerst helemaal uit moeten wassen, een paar dagen in zon en regen laten staan, met zand bestrooien. Dan is dat subtiele spuug- of piesgeurtje weg dat de boodschap bevat waardoor jouw huidige huismuis weigert om in die vangdoos te gaan.

  17. Pingback: Venus, Jupiter en Aldebaran: mazzel met sterren en planeten | Er was eens…

  18. Pingback: Hoefjes, pootjes, voetjes | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

