Huisjes in de duinen

Van Noordwijk tot de Hondsbossche Zeewering kun je bijna ononderbroken fietsen door het mooist denkbare duinlandschap. Hier en daar wordt de begroeiing bewust verwaarloosd om een soort van oernatuur na te bootsen.

 

Dat dient allerlei hogere doelen die niet genoeg toegejuicht kunnen worden zoals het toenemen van diverse diertjes en plantjes, en van voldane gevoelens bij heersende biologen en bestuurders. Een fijne bijkomstigheid is dat kinderen er speelgoed vinden dat in geen enkele plastic bart smit te koop is

Op die route ben ik zeker al twaalf van zulke hutten tegengekomen. Soms zijn ze echt groot en zo genoegelijk dat ik overweeg ’s nachts terug te komen met m’n slaapzak.

Hier een foto van binnenuit

 

 

Deze plaatjes zijn eigenlijk bedoeld voor de pedagogen en kinderpsychologen die hun targets

(boven-modale inkomen) moeten behalen door zoveel mogelijk kinderen van etiketten te voorzien

(ADHD, ADD, Sterrekind, hypoactief etc.) en ouders die daar angstig instinken, en verder voor iedereen die meent dat moderne kinderen alleen maar gamen en wiiën, en met merkkleertjes aan per suv van vioolles via de psycholoog naar de schermclub gechauffeerd worden met een zak snoep op schoot

 

En dan nu nog een duin-bonsaitje toe

 

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kennemerduinen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Huisjes in de duinen

  1. martin zegt:

    Stads het begint me behoorlijk te ergeren dat er een offensief gaande lijkt tegen kinderpsychologie. Zembla had er een uitzending over en ook elders zag ik een programma op de buis. Het is gemakzuchtig en kort door de bocht om daar op te schieten. Natuurlijk zijn er uitwassen, waar niet. Maar ik wou dat er in mijn tijd een iets volwassener aanpak was geweest.
    Overigens ken ik de route die je beschrijft heel goed. In Scheveningen kan je al beginnen. IJmuiden – Den Haag C.S. is met de fiets goed te doen (+/- 70 km). De Hondsbossche fiets ik graag en vervolgens schiet ik dan bij Petten weer de duinen in (langs kernreactor en schietterein). Dan ga ik door tot Den Helder (de duinen daar eind mei zo mooi en zoet geurend) en ooit zal ik de boot nemen en op Texel mijn tocht vervolgen. Heerlijk en ik zie die boshutten ook veel.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Martin, mijn excuses als ik je erger maar ik ben een oud mens die zich ergert aan de bart smit, de grote zakken snoep die jarige kinderen op school uitdelen, de ouders die op het schoolplein tegen elkaar opbieden met de afwijkingen van hun kind, om het even later in de dubbelgeparkeerde suv te hijsen.
    Er zijn erg veel bijzondere kinderen tegenwoordig. (Ik sta vier keer per week op het schoolplein te wachten tussen quality-time-ouders, te luisteren, want aan meekwekken heb ik daar geen behoefte. Maar al luisterend ben ik erg goed op de hoogte van het moderne opvoedleed).
    Als wij vroeger thuis kwamen met een scheur in de broek of een buil hadden we geen adhd, en als we in een hoekje door de encyclopedie zaten te bladeren waren we niet hoogbegaafd of licht-autistisch.
    We kregen een schop, en gingen lekker buiten spelen. Geen kind werd toen opgehaald bij school, laat staan met een auto om naar een praktijkruimte gebracht te worden vol knuffels en zitzakken waar een wollige mevrouw ons leert zelfvertrouwen te hebben.
    Aan mij was indertijd een psycholoog vast ook welbesteed geweest, met ouders die familie in Duitse kampen verloren, plus een stiefmoeder die in een Jappenkamp gezeten had en dat regime op ons herhaalde. Maar ik troost me ermee dat ik niet de enige was met dergelijke narigheid: de klasgenoten en jeugdvriend(inn)en die zelfmoord gepleegd hebben kan ik niet eens op de vingers van twee handen tellen. De meesten daarvan waren trouwens wèl bij een psych geweest.
    Het leven is moeilijk, onbegrijpelijk en ingewikkeld, en zo hoort het ook. Psychologische bedrijfjes moeten niet net doen of alles op te lossen is.
    Wat de duinen betreft: die rond de Hondsbossche zijn voor mij van een bijna buitenaardse schoonheid (geworteld als ik ben in de omgeving van de sluizen)

  3. zelfstandig_journalist zegt:

    Dat je je als kind helemaal kunt uitleven in zo’n omgeving, ben ik met je eens.

  4. Ghijsa zegt:

    Ik zag alweer van alles maar ik houd maar snel mijn mond, angstig als ik ben voor logen.

  5. Ghijsa zegt:

    Als de huisjes groter groeien beland je al snel in Huisduinen maar niet nadat de donkere duinen grondig zijn doorkruist.

  6. martin zegt:

    In grote lijnen ben ik het wel met je eens. Maar ik wilde toch
    ook wat tegenwicht bieden. Er zijn wel kinderen met psychische
    problemen die met een beetje extra zorg verholpen of
    verminderd kunnen worden.
    Voor ons zijn het de duinen bij Santpoort Noord lange tijd geweest
    waar we heen gingen met de kinderen. De trein van CS of Sloterdijk
    en je bent er zo. Stukje lopen en de zandhagedissen krioelen om
    je voeten.
    Jezelf als maat der dingen nemen is niet altijd de beste maat.

  7. Louise zegt:

    Je antwoord van 10.28 uur met veel genoegen en instemming gelezen.
    De fietsroute heb ik in mijn Noordhollandse periode vaak gereden. De grillige vormen van afgewaaide takken herken ik.

  8. smokey zegt:

    Aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat moderne plastic jeugd massaal in de nog resterende natuur rond gaat rausen…
    Dan kun je die mooie foto`s wel vergeten.
    Eerbied voor de natuur en al wat leeft is mij met de paplepel ingegoten. Bijna dagelijks ruim ik in het groen hier rundumhause de frisblijkjes, frietbakjes en lege plasticflesjes, van anderen…

  9. arkest zegt:

    Toegejuichd? Kofschip!

  10. Brood Poot zegt:

    @SF: je hebt gelijk.Maar dat komt ook om de hele wereldvreemde schoolsysteem.
    Daar wordt kinderen bijgebracht dat de wereld om hun draait, terwijl ze echt leiding zoeken en vragen
    Maar het schijnt modern te zijn met eenkoter naar de therapeut te stappen; ken het verschijnsel.

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    @zlfstndg_jrnlst, als oudere ook hoor šŸ™‚
    @Ghijsa, "Donkere Duinen", de naam alleen al… Donkere bomenbos?
    @Martin:
    1ste aliena: je hebt gelijk
    2de alinea: is ingang Duin en Kruidberg, wonderschoon, en je mag buiten de paden!
    derde alinea: je hebt alweer gelijk, maar mag ik ook eens ergens kwaad om zijn? En dan geef ik het even een persoonlijk tintje.
    @Louise, iemand die ook fietst (en niet alleen maar naar de bakker), fijn!
    @Smokey, goed om te lezen dat je een opruimer bent. Ik heb altijd een afvalzak bij me, speciaal op het strand. Daar haal ik elke keer dat ik er ben een zak op, en gooi het effe in de aanwezige (!) vuilnisbakken. Alle beetjes helpen!
    @Arkest, je hep geleik! Ik was trouwens al afgegaan als een gieter bij het Groot Dictee. Kan er niks meer van. Gelukkig begrijpt iedereen toch wel wat ik sgreif…
    @Brood Poot, de scholen… man, man, breek me de bek etc. Maar de juffen en meesters die ik bijna dagelijks hun best zie doen, roeien ontzettend goed met de riemen die ze hebben, petje af voor het personeel. Maar die idiote schoolhervormers in de (vorige) regering(en) moeten een pakslaag krijgen.

  12. Blew zegt:

    De mooiste duinen vind ik die ten zuiden van Egmond aan Zee en die tussen paal 9 en paal 12 op Texel en -opnieuw ontdekt, ook op Texel, De Nederlanden. Aan de duinen tussen Wassenaarseslag en Katwijk begin ik erg gehecht te raken.

Schrijf hier je reactie

